کد خبر: ۵۶۶۲۰
تعداد نظرات: ۳۹ نظر
نگاه شما:
زمانی که کووید-۱۹ شیوع جهانی پیدا کرد، تشابهات زیادی بین این بیماری و تب برفکی برایم تداعی شد که بد نیست به آنها پرداخته شود ...
 
 

تب برفکی: کرونای زوج‌سمان

دکتر وحید عطارد

زمانی که به وقوع و شیوع لجام‌گسیخته بیماری کرونا نگاه می‌کنم، وقوع بیماری تب برفکی در بریتانیا در سال 2001 در نظرم مجسم می‌شود؛ هنگامی‌که تشخیص دیرهنگام بیماری تنها در زمانی کوتاه به اندازه 24 ساعت باعث گسترش بیماری در تمام این کشور و خسارات جبران‌ناپذیر آن گردید. زمانی که کووید-19 شیوع جهانی پیدا کرد، تشابهات زیادی بین این بیماری و تب برفکی برایم تداعی شد که بد نیست به آنها پرداخته شود.

عدم تشخیص موارد اولیه و عدم گزارش موارد بیماری مسری مهم‌ترین آفت کنترل بیماری و ایجاد اپیدمی‌هاست. همچنین نبود سیستم‌های سرویلانس و مراقب بیماری‌ها به‌طوری که بتواند موارد بیماری‌های جدید را علی‌رغم تاخیر در تشخیص آزمایشگاهی نشان دهد، نقش بسیار بسزایی در راه کنترل اپیدمی‌ها بازی می‌کند و این بدان معنی است که مراجع بهداشتی بتوانند اولین موارد را به‌عنوان شیوع احتمالی یک بیماری جدید ثبت و گزارش نمایند. در این ارتباط محاسبه خطر وقوع بیماری نقش موثری در پیشگیری از اپیدمی‌های جهانی (پاندمی) بازی می‌کند.

نقش سازمان‌های بین‌المللی در این ارتباط بسیار تعیین‌کننده است. این سازمان‌ها باید بتوانند خطر را آن‌گونه که هست به درستی ارزیابی کنند و دستورالعمل‌های مرتبط را به کلیه کشورها ابلاغ نمایند. به نظر می‌رسد تاخیر سارمان جهانی بهداشت (WHO ) در اعلام پاندمی بودن بیماری منتج از ساده‌اندیشی در مورد بیماری و عدم ارزیابی خطر و نداشتن سیستم‌های سرویلانس کارا می‌باشد که در غیر این‌صورت بیماری بدین‌گونه موحب مرگ و میر انسان‌ها نمی‌گردید. گرچه سیاسی نمودن بهداشت و بیماری درکشورها خود خطر بسیار جدی برای سلامت انسانها و حیوانات است. به نظر می‌رسد ضروری است سازمان جهانی بهداشت در نقش اساسی و پر اهمیت خود به منظور هماهنگی در گزارش بیماری‌ها وکنترل و ریشه‌کنی بیماری‌ها تجدید نظر نماید. بدون شک کشورها هنگامی به اهمیت بیماری پی بردند و سعی به کنترل بیماری کردهاند که رشد تصاعدی بیماری در همه کشورها به مرحله انفجار رسیده است.

غرض از این مقایسه نشان دادن اهمیت بیماری تب برفکی در دام‌هاست که با داشتن تشابهات زیادی از جمله دوره کمون (2-14 روز) و قابلیت آلوده نمودن اطرافیان (شیوع تصاعدی انفجاری) و سرعت انتقال زیاد می‌تواند دامداری‌ها را با مشکل جدی روبرو سازد؛ ضمن آنکه واکسینه کردن دام‌ها نیز به منزله سلامت کامل در مقابل بیماری نیست و ویروس به راحتی در بدن دام‌ها، حتی دام‌های واکسینه به راحتی می‌تواند چرخش داشته باشد، درست همانند کووید-19. تفاوت بین این دو بیماری انسانی و دامی که دارای مشترکات زیادی هستند و هر دو از جنس RNA  ویروسها میباشند، در موضوع تلفات است که در کرونا بیشتر متوجه سالمندان و در تب برفکی متوجه دامهای جوان میباشد. حتی در اینجا عارضه در ارگانهای مختلف بدن تشابهاتی وجود دارد، از جمله درگیری دستگاه تنفسی و درگیری دستگاه گوارش و درگیری دستگاه قلب و عروق بخصوص قلب که اخیراً مشخص شده است تعدادی از مرگ و میرها بهدلیل ایست قلبی اتفاق میافتد که در دامهای جوان نیز اینچنین است.

