کد خبر: ۵۶۵۱۲

چند ماهی است که اخبار کشور اعم از اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگ و هنر حول کرونا است و بسیاری از مسائل کشوری دیگر فراموش شده است که یکی از آنها مسئله میانکاله و فاجعه مرگ گسترده پرندگان در این منطقه بود. کشتاری دسته جمعی و رمزآلود که کارشناسان محیط زیستی از یک قتل عام انتقامجویان در این خصوص می گویند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رکنا، «اسماعیل کهرم» فعال محیط زیستی درباره اینکه تکلیف پرندگان میانکاله چه شد گفت: تا کنون 45 هزار پرنده جان خود را از دست داده اند اما بر اساس آخرین اطلاعات به تازگی پرنده ای دیگر نمرده است البته این وضعیت تا زمانی ادامه دارد که شخص دیگری برای یک دعوا از سم استفاده نکند چرا که در میانکاله وضعیت به گونه ای است که اگر یک عروس و مادرشوهر با یکدیگر دعوایشان شود حتی ممکن است مادر در حوض ماهی پسرش به دلیل دعوا با همسر او سم بریزد.

وی با بیان اینکه در ایران وقتی بحرانی شکل می گیرد، مسئولان تلاش می کنند مسئله با  بحران جدیدی که به وجود می‌آید فراموش شود تاکید کرد :  متاسفانه مسئله میانکاله نیز با شیوع ویروس کرونا از یادها رفت.

کهرم با بیان اینکه از روز اول و آغاز مرگ و میر پرندگان تاکید داشتم که علت اصلی این اتفاق سم ریختن در منطقه است تصریح کرد: قرائن حاکی از آن بود که این اتفاق رخ داده است چراکه در سال 1373 نیز آنقدر سم در برکه اصلی میانکاله ریختند که ماهی ها فاسد شده و به زیر آب رفتند که در نهایت با چند نوبت پرواز توسط هلکوپتر ماهی ها را منتقل کردند.

وی ادامه داد: سخن های ضد و نقیض مقامات در این موضوعات مختلف باعث شده تا ما هنوز در رابطه با میانکاله ابهام داشته باشیم. روزی که گفتند این پرندگان از بوتولیسم مرده اند به هیچ عنوان قابل قبول نبود چرا که 5000 هزار پرنده در یک روز ریشه گیاه نمی‌خورند تا به این بیماری مبتلا شوند. یا بوتولیسم در عمق آب وجود ندارد که پرندگان ساحلی در عمق آب بخواهند از آن استفاده بکنند.

کهرم تاکید کرد: رییس دامپزشکی در ابتدا اعلام کرد که این پرندگان از بوتولیسم مرده و آنها را برای آزمایش به خارج فرستاده اند در حالی که نتیجه این آزمایشگاه هیچ گاه منتشر نشد و در آینده نیز منتشر نخواهد شد.

این فعال محیط زیست افزود: آزمایشگاه های زیادی را با خرج های زیاد راه اندازی کرده اند اما اینکه تا کنون عامل کشتار را از سوی آنها مشخص نشده جای بحث دارد.

او خاطرنشان کرد: از این مسئله اطلاع دارم که برخی از شکارچیان از محیط بانی منطقه شکایت داشتند چرا که ابتدا از آنها پول گرفتند اما بعد اجازه برای شکار را صادر نکردند. البته ما هیچگاه کشتار شکارچیان از سوی محیط بانان را نداشتیم ولی کوخه شکارچیان توسط آنها تخریب شده است. بنابراین این قرائن و مستنداتی که موجود است حتما این اتفاق ریشه در برخورد های میانکاله است کمااینکه شکارچیان از یکی از مسئولان مازندران خواسته بودند که مسئول محیط زیست منطقه میانکاله را به دلیل برخورد بد عوض کنند که این کار اتفاق نیوفتاد.

کهرم در پایان بیان کرد: کرونا برای مسئولان بیش از 95 درصد سود داشت! چرا که خیلی از مسائل از یادها رفت و نتیجه آن مشخص نشد. ما آخر نفهمیدیم که آمار کشته شدگان  آبان ماه چند نفر است، هواپیما اوکراین چرا سقوط کرد و یا حتی همین تکلیف کشتار پرندگان میانکاله چه شد؟

 

نظر شما
ادامه