کد خبر: ۵۶۴۹۵

مدیر کل محیط زیست استان یزد تصویری که اخیراً با عنوان آخرین قلاده یوز ایرانی در یزد از طریق شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود را رد کرد و گفت: آخرین یوز آسیایی در یزد همچنان زنده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «نیره پورملایی» به دنبال انعکاس تصاویری از یک قلاده یوزپلنگ ایرانی یا آسیایی و نسبت دادن آن به آخرین قلاده این حیوان در یزد اظهار کرد: این تصویر متعلق به یوز آسیایی در یزد نیست بلکه به دنبال اطلاعات حاصل از سازمان محیط زیست، این تصویر متعلق به انتقال یوز آسیایی به استان سمنان است.

وی در ادامه نیز اطمینان داد که آخرین یوز آسیایی در یزد همچنان زنده است و هنوز حیاتش به پایان نرسیده است.

بنا بر اخبار دریافتی از از سازمان محیط زیست، تصویر مربوطه متعلق به «کوشکی» یوز نر و جوان کشورمان است که به رغم تزریق یک مورد داروی بیهوشی برای انتقال آن و بیهوش نشدن، این فرایند ادامه نیافته است و هنوز هم هیچ خبری مبنی بر مرگ این یوز آسیایی گزارش نشده است.

یوز آسیایی از گونه‌های در حال انقراض و بسیار مهم به شمار می‌رود که در یزد به عنوان یکی از زیستگاه‌های این گونه وضعیت چندان خوبی ندارد و تنها داشته این سرزمین خشک و کویری، تنها یک قلاده نر است و توجه ویژه‌تری را برای تداوم حیات خود نیاز دارد.

این قلاده‌ی ارزشمند به دنبال تخریب زیستگاه‌ش به واسطه ایده معادن و جاده‌سازی‌ها، خشکسالی و کمبود طعمه، تصادفات جاده‌ای و بعضاً عوامل طبیعی همچون قلاده‌های قبلی در معرض خطر جدی است و تکثیر نیمه‌طبیعی شاید آخرین امید برای حفظ حیات این گونه در حال انقراض به شمار رود.

هر چند که تکثیر نیمه‌طبیعی طرحی ملی و نیازمند حمایت‌های کلان دولتی است ولی حفظ حیات تنها قلاده یزد یکی از مهمترین دغدغه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست یزد محسوب می‌شود.

 

نظر شما
ادامه