اهمیت گزارشدهی بیماریهای مسری از آنجا که فرصت اقدام را بهوجود می‌آورد از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ ضمن اینکه ایجاد ارتباط و گزارش بیماری به عموم، چنانچه زودهنگام انجام پذیرد، کمک شایانی در کنترل و ریشهکنی بیماری است.

ایجاد سیستمهای آنالیز دادهها بخصوص سیستم اطلاعات جغرافیایی و استفاده از فلش بورد در سازمانهای بینالمللی از اهمیت ویژهای برخوردار است. این سیستمها در سازمان دامپزشکی کشور چندین سال قبل ایجاد گردیده است. باید بتوان از این سیستمها برای آنالیز خطر استفاده نمود تا بتوان کنترل موثر بیماری را اعمال کرد. ایجاد فلش بورد از آنجا که میتواند به محض وقوع بیماری در هر نقطه آنرا بر روی صفحه مانیتور مسئولین بهداشتی در ظرف ثانیهای از زمان بصورت چشمکزن نمایش دهد، بهترین کمک به پیشگیری از شیوع بیماریها بخصوص بیماریهای نوپدید و بازپدید میباشد و آگاهی و مشاهده خطر با چشم را فراهم می‌آورد.

گزارش به‌موقع بیماری و ارزیابی‌های اپیدمیولوژیک زودهنگام بخصوص آنالیز خطر شیوع بیماری و اپیدمیوسرویلانس مبتنی بر سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی و فلش بورد و اپیدمیوویجیلانس ارکان اصلی در پیشگیری از شیوع بیماری‌های بومی و اگزوتیک هستند.

در زمینه کرونا گرچه تاکنون واکسن و دارویی برای از بین بردن ویروس در اختیار نیست و درمان‌ها علامتی هستند اما شکی نیست که در آینده نزدیک این مهم به‌وقوع خواهد پیوست، چنانچه در مورد تب برفکی استفاده از واکسن گرچه ایمنیتی پایدار و بیش از شش ماه ایجاد نمی‌کند، امری بسیار مهم در کنترل بیماری است، در صورتی‌که بر اساس الگوی استفاده از واکسن و مونیتوریگ متعافب واکسیناسیون انجام گردد. مشاهده می‌شود که بعضاً تعدادی از دامداری‌ها، حال به توصیه و یا به توجیه خودشان، واکسن تب برفکی را در فواصل زمانی دو ماه و بعضا کمتر استفاده می‌کنند که این امر عملاً نه اینکه کمکی به مقاومت دام نمی‌کند که باعث مشکلات ایمنی نیز می‌شود و دام در برابر بیماری به مراتب ضعیف‌تر خواهد شد و امکان ایجاد شوک را در واکسیناسیون‌های بعدی به‌دلیل تغییراتی که در سیستم تنفسی ایجاد می‌کند فراهم می‌آورد.

تب برفکی نیز همانند کووید-19 بیماری‌ای است با سرعت انتشار و شیوع انفجاری. خسارات در گله‌های دام از کاهش شیر و گوشت و باروری تا تلفات را در بر می‌گیرد و هزینه‌های زیادی را به دامداران نیز جهت درمان تحمیل می‌کند. روش کنترل بیماری بر اساس گزارش اولین مورد تعداد کمی از دام‌ها را در بر می‌گیرد و می‌توان به سادگی  کنترل کرد ولیکن گذشت زمان و اهمال در گزارش می‌تواند منجر به درگیری کلیه دام‌ها با حرکتی انفجاری شود. تزریق واکسن در زمان شیوع با توجه به ماهیت واکسن که کشته است تاثیری در افزایش موارد بیماری ندارد زیرا که دوره کمون 2 تا 14 روزه بیماری همانند کرونا بصورت تصاعدی عمل می‌نماید و در حقیقت تعداد زیادی که قابل محاسبه نیز هست، آلوده خواهد نمود که به مرور بیماری را نشان خواهند داد و دامداری را مدت‌های مدید با مشکل روبرو می‌سازد. اما در واکنش به بیماری و مشاهده اولین مورد امکان تزریق واکسن مناسب و جلوگیری از خسارات زیاد وجود دارد.

