کد خبر: ۵۶۵۶۱
 
 

نتیجه یک تحقیق جدید که به تازگی منتشر شد نشان می دهد که گربه ها هم امکان ابتلا به ویروس کوید ۱۹ را دارند اما ظاهرا سگ ها در معرض ابتلا قرار ندارد و قرار است که سازمان بهداشت جهانی این موضوع را مورد بررسی بیشتری قرار دهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از شفقنا، این مطالعه که در وب سایت ژورنال  Science منتشر شده است ، نشان داد که جوندگان نیز می توانند به ویروس  SARS-Cove-2 که همان نام مصطلح علمی کوید ۱۹ است مبتلا شوند.

اما طبق این پژوهش جانوران دیگری مثل سگ ،خوک ، مرغابی و مرغ بعید است که  به ویروس مبتلا شوند.

این پژوهش به دنبال آن بود تا جانورانی را که در معرض ویروس کوید ۱۹  قرار می گیرند برای شناسایی واکسن جدید مورد بررسی قرار دهد.

این ویروس که در ماه دسامبر قبل در چین کشف و شناسایی شد تا الان بیش از ۸۳ هزار نفر را کشته است و نزدیک به یک و نیم میلیون نفر هم مبتلا به آن شده اند.

بعضی از پژوهشگران براین باور هستند که ویروس کوید ۱۹ از خفاش ها به انسان منتقل شد به استثنای موارد نادری که از گربه ها و سگ ها منتقل شد. هنوز دلایل قطعی وجود ندارد که ثابت کند که حیوانات اهلی خانگی هم می توانند ناقل ویروس باشند.

روز یکشنبه نتیجه آزمایش کرونای یک ببر در نیویورک که بعد از تماس با نگهبان مبتلا دچار سرفه خشک و از بین رفتن اشتها شد مثبت اعلام شد.

نتیجه یک پژوهش در چین هم که در ماه ژانویه و فوریه منتشر شد نشان داد که گربه ها و جوندگان بیشتر در معرض ابتلای به این ویروس خطرناک قرار دارند چرا که جسم های آلوده شده به ویروس از طریق بینی آنها وارد بدنشان می شود و مبتلا می شوند.

براساس نتایج پژوهش ها ویروس می تواند از طریق دستگاه تنفسی گربه ها هم سرایت پیدا کند تا جایکه دردهای در ناحیه ریه، بینی و حنجره گربه های مبتلا هم مشاهده شده است.

ویروس در بخش بالایی دستگاه تنفسی جوندگان هم دیده شده است اما باعث بیماری شدید آنها نشده است اما طبق یافته های علمی سگ ها کمتر در معرض ویروس قرار می گیرند این درحالی است  که هیچ گونه ویروسی در خوک ها ، مرغ ها و اردک های واکسینه شده با ویروس مشاهده نشد

وزارت بهداشت جهانی روز چهارشنبه اعلام کرد که تحقیقی را با شرکای خود درباره نقشی که حیوانات خانگی می توانند در انتشار ویروس ایفا کنند انجام خواهد داد.

ماریا فان کرخوف دانشمند ویروس شناس در سازمان بهداشت جهانی گفت: فکر نمی کنیم که حیوانات خانگی نقشی در انتقال بیماری داشته باشند اما براین باور هستیم که ممکن است ویروس از یک شخص مبتلا به آنها منتقل شود.

سازمان بهداشت جهانی از مردم خواست که به خاطر شیوع ویروس کرونا حیوانات را مورد اذیت و آزار قرار ندهند چرا که آنها هم مانند ما قربانی هستند و باید مورد احترام قرار گیرد .
 
نظر شما
ادامه