کد خبر: ۵۶۴۶۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
رییس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: برای جلوگیری از هر گونه آلودگی و تضمین سلامت، تاریخ اعتبار کارت بهداشتی تمامی مراکز فرآورده‌های خام دامی و فروشگاه‌ها چک می‌شود ...

حکیم مهر: رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به کاهش مصرف آلایش دام از جمله کله و پاچه و دل و جگر به دلیل تعطیلی مراکز عرضه و طباخی‌ها، برای حمایت از تولیدکنندگان برنامه انجماد و صادرات آلایش دام در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علیرضا رفیعی پور» افزود: طبق نظر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا از اواسط اسفندماه برخی مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی، رستوران‌ها و طباخی‌ها تعطیل و نیمه تعطیل شدند که همین امر در کاهش مصرف گوشت قرمز به ویژه آلایش دام تاثیر داشته است.

وی اظهار داشت: طی برگزاری جلساتی با اتحادیه‌ها و انجمن‌های مربوطه، هماهنگی‌های لازم جهت انجماد آلایش دام صورت گرفته است که البته پیش از این نیز دستورالعمل انجماد آلایش را داشتیم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: آلایش خوراکی دام ما به اندازه نیاز کشور است و هرگز بیش از نیاز کشور نبوده که به دنبال صادرات آن باشیم اما اکنون به دلیل شرایط موجود و به منظور حمایت از تولیدکنندگان و کشتارگاه‌ها اگر در خارج از کشور مشتری داشته باشیم، انجماد و صادرات این محصولات به صورت موقتی بلامانع است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در مقطعی شاهد کاهش مصرف ۲۰ تا ۳۰ درصدی گوشت قرمز بودیم، گفت: اکنون مصرف گوشت مرغ افزایش بیشتری داشته است.

رفیعی پور درباره ممنوعیت و محدودیت صادرات فرآورده‌های خام دامی افزود: در حال حاضر محصولات مازاد تخم مرغ و گوشت مرغ به مقاصد صادراتی کشورهای افغانستان، عراق، اقلیم کردستان، قطر و عمان صادر می‌شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: طبق گزارش‌ها تاکنون سازمان جهانی بهداشت دام و سازمان بهداشت جهانی جز دو مورد در آسیای شرقی که مربوط به حیوانات خانگی بوده است، گزارشی مبنی بر اینکه دام‌ها مبتلا به ویروس کرونا شده باشند، نداشته‌ایم.

رفیعی پور اضافه کرد: آنچه مهم است جلوگیری از انتقال ثانویه این ویروس از فروشندگان، خودروهای حمل، مراکز عرضه و فروشگاه‌ها به دلیل فراورده‌های خام دامی است.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور افزود: طبق پروتکل های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا و رعایت همه شهروندان به اصول بهداشتی مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و فروشگاه‌ها باید به نحوی عمل کنند که دارای تراکم مشتری نشوند و در صورت تراکم جمعیت مشتری تذکر و توبیخ می‌شوند.

رفیعی پور به شهروندان توصیه کرد: مردم برای اطمینان در ساعت کم تردد به مراکز خرید معتبر فرآورده‌های خام دامی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مراجعه کنند.

وی اظهار داشت: برای جلوگیری از هر گونه آلودگی و تضمین سلامت، تاریخ اعتبار کارت بهداشتی تمامی مراکز فرآورده‌های خام دامی و فروشگاه‌ها چک می‌شود.

وی مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و فروشگاه‌ها را ملزم به رعایت اصول بهداشتی پروتکل سازمان دامپزشکی کشور برای تضمین سلامت محصولات کرد و ادامه داد: فروشندگان و مراکز عرضه باید روزانه در دفعات مختلف میز کار و لوازم کار خود را شستشو و ضدعفونی کنند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: همچنین طبق دستورالعمل ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا باید فروشگاه‌ها به ویژه فروشگاه‌های کوچک، قصابی‌ها و مراکز عرضه از فروش فرآورده‌های خام دامی (محصولات پروتئینی) غیر بسته‌بندی و قطعه‌بندی خودداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه فروشگاه‌ها و مراکز عرضه باید محصولات پروتئینی بسته‌بندی را در این ایام به مردم عرضه کنند، افزود: در صورت مشاهده هر گونه تخلف عدم رعایت اصول بهداشتی مذکور طبق قوانین و مقررات با این مراکز برخورد می‌شود.

رفیعی پور از مردم خواست تا برای حفظ سلامت خود تمامی فرآورده‌های خام دامی از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، تخم مرغ و حتی آلایش دام را در دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد و ترجیحا به مدت یک ساعت پخته و بعد مصرف کنند.

وی اظهار داشت: مصرف نیم پز برخی محصولات به ویژه جگر و تخم مرغ را توصیه نمی‌کنیم.

 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
0
0
ايشان توانايي الزام آلايش فروشان به بسته بندي بهداشتي و عرضه به بازار داخلي را نداشتند و از طرفي آلايش فروشان به طمع پول بيشتر ايشان را مجبور به حذف يكي ديگر از قوانين هجو و زايد به نام ابتدا تامين غذاي مردم ايران و بعد صادرات نمودند و به پول بيشتر بصورت دلاري دست يافتند

واقعا متاسفيم كه قوت لايموت اين مردم فقير حتي در اين شرايط سخت بجاي اينكه فرصتي باشد براي عرضه بهداشتي آن به فرصتي براي پر شدن جيب دلالان و طراران شده و مقام مسئول بهداشتي نيز به اين سادگي هر آنچه دلالان ميخواهند را به آنها ميبخشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
0
1
اخبار غلط به شما داده اند
حتی یک دست کله پاچه روی دست کسی نمانده.
همه از بس که توی خونه نشسته اند و کاری غیر از آشپزی ندارند ، دنبال خرید و پخت اینگونه موارد هستند

همین الان هم کمبود داریم
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
0
0
هیچ آلایش دامی ارزانی وجود خارجی ندارد قصد آنان تحت فشار گذاشتن بیشتر مردم در این گرماگرم درگیری کروناست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
0
1
تخم مرغ یک ساعت در دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد پخته شود!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
0
1
ایشان اشاره داشتند که ؛ مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و فروشگاه‌ها باید به نحوی عمل کنند که دارای تراکم مشتری نشوند و در صورت تراکم جمعیت مشتری تذکر و توبیخ می‌شوند، چون شما فرمودین حتما اعمال میشود
نظر شما
ادامه