کد خبر: ۵۶۶۶۰

حکیم مهر: کارشناس رابط مبارزه با بیماریهای حیات وحش سازمان دامپزشکی کشور در استان اردبیل گفت: در پی همکاری مشترک دامپزشکی و محیط زیست و در راستای رصد و پایش بیماریهای حیات وحش در استان، یک قطعه پلیکان سفید در حاشیه رودخانه قزل اوزن که توسط محیط بانان اداره کل حفاظت محیط زیست در محدوده شهرستان کوثر پیدا و جهت بررسی علت بیماری تحویل اداره کل دامپزشکی استان شده بود، پس از کالبدگشایی و انجام آزمایش ها و بررسی های لازم، آلودگی به آسکاریس شدید (نوعی انگل دستگاه گوارش) تشخیص داده شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل، «دکتر محسن سعیدی» با بیان اینکه به گفته کارشناسان محیط زیست مشاهده و وجود پلیکان سفید در محدوده قزل اوزن بی سابقه است، خاطر نشان کرد: احتمال اینکه این پرنده مبتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باشد وجود داشت که باعث نگرانی ما شد ولی با آزمایش ها و بررسی های دقیق و انجام معاینات کلینیکی موضوع منتفی شد.

کارشناس رابط مبارزه با بیماریهای حیات وحش با یادآوری اینکه بعضی از بیماریها با امکان گسترش سریع در حیات وحش احتمال بروز بیماریهای نوپدید و بازپدید همانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، هاری، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سل و تب برفکی و... سلامت و اقتصاد دامپروری را تحت تأثیر قرار می دهند، تصریح کرد: حیات وحش مخزن برای بسیاری از بیماریهای حیوانات اهلی است و عوامل بیماریزا در حیوانات وحشی می تواند بیماری شدیدی در حیوانات اهلی ایجاد نماید.

وی ادامه داد: در این راستا تمامی این مناطق به دقت رصد و پایش می شود و در صورت مشاهده گونه های تلف شده یا مشکوک به بیماری، بلافاصله موضوع به اداره دامپزشکی گزارش و اقدامات لازم از جمله نمونه برداری و تأیید نوع بیماری انجام می شود.

دکتر محسن سعیدی یادآور شد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی پرندگان است و پرندگان وحشی و آبزی می توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس های این بیماری را با خود جابجا کنند.

 
نظر شما
ادامه