کد خبر: ۵۶۲۶۹
 
 

برخی افراد با توجه به شنیدن اخباری درباره ابتلای چند حیوان در هنگ‌کنگ به کرونا، در حال رها کردن حیوانات خانگی خود در طبیعت هستند که این کار مخاطراتی برای این حیوانات و طبیعت دارد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، دبیر انجمن دامپزشکان بالینی مازندران به ایرنا گفت:مرجع موثق و قابل تایید درباره ویروس کرونا سازمان بهداشت جهانی  WHO و سازمان جهانی بهداشت حیوانات   OIE است و تاکنون این سازمان‌ها گزارشی  مبنی بر ابتلا یا ناقل بودن حیوانات خانگی در مورد  ویروس کرونا منتشر نکرده اند.

 «دکتر سبحان متولی» اظهار کرد: شواهد موجود نشان می‌دهد که ویروس کرونا  دارای منبع حیوانی است، تحقیقات در حال انجام برای شناسایی منبع حیوانی (از جمله گونه‌های درگیر) و تعیین نقش احتمالی مخزن حیوانات در این بیماری مهم است، با این وجود، تا به امروز، شواهد علمی کافی برای شناسایی آن منبع یا توضیح مسیر انتقال از یک منبع حیوانی به انسان وجود ندارد.

این دامپزشک تصریح کرد: ویروس کرونا از انسان به انسان منتقل می‌شود و تا به امروز هیچ شواهدی مبنی بر پخش این ویروس توسط حیوانات مشاهده نشده است.

متولی با اشاره به اینکه هیچ شواهدی مبنی بر نقش سگ‌ها در ابتلا و انتقال این ویروس به انسان وجود ندارد، ادامه داد:  نیاز است مطالعات بیشتری درمورد اینکه آیا ویروس کرونا می‌تواند تاثیری بر حیوانات مختلف بگذارد و اگر می‌تواند تاثیر بگذارد این تاثیر چگونه انجام شود، به محض به دست آمدن اطلاعات جدید، در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

وی یادآور شد: نظر سازمان بهداشت جهانی حیوانات در حال حاضر  این است که موردی از  ناقل بودن و ابتلای حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه مشاهده نشده است .

دبیر انجمن دامپزشکان بالینی مازندران با اشاره به اینکه در برخی  کشورها براساس قوانین داخلی کسانی که مبتلای قطعی به ویروس کرونا باشند، حیوانات خانگی  آنها را هم قرنطینه می‌کنند، خاطرنشان کرد: اما تاکنون هیچ موردی از ابتلا و بروز علائم بالینی در حیوانات خانگی  گزارش نشده و از هزاران  مورد  تست کرونا در مورد حیوانات دیگر  هیچکدام مثبت  نبوده است .

وی اظهار کرد: بدیهی است با توجه به  نوپدید بودن این بیماری و  نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و همچنین احتمال انتقال مکانیکی، انجمن  مجددا مورد تاکید قرار می‌دهد که در صورت داشتن علائم سرماخوردگی یا علائم مشکوک به ویروس کرونا در تماس با انسان و حیوان، تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرده و از ماسک استفاده کنید.

وی افزود: همانند گذشته قبل و بعد از تماس  با حیوان خانگی  یا اشیاء دست خود را با آب و صابون مایع  بشویید یا با الکل ۷۰ درصد  ضدعفونی کنید.

متولی با بیان اینکه توصیه می‌کنیم دامپزشکان، ضدعفونی و شست و شوی روزانه  محیط کار را درصورت فعالیت، انجام دهند، ادامه داد: مبتلایان به ویروس کرونا تماس خود را محدود  کرده و از تماس با انسان‌ها و حیوانات خانگی خودداری کنند.

 وی گفت: اهمیت دارد که ویروس کرونا منجر به اقدامات نامناسب علیه حیوانات اهلی و وحشی نشود که ممکن است سلامت و زندگی آنها را به خطر  اندازد یا تاثیر منفی  بر تنوع زیستی  بگذارد.

متولی ادامه داد: رها کردن حیوانات خانگی ضمن اینکه مخاطرات بهداشتی زیادی برای محیط زیست دارد، بار کاری شهرداری‌ها را هم در شرایط فعلی افزایش می‌دهد و باید از این کار خودداری کرد.

 

نظر شما
ادامه