کد خبر: ۵۶۵۸۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
 
 

نقش راهبردی مجموعه دامپزشکی در تحقق سال جهش تولید

دکتر جواد شایان خواه

چرایی و علت نامگذاری سال ها و تاکید مقام معظم رهبری در سالهای اخیر به نام های تولید داخلی و حمایت از آنها و ساز وکار اقتصاد مقاومتی چیست؟

جایگاه و وظایف مجموعه دامپزشکی در سال جهش تولید و سیاست ابلاغی و کلی نظام  در قالب بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی چقدر توانسته است به اهداف مد نظر رهبر انقلاب در حوزه تولید و حمایت از تولید کننده موثر باشد؟

عملکرد و کارنامه مجموعه دامپزشکی در موضوع اقتصاد مقاومتی چگونه بوده است؟

رهبر انقلاب در سالهای اخیر در مناسبت های اعیاد باستانی نوروز اقدام به نامگذاری سال ها می نماید که مطابق سالهای قبل که بیش از یک دهه که همگی به مسئله تولید و اقتصاد کشور نامگذاری کرده بود، سال 1399 را نیز سال جهش تولید نامید که این مسئله را می توان به اشرافیت ویژه رهبر انقلاب به مسائل کلان کشور و همینطور آینده نگری و دور اندیشی منحصر به فرد ایشان دانست که هرسالی را با توجه به نیاز کشور و ملت نامگذاری می نمایند  که صاحب نظران در حوزه های سیاسی و اقتصادی کشور این موضوع را دغدغه رهبری و جلب توجه هرچه بیشتر مردم و مسئولین به یک ارزش یا نقیصه و مشکل می دانند که مردم و مسولین را دعوت به اهتمام و تمرکز بر روی آن امور می کند.

رسیدن به قله های پیشرفت اقتصادی در شرایطی کشور تحت تاثیر تحریم های ظالمانه آمریکا و هم پیمانانش قرار دارد و قطعا راه برون رفت از فشارهای گاز انبری اقتصادی، تنها با تکیه بر تولید ملی و نگاه به درون و توان داخلی و اقتصاد مقاومتی است و جلوگیری از سوق دادن سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در فعالیت های کاذب اقتصادی و واسطه گری است و علی الهذا از همین ابتدای سال می بایست مسئولین اقدامات اساسی و لازم برای رسیدن به انتظارت مد نظر مقام معظم رهبری آسین همت را بالا زده و به مدد الهی دست گیر تولید و تولید کننده باشند.

شرایط تحریم و بی اعتمادی به وجود آمده به پسابرجام در بین مسئولان کشور موجب گردید که مهمترین راه برای عبور از اقتصاد نفتی و خام فروشی و کاهش آثار زیانبار تحریم را می توان حمایت و توسعه صادرات کالای غیرنفتی  الخصوص حوزه های دامی و کشاورزی، راهکارهای مبادله مالی جایگزین مبادلات بانکی و نیز تمرکز روی تجارت با کشورهای هم مرز و بی نیاز از انتقال با کشتی جستجو کرد.

از ارکان اقتصادی مقاومتی، ارزآوری، اشتغال زایی و رونق اقتصادی کشور و توجه به صادرات غیرنفتی است که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است. در این راستا فرآورده های خام دامی در جایگاه بازار صادرات نقش ویژه ای پیدا می کند، علی الهذا در کشورهای مختلف صادرات و واردات هر محصولی واجد ضوابط مهمی است که با توجه به فسادپذیری و رعایت نکات بهداشتی همواره با دقت زیادی بر فرآیند تولید آنها نظارت دارند.

تولید و تامین غذایی به ویژه مواد پروتینی با منشا دامی در همه کشورهای جهان و در شرایط فعلی که غذا به عنوان کالا و محصول استراتژک پذیرفته شده است، از حساسیت و اهمیت ویژه ای برخوردار است. در جهان امروز با توجه به منابع تولیدی غذای محدود و مسأله افزایش جمعیت روز به روز اهمیت آن افزوده می گردد و هم اکنون بحث امنیت غذایی به عنوان زمینه ساز و قدم اول در تامین و برقراری امنیت عمومی مطرح و مورد توجه است که دامپزشکی می تواند در این خصوص نقش مهمی در اقتصاد ملی، پایداری اقتصاد واحدهای تولیدی و سلامت عمومی جامعه بازی کند و فعالیت های دامپزشکی را می توان تفسیر عملی و ذاتی اقتصاد مقاومتی دانست.