گرچه نمی‌توان از چگونگی اقدامات در این نوشته خلاصه شرح کاملی داد، اما باید دانست که توجه به آنالیز داده‌ها به شرط استفاده از امکانات یاد شده و اقدامات به موقع می‌توان بیماری را در کوتاه‌مدت از بین برد.

باید دانست که چنانچه به بیماری مسری نوپدید اجازه شیوع و چرخش در جمعیت داده شود، بیماری پس از مدتی از حالت اپیدمی خارج شده و اندمی و بومی می‌شود که در این حالت سال‌ها معضلات بهداشتی را تحمیل می‌کند، خواه تب برفکی باشد، خواه کرونا و یا هر بیماری دیگری. در پشت سر بیماری نباید حرکت کرد زیرا فقط نظارهگر خسارات آن خواهیم بود بلکه در جلوی بیماری باید بود تا چون سدی محکم و استوار از وقوع و پیامدهای آن در امان بود.

 

انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
6
3
من هیچ شباهتی جز این دو از RNA تشکیل شدن نمیبینم. بقول شاعر خال مهرویان سیاه و دانه فلفل سیاه هر دو جانسوز اند اما این کجا و آن کجا. تب برفکی بیماریست که اولا مرگ و میری که ایجاد میکند قابل مقایسه با کرونا نیست، واکسن دارد که اگر درست تهیه شده باشد بیماری کاملا قابل کنترول است نه واکسن های بی کیفیت هندی و ترکیه ای که بلای جان دامدار ها شده، گاهی هم که ویروس واکسن همخوانی با ویروس در گردش ندارد در جایی که همه چیز سر جایش باشد واکسن مونوالان در ظرف چند روز تهیه میشود و تمامی دامها واکسینه میشوند.قبل از انقلاب واکسن توسط گروه مرحوم میرشمسی در ظرف هفته وارد بازار میشد و بیماری در نطفه خفه میشد. تب برفکی که از طاعون گاوی مهلک تر نیست طاعون را قبل از انقلاب با واکسن های با کیفیت رازی کنترول میکردند. اقای دکتر شاید بهتر بود میگفتید کرونا را با تب برفکی در ایران مقایسه کنیم جایی که به یمن دلالان عزیز، انستیتو رازی منفعل و واکسن هایی که بقول مسئولین هندی در آن کشور قابل استفاده نیست با سود فراوان وارد کشور شد و فاجعه ا ی نظیر کرونا را در ایران رقم زد. خیلی کشور ها تب برفکی دارند آیا مشکل ما را دارند؟ خلاصه مقایسه جالبی نبود.
مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
3
6
کلام مشحون از علم تو و تسلط تو بر حوزه های علمی و عملی و اشتهای وافرت به آموزش به جوانان آن چیزی است که در خاطرم مانده. آیا دو باره فرصت همجواری با تو نصیبم می‌شود. کلام تورا باید بر لوح علم و اجرا نوشت برادر دانشمند و مظلومم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
از اینکه دکتر مرادی عزیز را سالم و تندرست می بینیم خدا را شاکریم بعدد انفاس الخلائق!
یاد دوره ای که سال 87 به همراه دکتر رسولی در یکی از استانهای همجوار محل تولد جنابعالی! داشتید به خیر نکات ارزشمندی یاد گرفتیم
خدا خیرتان دهد انشاءالله
اصفهان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
جناب آقای دکتر مرادی ، استاد ارجمند ، سایه ی شما مستدام باد . آمین
وحید عطارد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
مراد عزیز .. ارزوی سلامتی و طول عمر را برایت دارم و سال نو ررا تبریک می گویم .
از اینکه به من لطف داری ممنون و متشکزم اما هر چه هستم مظلوم نیستم :) ....اگر بعضا جواب نمی دهم خودت بهتر میدانی چرا .. دوستدارت ..
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
1
2
در پیشگاه خداوند نه ذره ای گم میشود و نه ذره ای از یاد می رود
آنچه در زندگی میبینیم آینه تمام نمایی است از آنچه برای دیگران پیش آوردیم فقط بعد زمانی آن جابجا میشود تا کنون اینقدر از خدا نترسیده بودم جناب دکتر مرادی اجازه دهید تا خدا با مهارت تمام مشغول به کار خود باشد و من و شما تماشاگر و انگشت حیرت به دهان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
