کد خبر: ۵۶۷۱۰
تعداد نظرات: ۳۵ نظر

در حال حاضر با کمبود شدید واکسن تب برفکی در استان کرمانشاه مواجه هستیم

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه توضیحاتی را در مورد شیوع بیماری تب‌برفکی در این استان ارائه کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر مجید ملک‌زاده» اظهار داشت: امسال در بحث تأمین واکسن تب برفکی با مشکلاتی مواجه شدیم و مؤسسه رازی نتوانست واکسن را تأمین کند با این حال واکسیناسیون دو میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام سبک انجام شد و درصدد هستیم این آمار به دو میلیون و ۸۰۰ هزار رأس برسد اما برای سایر دام‌ها واکسنی در اختیار نداریم.

وی افزود: در مراکز بخش خصوصی واکسن بهادار وجود دارد و هزینه تمام شده واکسن چندان زیاد نیست هرچند در این مورد بزرگنمایی‌های انجام می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: تا زمانی که دولت به صورت رایگان مکلف به تأمین واکسن باشد باید واکسیناسیون را انجام دهد اما ظرف دو سال اخیر با واگذار کردن واکسن به بخش خصوصی، تهیه آن توسط دامدار به صورت بهادار شده است.

ملک‌زاده عنوان کرد: تا کنون موردی از تلفات دام یا اشکال حاد این بیماری به ویژه میان بره‌ها و گوساله‌ها مشاهده نشده و زخم میان سم یا دهان دیده نشده هر چند ممکن است در حد لنگش مواردی دیده شده باشد.

این مسئول گفت: تعدادی از دامداران واکسن دریافت نکرده‌اند و تا زمانی که این واکسن از سوی سازمان تأمین نشود، نمی‌توانیم کاری انجام دهیم با این حال از دو ماه پیش به دامداران توصیه شد نسبت به تهیه واکسن تب برفکی اقدام کنند.

واکسنی از سال ۹۷ به بعد از سوی دولت تأمین نشده است/ افزایش پرورش دام

وی ادامه داد: دامداران حق دارند معترض باشد زیرا در سنوات گذشته دولت نسبت به تهیه واکسن اقدام می‌کرد اما با توجه به شرایط تحریم و کمبود اعتبارات از سال ۹۷ به بعد واکسنی تأمین نشد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: از مدتها قبل دامداران صنعتی باید خودشان واکسن را خریداری می‌کردند و این سیاست در حال حاضر در روستاها اجرا می‌شود البته از آنجا که تب برفکی بیماری واگیری است با رعایت ملاحظات این اقدام خصوصی سازی انجام گرفت هرچند استان کرمانشاه تمام تلاش خود را برای تأمین واکسن انجام داد و از این حیث در زمره استان‌های پیشرو برای تأمین واکسن است.

این مسئول گفت: در دو سال اخیر ارزش گوشت دام سبک افزایش یافته و دامداران راغب به پرورش دام شدند به گونه‌ای که تا دو سال پیش ۲ میلیون و ۵۰۰ رأس دام سبک داشتیم اما اکنون به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار رأس رسیده است و در حال حاضر ۱۳۰ هزار رأس دام سنگین نیز در سطح استان داریم.

وی عنوان کرد: واکسیناسیون دام‌های سنگین به طور کامل در ماه‌های آبان و آذر انجام شد و از آذرماه نیز نسبت به واکسیناسیون دام‌های سبک اقدام شده است.

ملک زاده گفت: قیمت واکسن با توجه به تعداد سویه های ویروس متفاوت است اما واکسن‌های با پایه آبی نسبت به واکسن‌های روغنی خطرات کمتری دارند و در میان بره‌ها تلفات نمی‌دهند بنابراین گران‌تر هستند.

