کد خبر: ۵۶۴۲۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر زهرا عبدالهی» تصریح کرد: وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی از اعضای کمیته کشوری ترویج فرهنگ مصرف تخم مرغ هستند و به همین دلیل همکاری نزدیکی میان این دو ارگان وجود دارد ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در ویدیوکنفرانس خبری با رسانه‌های مطرح کشوری، در پاسخ به سوال حکیم مهر مبنی‌بر جایگاه وزارت بهداشت در اجرای طرح ملی ارتقای کیفیت تخم‌مرغ گفت: «یکی از سیاست‌های وزارت بهداشت و دفتر بهبود تغذیه، بحث ترویج مصرف تخم‌مرغ است. محصولی که یک منبع بسیار خوب پروتئین با ارزش بیولوژیک بالا و جایگزینی مناسب برای گوشت است.»

 «دکتر زهرا عبدالهی» ادامه داد: «بر اساس توصیه‌های سازمان‌های بین‌المللی، همه افراد سالم می‌توانند روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف کنند. به همین دلیل وزارت بهداشت به دنبال ترویج مصرف تخم‌مرغ است و یکی از اولویت‌های این وزارتخانه، این است که تخم مرغ به صورت بهداشتی توزیع و عرضه شود و به دست مردم و مصرف کنندگان برسد.»

وی تصریح کرد: «در زمینه اجرای طرح ارتقای کیفیت تخم‌مرغ، به طور کامل با سازمان دامپزشکی هماهنگ هستیم. وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی از اعضای کمیته کشوری ترویج فرهنگ مصرف تخم مرغ هستند و به همین دلیل همکاری نزدیکی میان این ۲ ارگان وجود دارد. این هماهنگی‌ها در این مسیر است که تخم مرغ به عنوان یک منبع پروتئینی بسیار با ارزش و مناسب و جایگزین مناسب برای گوشت بتواند به روش بهداشتی و سالم در سبد غذایی مردم قرار گیرد.»

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «توجه به نوع تغذیه و غذاهایی که در طول روز می‌خوریم به سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا کمک می‌کند، ویتامین سی هم نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد، یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت نیز استفاده از مکمل یاری ویتامین دی است که هر ماه یک مکمل ۵۰ هزار واحدی برای همه گروه‌های سنی باید استفاده شود.»

وی خاطرنشان کرد: «مجموعه‌ای از مواد مغذی شامل ویتامین‌ها و املاح وقتی با مصرف انواع مواد غذایی همراه باشد و تنوع رعایت شود می‌تواند به سیستم ایمنی کمک کند. بنابراین تاکیدی بر یک نوع ماده غذایی وجود ندارد و مجموعه مواد غذایی مثل مصرف کافی غذاها و سبزی‌ها و پروتئین‌ها و حبوبات به عنوان منابع پروتئین اگر به میزان کافی مصرف شود می‌تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن شود.»

عبدالهی افزود: «مکمل‌هایی را برخی گروه‌های خاص مثل مادران باردار و کودکان زیر دو سال باید مصرف کنند و این مصرف باید به صورت جاری ادامه داشته باشد. مصرف قطره آ و د و قطره آهن باید بر اساس بخشنامه‌های وزارت بهداشت و بر اساس برنامه جاری ادامه داشته باشد. یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت استفاده از مکمل یاری ویتامین دی است که هر ماه یک مکمل ۵۰ هزار واحدی برای همه گروه‌های سنی باید استفاده شود، کسانی که دوران نقاهت خود را می‌گذرانند نیز حتما باید از مایعات به اندازه کافی استفاده کنند. چای کم رنگ، انواع مایعات گرم دیگر مثل شیر کم چرب و سوپ باید در دستور کار قرار گیرد. مصرف فست فود و غذاهای چرب توصیه نمی‌شود و بهتر است در دوران نقاهت از غذاهای ساده استفاده کرد.»