؟؟؟
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
والله الغفور العليم
دکتر راغب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
2
6
سلام ودرود فراوان بر استاد ارجمند دکتر عطارد عزیز!
وقتی صحبتهای دکتر علی اکبر حق دوست رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونا را در تلوزیون می دیدم هم از ارائه آمار ها و تحلیل ها خرسند می شدم و هم به دوستان اهل دل پیام دادم گفتم ببینید !
و البته حسرت خوردم چرا دامپزشکی ما یه همچین کمیته ای برای تب برفکی و بروسلوز و آنفلوانزای فوق حاد و سقط جنین ندارد؟
چرا ما جسارت ارائه نتایج آزمایشگاهی قائله میانکاله را نداریم؟
چرا چند سال اخیر ابزار دامپزشکی از ابزارهای معمول در اپیدمیولوژی در تمام دنیا تبدیل به دوربین و مصاحبه و تکذیب و سخنرانی و شعار سال را تکرار کردن شده؟
واقعا چه بر سر ما آمده؟
چرا فریادهای دکتر شریفی در دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص طغیان بروسلوز به گوش کسی نمی رسد؟
تلفات مرغداری ها را به استناد داده های GIS به سوءمدیریت ارتباط می دهند!
سوال اینجاست که همین داده ها را با چه استراتژی ثبت می کنند؟
والله العلی العظیم دوست بنده که الآن استاد دانشگاه هستند می گفتند وقتی تو شبکه بودیم به ما می گفتند فلان بیماری نباید ثبت شود هرچه بحث کردم نتیجه نداد گفتم خود دانید و ذخیره دامی کشور افتادم دنبال ادامه تحصیل و از اون سازمان آمار محور و جدیدا دوربین محور برای همیشه خداحافظی کردم....
M
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
4
1
جناب دکتر عزیز مقایسه جالبی بود...ایا با توجه به نظریتون راهکاری برای انتقال نقشه کنترل بیماری روی کلنی انسانی دارید؟ و به نظر حضرتعالی چند درصد میشه فلوچارت کنترل رو از روی این بیماری الگو برداری کرد و ارایه داد ؟
پاسخ ها
وحید عطارد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
با سلام و ممنون از اینکه جنابعالی به درستی مفهوم مقاله را ترجمان فرمودید .. بله این امکان وجود دارد و نیازمند تهیه بسر داده های مناسب ان است تا بتوان نقشه کنترل انرا بدرستی ترسیم نمود .. شاید نتوان در کوتاه مدت این کار را انجام داد اما می توان پشتوانه بسیار محکمی برای اینده ایجاد کرد. با استفاده از این نقشه های زنده بسهولت می توان روشهای کنترل و چگونگی اقدام را ترسیم کرد.
M
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
بنده از جان و دل حاظر به همکاری هستم و به قول معروف سرم درد میکنه برای کار عملی در این شراط و البته یک ثبت اختراع در شرف دفاع در همین زمینه دارم ..امیدوارم افتخار شاگردیتون نصیبم بشه ...به ایمیل شما پیام خواهم داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
متاسفانه در سازمان دامپزشکی کشور هیچ گاه بالاتر از مپینگ بیماریها نرفتیم بنابراین سخن گفتن از راهکارهای کنترل بیماری در جمعیت انسانی رو بدون داشتن نقشه و اطلاعات پایه فراموش کنید

راستی در طی این سالها حتی یک نفر نتونست یه خروجی از این سیستم هذا و کذا ارائه کنه ................................
M
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
دوست ناشناس من خوب راهکار جنابعالی چه هست؟ صمیمانه استقبال میکنم نظرتون رو بدونم شاید واقعا کمک کنه به امثال من و ما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
مراقب اختراعت باش پسرجان ببين كي بهت گفتم
ميگه الفرد هيچكاك تو يه جاده فرعي كشيشي رو ميبينه كه دستش رو رو شونه يه پسر بچه گذاشته الفرد شروع كرد با صداي بلند فرياد زدن كه پسرجان دو پاي ديگر قرض بگير و فرار كن