در حال حاضر با کمبود شدید واکسن مواجه هستیم

وی بیان داشت: تا وقتی که واکسن در اختیار داشته باشیم حتی اجازه مراجعه حضوری دامداران را نخواهیم داد و خود روستاها را برای دریافت واکسن رصد می‌کنیم اما در حال حاضر با کمبود شدید واکسن مواجه هستیم.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: برخی از مردم برای دریافت واکسن عجله دارند زیرا در سطح استان ۲۵۰۰ روستا وجود دارد با این حال در هر شهرستان دو سه واکسیناتور داریم بنابراین انجام واکسیناسیون زمان‌بر است.

وی عنوان کرد: علاوه بر کمبود شدید واکسن، مشکلاتی نظیر شیوع ویروس کرونا سبب شده تزریق واکسیناسیون با تأخیر انجام شود با این حال با اعمال فشار خواستار شدیم موازین بهداشتی رعایت و واکسیناسیون انجام شود.

ملک زاده انجام واکسیناسیون را اقدامی سنگین دانست و گفت: ممکن است حین تزریق واکسن دامی دچار شوک شود بنابراین باید توسط دانش‌آموختگان دامپزشکی رسیدگی شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه بیان داشت: از آنجا که شماری از مردم هنوز واکسن را دریافت نکرده‌اند ادعا می‌کنند که این بیماری در روستای آنها شایع شده که البته اگر در مراجعه به بخش خصوصی تعلل کنند امکان رؤیت این بیماری وجود دارد از سوی دیگر تزریق واکسن ایمنی صددرصدی نمی‌دهد بلکه در بهترین شرایط ۷۵ تا ۸۰ درصد ایمنی می‌دهد.

وی تصریح کرد: همچنین ممکن است در واکسن تزریق شده دو یا سه سویه ویروس وجود داشته باشد اما ویروس جدیدی منتشر شود که نیازمند تزریق واکسن جدید باشد با این حال دامداران برای جلوگیری از خسارت در این مقطع باید به بخش خصوصی مراجعه کنند و نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود اقدام کنند.

 

انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
0
5
با سلام... سیاست سازمان (معرف به سیاست معاون بهداشتی و پیشگیری) در خصوص واکسیناسیون تب برفکی باید تغییر کند و واکسن تب برفکی باید در اختیار بخش دولتی در استانها بصورت رایگان به وفور قرار گیرد وگرنه منتظر فاجعه در سطح کشور باشیم.. .. دامداران توان خرید واکسن را ندارند... واکسن تب برفکی دام سنگین و سبک و سایر واکسن‌ها متاسفانه متاسفانه با هزار بد بختی و چانه زنی و رایزنی با سازمان در اختیار استان‌ها قرار می گیرد...ضمنا بیماری تب برفکی با سایر واکسن‌های در اختیار قرار داده شده بخش خصوصی فرق دارد...
همکار
|
France
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
3
5
استان های همجوار همشون رایگان پوشش کامل دادن شما باید دلیل اینکه نتونستین تامین کنید رو پیدا کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
کدام استان همجوار؟؟؟؟نکنه کردستان؟؟؟؟برید روستاهارو بچرخید ببینید همه روستاها دریافت کردن؟گندش در اومد بعد میرن پوشش میدن
همکار
|
France
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
1
3
اقای دکتر دام سنگین در سال باید ۴ نوبت کار بشه ولی شما ۱ نوبت اونم ناتمام کار کردین.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
سلام به قول قدیمیا برای فرار از وظیفه خودشون بهانه زیاد دارند شمایی که میگید تب برفکی وجود نداره تلفات نداده بیاید شهر کنگاور روستاهای بالادست ببینید آیا تلفات داده یا نه خود بنده دو تامیش سه تابره و یک قوچ پروار پاییزه مون تلف شد همسایه مون تلفات داده کل روستا هرکی گرفته محاله تلفات نداده باشه حیوانات ما فقط لنگش واب سرد داشتن اما بعضی از همسایه ها دهان گوسفندان شون کف میکرد وزخم شده بود یه بچه دهاتی راحت میدونه تب برفکی چیه حالا شما زیربار نمی رید ...................
ناشناس
|
France
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
1
6
تب برفکی اگه بخوایین وجودش رو تایید یا رد کنین لازمه تشریف ببرید روستاها و با درمانگاه ها هماهنگ بشین نه فقط توی اتاقتون باشید همه شهرستان ها در گیرن یه فکری باید بکنین
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
1
2
واکسن باید کلا بهادار بشه ومخصوص بخش خصوصی
زبردست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
0
1
سلام در خصوص شرایط کنونی بیماری تب برفکی در کشور با واگذاری واکسن به بخش خصوصی در سطح استان های که مدل پرورش دام به صورت سنتی می باشد خیلی کنترل و پیشگیری انجام نمیشود به اعتقاد بنده باتوجه به اینکه بیماری تب ب فکی به شدت بیماری اثر گذار بر روی اقتصاد جامعه می باشد سازمان دامپزشکی باید با طرح موضوع در سطح کلان اقدام و مثل سنوات گذشته نسبت به خریداری واکسن در حجم بالا و در اختیار استانها قرار دهد وه با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی واکسیناسیون در دام حساس گاو و گوسفند به صورت همزمان انجام شود تا گامی در خصوص کنترل بیماری به صورت موثر برداشته شود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
0
1
همکاران دامپزشک واقعا شما داخل استان تلفات ندیدید تا حالا؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
0
5
خیلی عجب بالاخره بعد چهار ماه یک نفر پیدا شد بگه ما کمبود واکسن داریم وبیماری
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
1
6
دستمریزاد آقای دکتر ملک زاده
به هیچ کدام از استانها واکسن تب برفکی ندادند کرمانشاه هم یکی. مشکل از سازمان است.
اگر این سیاست اعمال نشود عده ای از نان خوردن میفتند. چرا درخواست می کنید دوباره سازمان واکسن تب برفکی را بخرد و در اختیار ادارات دامپزشکی قرار دهد ؟گناه داره
خود سازمانمان اعتبار تب برفکی را به دولت بخشیده است و این امر را به بخش خصوصی واگذار کرده است.....
کردستان
|
United States of America
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
5
1
تمامی عملیات واکسیناسیون دام سبک و سنگین در کردستان بصورت دقیق و کاملا رایگان انجام می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
شما حتما راست می فرمایید اما چرا ما باور نمی کنیم !!!!!!
ورمقانی کردستان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
باید بیایید از نزدیک شاهد روند واکسیناسیون باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
