کد خبر: ۵۶۷۱۱

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت اسفراین زیرمجموعه سازمان اقتصادی رضوی از توليد بره حاوی ژن دوقلوزا توسط این مجموعه برای نخستین بار در استان خراسان شمالی خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آستان قدس رضوی، «حمید برکی» بیان کرد: در سال 1396 تعداد 28 رأس قوچ هتروزيگوت از مركز تحقيقات اصلاح نژاد دام استان زنجان خريداري و به واحد گوسفندداری شركت منتقل شد كه اکنون با تثبيت ژن دوقلوزايی در دام ماده، موفق به افزايش زايش در واحد گوسفندداری شده‌ایم.

وی با اشاره به اجرای طرح تلقيح مصنوعی با اسپرم fresh قوچ هموزايگوت تصریح کرد: علاوه بر اقدام فوق، تعداد 50 رأس ميش با استفاده از اسپرم قوچ هموزایگوت به صورت آزمايشی در سال 98 تلقيح مصنوعی شدند.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت اسفراین افزود: هدف از اجرای اين طرح كه از اسپرم نژاد برتر استفاده شده، افزايش درصد زايش بره‌هاي دارای ژن دوقلوزايی بوده است.

وی اجرای طرح هم‌زمان‌سازی فحلی بر روی 200 راس ميش نژاد مغانی و تلاقی آن با قوچ افشاری حاوی ژن دو قلو زا را یکی دیگر از فعالیت‌های واحد گوسفنداری این کشت و صنعت اعلام کرد و گفت: حاصل این امر زايش 107 درصدی بوده است ضمن اینکه نژاد جديد دارای سرعت رشد و وزن تولد بالا می‌باشد که این موضوع دوره پرواری بره شیری را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

برکی ادامه داد: دام‌های جدید حاوی ژن fecb  می‌باشند و علاوه بر دارا بودن ضريب تبديل مناسب غذايی، سازگاری و عادت پذيری بالایی نسبت به شرايط خشك و شور منطقه دارند.

وی درباره اقدامات شرکت کشت و صنعت اسفراین در خصوص افزایش ضریب تبدیل خوراک دام خاطرنشان کرد: در واحد گوسفندداری شركت با كنترل دقيق و مستمر ضريب رشد دام پرواری و اجرای طرح اصلاح جيره خوراك دام، ضريب رشد دام پرواری از 9 به 5 بهبود يافت كه اين امر صرفه جويی بسیاری را در هزينه‌هاي خوراك دام به دنبال داشته است.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت اسفراین افزود: این مجموعه به منظور ترويج تجارب موفق خود در حوزه دام سبک، نخستین نشريه را در اين خصوص تهیه کرده است.

 

نظر شما
ادامه