حالا از من به تو گفتن من هم با همين تفكر وارد سازمان دامپزشكي شدم

فرار كن تا ميتوني هم محكم بدووووووووووو
M
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
مثال از الفرد هیچکاک اوردن قشنگ بود و نوستالژیک.الان کی اون کشیشه کی اون پسر بچه و کی هیچکاک؟ خودم همیشه و و عامدا در نقش اون زمینی هستم که این سه تا روش وایسادن ..
و البته از سن پسر بودنه من سالها گذشته و حقیقتا حس جوانی کردم وقتی اینجور بهم گفتید به هر حال قلبا مشتاق تعامل مثبت با شما و همه دوستان هستم و از دور شانه شما رو میبوسم (به دلیل شیوع کرونا )
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
خوب فکر و اختراع رو که شما دارید ، از افرادی اینجا طلب کمک کردید و منهم مثالی براتون زدم تکلیف کشیش هم معلومه منم آلفرد هیچکاک هستم که دارم داد میزنم فرار کن هر چی زودتر فرار کن و با تمام قدرت فرار کن
M
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
منکه شیفته فن بیانتون شدم دکتر هیچکاک...بخدا شما همکارهای خوش کلام و خوش صحبت حیفید کاش میشد ببینمتون و از وجود هم لذت ببریم بخدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
دوست من و همکار من
اینجا و این کشور و این منطقه برای فکر و تفکر نیست اینجا جنگلی است غریب که درختان آن انبوه مردابهای گندیده ای بنام ذهن های کوچک زنگ زده است ، آنان که زامبی وار هر تفکرتازه ای را به طاعون رویه خود می ربایند و از تفکر لق لقه ای می ماند که در سالهای بعد صاحب آن تفکر حتی از شنیدنش هم وحشت می کند

اینجا تفکرت را از تو میدزدند و روبروی چشمان حیرت زده ات در بوق و کرنا توسط خودشان یا بستگانشان اعلان عمومی می کنند و طرفه آنکه این کار برای خودشان نیز نمی ماند و چه زود است که دزد دیگری از آنها می رباید و تو میمانی و جامعه عقب مانده ای که در انتظار دانشمندانی از آن سوی آب برای نجاتشان

اگر دزدی تفکر در این جنگل بدون درخت سرانجام شوم داشت این شومی سرانجام گریبانگیر ساکنانش نبود

فرار کن و در فرار کردن شکی به دلت راه نده در سرزمین دزدان یا دزد باش یا قربانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
اصلا ازتون خوشم نیومد
با هیچکاک و کشیش و یأس پراکنی و.... صحبت علمی را به بیراهه بردید
هرکی هرجا دلش میخواد بره فقط حرف قیمتی بزنه مثل نگارنده متن علمی فوق
...........
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
خوش آمدن يا خوش نيامدن شما كوچكترين تاثيري در واقعيت موجود نخواهد داشت و از طرف ديگر اصولا سن من ايجاب نمي كند كه براي خوش امدن يا نيامدن كسي بنويسم ان روش براي سيستم گفته شده موافق و خوشايند است
حرف علمي و قيمتي هم تعاريف خودش رو داره و جايگاه خودش رو داره و ادم خودش رو ميطلبه ، گفتم كه قبلا هم تفاوت زيادي ميان علم و لقلقه زبان است