0
0
حداقل واکسن بهادار باید به وفور یافت شود که دامدار در اسرع وقت خریداری کند
ورمقانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
6
0
تمامی شهرهای استان کردستان واکسیناسیون در سطح بسیار بالا و جلی انجام می پذیرد و این به لطف واکسیناتورهاست
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
0
0
تب برفکی تو استان .......... فراوانه به حدی که تاریخ مصرفشون داره میگذره میتونید از اونجا بگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
خور چرا اسم استان رو حذف ميكني بزار همكارا بدونن كجا هست برن بگيرن حتما بايد تاريخ مصرف بگذره بريزيم دور
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
6
2
با سلام و احترام به تمام زحمت کشان دامپزشکی
اینجانب به عنوان یکی از کلینیسین های مراکز فعال مایه کوبی استان کرمانشاه شاهد مدیریت قوی و شایسته شهرستان کرمانشاه بوده که با ده مرکز مایه کوبی فعال توانسته به صورت رایگان پوشش مناسبی در سطح شهرستان کرمانشاه را ایجاد نماید و همچنین دو منطقه محروم و دور از دسترس جلالوند و عثمانوند توسط نیروهای شبکه دامپزشکی کرمانشاه واکسینه شده اند و بقیه مناطق به ده مرکز بخش خصوصی واگذار شده است که با تمام توان در این شرایط بد اقتصادی و تحریم ها پای کار امده اند و این مهم را انجام داده اند
این حقیر از تمامی مدیران استان و همکاران در بخش خصوصی که در این شرایط بد اقتصادی و تحریم ها که ناشی از استکبار جهانی می باشد پای کار امده اند تشکر نموده برای همگی و ارزوی موفقیت می نمایم
دامپزشک بخش خصوصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
3
1
با سلام.
در مورد خدوم بودن و پیگیریهای دکتر ملک زاده و همکارانشون در استان هیچ شکی نیست و بنده اطلاع دارم که ایشان برای تامین واکسن تب برفکی زحمتِ خیلی زیادی کشیدن.
در مورد درگیری دامها هم باید عرض کنم که تا حدِ زیادی قصور و سهل انگاری از سوی دامدار هست. یک نمونه رو عرض میکنم: فصل پاییز ۹۸ تا آخر آذرماه شرکت پخش استانی در کرمانشاه مقادیر زیادی واکسن تب برفکی ایرانی بهادار ( روناک) در داخل انبارشون داشتن و این واکسنها تاریخ مصرفشون تا آخر آذر بود بنده هم تعدادی از اونها رو به مرکز خودم آوردم اما متاسفانه دامدارها استقبال نکردن و تاریخ واکسنها گذشت و همه رو مرجوع کردیم.
اینطور هست که دامدار زمانی بفکر واکسن میافته که دیگه دیره و مصداق "نوش دارو پس از مرگ سهراب" میشه.
یک مشکل دیگه هم که ایجاد شد ظهور ویروس کرونا بود که باعث شد مرزها بسته بشه و نتونن واکسنهای ترکیه رو وارد کنن وگرنه واکسن تو بازار خیلی زیاد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
نه عزیزم این طوری نیست دامدار خرید نکرده چون متتظر رایگان دولتی بوده که همیشه ۱۵ دی به بعد شروع می شره
دکتر دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
3
1
با سلام و احترام
اینجانب به عنوان یکی از مراکز مایه کوبی شهرستان کرمانشاه اعلام میکنم که هیچ کونه کمبود واکسن بهادار نداریم و هنوز هیچ موردی از تب برفکی در منطقه مشاهده نکرده ام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
شما چون مرکز مایه کوبی هستین اجازه معاینه دام ندارین پس اطلاعی هم از شیوع ندارین ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
3
2
باسلام و خسته نباشید...
بنده یکی از همکاران کلینسین در استان کرمانشاه هستم که به شخصه شاهد تلاش بی وقفه اداره دامپزشکی کرمانشاه جهت واکسیناسیون در سطح استان بودم و پوشش ۹۰ درصدی واکسیناسیون رایگان در بین عشایر منطقه و همینطور روستاهای استان جهت امر واکسیناسیون صورت گرفته و امر واکسیناسیون یک کار سخت و البته گروهی هست که نیازمند همکاری از طرف همه ی همکاران می باشد و کاملا بی انصافی هستش اگر این زحمات رو بخواهیم نادیده بگیریم و من از طرف خودم که شاهد این تلاش ها و زحمات از طرف اداره دامپزشکی بودم از تک تک افرادی که در این امر خطیر نقش موثری داشتند کمال تشکر و قدر دانی رو دارم....
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
3
3
باسلام