در سال جهش تولید، اولین قدم در این حوزه اتحادو  هماهنگی و هم افزایی بیش از پیش، بین سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی کشور در قالب ستاد جهش تولید در رفع موانع تولید احساس می شود که نسبت به بررسی و تشکیل ستادی به توافق واحد رسیده که رفع موانع قانونی تولید با حفط تمامیت حقوق تکریم تولید کننده  بدون عبور از خطوط قرمز امنیت و سلامت غذایی اعم تولید و تولیده کننده دنبال گردد که از طریق این ستاد بتوان مجوزها و پروانه های لازم تولیدی را برای تولید کننده صادر و ساز و کارها و رویکرد های این ستاد اجرایی، در آن ستاد مطرح و پیگیری کرد و با توجه به اینکه سازمان دامپزشکی متولی برخی از امور مجوزات و صدور پروانه ها در حوزه های تولیدی در اختیار حوزه های تخصصی دامپزشکی و نظام دامپزشکی کشور است، می بایست در اولین فرصت نسبت به تفویض اختیارات و واگذاری به امورات مذکور به استان ها، اولین گام تولیدی را بردارد که علاوه بر جلوگیری از اتلاف و اطاله وقت و حذف بروکراسی های اداری تولید کننده، خدای نکرده مورد سوء استفاده های احتمالی ادارای از مبحث مالی نگردد.

در شرایط حساس کشور و احتمال خروج سرمایه از کشور، تسهیل جریان تولید و مشورت خواهی با استفاده از ظرفیت ویژه صاحب نظران دارای ایده اعم از مدیران یا کارشناسان مسئول با سابقه در گذشته و حاضر در مجموعه سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی و همینطور مدیران مجموعه های تولیدی و مسئولین اتحادیه های صنفی اعم از کشتارگاهی، بسته بندی، شرکت های دارویی و کارخانجات لبنی و ... و همینطور مسئولین انجمن های صنفی مراکز واکسیناسیون ها و مایه کوبی ها، بیمارستانی، داروخانه ها و مسئولین فنی و بهداشتی که در حوزه اشتغال انجام وظیفه می نمایند استفاده لازم را بنماید که توسعه و تقویت بخش دامپزشکی کشور، سبب ضریب امنیت غذایی، اشتغال، صادرات و ارزآوری برای کشور خواهد بود و با ایجاد تیم و اتاق تولید کنندگان و مسئولین صنفی در حوزه های تولید با محوریت رفع موانع قانونی درحوزه تولید و اشتغال، مستقر در سازمان دامپزشکی امری پسندیده به نظر می رسد که علاوه بر وظایف این اتاق، اقدام به بازنگری مسائل ذکر در خصوص بخش نامه ها و دستوالعمل های دست و پاگیر که گاها سبب دلسردی و بی انگیزگی سرمایه گذار و هدر رفت منابع می گردد، می تواند کمک کننده باشد؛ هدررفت منابع سبب می گردد چندین اشتغال  در آن حوزه تولیدی باز ماند که مصداق آن حضور دامپزشکان و سایر رده های مجموعه دامپزشکی در آن واحد است که بی نصیب می گردند، بنابراین توسعه و تقویت بخش دامپزشکی با هم افزایی سازمان های دولتی و خصوصی صد چندان خواهد شد. دامپزشکی در سال جهش تولید می تواند با توجه به نقش سازنده خود در حوزه اشتغال و  افراد جویایی کار با اولویت نیروی بیکار و جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته های متبوع خود در امر تولید چهره قدرتمندتر و جایگاه و منزلت دامپزشکان را نزد کارفرماهای تولیدی کشور فزونی بخشد.

درخصوص کارنامه و عملکرد دامپزشکی می توان به شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان، تب برفکی و همینطور سیل و زلزله در برخی استانهای کشور در گذشته اشاره کرد که سبب شد که بخشی از سرمایه ملی از بین برود که خوشبختانه در سالهای اخیر با مدیریت راهبردی و هوشمندانه سازمان دامپزشکی با وجود کارگروه های تخصصی و علمی و همینطور مدیران  دفاتر کل زبده، مانع از انتشار گسترده بیماری ها و مهار کامل آنها گردید که این ضرر متوجه تولید کننده و کشور نگردید.