تجربه را با زبان شيرين نياموزي روزگار به سختي و با نامهرباني به تو اموزش خواهد داد
M
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
اقا من همتون رو دوست دارم چون همه از سیستم دامپزشکی هستیم خصوصی و دولتی و بالا و پایین هم نداره...نظر همتون هم برام دوست داشتنی و قابل شنیدنه چرا که دوستا با هم راحت و بی شیله پیله حرف میزنن دعوا میکنن شوخی میکنن بحث میکنن ...از هر حرفی میشه برداشتهای مثبتش رو برداری ...تلاشم رو میکنم همون جور که سالها کردم...بی نتیجه (تجربه شد )و بانتیجه(سود مالی و معنوی) جفتش برام پیش اومده .کلا افتخارم به همین چهارتا همکار و دوستیه که تو بخش دولتی و خصوصی و دانشگاهی دارم...ماها توی رشتمون با مخلوقات معجزه اسای خداوند طرفیم..(با کمال احترام)مثل سایر رشته های مهندسی با مشتی لوازم و تجهیزات بی روح طرف نیستیم.. 20 سال قبل صحنه ای رو در محیط طبیعت و شکار دیدم از پازن نری که در اثر سقوط از ارتفاع شکستگی کهنه اندام داشت ولی همچنان از همنوعش دفاع میکرد ..امید رو باید از این معجزات چهار پای خداوند مدبر یاد گرفت ..هر وقت از مشکلات رشتمون خسته میشم میرم تو شکم طبیعت ..پیش همونها که برای درمانشون درس خواندیم.همیشه جواب گرفتم از این متد خود درمانی من در اوردی...هیچکاک و ناشناس همه دوستیم و هم رشته و همکار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
بنده عرض کردم خوشم نمیاد چون آنچه به قول شما واقعیت است را همه داریم می بینیم و با گوشت و پوست و استخوان لمسش می کنیم بدون استناد به گفته هیچ هیچکاکی!
اما درد اینجاست وضع جامعه دامپزشکی که شخصی با نام دکتر راغب نسبتا مفصل توضیح دادند چه بر سرش آمده کار کدوم کشیشه؟؟؟؟؟!!!!!
ما خودمون عرضه تبدیل سازمان دامپزشکی به موسسه ای مثل رویان را نداریم حتی در وزارت جهاد ما را خوب نمی شناسند بعد میگردیم اطراف ببینیم یه کشیشی پیدا میشه سرش تلافی کنیم!
عمده ترین کار دامپزشکی واکسیناسیون است خب اون از وضعیت ثبت داده ها در GIS اون هم از آنالیز داده ها اون هم از ریشه کنی و یا حتی کنترل بیماریها!!!!!
کیفیت همین واکسیناسیون در تب برفکی را در پااگراف سوم از آخر فرمایش استاد ارجمند دکتر عطارد ببینید!فقط یک کلام:
"ماهی از سر گنده گردد نی زدم"
خداحافظ
M
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
نهایتا رویان شدنه ما فقط با همکاری امکان پذیره ..باز هم میگم افتخار بنده به همین همکاران مخالف و موافق هست که همه به بهانه یک رشته تحصیلی و یک شغل شانس داشتیم دور هم جمع بشیم...توفیق برای بنده هست که دوتا دوست مخالف و موافق پیدا کنم...خیلی هم خوبه از نظر من ...یک درصد فکر کنید همین گوشی های هوشمند نبودن...عملا شاید تا انتهای فعالیت باهم و نظرات هم اشنا نمیشدیم..نقد و حتی کوبیدن عالیه..همین سوهان کاریها و چکش کاریها طرز فکرهممون رو صیقل میده
مدبر کرم الهی
|
United States of America
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
2
0
سلام عرض میکنم خدمت استاد عزیزم جناب دکتر عطارد
از مطالب مفید شمامتشکرم.
سال ۸۶ در خدمت جنابعالی و مدرسان فائو یک دوره بسیار موثر در رابطه با تب برفکی در تهران وهمدان گذراندیم.
شما عالی و پر معلومات بودید.
سایه تان مستدام
Fmd
|
Sweden
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
2
2
You are actually a walking encyclopedia especially in virology, 6
Hamid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
0
1
....................... الان دوره این صحبت ها گذشته آیا تا بحال هیچ فکر کردید چرا شخصی مثل بیلگیتس داره در مورد ویروس و ساخت واکسن فعالیت میکنه ؟! کاملا مشخصه شخصی که دسترسی به بزرگترین داده ها در کل جهان را دارد و همچنین توان تحلیل داده ها به کمک سیستم در نتیجه توان ساخت و شناخت و تولید آن را دارد .....................
پاسخ ها
M
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
راهکار جنابعالی چه هست دوست عزیزم...باور کنید استقبال میکنم اگر کمک فکری کنید حتی یک قدم کوچک جلو بریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
