کد خبر: ۵۶۳۳۵

در حالی که روند مبتلایان به بیماری کووید 19 در بیش‌تر کشورهای جهان رو به افزایش است، شرکت‌های زیست‌فناوری در تلاشند با پشت سر گذاشتن مراحل آزمایش بر روی حیوان، به ساخت واکسن ویروس کرونا دست یابند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، آمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به سیر صعودی خود ادامه می‌دهد و بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از ۱۵۰ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در ۱۳۶ کشور جهان شناسایی شده است.

در حالی که آمار مبتلایان به کرونای جدید و جان‌باختگان ناشی از این بیماری در چین و کره جنوبی رو به کاهش است، اما شمار کسانی که در دیگر کشورهای جهان به این ویروس دچار شده یا فوت کرده‌اند روند صعودی دارد.

اپیدمی ویروس کرونا روند زندگی عادی را مختل  و اقتصاد بسیاری از کشورها را دچار مشکل کرده است؛ کودکان، دانش‌آموزان و دانشجویان بسیاری از کشورهای درگیر با بیماری کووید 19 خانه‌نشین شده‌اند و در بهترین حالت ممکن آموزش از راه دور و آموزش مجازی را تجربه می‌کنند

کارشناسان بهداشتی تأکید می‌کنند، ویروس کرونا در افراد مسن و گروه‌هایی که بیماری پیش زمینه مانند دیابت دارند یا سابقه بیماری ریوی داشته‌اند خطرناک است و ممکن است این دسته از افراد را در صورت ابتلا دچار بحران کند

همه گیری این ویروس در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از شرکت‌های زیست فناوری جهان در تلاش هستند تا برای این ویروس واکسن بسازند

در این گزارش به تلاش‌هایی که برای ساخت این واکسن صورت گرفته اشاره می‌کنیم:

1- نتایج مثبت پژوهش‌ها روی موش

در تازه‌ترین اقدامات صورت گرفته وبسایت ایندیپندنت نوشته است: گروهی از محققان انگلیسی مشغول توسعه واکسنی هستند که روی موش‌ها نتیجه مثبت داشته و به زودی قرار است به مرحله انسانی برسد.

ژوئن شاید ماه درخشان برای امپریال کالج لندن

این پژوهش توسط رابین شاتوک رئیس دانشکده عفونت مخاطی و ایمنی دانشگاه امپریال کالج لندن به همراه تیمی از محققان دیگر صورت گرفته و ممکن است مراحل آزمایش این واکسن تا ماه ژوئن به مرحله انسانی برسد.

دانشمندان دانشکده امپریال کالج لندن تأکید کردند، در صورت دریافت بودجه، آزمایشات بالینی می‌توانند در مدت زمان چند ماه روی انسان تست شوند و موضوعی که در حال حاضر روشن است، نتیجه مثبت اقدامات صورت گرفته روی موش‌هاست.

2- واکسن ویروس کرونا برای آزمایش انسانی ارسال شد

قبل از آنکه محققان دانشگاه امپریال کالج لندن وارد میدان ساخت واکسن شوند،  وبسایت فیوچریسم خبر از تولید یک واکسن توسط شرکت مدرنا در کمبریج داد که برای آزمایش در اختیار مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا قرار گرفته تا به درمان ویروس کرونا کمک کند.

آوریل و انتظار ساخت واکسن

داروخانه مدرنا نخستین واکسن کرونا ویروس آزمایشگاهی را برای آزمایش انسان ارائه می‌دهد و انتظار می‌رود که کارآزمایی بالینی آن در ماه آوریل آغاز شود.

واکسن یادشده mRNA-۱۲۷۳ نام دارد و مرحله اول مطالعاتی آن در آمریکا تکمیل شده است؛ شرکت وال استریت ژورنال گزارش داد که این شرکت روز دوشنبه نخستین دسته از  این واکسن را به موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی (NIAID) ارسال کرده و در آنجا، دانشمندان فدرال آن را مورد بررسی قرار داده و  اگر همه چیز خوب پیش رود -آزمایشات بالینی را بر روی شرکت کنندگان انسانی آغاز می کند.

