کد خبر: ۵۶۸۳۲

مدیرکل حفاظت از محیط زیست گلستان گفت: احتمال تکرار تلفات پرندگان در میانکاله در سالجاری هم وجود دارد و در کارگروه ویژه راهکارهای پیشگیری از وقوع آن در سطح ملی در حال بررسی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، زمستان گذشته خلیج گرگان و تالاب میانکاله میزبان خوبی برای پرندگان مهاجر نبودند و حدود ۴۰ هزار قطعه پرنده در سواحل استان‌های گلستان و مازندران تلف شدند.

طبق اعلام مسئولان محیط زیست بیشتر گونه‌های تلف شده از نوع چنگر بودند اما سایر گونه‌های مهاجر آبزی و کنارآبزی از جمله فلامینگو، کشیم بزرگ، کشیم گردن سیاه، بالکان، کاکایی، اردک ارده‌ای و اردک حنایی هم در بین پرندگان تلف شده دیده می‌شدند.

با «محمدرضا کنعانی»، مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان درخصوص آخرین وضعیت تلفات پرندگان مهاجر در خلیج گرگان و سواحل گلستان به گفتگو نشستیم. وی با اشاره به اینکه پایش‌ها ادامه دارد اما از ۱۶ اسفند تلفات جدید گزارش نشده است، گفت: احتمال تکرار فاجعه تلفات پرندگان مهاجر در سالجاری وجود دارد و کارگروه ویژه‌ای برای بررسی راهکارها و وضعیت خلیج گرگان در سطح ملی تشکیل شده است.

چند قطعه پرنده در زمستان گذشته در گلستان تلف شدند؟

میزان تلفات به تفکیک روز و شهرستان در سایت اطلاع رسانی اداره کل بارگذاری شده است اما در مجموع بیش از ۱۳ هزار قطعه پرنده تلف شده بود که پس از جمع‌آوری لاشه‌ها معدوم شدند.

بیشترین میزان تلفات را در کدام مناطق شاهد بوده‌ایم؟

هم در سواحل بندرترکمن و هم بندرگز تلفات داشتیم اما بیشترین میزان مربوط به سواحل بندرترکمن بود.

علت اصلی مرگ پرندگان چه بود؟

دامپزشکی مرجه رسمی اعلام علت تلف شدن پرندگان است؛ مطابق مکاتبه‌ای که با ما داشتند بوتولیسم علت مرگ اعلام شده اما ظاهراً حجم آلاینده‌های خلیج گرگان را هم بالاتر از سایر مناطق نشان داده است.

نیروی کافی برای جمع‌آوری این میزان لاشه در اختیار داشتید یا از سایر ارگان‌ها کمک گرفتید؟

فقط از نیروهای محیط زیست گلستان کمک گرفتیم؛ بخش قابل توجهی از نیروها از سایر شهرستان‌ها به کار گرفته شدند؛ بستگی به میزان درگیری داشت؛ روزی که هر دو شهرستان بندرترکمن و بندرگز درگیر بودند نیروهای اداره کل و شهرستان‌ها به هر دو شهرستان فرستاده می‌شدند.

تقریباً چند نفر نیرو مشغول جمع‌آوری و معدوم کردن لاشه‌ها بودند؟

روزانه حدود ۶۰ نیرو.

چند روز دقیقاً درگیر بودید؟

اولین تلفات از روز هشت بهمن ماه گزارش شد و تا ۱۲ اسفند هر روز درگیر جمع‌آوی بودیم اما از ۱۲ اسفند با گرم شدن هوا و مهاجرت میزا تلفات کاهش چشمگیر یافت و در نهایت از ۱۶ اسفند به بعد تلفات خاتمه یافت اما پایش‌ها همچنان ادامه دارد.

اعتبار لازم برای اینکار چگونه تأمین شد؟

هم از سازمان مرکزی و هم استان اعتبار لازم تأمین شد و مشکل اعتباری نداشتیم؛ به اندازه کافی ماسک، تجهیزات ضدعفونی کننده، کیسه، دستکش و لباس، سوخت و غذا و … تأمین شد و حدود ۵۰ میلیون تومان از استان و همین میزان از سازمان مرکزی در مرحله نخست اختصاص یافت و با اعتبار تکمیلی، بخشی از موجودی انبار تأمین شد.

با توجه به اینکه حجم آلاینده‌های خلیج گرگان بالاست احتما اینکه امسال هم تلفات پرندگان مهاجر را شاهد باشیم، وجود دارد؟

احتمال هر رخدادی وجود دارد؛ ممکن است با شروع مهاجرت پرندگان دوباره شاهد تلفات باشیم؛ در ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور که با حضور دکتر جهانگیری برگزار شد موضوع خلیج گرگان مطرح و مصوب شد کارگروه ویژه‌ای تشکیل شود.

قبل از عید این کارگروه تشکیل و جلسات منظم برنامه‌ریزی و دو جلسه آن برگزار شد ولی با شیوع بیماری کرونا جلسه سوم برگزار نشد.

راجع به موضوع جلسات توضیح می‌فرمایید؟

موضوع جلسه اول کمیت آب و جلسه دوم کیفیت آب خلیج گرگان بود. موضوع جلسه سوم تصرفات محدوده تالاب و بستر و … است که در دستور کار قرار دارد؛ در جلسه دوم نمایدگان آبفا و شهرک صنعتی از استان‌های مازندران و گلستان حضور داشتند؛ یکی از بحث‌هایی که به جد مطرح و بررسی شد توسعه سیستم جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب در سکونتگاه‌های نزدیک خلیج گرگان بود. خوشبختانه در گلستان در شهر بندرگز و بندرترکمن سیستم جمع‌آوری فاضلاب داریم در این جلسه توسعه شبکه این دو شهر و راه‌اندازی سیستم جمع‌آوری فاضلاب شهر نوکنده در دستور کار قرار گرفت. این موضوع در ستاد ملی مصوب شد و قطعاً برای آن اعتبار درنظر گرفته می‌شود.

پاسخ به این سوال که با وجود بالا بودن میزان آلاینده‌ها در خلیج احتمال تکرار فاجعه تلفات وجود دارد؛ خیلی روشن نبود.

پاسخ دادم که احتمال وقوع هر رخدادی وجود دارد؛ یادآور می‌شوم ما مرجع رسمی برای بیان علت بیماری در حیات وحش نیستیم و در این حوزه صلاحیت نداریم؛ دامپزشکی مرجع رسمی است؛ بر اساس اعلام نظر آن‌ها بوتولیسم علت تلفات اعلام شده، فاضلاب دلیل مرگ نیست؛ سو تفاهم نشود. اما باید برای بالابودن شاخص آلاینده‌ها تصمیم‌گیری شود.

راهکار پیشگیری از تکرار فاجعه تلفات چیست؟

کارگروه ویژه با هدف تعیین راهکارها تشکیل شده است؛ در این کارگروه تمام مسائل خلیج بررسی می‌شود و نتایج را به صورت یک بسته به ستاد ارائه می‌کند. در ستاد ملی برای هر موضوع اعتبار دیده شده و بازه زمانی دیده می‌شود.

اما به طور قطع و یقین کاهش شاخص آلاینده‌های خلیج گرگان یکی از موضوعات اصلی است و باید سیستم جمع‌آوری فاضلاب شهری افزایش یابد و موضوع فاضلاب کارخانجات و شاخص آلایندگی در رودخانه‌ها مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرد.

 

خبرهای مرتبط
نظر شما
ادامه