کد خبر: ۵۶۴۰۶
تعداد نظرات: ۲۹ نظر
نگاه شما:
آیا مردم می‌دانند تعداد قابل توجهی از دامپزشکان و کادر درمانی دامپزشکی در راه تأمین سلامت جامعه مصدوم یا دچار نقص عضو شده و عده‌ای نیز جان خود را از دست داده‌اند؟
 
 

۲۰ فرصت کرونایی برای جامعه دامپزشکی کشور

دکتر محمد لطفیزاده
دامپزشک و متخصص بهداشت عمومی
 

به نام خدای سبحان و با اهداء سلام به همکاران و مخاطبین ارجمند

ویروس کرونا سختی‌ها و تلخی‌های زیادی داشته و دارد اما در دل این دشواری، تجربه و فرصت‌هایی هم ثبت می‌شود. در دورانی که پس از سال‌ها با (پاندمی) که در کتاب‌ها خوانده بودیم و در لابلای کتب تاریخی به مرور همه‌گیری جهانی بیماری‌ها می‌پرداختیم و حالا واقعاً با یک نمونه عمده و جدّی آن روبرو شده‌ایم، فرصت‌هایی استثنائی برای جامعه دامپزشکی کشور به وجود آمده که خوب است مسئولین دولتی، دانشگاهی و تشکل‌ها و صنوف به این موضوعات بیشتر بیاندیشند.

1- 85 درصد عوامل بیوتروریستی منشاء حیوانی دارند. رهبر انقلاب (حفظه الله تعالی) به صراحت از احتمال حمله بیولوژیک سخن می‌گویند. چند مصاحبه و چه اقدامی از مسئولین مختلف دامپزشکی در کشورمان در این زمینه دیده‌ یا شنیده‌اید؟ حداقل انتظار می‌رفت مسئولین دامپزشکی بلافاصله به میدان بیایند و ابعاد مختلف این مسأله را تحلیل نموده و برای مردم توضیح دهند و ذهن جامعه را درباره طیف وسیع مسئولیت دامپزشکان مدیریت نمایند.

2- در مراسم روز ملی دامپزشکی سال 1398، رئیس سازمان دامپزشکی از خدماتی که به نهادهای مختلف ارائه می‌شود سخن گفت. در این زمان آیا نباید این خدمات (بخصوص مرتبط با ضدعفونی اماکن) به روشنی برای مردم بیان و به تصویر کشیده شود؟

3- تجربه مدیریت بیماری‌های مُسری توسط جامعه دامپزشکی کشور و رویارویی با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و برخی دیگر از بیماری‌ها می‌تواند در اختیار مسئولین بهداشتی، درمانی کشور قرار گیرد. البته این بدان شرط است که مستندات لازم و راهکارهای به‌روز، علمی و مفید در اختیار داشته باشیم.

4- مؤسسه سرم و واکسن‌سازی رازی که سال‌ها توسط دامپزشکان مدیریت شده و اکنون تعداد قابل توجهی از دامپزشکان متخصص در آن مشغول فعالیت هستند، چه نقشی در این زمینه می‌توانست ایفا کند. نمی‌گوییم باید این مؤسسه واکسن علیه کووید 19 می‌ساخت (که البته تحقیق در این باره انتظار زیادی نیست) اما حداقل می‌توانست و باید با حضور و مشارکت فعال به مردم درباره روال این مسأله، گذشته و آینده‌‌ی موضوع اطلاع‌رسانی نماید.

5- قاعدتاً اغلب مردم در کشورمان نمی‌دانند دو چهره ماندگار واکسینولوژی از مؤسسه رازی قد برافراشته‌اند. اگر مرحوم پروفسور میرشمسی (پدر علم واکسن) با خود می‌گفت چون دامپزشک هستم به من ساخت واکسن فلج اطفال و بیماری‌هایی که نوزادان را به کام مرگ می‌کشاند ربطی ندارد، امروز خیلی از کسانی که دچار بیماری‌های مهلک نشده‌اند معلوم نبود چه سرنوشتی داشتند. او امروز در این دنیا نیست اما همکار دامپزشک و چهره ماندگار واکسینولوژی او (استاد دکتر عباس شفیعی) همان راه را ادامه داده است. معرفی این افتخارات حداقل کاری است که می‌شد انجام داد!