در حوزه جایگاه دامپزشکی در اقتصاد بین المل می توان  به کسب دبیر کلی کشور در منطقه آسیا و اقیانوسیه در سازمان جهانی بهداشت دام در سال 1398 اشاره کرد که می توان آن را نمایانگر جایگاه والا و مهم دامپزشکی  کشور نزد سایر کشورهای دیگر جهان دانست که اکثر کشورها خواستار تفاهم نامه های در حوزه مرتبط  با امور دامپزشکی ایران بوده اند که سازمان دامپزشکی کشور، کارنامه قابل قبول و موفقیت آمیزی در اینخصوص ارائه داده است که حتی مورد تحسین مسئولین بالادستی در وزارت خانه متبوع و سایر دستگاههای دیگر قرار گرفت. قابل ذکر است کسب موافقت و تایید آزمایشگاه مرجع تب برفکی از اتحادیه اروپا و آزمایشگاه مرجع ملی تشخیص بیماریهای دامپزشکی کشور مورد تایید ایتالیا را می توان برگ زرینی دیگری در موفقیت های آزمایشگاههای دامپزشکی کشور دانست.

سازمان دامپزشکی کشور در راستای استراتژی های نو و در راستای حمایت از مصرف کننده و ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ در سال 1398 اقدام به شناسنامه دار  کردن و گرید بندی (درجه بندی) مرغ استحصالی کشتاری از کشتارگاه های مرغ نمود که بر اساس ایجاد رقابت کیفی بین تولیدکنندگان و حمایت از حفظ حقوق شهروندی در حق انتخاب براساس سلیقه شخصی انجام پذیرفت که این موضوع رویکرد نو سازمان دامپزشکی را بر همگان آشکار ساخت.

در حوزه سامانه های الکترونیک، می توان به جرات سازمان دامپزشکی کشور را تنها نهادی دانست که با حجم فعالیت ها بیشترین سامانه های کاربردی را نسبت به سایر دستگاههای اجرایی کشور داشته که موفقیت بسزایی در وظایف حاکمیتی همگام با وظایف ملی و تعهدات بین اللملی داشته که می بایست در رخدادهای بیماریها با تشخیص زودهنگام بیماری و تایید فوری آن و واکنش سریع بر علیه بیماریها داشته جلوی شیوع و بیماری و تبعات اقتصادی آن گرفته شود. هرچند برخی ایرادات جزیی بر صدور گواهی های حمل و قرنطینه بهداشتی و یا عدم هماهنگی از سایر سامانه ها از قبیل سامانه جامع انبارها با وزارت صمت و وزارت راه سبب برخی نارضایتی و فرآیند کند دریافت گواهی حمل قرنطینه ای و بهداشتی توسط ارباب رجوع یا تولید کننده و یا مسئولین فنی و بهداشتی به کار گمارده شده در آن واحدها می گردد ولی در مجموع این اقدامات در حوزه های الکترونیکی شدن در جهت شفافیت سازمانی و عامه المنافع و برای سلامت جامعه می باشد.

در پایان، باید این واقعیت را پذیرفت که بی توجهی به امر تولید داخلی و عدم حمایت از تولید کنندگان داخلی، رکود، توقف و ضرر و زیان تولید داخلی که سبب بیکاری افراد جویای کار علی الخصوص در حوزه اشتغال مجموعه دامپزشکی می گردد و به طور یقین هیچ یک از مسئولین و مردم افتخار تولید و تامین نیاز داخلی از منابع داخلی را به واردات ترجیح نخواهند داد و با هم افزایی بخشهای مختلف سازمان های دولتی و خصوصی و اتحادیه و انجمن های صنفی در رسیدن به خودکفایی و استقلال اقتصادی فائق خواهیم آمد.

امید است با استفاده بهینه از جمیع امکانات و نیروهای متخصص و ماهر موجب ساماندهی و اصلاح امور دامپزشکی در سال جهش تولید و توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در عرصه های تولیدات دام و ارتقای بهداشت عمومی باشیم. انشاالله

چو سرمایه ام سوخت، از کارماندم

که بی مایه بازی است بازارگانی
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
0
0
درود به دکتر شایان عزیز جز بهترینها دامپزشکی هستی موفق وموید باشی دوست عزیز
همتی یزد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
0
0
خوشم میاد همیشه پرچمت بالا دکترجان
اسماعیلی حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
0
0
چاکریم دکتر جان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
0
0
یکی از موثرترین اقدامات درراستای موضوع فوق :جهش در صدور پروانه دامپزشکی خواهد بود ،به ازای هر حیوان خانگی یک بیمارستان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
0
0
کل مقاله دفاع از ریس دامپزشکی کشور و تفکرات ایشان بوده!
نظر شما
ادامه