کد خبر: ۵۶۴۱۵
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
به بهانه نزدیک شدن به ۲۵ آوریل، روز جهانی دامپزشکی:
هدف از روز جهانی دامپزشکی، ارتقاء حرفه دامپزشکی و تلاش در زمینه رفاه حیوانات و انسان، محیط زیست، ایمنی مواد غذایی و شیوه‌های حمل و نقل حیوانات و قرنطینه است ...
 
 

تاریخچه روز جهانی دامپزشکی

من عاشق دامپزشکی هستم

دکتر محمدحسن گلپایگانی

رئیس نظام دامپزشکی استان مازندران

در سال 1863، پروفسور جان گامگی از دانشکده دامپزشکی ادینبرگ، دامپزشکان اروپا را به حضور در جلسه‌ای دعوت کرد که بعدا به عنوان اولین کنگره بین‌المللی دامپزشکی شناخته شد. این جلسه در مورد بیماری‌های اپیزوتیک و بحث در مورد اقدامات پیشگیرانه بود. این کنگره به یک کنگره جهانی دامپزشکی تبدیل شد. در سال 1906 در هشتمین کنگره جهانی دامپزشکی، اعضا کمیته دائمی را تشکیل دادند که هدف آن ایجاد پیوند سازمانی بین کنگره‌ها و همایش‌ها بود.

سپس در پانزدهمین کنگره در استکهلم، کمیته دائمی و اعضا ضرورت تشکیل یک سازمان بینالمللی و قانون اساسی را  احساس نمودند، از این رو، در کنگره بعدی در سال 1959 که در مادرید برگزار شد، انجمن جهانی دامپزشکی تأسیس شد. رسالت انجمن جهانی دامپزشکی تمرکز بر روی سلامت، رفاه حیوانات و همچنین محیط زیست و بهداشت عمومی است. امروزه، انجمن جهانی دامپزشکی با دیگر سازمانهای برجسته مانند OIE ، WHO و FAO همکاری میکند.

انجمن جهانی دامپزشکی دارای بیش از هفتاد کشور عضو از  انجمنهای ملی دامپزشکی از سراسر جهان است. اساسنامه جدید در سال 1997 مورد تائید قرار گرفت و این سازمان تغییر ساختار یافت. هر انجمن دامپزشکی که عضو انجمن جهانی دامپزشکی است، حق عضویت را پرداخت میکند.

در سال 2001، انجمن جهانی دامپزشکی مقرر کرد تا یک روز به عنوان «روز جهانی دامپزشکی» در آخرین شنبه آوریل نامگذاری گردد.  هدف از روز جهانی دامپزشکی ارتقاء حرفه دامپزشکی و تلاش در زمینه رفاه حیوانات و انسان، محیط زیست، ایمنی مواد غذایی و شیوههای حمل و نقل حیوانات و قرنطینه است. هر ساله شعاری برای این روز تعیین میگردد. به عنوان مثال، در اولین روز جهانی دامپزشکی، شعار انجمن جهانی دامپزشکی «هاری» به منظور افزایش آگاهی عمومی در مورد واکسیناسیون سگها به عنوان عاملی برای جلوگیری از هاری بود.

انجمن جهانی دامپزشکی به همراه سازمان جهانی بهداشت حیوانات تصمیم گرفتند که باید یک جایزه برای روز جهانی دامپزشکی وجود داشته باشد. این کار  در سال 2008 آغاز شد و هدف آن، پاداش به بهترین اقدام در حرفه‌ی دامپزشکی است. انجمن دامپزشکی کنیا اولین کسی بود که این جایزه را دریافت کرد.

سپس در سال 2011 که سال جهانی دامپزشکی بود، از تأسیس اولین مدرسه دامپزشکی تجلیل شد.

در طول سالها شعارهای مختلفی برای جشن روز جهانی دامپزشکی وجود داشته است؛ مانند هاری، مقاومت ضد میکروبی، تنوع حرفه دامپزشکی و سلامت واحد (One Health). کاری که بیشتر مردم در طول این روز انجام میدهند، یافتن راههایی برای قدردانی از دامپزشکان است. علاوه بر این، صاحبان حیوانات اهلی نیز این روز را تعطیل میدانند و تصمیم می گیرند آن را با حیوانات خانگی خود بگذرانند.