6- امروز از کادر درمان و مجاهدت پزشکان فراوان تجلیل می‌شود و البته حق هم هست. اما آیا مردم می‌دانند تعداد قابل توجهی از دامپزشکان و کادر درمانی دامپزشکی در راه تأمین سلامت جامعه مصدوم یا دچار نقص عضو شده و عده‌ای نیز جان خود را از دست داده‌اند؟ چه نهادی باید این تلاش را مانند وزارت بهداشت به اطلاع مردم برساند؟ کرونا حداقل فرصت فکر کردن به این موضوع را فراهم نمی‌کند؟

7- در گزارش اقدامات سازمان دامپزشکی کشور درباره کرونا، «ضدعفونی اماکن مرتبط با این سازمان و یا دامپزشکی» آمده است. اداره ثبت احوال هم همین کار را انجام می‌دهد و به نوعی همه این وظیفه را انجام می‌دهند. فرصت امروز در زمان شیوع کرونا این بود که با تشکیل تیم‌های مراقبت و پیشگیری در حوزه‌های غربالگری، ضدعفونی و نقاهتگاه‌ها به کمک وزارت بهداشت بشتابند و با حضور پررنگ، جلوه‌ای از مشارکت مؤثر جامعه دامپزشکی در این زمینه را به نمایش بگذارند.

8-  کرونا این فرصت را فراهم نموده که به طور جدی برابر فله‌فروشی به ویژه در حوزه لبنیات بایستیم. کاری که وزارت بهداشت برخلاف مصلحت بهداشتی جامعه به آن مجوز داده است.

9- آنطور که قبلاً گفته‌ و نوشته‌ام، با شرایط و سازوکار فعلی امیدی به جامعه دامپزشکان نیست و اگر این تشکل بعنوان قدیمی‌ترین نهاد غیردولتی دامپزشکی در کشورمان منحل شود، مطمئن باشید هیچ اتفاقی نمی‌افتد. بنابراین در خصوص جامعه دامپزشکان، فرصتی متصور نیست!

10- سازمان نظام دامپزشکی کشور در این فرصت می‌توانست با اعلام کلینیک‌های منتخب در هر شهر و استان و با فراهم آوردن سازوکار ویزیت مجازی و یا اعزام در محل، موضوع بهداشت حیوانات خانگی را در زمان شیوع کرونا برجسته ساخته و از تردد غیرضرور نیز جلوگیری بهعمل آورد.

11- کرونا ویروس ضرورت تولید راهنمای آنلاین و به‌روز کلینیک‌ها و نحوه نوبتدهی و ویزیت مجازی را بر اساس فاصله دامداری‌ها و نیز با ثبت اطلاعات حیوانات خانگی بر مبنای محل استقرار و فاصله تا اولین کلینیک نمایان ساخت.

12- اگر سامانه جامع «بهداشت حیوانات خانگی» وجود داشته باشد، می‌توان بر مبنای جمعیت، تأمین و حفظ بهداشت حیوانات را مابین کلینیک‌ها توزیع نمود و در این خصوص پایش فعال نیز انجام داد. این فرصت هرچه بیشتر پیش می‌رویم ضرورت خود را بیشتر نمایان می‌سازد.

13- در زمان شیوع کرونا به عنوان یک بیماری ویروسی، جایگاه دامپزشکانی که تخصص ویروس‌شناسی دارند، کجاست؟ چرا نباید از این فرصت استفاده کرد و به مردم درباره ماهیت ویروس، روش انتقال، راه پیشگیری از ابتلاء و غیره آموزش داد؟

14- بهداشت مواد غذایی حتماً در موضوع کرونا ویروس اهمیت دارد. چه آنکه خود غذا باعث انتقال می‌شود یا خیر و چه اینکه نحوه آماده‌سازی غذا چه اهمیتی دارد، فرصتی برای جامعه دامپزشکی کشور فراهم ساخته تا با حضور فعال در رسانه و نیز در عرصه‌های مختلف به بیان نکات آموزشی و آشنا کردن جامعه با طیف وسیع فعالیت حرفه‌ای دامپزشکان پرداخته شود.

15- سامانه 4030 امروز در صدر اخبار رسانه‌ها است. حداقل می‌شد از امکانات مشابه در دامپزشکی برای غربالگری صنوف مرتبط و به اصطلاح بهره‌بردار (همان‌هایی که در روز دامپزشکی به جای دامپزشکان روی سِن می‌آیند و از آنان تقدیر می‌شود!) استفاده کرد و بجز همکاری مستقیم با این سامانه، از راه یادشده مشارکت فعالی در غربالگری بخشی از جامعه به نمایش گذاشت.

16- فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد. فکر می‌کنید این جمله از کیست؟ شاید ندانید و یا احتمال ندهید ولی این جمله از رهبر انقلاب (حفظه الله تعالی) است. حالا آنهایی که در اتاق‌هایشان عکس مبارک رهبری را نصب نموده‌اند، چقدر به منویات ایشان و بخصوص این جمله اهمیت می‌دهند؟ امروز دامپزشکی در فضای مجازی چه می‌‎کند؟ به شایعات پاسخ می‌دهد؟ برای مردم کلیپ می‌سازد و آموزش می‌دهد؟ ساده‌ترین کار ممکن این است که رؤسای نظام دامپزشکی استان‌ها و مدیران کل دامپزشکی در هر استان یک کلیپ یک دقیقه‌ای ضبط کنند و در فضای مجازی منتشر سازند. حالا این را در تعداد دامپزشکان خدوم کشور ضرب کنید. چه حجمی از اطلاع‌رسانی به جامعه خواهد شد؟

17- مطالب کاربردی برای گروه‌های مختلف مثل صنوف بسته‌بندی گوشت، فروشگاه‌های عرضه فرآورده‌های دامی و پروتئینی، دامپزشکان، پیرادامپزشکان، دانشجویان دامپزشکی، مدیران، کارکنان دولتی در شبکه‌های دامپزشکی و غیره آیا در قالب بسته‌های گرافیکی و کاربردی و اینفوگرافی منتشر شده‌ است؟ کرونا این فرصت را فراهم نموده که این نوع کارها به خوبی دیده شود.

18- بارها گفته‌ام که اگر نصف دانشکده‌های دامپزشکی را به پژوهشکده کاربردی در زمینه‌های مختلف از جمله بیماری‌های عفونی، بیوتروریسم و نظایر آن تبدیل کنیم، ضرر که نکرده‌ایم هیچ، از قافله علم و پژوهش عقب نمی‌مانیم. امروز کرونا این ضرورت را بیشتر نمایان ساخت. وجود پژوهشکده‌های اینچنینی و در کنار آن پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان فرصت‌هایی است که هر روز داریم بیشتر از آن فاصله می‌گیریم!

19- مردم می‌دانند اگر دامپزشکان دچار کرونا شوند و خدای نکرده از چرخه تأمین بهداشت جامعه حذف گردند، چه اتفاقی می‌افتد؟ از این فرصت برای پررنگ کردن تلاش دامپزشکان خدوم در کشورمان چه استفاده‌ای کرده‌ایم؟

20- در زمان قرنطینه یا محدودسازی مشاغل، فروشگاه‌های بزرگ مانند اتکا، کوروش، رفاه، شهروند و مانند آن فعالیت می‌کنند. دامپزشکان در این زمینه نقش مهمی در نظارت و بازرسی دارند. آیا کرونا این فرصت را فراهم نمی‌کند که این نقش پراهمیت را به جامعه معرفی کنیم؟

اینها ساده‌ترین فرصت‌ها بود و اگر همین الآن با خود فکر کنید ده‌ها مورد به این فهرست اضافه خواهید نمود. چه خوب که مسئولین و همه دامپزشکان به این زمینه‌ها فکر کنند و از فرصت‌های اینچنینی به نیکی استفاده نمایند.

 

انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
6
5
اگر در خانه بمانیم از همه موارد یاد شده کمک موثرتری به بحران کرونا می کنیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
دقیقا...واسه هنرنمایی وقت زیاده.....هرچند هیچگاه دیده نشده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
فرصتها در جاهای دیگه و از ریشه و در زمانهای دور و نزدیک از بین رفته نه اکنون !!
فرصتها زمانی از بین رفت که سازمانها و وزارت خانه های علمی و تخصصی بازیچه سیاست شدند و بجای مدیریت علمی و تخصصی آن هم توسط افراد صالح و متخصص و با تجربه که فراوان داشتیم ، اداره امور به افراد تازه کار ولی دارای روابط سیاسی و یا مطیع سپرده شد و حتی افراد بی ربط به آن سازمان،مانند مهندس عمران برای مدیریت کشاورزی و دامپروری !!
جناب حجت الاسلام لطفعلی زاده آیا شما نمیدانید که مسبب اصلی این فاجعه چه نهادی است !!؟؟
شما احتمالا تجربه سالهای نسبتا دور سخنان هم لباس خود در مجلس شورای اسلامی در مورد " جای " دامپزشکان را بخاطر ندارید !!؟ البته هنوز هم همین دیدگاه بر آن مجلس محترم سیطره کامل دارد بگونه ای که حتی بعضی دامپزشکان ورودی به آن مجلس در رزومه خود اشاره ای به رشته تحصیلی خود نکرده اند و حتی بعضی از آنان حاضر به مشارکت در گروه تخصصی مربوطه در مجلس نشده اند !!
باز هم احتمالا سن شما و تجربه شما خاطره ای از بلاهایی که سر جامعه دامپزشکان بعد از انقلاب آمده ندارد اینکه به زور منحل شد و بعد از تغییر در نام و بی خاصیت کردنش و ایجاد گروهی موازی با پسوند دینی ، راه هر گونه اتحاد صنفی و تصمیم گیری جمعی را از دامپزشکان گرفتند !! اکنون نیز خود بهتر از هر کسی خبر از سوابق مشعشع گردانندگان فعلی آن دارید !!
راستی چرا این گله ها را از جامعه پر نفوذ اسلامی دامپزشکان نکردید !!؟؟
واقعا شما که خود زمانی در نظام دامپزشکی بودید بهتر از هرکسی باید درک کرده باشید که اصلیترین علت بوجود آمدن نظام دامپزشکی جلوگیری از تشکیل تشکلهای مستقل و قوی و موثر در دامپزشکی خارج از کنترل دولتی یا حکومتی بوده و یکی از کار کردهایش در زمان تاسیس کم رنگ کردن و به حاشیه راتدن تشکل جامعه دامپزشکان بوده .
اما در مجموع این سازمان در عمل نتیجه ای جزء به حاشیه رانده شدن دامپزشکی و کمک به تضعیف سازمان با سابقه دامپزشکی که خود از درون توسط مدیریتهای سیاسی و غیر تخصصی در حال تخریب هست ، نداشته !!
ظاهرا" سطحی نگری و عدم توجه به واقعیتها به یک سیستم متداول در آموزش در بعضی نهاد ها تبدیل شده شما دست و پای سیستمی را بسته اید یا شکسته اید و انتظار دارید در دوی سرعت و استقامت شرکت کرده و موفقیتهای درخشانی هم بدست آورد !!؟؟
شما چه انتظاری از کارایی از یک اتومبیل دارید ، وقتی در آن باطری معیوب گذاشته اید و سیم کشی هایش را دستکاری کرده اید و بنزین کافی در باکش نریخته اید و راننده ناشی پشت فرمان خرابش هم گذاشته اید !!!؟؟
واکسیناتور
| Turkiye |
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
با وجود شرایط اضطراری بیماری کوید 19 و ضرورت قرنطینه خانگی و تاکید دولت بر حضور یک سوم نیرو ها در کادر اداری، ولی
