کد خبر: ۵۶۳۳۴

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ضمن تشریح باید و نبایدهای خرید گوشت قرمز و مرغ در شرایط شیوع کرونا به شهروندان توصیه کرد: شهروندان گوشت مورد نیاز خود را حتماً از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حسین رشیدی» روز شنبه در ارتباط با نگرانی مردم برای خرید گوشت قرمز و سفید در شرایط شیوع کرونا افزود: نگرانی انتقال کرونا از طریق گوشت به انسان وجود ندارد و در واقع حیوانات به عنوان ناقل بیماری مطرح نیستند.

وی اظهار داشت: اما آنچه که در این شرایط مهم است مراقبت‌های بهداشتی است، زیرا بسیاری از مواد غذایی از جمله گوشت می‌توانند در تماس با فرد آلوده، دچار آلودگی شود بنابراین توصیه می‌شود شهروندان گوشت مورد نیاز خود را حتماً از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد: قصابی‌هایی که گوشت‌های آنان دارای مهر و لیبل دامپزشکی است نیز مورد تأیید هستند ضمن اینکه همکاران ما بر فرآیند تولید تا عرضه گوشت نظارت بهداشتی کامل دارند.

کشتارهای غیرمجاز در حاشیه شهرها را به هیچ وجه تضمین نمی‌ کنیم

رشیدی تصریح کرد: افرادی که در ارتباط با فرآیند تولید تا عرضه گوشت هستند از نظر مراقبت‌های سلامت و بهداشت رصد می‌شوند همچنین این افراد باید به صورت مرتب شست و شوی دست‌ها را انجام دهند و از وسایل حفاظت شخصی استفاده کنند بنابراین موادی که به این شکل تهیه می‌شود بهداشتی و سالم است.

وی گفت: تاکید می‌کنم شهروندان در شرایط فعلی توجه داشته باشند کشتارهای غیرمجاز در حاشیه شهرها را به هیچ وجه تضمین نمی‌کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: لاشه‌های گوشتی که به شکل غیرمجاز تحویل مردم می‌شود؛ اولاً در محیطی آلوده کشتار می‌شوند و در همچنین به هیچ وجه از سلامتی فردی که کشتار را انجام می‌دهد اطمینان نداریم زیرا ممکن است فرد آلوده باشد و گوشت را حین عملیات آلوده کند.

رشیدی ابراز کرد: در کشتارگاه‌های استان کرمان گوشت بعد از کشتار وارد پیش سردکن می‌شود و یک دوره جمود نعشی را می‌گذراند که پایین آمدن PH لاشه و افزایش اسیدیته باعث می‌شود اگر میکروبی هم وجود داشته باشد، از بین برود.

امکان انتقال آلودگی از طریق کشتار دام در محیط خارج از کشتارگاه

وی ادامه داد: در کشتارهایی که خارج از کشتارگاه‌ها انجام می‌شود، این فرآیند اتفاق نمی‌افتد بنابراین اکیداً توصیه می‌ شو شهروندان به هیچ وجه در این شرایط از گوشتی که خارج از کشتارگاه‌ها عرضه می‌شود، استفاده نکنند زیرا امکان آلوده بودن را دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: از موارد دیگری که شهروندان باید رعایت کنند، پخت کامل گوشت است زیرا گوشت پس از کشتارگاه در حمل و نقل و جابجایی با دست انسان در ارتباط است؛ همچنین با توجه به وجود برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله انگل بهتر است از مصرف گوشت به صورت خام یا نیم پز خودداری شود.

وی یادآور شد: نکته دیگری که در ارتباط با مصرف گوشت باید به آن توجه شود آلودگی متواتر است که ممکن است در آشپزخانه رخ دهد، زیرا با وجود وسواس خانم‌ها در پخت گوشت به صورت کامل، امکان دارد بر حسب اتفاق روی همان تخته‌ای که گوشت خرد شده و با همان چاقو بدون اینکه شست و شو و ضدعفونی شوند مواد دیگری از جمله سالاد را خرد کنند.

رشیدی افزود: سبزیجات خرد شده در تماس با چاقو و تخته‌ای که با آنها گوشت خرد شده است، آلوده می‌شوند و چون حرارت نمی‌بینند موجب بیماری خواهند شد بنابراین بهتر است چاقو و تخته‌ای که برای خرد کردن گوشت استفاده می‌شود جدا از چاقو و وسایل خرد کردن مواد غذایی دیگر باشد تا آلودگی متواتر ایجاد نشود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در ارتباط با اینکه آیا نیاز است گوشت را ۲۴ ساعت قبل از استفاده در یخچال نگهداری کنیم؟ گفت: همه کشتارگاه‌ها مجهز به پیش سرد کن هستند و گوشتی که در حال حاضر در کشتارگاه‌ها تهیه می‌شود با توجه به شرایط و پیگیری‌های لازم قبل از انتشار در پیش سرد کن قرار می‌گیرند و لازم نیست قبل از مصرف ۲۴ ساعت در یخچال بماند.

وی افزود: توصیه می‌شود کشتار خارج از کشتارگاه انجام نشود اما اگر از گوشتی که خریداری کرده‌اید مطمئن نبودید که این دوره را طی کرده یا نه بهتر است داخل یک پلاستیک در دمای بین صفر تا چهار درجه جدا از سایر مواد غذایی به مدت ۲۴ ساعت نگهداری شود و پس از آن اقدام به خرد کردن گوشت کنید.

 

نظر شما
ادامه