کد خبر: ۵۶۸۱۸
تعداد نظرات: ۳ نظر

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: اجرای مرحله دوم طرح مایه‌کوبی طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در استان به علت کرونا، با کندی در حال اجراست و تا پایان اردیبهشت به طول می‌کشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر سیدمحمدمهدی احمدی» روز دوشنبه اظهار داشت: طرح مایه کوبی طیور بومی، قرار بود اسفندماه پارسال به اتمام برسد اما این زمان به علت کرونا، و رعایت شرایط بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، تا پایان اردیبهشت ماه، به تاخیر افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع کرونا سبب شده تا روستاییان، از طرح های مایه کوبی، استقبال خوبی نداشته باشند، ترس از انتقال کرونا، همکاری آنان را کاهش داده است.

رییس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور اداره‌کل دامپزشکی خراسان شمالی هم گفت: مرحله دوم طرح سراسری مایه‌کوبی مرغان بومی و روستایی استان علیه بیماری نیوکاسل در اسفند ماه سال گذشته آغاز شد و قرار بود پیش از نوروز پایان یابد اما کرونا، زمان را طولانی کرده است.

«دکتر فرزین حسینی» اظهار داشت: در این طرح،  بیش از ۴۱۰ هزار قطعه انواع مرغ های بومی علیه بیماری نیوکاسل، به صورت رایگان مایه کوبی می شوند که تا کنون ۳۰ درصد از کار انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: طرح مایه کوبی توسط بخش خصوصی اجرا می شود و با توجه به نگرانی ها از انتشار کرونا، اجرای این طرح با تعداد کمتری از نیروها انجام شد و تا کنون با کندی پیش رفته است.

رییس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: در این طرح، پرندگان بومی از جمله مرغ،  بوقلمون، اردک، غاز و کبوتر با واکسن آشامیدنی، مایه کوبی می شوند.

در مرحله قبلی طرح که شهریور پارسال اجرا شد، حدود ۳۳۰ هزار قطعه انواع پرندگان بومی و روستایی در استان علیه بیماری ویروسی و خسارت زای نیوکاسل ایمن سازی شدند.

۲۶ هزار قطعه از مرغان واحدهای صنعتی استان، در نیمه دوم پارسال به علت ابتلا به بیماری نیوکاسل تلف شدند.

در این مدت، چهار کانون بیماری نیوکاسل در واحدهای مرغداری صنعتی استان گزارش شد که در این واحدها به طور متوسط ۳۱ درصد طیور، بر اثر بیماری تلف شدند

نیوکاسل، یک بیماری ویروسی و واگیردار است که به اشکال مختلف تنفسی، عصبی و گوارشی بروز می کند و برخی از سویه های این ویروس، می تواند تا ۱۰۰ درصد، تلفات داشته باشد

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
0
1
باز هم سیاست مسخره و نخ نما کار و واکسن مجانی توسط دامپزشکی و بی ارزش و بی منزلت شدن دامپزشکی در پیش چشم دامدار و روستایی؟؟؟ تا کی به این شیوه میخواین بخش خصوصی رو نابود کنید؟
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
0
0
مدیر کل اصلا متوجه مییتن جان انسان خا مهمتر از طیور هست اما این طرح اصلا مسخرس میگید نه یه گروه بی طرف تیتر واکسیناسیون رو در زمانهای مخالف انجام بده ببینهداینا دارن بیت المال رو حرام میکنن
پاسخ ها
دبیر ادبیات دامپزشکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
"جان انسان خا مهمتر از طیور هست"
در جمله بالا "خا" چه نقشی دارد؟
نظر شما
ادامه