وجود دارند مدیرانی که برای محکم کردن پایه های صندلی ریاست و مدیریت خود متاسفانه فشار شدید بر نیروی واکسیناتور در جهت انجام واکسیناسیون کرده اند، آیا نمی‌دانند که خود نیروی واکسیناتور ممکن است عامل انتقال باشد و با رفتن منزل به منزل جهت واکسیناسیون خود دامن به یک اپیدمی شدیدتر این بیماری بزنند،حد اقل نفرات برای واکسیناسیون چهار نفر در فاصله 40 سانتی متری واکسیناتور است و این فقط برای یک منزل در روستا است و این عمل حد اقل در 80 درصد منازل روستا اتفاق می افتد،
متاسفانه استان .............. سرآمد اینگونه مدیران است، چون:
جان مردم و جان همکار کمتر از پایه های قدرت و میز ریاست می‌باشد.
متاسفم برای مدیرانی که از روز 5 فروردین تاکید بر این داشتند که واکسیناسیون باید انجام شود.
بخدا سواد هم خوبه، وجدان هم خوبه، واقعا جان مردم به یک صندلی مدیریت و ریاست نمی ارزد.
متاسفم، متاسفم، متأسفم.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
0
9
همسر من کارشناس ارشد زبان فرانسه دارند. در خبرگزاری ها و رسانه های فرانسوی زبان و انگلیسی زبان به شدت دامپزشکان در کانون توجه هستند. از عملکرد برای ساخت واکسن های دامی برای این بیماری(همانند سل که با همکاری پزشک و دامپزشک ساخته شده) گرفته تا برنامه ریزی و پیش بینی سایر زئونوزهای احتمالی آینده، مدام شاهد حضور پررنگ دامپزشکان در آن رسانه ها هستیم.
قطعا کرونا اهمیت دامپزشکی را نشان داد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
با شما موافقم. کرونا نشان داد اهمیت به سلامت و شناخت بیماریهای حیوانات بسیار مهم و اجتناب ناپذیر هست. سلامت واحد شعار نیست. انشاالله در کشور ما هم بجای استفاده از واژگان طنز و شوخی با دامپزشکی کم کم به اهمیت این شغل پی برده بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
3
0
بجای پایش لبنیات سنتی ها ونظارت بر آنها وواکسیناسیون و...دامهایی که شیر آنها را تامین می کند که از وظایف سازمان وموادقانونی آن مانند ماده ۳۴ که باعث اشتغال همکاران دامپزشک وپیرادامپزشک می شود وهمچنین رونق کسب وکار دامداران که درپی آن مراجعات بیشتر به بخش خصوصی دامپزشکی رابه دنبال دارد بند ۸ از موارد یادشده کاملا اشتباه وتیشه به ریشه خودهست این روبا عنوان یک دامدار وشاغل بخش خصوصی دامپزشکی عرض میکنم اگر لبنیات سنتی نباشی شیروباید بریزیم جوب ودرحال حاظر هم این اتفاق دربعضی استانها افتاده برادر!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
3
1
دکتر عباس شفیعی اما داروساز بود ونه دامپزشک!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
دوتا عباس شفیعی هست دوست عزیز. دکتر عباس شفیعی دامپزشک هنوز در قید حیات هستند. آخرین باری در تلویزیون ایشان را نمایش دادند برنامه خندوانه بود که ایشان مهمان بودند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
دکتر عباس شفیعی داروساز با پروفسور عباس شفیعی که دامپزشک و چهره ماندگار واکسینولوژی هستند فرق دارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
0
1
یه سوال از حکیم مهر یا هرکدام از دوستان که میدانند، متخصص بهداشت عمومی آیا همان mpvm است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
Master of Public Health = M.P.H
ناشناس
| Spain |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
پس ایشون از دانشگاه علوم پزشکی تخصص گرفتن؟MPH
دکتر محکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
4
5
الان دامپزشکی ساکت باشد بهتر است.