چرا ما همیشه نکات مثبت رو نمی بینیم و به دنبال ایراد گرفتن هستیم؟؟چرا زحمتاتی که از طرف اداره دامپزشکی کرمانشاه صورت گرفته جهت امر واکسیناسیون رو نادیده میگیرید همکاران عزیز؟؟در صورتی که من خودم از کلینسین های سطح استان کرمانشاه هستم و شاهد تلاش این عزیزان در امر واکسیناسیون بودم و خدا رو شکر که تونسته استان پوشش ۹۰ درصدی داشته باشه و تا جایی که در توان بوده تلاش صورت گرفته که این امر خطیر به درستی اتفاق بیوفته و من به شخصه از اداره دامپزشکی استان کرمانشاه و همه ی واکسیناتور های عزیز و همکارانی که در این خصوص تلاش بسیار کردند تشکر و قدردانی میکنم و دست تک تک این عزیزان رو میبوسم که با وجود شرایط سخت بیماری و کرونا باز هم از مسئولیت خود شانه خالی نکردند و همه ی خطرات را به جان خریدند و به نحو احسنت این کار رو انجام دادند....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
0
1
اقای دکتر پارسال برای دام سنگین یه نوبت کار شد تو رو خدا امسال به فکر باشین باید ۴ نوبت کار بشه دامدارها تمام سرمایشون همین چندتا گاو دارن ممنون از پیگیری همیشگی
ناشناس
|
France
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
1
3
اقای دکتر ملک زاده یکی از پیگیر ترین مسئولین ستادی اداره کل ما هستن و ایشون یکی از انقلابیون بزرگ هستن و انتصابشون هم به خاطر همین بود براشون ارزوی موفقیت روزافزون رو دارم
پاسخ ها
امیدوار
| France |
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
این مورد رو موافقم ایشون فردی با روابط عمومی خیلی بالا هستن که هم توی دفتر مبارزه و هم ۱۴ شهرستان دارای جایگاه خیلی ویژه و محبوب هستن که این مطلب رو از روسای شهرستانها بپرسین حتما تایید خواهند کرد به امید موفقیت بیشتر
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
0
5
بنده از نزدیک شاهد مشکلات کرمانشاه هستم
جدا از کمبود واکسن همین مقدار موجود هم به درستی کار نمیشه واکسن هایی که بصورت رایگان در اختیار واکسیناتورهای دولتی و مراکز مایه کوبی قرار داده میشه تا رایگان انجام شه اغلب سر از بازار سیاه درمیاره
دوم کمبود واکسیناتورهای دولتی هست کسانی که برای انجام واکسیناسیون استخدام شدن ........ پشت میز نشین شدن .......................... این امر باعث تحمیل بار مالی به دولت میشه که بجای استفاده از واکسیناتورهای دولتی مجبور به عقد قرارداد با بخش خصوصی میشه
سوم..............................
چهارم ...............................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
اصل قضیه همینه که این بزرگوار گفتن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
0
1
با سلام
.................. بایستی بپذیریم در این شرایط کارکردن سخته و بایستی بخاطر مردم و ذینفعان از وقتمون حداکثر استفاده کنیم وگرنه روز به روز مشکلات بیشتر میشه واقعیت اینه که این مشکل کمبود واکسن دولتی تب برفکی در هیچکدام از استانهای مجاور دیده نمیشه و مسئولین دامپزشکی این استانها ازجمله کردستان ،ایلام ، همدان و حتی لرستان با تعصب و رایزنی با مسئولین سازمان دامپزشکی کشور و یا پیگیری با مسئولین استانی منابع مالی لازم برای خرید واکسن بشکل رایگان را فراهم کرده اند امیدوارم بجای توجیه مشکلات پیگیر حل آن ........ باشیم .
به امید اینده ای بهتر برای حل مشکلات دامپزشکی استان
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
0
1
سلام
به خدا هر کس این نظرات را ببینه میفهمه از کجا آب میخوره
همه نظرات به نفع سیستم اداره کل مطرح شده!!!!!!
بیایید وجدان کاری داسته باشین و واقعیت ها را ببینیم
مرد اون مدیریه که بیاد بگه بله مشکل وجود داره؟؟؟؟؟؟
همكار
|
Germany
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
0
0
متاسفانه پوشش واكسيناسيون بسيار ضعيف بود شروع عمليات با تاخير بود تامين واكسن بسيار كند بود و حتي توزيع واكسن با تبعيض صورت گرفت بند همكار اين اقايان هستم كه مشكلات رو از نزديك ديدم
همكار
|
Germany
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
0
0
بنده همكار و شاغل در يكي از شهرستانها هستم
..............................
جواب اينهمه خسارت دامدار رو كي بايد بده ؟؟؟
اي كاش از روز اول ميگفتن واكسن نيست نه اينكه توزيع واكسن به اين شكل باشه
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
0
0
واكسن هندي اصلا جواب نداد
همه خدمات در شهر سنقر و كرمانشاه ارائه شد
در سال گذشته هيچ واكسني نه به موقع در اختيار شبكه ها قرار گرفت و نه به موقع انجام شد .........................
نظر شما
ادامه