آیا تا بحال فکر کردید که به قول دوستان(( راهکار)) بدید...الان اگه بیل گیتس تو ایران بود و یه همچین پیشنهادی میداد لابد مورد حمله قرار میگرفت که اقای گیتس تو پزشک و دامپزشک نیستی صلاحیت نداری برو کامپیوترت رو ری استارت کن بابا تو رو چه به این کارا...کلا ما ایرانیهارو چه به این کارا اصلا...فقط میشینیم درباره فوتبال...سیاست..خودرو ..دلار ...علم...و هر چیزی ایراد میگیریم دریغ از یک سر سوزن عمل...به قول معروف گر تو بهتر میزنی بستان بزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
شما از اونجا پاشو اگر ما بهتر نزديم ميديمش دوباره به تو يادت باشه هيچ وقت كامپيوتر جاي دامپزشك رو نميگيره
M
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
اقا هر چی میفرمایید به من بگید بخدا خوشحال هم میشم ...قطعا تجربه خوبی دارید ..واسه جلو بردن کار چه پیشنهادی دارید ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
M جان همکار مشتاق، از اندیشمند و فرهیخته بزرگ سازمان دامپزشکی آقای عطارد راهکار بجو، دایره‌المعارف دامپزشکی دنیا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
3
1
سلام مراد و وحید عزیز ، دلسوزی و زحمات و تسلط شما بر حوزه دام در دامپزشکی کمتر قابل تکرار است . حیف دوستانی مانند شما که کوله باری از تجربه دارند را این مملکت استفاده نمیکند . غلظت رئیس بودن و پست گرفتن و امضا کردن ارجحیت به کار و تسلط به حوزه میدانی دامپزشکی دارد. معدل های ده دوازده رئیس و معدل های هفده هجده پشت میز ها بیکار نشسته اند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
0
1
سلام
کاش یکم به کارهای علمی و فنی حوزه کنترل بیماری هایی مثل تب برفکی سریع تر و دقیق تر رسیدگی بشه. در خراسان جنوبی اکسر گله ها دچار بیماری هستند و تنها کار دامداران دعا کردن است. لطفا اختراعتون یکم زود تر راه بندازید تا از مواحبش استفاده کنیم........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
اکسر گله ها!
احتمالا منظور گله های شکسته اند دیگه!
ناشناس
|
Finland
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
1
1
با سلام
منتظر طغیان تب برفکی بالاخص در دامهای سنگین باشید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
2
0
با سلام خدمت همه عزیزانم
ترجیح دادم با عنوان ناشناس خدمت برسم.
چند روز قبل یکی همکاران در یک استان‌که متاسفانه نام آن استان را فراموش کرده‌ام ( امان از پیری) از شیوع تب برفکی در گله های گوسفند در استان خود شاکی بود. یک همکار کوشای ما از من در این خصوص مشورت خواست عرض کردم بر اساس تجربه بالینی اگر تب برفکی به صورت ضایعات مخاطی در گوسفند دیده شود سوش عامل برای جمعیت گاو طوفان به پا خواهد کرد. این تذکر را با اشاره به کامنت بالای همکار عزیزم نوشتم. از استاد مسلم این بیماری آقای دکتر عطارد تقاضا دارم با مطالعه این اشارات وضعیت را توجیه کنند
پاسخ ها
وحید عطازد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
با سلام .. عرض کنم خدمتتان وضعیت تب برفکی در گوسفندان معمولا بصورت ضایعات سمی که با لنگش همراه هست در اکثر موارد دیده میشود . اگر ضایعات در دهان گوسفند دیده شود ..معمولا سویه در گردش امکان تغییر دارد و یا ویرولنس ویروس بدلیل گردش در جمعیت با امنیت کم افزایش پیدا کرده است که در چنین وضعیتی با توجه به همجواری گاو با گوسفند و بز بخصوص در کشور ما که دارای جمعیت گوسفند و بز زیادی است امکان بروز بیماری در گاوها و خسارات زیاد انها وجود دارد . گذر از سیستم ایمنی در تب برفکی نه شکست ایمنی در اکثر موارد دیده میشود که اینجانب همیشه مثال رودخانه و سد را برای ان می اورم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
0
0
واقعا متاسفم برای دامپزشکی ایران که استادانی مثل دکتر عطارد و امثال اورا قدر دان نیستند چون علم و دانش و تخصص و آگاهی آنان بالاتر از کسانی که منصب و مقام و پول و.. برایشان ارزش داره و اینان دامپزشکی رو به قهقرا برده اند جای تاسف دارد واقعا
نظر شما
ادامه