وی اظهار کرد: «مصرف نمک و نوشیدنی‌های شیرین نیز توصیه نمی‌شود. زیرا ممکن است سیستم ایمنی بدن تحریک شود. بنابراین رعایت برنامه غذایی سالم و اجتناب از مصرف فست فود و غذاهای سنگین باید انجام شود.»

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در خصوص استفاده از تجربه‌های جهانی تغذیه درباره کرونا گفت: «تجربه‌های جهانی در این زمینه در حال جمع‌آوری است. سازمان جهانی بهداشت این تجربه‌ها را جمع آوری کرده و به راهنماها و پروتکل‌هایی برای استفاده کشورها تبدیل شده است. ما نیز از این تجربه‌ها که در سایت سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته جهت پیشگیری استفاده می‌کنیم، این موارد مطابق با فرهنگ غذایی ایران ترجمه و به راهنماهای آموزشی تبدیل شده که در اختیار رسانه‌ها و کارکنان بهداشتی و درمانی قرار گرفته است.»

وی تصریح کرد: «گزارش‌هایی مبنی‌بر کاهش مصرف سبزی و میوه دریافت کرده‌ایم و مردم می‌ترسند از سبزی و میوه استفاده کنند. در حالی که با شست‌وشوی دقیق سبزی و میوه، هیچ خطری در این زمینه وجود ندارد. ترس از کرونا باعث این مشکل شده است، توصیه ما این است که مردم مثل همیشه از سبزی و میوه استفاده کنند و مصرف آن را در وعده‌های غذایی خود داشته باشند.»

عبداللهی در پایان اضافه کرد: «غنی‌سازی مواد غذایی با ریزمغذی‌ها یکی از اولویت‌های ما در تغذیه جامعه است. افزودن ویتامین دی به آرد علاوه بر آهن و اسید فولیک هم در دستور کار قرار دارد و اجرای این کار در حال شروع در یکی از استان‌ها بود که با بحران کرونا مواجه شدیم و با عادی شدن شرایط حتما اجرایی خواهد شد، در این شرایط توصیه می‌شود که مردم ترجیحا کمتر از غذاهای بیرون استفاده کنند و مردم در منزل از غذای خانگی استفاده کنند. البته مراکز تهیه غذا هم توسط بازرسان بهداشت محیط کاملا تحت کنترل و بازرسی هستند.»

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
0
1
آفتاب آمد دلیل آفتاب

طرح ارتقا مانند بقیه طرح های ارتقاهای دفتر نظارت در واقع

ارتقای مصرف کالا برای ارتقای درامد صنف است نه ارتقای بهداشت

که اگر در متن طرح نیز دقت شود بیشتر در جهت مقابله با بهداشت است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
0
2
سازمان دامپزشکی به تولید تخم مرغ که در کارخانجات به فرم های مختلف از جمله کامل ؛زرده تخم مرغ ؛و سفیده تخم مرغ تشکیل میشه اصلا رسیدگی نمیکنه به گونه ای که رویه بسته بندی نگاه می‌کنی اصلا نشانی از آرم دامپزشکی نیست و در عوض آرم وزارت بهداشت که ربطی به این مورد نداره دیده میشه که جای تأسف و تأمل داره
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
0
1
مثلا چی کار قراره بکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
0
2
با توجه به تولید تخم مرغ به صورت مایع و خشک در قالب تخم مرغ کامل ؛زرده ؛ و سفیده تخم مرغ جهت مصارف مختلف در صنایع غذایی متاسفانه هیچ گونه نظارت بهداشتی و کیفی از طریق دامپزشکی انجام نمی‌گیرد و بر حسب مشاهدات تنها آرم وزارت بهداشت بر رویه بسته بندی با اینکه فرآورده خام دامی هست و ربطی به وزارت بهداشت ندارد دیده میشود که جای تامل و تاسف دارد
نظر شما
ادامه