کد خبر: ۵۶۵۳۱
تعداد نظرات: ۹ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: در صورتی که پای این بیماری به دام‌ها هم برسد، می‌تواند امنیت غذایی جهان را تحت تاثیر جدی قرار دهد ...

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: اقدامات پیشگیرانه در سطح کشور برای جلوگیری از سرایت بیماری کووید 19 به دام‌ها انجام می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، ابتلای یک قلاده ببر در آمریکا به بیماری کووید 19 که گفته شد از کارگران باغ وحش به آنها سرایت کرده، پرونده جدیدی را در باره ویروس کرونا باز کرد: این بیماری از انسان به حیوان هم منتقل می‌شود. در صورتی که پای این بیماری به دام‌ها هم برسد می‌تواند امنیت غذایی جهان را تحت تاثیر جدی قرار دهد. اگرچه اکنون بیماری کووید 19 توانسته تاثیر جدی در تولید محصولات غذایی داشته باشد، اما اگر دام‌ها، طیور و ماکیان به این بیماری مبتلا شوند، می‌تواند تولید محصولات پروتئینی را فلج کند.

«دکتر علی صفر ماکنعلی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، گفت: ابتلای دام به بیماری کووید 19 پیش از این هم بوده مثلا یک مورد ابتلا در هنگ کنگ، وجود داشت که از انسان به سگ منتقل یافته بود. اما این بیماری از نوع مثبت ضعیف بوده و مشکل خاصی ایجاد نکرد.

وی توضیح داد که چند مورد ابتلا که وجود داشته در مورد حیوانات خانگی و از گربه سانان بوده است. به این دلیل در چین هم مطالعه گسترده‌ای روی گربه‌ها انجام شد و از آنها نمونه‌برداری کردند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به اینکه آیا نمونه ابتلای دام و طیور به این بیماری وجود داشته است، گفت:‌ تاکنون ابتلای این گونه حیوانات به بیماری کووید 19 ثبت نشده است.

ابلاغ دستورالعمل امنیت زیستی برای جلوگیری از انتقال آلودگی

ماکنعلی در پاسخ به اینکه برنامه‌های سازمان دامپزشکی کشور برای جلوگیری از هر گونه ابتلای احتمالی دام و احشام به این بیماری چیست، گفت: سازمان دامپزشکی دستورالعمل امنیت زیستی را ابلاغ کرده تا افراد شاغل در کشتارگاه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها کامل رعایت کنند تا به هیچ عنوان آلودگی منتقل نشود.

وی افزود: همچنین آزمایشگاه مرکز تشخیص راه‌اندازی شده و هر گونه ابتلای حیوانی را که مشکوک باشد را مورد بررسی قرار می‌دهیم و حتی در مورد حیوانات خانگی هم اگر صاحبان آنها به بیماری کووید 19 مبتلا شوند، در صورتی که به ما اعلام کنند حیوانات خانگی آنها را  می‌توانیم رصد و مورد پایش قرار دهیم.

وی همچنین ادامه داد: در حال حاضر کشتارگاه‌های کشور همه ماشینی است و بدون دخالت دست انجام می‌شود و این زمینه ابتلای به این بیماری را به حداقل می‌رساند.

دو روز پیش یک ببر در یکی از باغ وحش‌های آمریکا به بیماری کووید 19 مبتلا شد که کارشناسان اعلام کردند از کارکنان این باغ وحش سرایت کرده است.

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
0
5
جناب دکتر چرا این دستورالعمل امنیت زیستی کرونا را ابلاغ عمومی نفرمودید؟ چه ایرادی دارد که بقیه دامپزشکان هم آن را داشته باشند البته اگر وجود داشته باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
مگر ابلاغ خصوصی شده؟
اصلاً مگر کسی دیده؟
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
0
7
1 شورای سلامت - عضویت اداره کل در کارگروه سلامت و امنیت غذایی و شورای سلامت...
2 متن سند راهبردی امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور
3 دستورالعمل جابجایی تخم چشم زده و بچه ماهی قزل آلا از مراكز تكثیر (دفتر قرنطینه و امنیت زیستی)...
4 دستورالعمل راهنمای عملی امنیت زیستی پرورش ماهی در قفس 97
5 امنیت زیستی در مرغداری های صنعتی

کل دستورالعمل های امنیت زیستی ابلاغ شده سازمان دامپزشکی همین هاست جناب دکتر ماکنعلی از چه دستورالعملی سخن می گویند
علی . ب
|
Germany
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
0
5
وی خاطر نشان کرد؛
دامپزشکی دستورالعمل امنیت زیستی را ابلاغ کرده تا افراد شاغل در کشتارگاه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها کامل رعایت کنند تا به هیچ عنوان آلودگی منتقل نشود. این دستورالعمل کجاست جناب معاون؟؟؟؟؟!

و ادامه دادند؛
همچنین آزمایشگاه مرکز تشخیص راه‌اندازی شده و هر گونه ابتلای حیوانی را که مشکوک باشد را مورد بررسی قرار می‌دهیم و حتی در مورد حیوانات خانگی هم اگر صاحبان آنها به بیماری کووید 19 مبتلا شوند، در صورتی که به ما اعلام کنند حیوانات خانگی آنها را می‌توانیم رصد و مورد پایش قرار دهیم. و لطفا در این خصوص به جزییات بیشتر اشاره کنید
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
0
6
در خصوص مطلب گفته شده در حال حاضر همه کشتارگاه های کشور ماشینی است و بدون دخالت دست انجام میشود بیشتر توضیح دهند!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
0
6
منظورایشان آزمایشی بودن کشتارگاههای چیست؟کارگرهانقش اصلی رادرکشتارگاههای ما دارند ونقش انسان ازبارگیری تاکشتاروبسته بندی انکارناپذیراست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
0
7
سلام.وقتی می گوییم مسولین ما راجع به کشور دیگری صحبت می کنند و از وضع کشور بی اطلاع هستند می گویید نه ، این هم مدرک .
وی همچنین ادامه داد: در حال حاضر کشتارگاه‌های کشور همه ماشینی است و بدون دخالت دست انجام می‌شود و این زمینه ابتلای به این بیماری را به حداقل می‌رساند.

................
معاون محترم لطفا پاسخگو باشین و چند کشتارگاه را نام ببرین.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
0
3
سلام خدمت جناب آقای دکتر ماکنعلی معاون محترم سازمان جناب آقای دکتر جهت استحصار شما به تعداد انگشتان یک دست کشتارگاه ماشینی در کشور نداریم
قاضیشگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
0
0
دستور العمل رو اعلام کنید ممنون جناب دکتر
نظر شما
ادامه