کد خبر: ۵۶۶۰۱

دبیر شبکه سمن‌های محیط زیستی استان سمنان گفت: انتقال یوزپلنگ ماده با نام ایران به زادگاهش در پارک ملی توران شرایط اولیه برای زادآوری این گونه ارزشمند را مهیا کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «فاطمه جندقی» دبیر شبکه سمن‌های محیط زیستی استان سمنان گفت: نبود استرس شرط اولیه برای فراهم‌سازی شرایط زادآوری یوزپلنگ آسیایی است و انتقال این گونه ارزشمند از پارک پردیسان تهران به زادگاهش در پارک ملی توران موجب ایجاد شرایط طبیعی زادآوری و دوری از استرس برای این گونه نادر می‌شود.

او ادامه داد: صدای سگ از جمله مواردی است که موجب ایجاد استرس در یوزپلنگ می‌شود و اکنون با انتقال این گونه ارزشمند به پارک ملی توران و درنظرگرفتن تمهیدات ویژه می‌توان زمینه زادآوری این یوزپلنگ ماده سه ساله را فراهم کرد.

دبیر شبکه سمن‌های محیط زیستی استان سمنان بیان کرد: اطراف محل نگهداری یوزپلنگ آسیایی به نام ایران حصارکشی شده و حصارکشی این گونه ارزشمند را از خطر‌هایی مانند خطر سگ‌های گله حفظ می‌کند.

جندقی تصریح کرد: بر اساس گفته‌های پژوهشگران، تعداد یوزپلنگ‌های ماده در پارک ملی توران نسبت یوزپلنگ نر کم است و انتقال ایران به زادگاهش و ایجاد دسترسی مناسب برای ورود یوزپلنگ‌ها در فصل جفت‌گیری، بدون شک می‌تواند زمینه افزایش جمعیت این گونه ارزشمند را مهیا کند.

او گفت: ورودی و خروجی حصارکشی اطراف نگهداری یوزپلنگ آسیایی در پارک توران به منظور جلوگیری از ورود سگ‌های گله باید با تمهیدات ویژه مراقبت شود.

دبیر شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی استان سمنان تصریح کرد: به طور معمول اسفند و بهمن هرسال فصل جفت‌گیری یوزپلنگ آسیایی است.

جندقی بیان کرد: بحث انتقال ایران از پارک پردیسان تهران به پارک ملی توران از پاییز سال گذشته بین سازمان‌های مردم نهاد فعال در زمینه حفظ حیات وحش مطرح شده بود و تمام کارشناسان و دلسوزان عضو سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی موافق انتقال ایران به زادگاهش در پارک ملی توران بودند.

 

نظر شما
ادامه