به اشتراک گذاشتن کارهایی که در روز جهانی دامپزشکی انجام میدهید، جذاب  است. از این رو، با توجه به شعار امسال (سال 2020) روز جهانی دامپزشکی «حفاظت از محیط زیست برای بهبود سلامت حیوانات و انسان»، هر ایده و اندیشهای در زمینه لحظههایی که با حیوانات خود میگذرانید را در رسانههای اجتماعی خود با هشتگ #WorldVeterinaryDay و #iloveveterinary به اشتراک بگذارید.

علاوه بر این، می توانید از هشتگ استفاده کنید تا ببینید دیگران در این روز چه کاری انجام می دهند.با توجه به بروز و شیوع بیماری کرونا و تاسف از اینکه نمیتوانیم امسال همچون پارسال گردهم بیاییم، فرصت را مغتنم شمرده با استفاده از رسانههای اجتماعی و مجازی، پست الکترونیکی اثار و نظرات خود را به ستاد گرامیداشت روز جهانی دامپزشکی مستقر در نظام دامپزشکی استان خود بفرستید.

 

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
0
2
در این قرنطینه کرونایی خوبه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
3
1
وقتی که توی ایران دامپزشک دشمن شماره یک دامپزشکه چه در بخش خصوصی چه ادارات دامپزشکی چه دانشگاهها که من دیدم چه روز دامپزشکیه میخاد ۱۴ مهر باشه میخاد الان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
1
4
دمت گرم دکتر گلپا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
3
3
بالاخره در یک میلیون نفر یه نفر علاقمند به دامپزشکی پیدا شد! دامپزشکی با این حمایت دولت ........ و مجلس ............. با زندگی بازی کردن است.الان دولت بخواد یه نفر رو علاف کنه بهترین راهش استفاده از همین رشته های بی ثمر است.دامپزشکی می ذاره،ولی دانشگاه سونوگرافی نداره.ظاهرا دامپزشک می ده بیرون ولی باطنا به بی سوادی تبدیل شده که دیگه هر کاری انجام نمی ده و انتظاراتش هم بالا رفته. ..................... حکایت با پنبه سر بریدن همینه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
3
0
............................. ستاد روز جهانی باید در جامعه دامپزشکی تشکیل شود نه نظام
......................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
جامعه مگر در استانها دفتر داره؟ تعداد اعضای جامعه بیشتره یا نظام؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
1
8
دکتر گلپایگانی از نمونه های نظام دامپزشکی هستند
انشالله سالم و سلامت باشن
دعای خیر ما همیشه همراهتان بخاطر توجه مهربانتان به تازه فارغ التحصیلان رشته مقدس دامپزشکی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
از دوران دانشجویی فعال خوش فکر.سال بالایی ما بودند.همیشه کارهای خلاقانه و خوبی انجام میدادند و موفق بودند. انشالله موفقیت های بیشتر ایشان را ببینیم.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
1
5
چی میشد این دکتر گلپایگانی وزیر می شد.
این واقعاً نامبر وانه .
دکتر گلپا شاید از معدود دامپزشکانی باشه که علی رغم مشکلاتی که در حوزه خودش با .... داره همچنان عاشقه کارشه.
دمت گرم دکتر
Dr vet
|
United States of America
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
1
6
با سلام. خوشحالم که هم دانشگاهی خودم رو در سمت رئیس نظام دامپزشکی مازندران می بینم.از زمانی که تو شورای صنفی دانشگاه ارومیه بودن تا مسئولیتهای مختلف و الان نظام دامپزشکی استان مازندران. واقعا یک فرد ساعی و تلاشگر، و کاربلد هستند. آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون برای ایشان.
با تشکر. فارغ التحصیل ۸۴ دانشگاه ارومیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
عالی.دوست داشتنی متفکر.تو جمع نظام دامپزشکی استانها هم مازندران را فعال تر از قبل میبینیم.افراد مثل ایشان برای هر مجموعه ای لازم اند.
نظر شما
ادامه