چون اگر وارد گود شود مردم فکر می کنند گوشت و مرغ و ماهی و تخم مرغ و شیر کرونا دارند.
اولا باعث نگرانی بی مورد می شود.
ثانیا مصرف فرآورده ها پایین می آید که خودش دو ضرر دارد یکی اینکه به پرورش دهنده ضربه شدیدا می خورد و مهم تر اینکه عوارض مصرف کم این فراورده ها به نفع کرونا است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
اونوقت شما دكتراي چي داري با اين نظرات مشعشعتون

بي اختيار من رو ياد محمودخان حجتي انداختي اتفاقا اونم هميشه همينطوري حرف ميزد و عمل ميكرد آخرش كه ديدي عاقبتش چي شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
بنده کاملا با دکتر محکی موافقم
چون دامپزشکی کارهای مهمتری دارد که ورود دامپزشکی به آن نه تنها لازم است بلکه وظیفه سازمان همین تعریف شده است مثلا:
ساماندهی کشتارگاهها و رفع پدیده شوم کشتار غیرمجاز دام و طیور!
به قول خود دوستانی که عشق سخنرانی دارند 832 بیماری زئونوز داریم ببینند چند تاش از طریق پدیده شوم کشتار غیر بهداشتی به انسان منتقل میشه؟
کرونا هنوز خیلی چیزاش ثابت نشده اونا که خطراتش از زمان پاستور!!!! ثابت شده را مدیریت کنید
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
0
3
دمت گرم دكتر لطفي زاده
ولي اينايي كه من تو سازمان دامپزشكي ميبينم اين چيزايي كه تو ميگي رو اول منكر ميشن بعد يواشكي ميرن انجام ميدن و در نهايت ميرن با رسانه ها مصاحبه ميكنن كه ما اين كار رو كرديم و اون كار رو كرديم به كل هم راهنمايي هاي شما رو تكذيب ميكنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
0
3
دکتر لطفی زاده بایست مشاور ارشد وزارت بهداشت بودن.
مستقل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
0
2
بسیار درست فرمودن ایشون.فرصت سوزی کردند دامپزشکان،اگر دامپزشک ادعا دارد که باید به اندازه پزشک در این کشور حمایت شود و اگر فکر میکند که سوادش کم نیست باید در این بحران خودی نشان میداد که متاسفانه نداد و این مهر تاییدی بر بی مهری هایی است که به به دامپزشکی تا الان میشده بنظر من توان دامپزشکی در ایران همینقدر است.من هم اخبار رو در دنیا رصد میکردم دامپزشکان نقش پر رنگی در مواجهه با بحران ایفا کردند ولی افسوس که در اینجا فقط فکر بازار تخم مرغ و لبنیات خودشون بودند و چهره های دانشگاهی فکر خوشگذرانی در تعطیلات نوروزی.و از ماست که بر ماست.دامپزشکی ایران توانش در همین حد است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
قبلا در مورخ ۲۵ اسفندماه در مقاله نقش و ضرورت دامپزشکی حلقه مفقوده در مدیریت بیماری کرونا گفته شده است در همین خبرگزاری
ناشناس
| Belgium |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
جناب مستقل

به نظر میرسد شما دو واژه را از یکدیگر نمیتوانید تفکیک کنید دامپزشک و سازمان دامپزشکی

اینکه سازمان دامپزشکی ایران در این بحران کرونا الویت هایش بهداشتی نیست و تولیدی است را باید به پای مدیران آن بنویسید نه به پای دامپزشک و حرفه دامپزشکی

اون مهر تائید بر بی مهری ها نیز طبیعی است چرا که همانگونه که در سیستم دامپزشکی فعلی تولید بر بهداشت مقدم است طبیعی است که در سیستم وزارت بهداشت نیز سوپرمن پروری مقدم بر قرنطینه ببیماری است به جرات میتوان گفت که وزارت بهداشت در حوزه اپیدمیولوژی بیماری کرونا یک رسوایی تمام عیار به بار آورده است و این موضوع ارتباطی به پزشکان و پرستاران و کادر درمانی که جانشان را برای زنده ماندن مردم گذاشته اند ندارد متاسفانه وزارت بهداشتی که نمیتواند جان پرسنل خود را حفظ کند نیاز اساسی به خانه تکانی دارد

به فکر بازار تخم مرغ و لبنیات نیستند به جرات میتوان گفت که لابیگران کله پاچه نیز لابی قویتری از دامپزشکان در سازمان دامپزشکی دارند