قرار است محققان موسسه ملی سلامت آمریکا(NIH) آزمایشات فاز انسانی این واکسن را انجام دهند.

3- امید به آزمایش‌های فاز انسانی واکسن کرونا

وبسایت خبری BGR News نیز نوشته است:  شرکت زیست فناوری نواواکس در یک نشست مطبوعاتی خبر داده است که در تلاش‌های خود برای تولید یک واکسن برای ویروس کرونا پیشرفت‌هایی داشته است.

این شرکت اعلام کرده که در حال کار و تحقیق روی چند واکسن و آزمایش آنها روی حیوانات است و امیدوار است این تلاش‌ها به آزمایشات فاز انسانی منجر شود؛ انتظار می‌رود که این آزمایش‌ها در پایان بهار سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز شود.

مرس و سارس عمل پیشرفت در توسعه واکسن 

استنلی اک، مدیرعامل نواواکس در اظهاراتی گفته تجربیات پیشین ما از تحقیق روی کرونا ویروس‌های دیگر از جمله MERS و سارس به ما کمک کرد تا سریع تر پیشرفت کنیم.  Novavax امیدوار است تا فاز یک آزمایش بالینی را در ماه می یا ژوئن آغاز کند.

4- انستیتوهای چینی و ساخت واکسن

خبرگزاری چین مدعی شده، دانشگاه چینگ هوا  در پکن تیمی از محققان باتجربه توسعه واکسن‌ها و عوامل ضد ویروس‌های کروناویروسی که به عفونت‌های بدن انسان منجر می‌شود را تشکیل داده است.

ژانگ لینکویی محقق ارشد این تیم و استاد دانشکده علوم در دانشگاه Xiamen  در استان فوجیان شرقی چین نیز گفته: این دستگاه تست داخلی را پشت سر گذاشته است.

از بین بردن ویروس کرونا

تیم او با بیمارستان‌های سراسر چین مشغول همکاری است تا آزمایش‌های کلینیکی در این زمینه را انجام دهد؛ بیمارستان شرق شانگهای از دانشگاه تونگی با همکاری شرکت Stermirna Therapeutics برنامه‌ای را برای توسعه یک واکسن mRNA طراحی کرده‌اند که ویروس کرونا را از بین می‌برد.

رکورد طولانی‌ترین زمان برای ساخت واکسن برای یک ویروس متعلق به ویروس زیکا بود که از مرحله آزمایشگاهی تا آزمایش آن روی انسان، هفت ماه طول کشید. این ویروس از پشه به انسان منتقل می‌شود و ابتلا به آن بیشتر در نقاطی از آفریقا و آسیای جنوب شرقی دیده شده‌ است.

با روند رو به رشد شیوع این بیماری انتظار می‌رود شرکت‌های زیست فناوری بیشتری به همراه محققان دانشگاه‌ها وارد میدان شوند تا واکسن بیماری کووید 19 ساخته و تولید شود تا روند زندگی در بسیاری از کشورها به حالت قبل خود بازگردد

گرچه توصیه‌های زیادی به منظور راه‌های حفظ ایمنی از ابتلا به این ویروس می‌شود، اما سرعت شیوع ویروس کرونا منجر به افزایش مدوام افراد مبتلا شده و بیمارستان‌ها و کادر درمانی را دچار اختلال کرده است.

مصرف ویتامین C، کنترل استرس، رعایت بهداشت فردی، شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون و کاهش تردد در معابر عمومی از جمله مواردیست که بسیار زیاد برای کنترل و پیشگیری از شمار ابتلاهای جدید به ویروس کرونا گوشزد می‌شود، اما واقعیت امر این است که شدت و سرعت شیوع این ویروس منجر به روند صعوی افرادی شده که درگیر با کووید ۱۹ هستند.

 
نظر شما
ادامه