کد خبر: ۵۶۶۴۸

در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، نگهداری از پرندگان در منزل می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صدا و سیما، «دکتر کریم زنگیلی» به بیماری‌های مشترک بین پرندگان و انسان اشاره نمود، گفت: سالمونلوز، تب طوطی، سل، آنفلوانزای پرندگان، عفونت‌های قارچی و انگلی از جمله بیماری‌های پرندگان است.

وی گفت: البته از آنجا که معمولا نگهداری از پرندگان در قفس انجام می‌شود خطر سرایت بیماری قابل انتقال از پرندگان به انسان نسبت به سایر حیوانات کمتر است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور کل دامپزشکی استان یزد افزود: برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و پرندگان هرچند که در موارد اندکی اتفاق می‌افتد ولی می‌تواند خطرناک و مهلک باشد.

«زنگیلی» گفت: پرنده‌ها می‌توانند گروهی از باکتری ها، ویروس ها، انگل‌ها و قارچ‌ها را به انسان منتقل کنند به همین دلیل لازم است نکات بهداشتی در نگهداری آن‌ها کاملا لحاظ شود.

وی در ادامه خطر آلرژی انسان را در تماس با پرندگان جدی دانست و تصریح کرد: برخی افراد به خصوص کودکان مبتلا به آسم یا آلرژی به ذرات جدا شده از پر و پوست پرندگان و نیز بزاق و یا مدفوع آن‌ها حساس بوده و در مواجهه با آن علائمی مانند عطسه، سرخی پوست، تنگی نفس و ترشح و سوزش چشم و بینی را از خود بروز می‌دهند.

زنگیلی گفت: به همین دلیل شستشوی پرنده و محل نگهداری او به صورت مستمر و منظم الزامی می‌باشد.

 

نظر شما
ادامه