سالهاست که سازمان دامپزشکی کشور دیگر خانه دامپزشکان نیست

حکیم جان یه جورری جرح و تعدیلش کن که به اصل مطالب گفته شده صدمه نرسه اینها دردهای واقعی دامپزشکان است که در این میان عده ای قصد دارند از آب گل آۀود ماهی بگیرند و این بحث ها را مطرح می کنند
کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
3
0
ضمن تشکر از فرمایشات همکار محترم که بنده از زمانهای چندین سال پیش بر این موضوع اصرا داشته و دارم که متاسفانه باعث مهجور ماندن دامپزشکی شده است
متاسفانه مجموعه علوم پزشکی برای عقب نماندن از حقوق مزایا هیچگاه اجازه دخالت در امور علوم پایه ای را به دامپزشکان نداده است چنانکه مرحوم بزگوار دکتر شیمی کبیر فرمودند
حتی علوم پزشکی ضدعفونی با سمپاش های دامپزشکی را هم اجازه این که بنام خود وارد عمل شود را نمی دهد و همه را بنام خود ثبت می کند
اما به هر حال همچنانکه دلسوز مردم و انسانها بوده ایم و هستیم هر کاری از دستمان برامده کرده ایم و خواهیم کرد
ای کاش از توان انستیتو رازی ای کاش از توان اپیدمیولوژیستی دامپزشکی ای کاش از روشهای کنترل دامپزشکی در همه گیریهای انفلوانزا تب برفکی و...و.... استفاده می نمودند
بعد از سالها یک اپیدمی انسانی رخ داده کل هم وطنان هم در کنترل مشارکت نموده اند و هم خیرین هر روزه به حسابهای علوم پزشکی کمک می کنند امید است با همکاری همه مردم و کمک خیرین این معضل زودتر کنترل شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
0
3
ضمن تشکر و قدردانی از جناب آقای دکتر لطفی زاده، بسیار بجا است سازمان دامپزشکی کشور و نظام دامپزشکی در این عناوین تدبر داشته باشند. بی تعارف جای چنین نخبگانی مانند آقای دکتر لطفی زاده در هسته های تصمیم گیری این سازمان ها به عنوان مشاور خالی است.
ناشناس
|
Austria
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
1
4
همین که بهترین متخصصان بهداشت عمومی دامپزشک هستن نشاندهنده اهمیت و اوج دانش پزشکی دامپزشکان است.در ایالات متحده دوره تخصصی ام پی اچ پنج ساله و دامپزشکها بهترین متخصصان این رشته هستن. ای کاش سازمان دامپزشکی اجازه میگرفت سالیانه تعدادی سهمیه این تخصص را برای استانها در نظر بگیرن که در دانشگاه های علوم پزشکی تخصص MPH بخونیم.
یار من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
0
4
هر که از ظن خود شد یار من.با سلام نگاهی به پی نوشت ها متاسفانه نشان از نبود یا رقیق بود پیش کسوتان و با تجربه های دامپزشکی خبر می دهد.کاش در این خصوص مهم امسال جناب دکتر میر شفعی و دوستان متخصص برجسته که کم نیستد(البته سالهاست در کنار گود به تنگی نفس افتاده اند) صحبت های جناب اقای لطفی زاده را تکمیل میکردند و بجای بزرگنمایی و نخبه پنداری به اصل موضوع کمک میدادند.ا از زمانهای قدیم مرزی بین دامپزشک و پزشک نبوده و این دو شغل تامین کننده واقعی سلامت جامعه بحساب می آید. در ایران طی سالهای متمادی خصوصا سالهای اخیربدلیل سپردن مدیریتها به افراد کم تجربه ,غیر متخصص و بعضا بی ربط( مانند موسسه...)باعث پس خوردن جایگاه دامپزشکی و در عین حال بزرگنمایی پزشکی شده است.امروز با آمدن کرونا این موضوع مصداق پیدا کرده از مدیران و نمایندگان دامپزشکی خبری نیست و نطرات پزشکان کم تجربه در اپیدمیولوژی و ضعیف در علوم پایه نیزمدام در حال تغییر و متحیر!!!کرونا حداقل این تلنگر را زد که لازم است هر چه زودتر سازمان دامپزشکی و موسسه سرمسازی رازی دچار تحول اساسی گشته و به خانه ایی پر امید برای این خدمتگذاران تامین سلامت جامعه تبدیل گردد.لازم و ضروری است مدیریت مراکز تخصصی به متخصصین واگذار و راهبری گردد.
تامل کنیم چرا در زمانهای قبل مثلا رییس موسسه رازی در اپیدمی ها جزو نفرات اصلی ستاد مبارزه انتخاب می شد ولی امروز دریغ از حتی یک اظهار نظر معمولی از جانب ایشان؟!!!
یک دامپزشک پیش کسوت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
0
5
با سلام و تشکر از بیانات مفید و سازنده برادر دانشمند و دلسوزمان جناب دکتر لطفی زاده
فرمایشات ایشان از ابعاد گوناگون قابل بحث و واکاوی است.
