کد خبر: ۵۶۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
یک فوق‌تخصص کبد و گوارش گفت: دراز کشیدن در فاصله کوتاه پس از غذا خوردن، مصرف نوشابه‌های گازدار، سیگار کشیدن، استرس و فشارهای روانی و پوشیدن لباس‌های تنگ می‌تواند باعث رفلاکس معده شود.

رضا ملک‌زاده افزود: رفلاکس اصولا بیماری آزاردهنده‌ای است که علائم رفلاکس فرد مبتلا را آزار می‌دهد و می‌تواند در فعالیت‌ها و کارهای روزانه او اختلال ایجاد کند.

وی گفت: برخی علائم رفلاکس با بیماری‌های دیگر اشتباه می‌شود مثلا درد قفسه سینه ناشی از رفلاکس با دردهای قلبی اشتباه گرفته می‌شود و در چنین مواردی حتما باید بیماری خطرناک‌تر یعنی بیماری قلبی را در نظر گرفت و اگر از نبود مشکلات قلبی مطمئن شدیم سپس به رفلاکس معده بپردازیم چرا که همان‌طور که گفته شد رفلاکس بیماری آزاردهنده‌ و خطرناک نیست.

این فوق‌تخصص کبد و گوارش افزود: هنوز به درستی علت رفلاکس مشخص نشده است اما برخی عوامل باعث بروز و تشدید رفلاکس می‌شود که مهم‌ترین آن عوامل پرخوری، سریع غذا خوردن و کامل نجویدن غذا یا غذا خوردن با استرس و نگرانی‌، مصرف غذاهای بسیار چرب، تند و شور، مصرف ادویه و فلفل زیاد، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، مصرف غذاهای حاوی ادویه، سیر، پیاز، نگهدارنده‌ها نظیر سوسیس و کالباس، مصرف سس‌های چرب و پرنمک بخصوص سس قرمز، مصرف مرکبات ترش مثل پرتقال و نارنگی ترش و مصرف کافئین زیاد مثل شکلات‌، قهوه و نسکافه است.

ملک‌زاده اضافه کرد: مصرف زیاد چای بخصوص اگر پررنگ بوده و تازه دم هم نباشد، مصرف نان‌هایی که خمیر آنها به خوبی نمی‌پزد مثل نان باگت، نان سفید، نان بربری و چاقی و افزایش وزن، دراز کشیدن در فاصله کوتاه پس از غذا خوردن، مصرف الکل و نوشابه‌های گازدار، سیگار کشیدن، استرس و فشارهای روانی و پوشیدن لباس‌های تنگ می‌تواند باعث رفلاکس شود.

داروهای امپرازول، مفید برای رفلاکس

ملک‌زاده گفت: امروزه داروهای بسیار موثری برای درمان رفلاکس وجود دارند. مهم‌ترین داروهایی که به این منظور به کار می‌روند داروی امپرازول و هم‌خانواده‌هایش نظیر پانتوپرازول، رابیپرازول و لانسوپرازول هستند. علاوه بر این‌ها داروهایی نظیر رانیتیدن و فاموتیدین نیز می‌توانند در برخی موارد موثر باشند.

‌وی اضافه کرد: پزشک معالج درمان را شروع می‌کند و بر حسب نیاز آن را ادامه خواهد داد. در بیش از نیمی از موارد فرد مبتلا به رفلاکس نیاز به درمان درازمدت (سال‌ها) با دارو دارد. داروهایی نظیر امپرازول را می‌توان برای مدت طولانی (حتی سال‌ها) استفاده کرد. اگرچه عوارض معدودی با این داروها گزارش شده است اما در مجموع کنترل علائم رفلاکس در درازمدت با این دسته داروها بسیار موفقیت‌آمیز و مطمئن است.

