کد خبر: ۵۶۷۸۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
 
 

باور سردار سلیمانی به دعای خیر حیوانات در حق انسان

علاالدین بروجردی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

روزی یكی از همرزمان نزدیك شهید بزرگوار سرلشكر حاج قاسم سلیمانی می گفت در یكی از سفرهای سردار سلیمانی در بحران داعش در عراق كه در فصل زمستان صورت گرفته بود حاج قاسم در شرایطی از عراق تماس گرفت كه صدای تیراندازیها به وضوح به گوش می رسید و وی در شرایط جنگی قرار داشت. ایشان در این تماس اظهار داشت كه شنیده ام تهران برف سنگینی آمده است. گفتم بله همینطور است. گفت: به مطلبی كه می گویم با دقت گوش كن و سریع اقدام كن. با این برف آهوهایی كه در كوه نزدیك پادگان مقر سپاه وجود دارد حتما برای پیدا كردن غذا پایین می آیند.

همین امروز به اندازه كافی علوفه تهیه كن و در چند جا قرار بده كه آنها از گرسنگی تلف نشوند. من چون آن زمان فرمانده بودم سریع اقدام كردم و تا ظهر نظر ایشان را عملی نمودم. با كمال تعجب بعدازظهر مجددا زنگ زد و گفت: چه كردی؟! گفتم دستور فرمانده عملی شد و آهوها دعاگو هستند. من از ایشان سوال كردم در این شرایط سخت كه با داعش درگیر هستید چگونه به فكر آهوهای نزدیك مقر هستید؟! وی پاسخ داد: من به شدت به دعای خیر آنها اعتقاد دارم.

در فقه اسلامی حقوق حیوانات خود فصل ویژه ای دارد. مولی علی علیه السلام به نقل از پیامبر عظیم الشان می فرمایند: "ایاكم و المثله و لو بالكلب العقور" برحذر باشید از مثله كردن حتی در مورد سگ هار. (ر.ك: نهج البلاغه، وصیت نامه امیرالمومنین(ع) امام صادق علیه السلام می فرمایند: هر چند خدا حیوانات را بی ادراك آفریده است؛ اما چهار خصلت را به آنها عنایت كرد: یك_ شناخت خالق خود. دو_ شناخت چگونگی كسب روزی. سه_ شناخت نر از ماده. چهار_ ترس از مرگ. (ر.ك: مفاتیح الحیات، آیت الله جوادی آملی)

مولی علی علیه السلام می فرماید: روزی پیامبر (ص) وضو می گرفت. گربه ای نزد او آمد. پیامبر دانست كه آن حیوان تشنه است. پیامبر ظرف آب را به سوی آن حیوان برد و آن آب را نوشید؛ سپس پیامبر وضو گرفت.(ر.ك: مفاتیح الحیات، آیت الله جوادی آملی) از اینگونه ماجراهای تاریخی كه سیره پیامبر عظیم الشان اسلام و معصومین علیهم السلام می باشد فراوان است و خداوند در قرآن میفرماید: "لقد كان لكم فی رسول الله اسوه حسنه" یعنی الگوی شما پیامبر عظیم الشان است.(سوره احزاب، آیه ٢١)

این مقدمه از این باب ذكر شد كه منظره وحشتناك كشتار وحشیانه هزاران جوجه توسط یك شركت پرورش مرغ همه را بهت زده كرد. در غرب مدعی تمدن از این دست اقدامات كم صورت نمی گیرد. برای آنها منافع اقتصادی در اولویت قرار دارد. گاهی میلیونها تن گندم و مواد غذایی سالم را با هدف كنترل قیمت بازار معدوم می كنند؛ آنهم در جهانی كه میلیونها انسان گرسنه اند. (البته انجمنها و بیمارستانهای متعددی نیز برای حمایت از حقوق حیوانات در غرب وجود دارند.)

آقایی كه صاحب این پروژه ای و نمی دانم كیستی! حداقل این حیوانات زبان بسته را به روستاییان می دادی و هزینه معدوم نمودن آنها را صرفه جویی می كردی كه هم دلها خوشحال می شد و هم عده ای به نوا می رسیدند و هم احساسات میلیونها انسان را جریحه دار نمی كردی و هم خشم خالق را برنمی انگیختی.

در این امر بسیار قبیح كه متاسفانه در كشورمان واقع شده است؛ مسوولیت اول با وزیر محترم كشاورزی است و آزمونی برای ایشان است كه این ناهنجاری را در نطفه خفه كند. ضروری است كه كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز مساله را با جدیت بیگیری كند. صاحب این پروژه نیز بهتر است دنبال شغل دیگری باشد؛ زیرا چنین فردی در جمهوری اسلامی ایران شایستگی چنین مسوولیتی را ندارد.

منبع: الف

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
1
4
چرا مسئولین بی تدبیر و بی اطلاع بفکر ترک جایگاه نباشند؟
چرا هرکس مثل ایشون بخود اجازه اظهار نظر میدهد وقتی اطلاعی نداره؟
مگه جوجه محلی هست بدن روستایی ها؟
فقط میتونید ب مشکلات تولید اضافه کنید و دنبال تولیدکننده بدبخت یا فیلمبردار باشید...تا کی آخه؟ اسلام اینه؟ شهید سلیمانی حداقل این مرام رو هم داشت که بدون اطلاع هر حرفی رو بر زبانش جاری نکنه...پس یادبگیریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
1
0
این اقایی ک گفته این امر بسیار قبیح هست
آیا تا حالا مرغ نخورده است
آیا اینکه جوجه بیچاره ۴۰ روز به طور مداوم غذا بخورد و بدون هیچ تحرکی و بعدش برود کشتارگاه خیلی زندگی رمانتیک و عاشقانه ای خواهد داشت؟
خب وقتی صادرات نداریم بخاطر کرونا، بدلیل پیشگیری از شیوع آنفلوانزا ناچار به حذف هستیم
شما فقط تا نوک دماغتون رو میبینین
سمیه سبزیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
0
0
شما می توانستید جوجه ها را به روستاییان بدهید تا به مرحله تخم گذاری برسند
نظر شما
ادامه