اینکه بعد از گذشت قریب بیش از یک ماه و نیم از این دو نهاد مهم دامپزشکی ایران هیچ نوایی شنیده نمی شود و در شرایطی که صدها پزشک دلسوز و پرستار فداکار با ایثار و از خودگذشتگی قابل تحسین خود فرشتگان سلامت نام می گیرند و از این دو دستگاه مهم سلامت جامعه جز سکوت و بیخبری نوایی بگوش نمی رسد و تنها تماشاگران خاموش و بی اثر این عرصه مهم کشور هستند دردی است جانکاه ............................
............................ دوستان جوان تاریخ را مطالعه کنید. مرحوم دکتر حامدی که یکی از بانیان موسسه رازی بود خود در اوج اپیدمی جانکاه تیفوس در زمان جنگ جهانی دوم در سال ۱۳۲۲ به میدان مبارزه با این بیماری وارد شد در حالی که متولی مبارزه با تیفوس نه سازمان دامپزشکی بود و نه موسسه رازی بلکه وزارت بهداری آن زمان یا وزارت الصحه متولی اصلی کار کنترل و ریشه کنی بیماری بود. ولی این دانشمند مرحوم شجاعانه به صحنه آمد و سرانجام در اثر ابتلای به تیفوس رخ بر نقاب خاک کشید.
متاسفانه آثار زیانبار این عملکرد ضعیف کنونی سالها حرفه مقدس دامپزشکی را به عقب برد و اینکه می بینید حتی در دیدار رییس محترم جمهور با منخصصین وزارت بهداشت که اخیرا برگزار شد ایشان به حمایت از بخش خصوصی در جهت ساخت واکسن کرونا می پردازد و موسسه واکسن و سرم سازی رازی نیز اصلا قابل طرح و دفاع هم محسوب نمی گردد.
لزوم یک خانه تکانی اساسی و واگذاری سکان هدایت این دو مجموعه کلیدی در حفظ و مراقبت از سلامت جامعه امری است که به یقین نه تنها میان پرسنل و کارکنان و محققین و کارشناسان آنها مطرح می باشد بلکه یقین دارم به تایید و لزوم اجرای این تحولات در مسیولین ارشد وزارتخانه نیز رسیده است. امید آنکه شایستگان و دلسوزان واقعی این مرز و بوم روزی هدایت گر واقعی این کشتی های اصیل سلامت جامعه قرار گیرند و بی کفایتی و سیاسی کاری از نهادهای تخصصی و کارشناسی این میهن اسلامی برایدهمیشه محو و دور گردد.
انشالله رب العالمین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
باید درک شود که در این کشور اولویت های ما شهروندان عادی کشور با اولویتهای حاکمان و مقامات و صاحبان قدرت و ثروت زمین تا آسمان فرق دارد .
به همین ترتیب آرزوهای و امیدهای ما و آنها فاصله زیاد و جهتی متفاوت دارد .
همین گونه هم برداشت ما و آنها از شایستگی بسیار فرق دارد .
یک دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
سلام بر همکار پیشکسوت .
سوالی را برای شما و آقای دکتر لطفی زاده مطرح میکنم. به نظر شما اهمیت سلامت در جامعه ایران چگونه است ؟ در جریان برخورد با بیماری کرونا کدام برای حاکمیت بیشتر ارزش داشت ؟
جنبه امنیتی یا جنبه معیشت و کار و یا جنبه سلامت و جلوگیری از مرگ و میر بیماری ؟
ما در سیستمی کار میکنیم که بدلایل مختلف برای کار ما اززشی قائل نیست . وقتی انسان را اشرف مخلوقات در نظر میگیرند و سایر موجودات را بسیار پست دیگر به چنین ذهنی چگونه میتوان این موضوع که یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد را فهماند؟
اتفاقا بعد از کرونا جایگاه ما بسیار شکننده خواهد شد .اینرا برای آقای لطفی زاده میگویم . اگر در انتخاب بین سلامت و معیشت ما باید هر دو را انتخاب کنیم در بین اقتصاد و بهداشت در بخش دامپروری هم مجبور به همین کار هستیم .حدس بقیه ماجرا زیاد سخت نیست .
از تعداد نیروهای سازمان به عدم تکافوی نیرو برای انجام وظایف محوله حاضر میتوان پی برد .
بسیاری از اموری که ارتباط بین مردم و دامپزشکی بود به بخش خصوصی واگذار شده و بخش خصوصی قدرتمند و باسواد میتواند صدمات وارده به پیکره دامپزشکی را جبران کند . حال سوال من از بخش خصوصی اینست بین اقتصاد (درمان و دارو ) و اجرای سیاست های پیشگیری کدام را انتخاب میکنید؟
جالب است با توجه به فرهنگ موجود در این کشور کلمه دامپزشک به نوعی موجب کجفهمی در مورد وظایف دامپزشکان درباره سلامت جامعه شده است .
پیشنهاد یکی از مسئولین رده بالای سازمان در زمینه تاسیس سازمان غذا و بهداشت شاید برای کشور ما کاربردی تر باشد .
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
0
2
با آقای دکتر لطفی هم دوره تخصصی بودیم. ایشان فردی متفکر و صاحب نظر هستند که مشاوره ایشان برای هر سازمان و دستگاهی مغتنم است.
نظر شما
ادامه