 

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
nasim forugh
|
-
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۸
0
0
پسر 8 سالهای دارم سالها تحت نظر بهترین متخصصین گوارش است به علت رفلکس از نوزادی حتی اما جراحی هم شده است اما خوب نمی شود چه کنیم
ناشناس
|
-
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
0
4
من دو سه سال درگیر رفلاکس بودم که این اواخر خیلی شدید شده بود و اگر یک شب دارو نمی خوردم اسید معده بیچارم میکرد . دارو های طب سنتی و گیاهی و شیمیایی و صنعتی مثل رانیتیدین امپرازول پنتو پرازول شربت انتی رفلاگس همه رو امتحان کردم فایده نداشت . تا اینکه تو یه سایت در مورد این بیماری نوشته بود راه درمانش نخوردن آب و مایعات نیم ساعت قبل غذا و دو تا سه ساعت بعد از غذا هست و اشاره کرده بود به حدیثی از حضرت امام رضا علیه السلام که ایشون توصیه فرموده اند که اگر می خواهید دچار مشکلات معده نشوید همراه غذا آب ننوشید . من این کار رو کردو و ذر حین غذا و تا دو ساعت بعد غذا هیچ مایعاتی مثل اب و نوشابه و چایی و ابیموه و غیره رو نخوردم و حتی صبحانه هم بدون چایی ... بعد چند مدت کاملا بهبود پیدا کردم و اصلا دچار رفلاکس نمی شم و الان هم دارو مصرف نمی کنم ... البته تو این مدت که این درمان رو شروع کردم شبی یدونه قرص rabeprazole رابپرازول هم می خوردم که اونم به مرور قطع کردم خدارو شکر الان کاملا سالمه معده ام و هیچ مشکلی ندارم . گفتم این مطلب رو ذکر کنم تا احیانا کسانی اگه مشکل رفلاکس دارن این روش درمانی رو انجام بدن تا بهبود پیدا کنند . نتیجه اش رو تو همین سایت بنویسید تا بقیه هم استفاده کنن .
سینا همدانی
|
-
|
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
0
0
منم دچار همین مشکلم بیشتر وقتی احساس می کنم یه چیزی تو گلو گیر کرده مخصوصا بعد صبحانه الانم دارم پنتاپرازول و متیدون مصرف می کنم (تقریبا 2 ماه) ولی زیاد تغییری نکردم کلی ام پرهیز کردم . فک کنم عصبی باشه چون وقتی فک کنم بهش شدید تر میشه ...
رحیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
0
0
من مادرم مشگل گوارش داشت پیش متخصص گوارش رفت بهش گفت رفلاکس معده داره وبرگشت اسیدمعده به مری.خیلی داروهابهش دادافاقه نکرد.طوری شده که الان چندساله نمیتونه موقع خواب سرروی بالش بزاره صرفه امونش نمیده وتاصبح پشت سرهم صرفه میکنه نمیتونه اثلا بخوابه دکترش دوباره بهش پنتوپرازول وکلیندیم سی بهش دادتایه یه هفته ده روزکاملا خوب شدودوباره همونطوری شده الان که دارم مطلبومینویسم مادرم بصورت نشسته داره چرت میزنه تاخوابش میبره صرفه میکنه والان یه مدته ازبینیش آب میریزه انگارکه یه لحظه شیرآب روبازکنی داره روزبه روزبدترمیشه خیلی خیلی کم غذاهستش غذارونمیتونه خوب ببلعه خوب هضم نمیشه مایعات که میخوره میگه میادتاتوگلوم دوباره میادپایین مایعاتم بسختی هضم میکنه میگه آب تلخ میادبالا میگه انگارچیزی توگلوم گیرکرده فقط هم شبااین مشگلات براش پیش میاد.چون سکته هم کردن قرص گاباپنتین باکلوپیدوگرل هم مصرف میکنه.قرص پنتاپرازول هم دیگه جوابگوش نیست الان که چندلحظه ای میشه بخواب رفته صدای خس خس سینش میادویهوخسس زیادمیشه وصرفش میگیره وازخواب بلندمیشه.خیلی خیلی عذاب میکشه .من اینارونوشتم اگه کسی به چنین موردی برخورده راهنماییم کنه بخدادیگه نمیدونیم چیکارکنیم ایدی تلگرامم رومیزارم اگه پزشک یاافرادی ازاین بیماری چیزی میدونن یه زحمتی بکشن منوراهنمایی کنن ممنون‌میشم
ایدی تلگرامم@rahim_dm68
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
1
0
سلام منم سال هاست که مشکل معده دارم شربت انتی ریفلکس باریج تهیه کنید منم الان دارم میخورم و زیره و سیاه دانه انشالله که خوب میشن پناه بر خدا
نظر شما
ادامه