کد خبر: ۵۶۲۳۰
تعداد نظرات: ۴۹ نظر
گفت‌وگوی مجله دامپزشکی بیطار با مدیرکل دامپزشکی استان مازندران:
«دکتر سیدحسین رضوانی» افزود: من فکر می‌کنم باید در تعرفه‌های جدید درمانی دامپزشکی بازنگری صورت بگیرد و به درستی حقشان ادا بشود و پیگیری‌هایشان به جایی برسد و شنیده بشود ...
 
 

حکیم مهر: مجله دامپزشکی بیطار (نشریه انجمن علمی دانشجویی دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل) در شماره اخیر خود به گفتوگو با «دکتر سیدحسین رضوانی» مدیرکل دامپزشکی استان مازندران پرداخت.

مشروح این مصاحبه به شرح زیر است:

لطفاً خودتان را برای مخاطبان ما معرفی کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم. دکتر سید حسین رضوانی متولد سال ۱۳۴۹ و فارغالتحصیل رشته دامپزشکی در دانشگاه تهران در سال ۷۶ و مدیر کل دامپزشکی استان مازندران هستم.

چطور شد که رشته دامپزشکی را برای تحصیل انتخاب کردید؟

مثل همه جوانان بعد از امتحان کنکور برای انتخاب رشته، چهار رشته مد نظرم بود. رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی. این رشتهها را انتخاب کردم. در بین این رشتهها دامپزشکی را فقط در استان تهران و دانشگاه تهران انتخاب کردم و قبول شدم.

تعریف شما از دامپزشکی و یک دامپزشک چیست؟

به اعتقاد من رشته دامپزشکی به مراتب بسیار بسیار سنگینتر، پرمسئولیتتر و مهمتر از رشته پزشکی و بقیه رشته هاست؛ به دلیل این که سلامت انسان در گرو تامین غذای سالم است و غذای سالم هم با داشتن دام سالم در حوزه پروتئین دامی به دست می آید؛ لذا به اعتقاد من، دامپزشک کار بسیار مهمی را میتواند انجام بدهد و نقش بسیار مهمی در سلامت انسان دارد. مثال خیلی واضح و شفاف این است که اگر امروز ما بتوانیم به گونه ای عمل کنیم که دامپزشک و دامپزشکی سلامت و امنیت غذایی را تضمین بکند، بخش قابل توجه ای از بیمارستان های ما که درگیر بحث بیماران متابولیکی و تغذیه ای هستند اعم از طفل تا افراد مسن می توانند در سلامت کامل به سر ببرند و بیمارستان را خالی کنیم.

از دردسرها و مشکلات یک دامپزشک بفرمایید.

سوال بسیار جالب و پاسخ بسیار دشواری است، به این خاطر که دامپزشک باید از همه علوم غیرانسانی آگاه و مطلع باشد و طبیعتا تشخیصش باید به حدی درست باشد که در آینده در ارتباط با بیماری که اظهار بیماری نمیتواند بکند و به زبان بیاورد، تشخیص صحیح بدهد. یعنی هم در حوزه تشخیص و هم در حوزه درمان باید به گونه ای قوی عمل بکند که بتواند به درستی تشخیص داده و درمان انجام دهد و سلامت را تضمین کند.

این اولین بحث است، اما اینکه در حوزه کاری و در کارهای فیزیکی وارد می شود، کار بسیار سختی را در پیش دارد. در حوزه درمان از مراجعه به دامداری و طویلهها گرفته تا بحث آبزیپروری و طیور و سایر کارها تا در باغ وحش و با حیوانات بسیار خطرناک ارتباط دارد. لذا از کارها و یا از حرفه های بسیار سختی است که مطمئنا درصد قابل توجهی از جامعه نه می شناسند و نه اطلاعات حداقلی از حوزه دام و دامپزشکی دارند. لذا من فکر می کنم یکی از کارهای بسیار خطیر و یکی از حرفه های بسیار سنگین و یکی از کارهای مقدس که میشود به آن گفت، حرفه دامپزشکی است.

به تازگی لیست تعرفه های جدید درمانی دامپزشکی بخش خصوصی اعلام شد و موجی از اعتراضات دامپزشکان را در پی داشت. نظر شما چیست؟

به اعتقاد من دامپزشکان حق دارند با زحمتی که می کشند به حداقل رفاه نسبی جامعه دسترسی پیدا کنند. من هم فکر میکنم اینهایی که نظر خود را اعلام میکنند، چون درگیر کارند و اهمیت کار را میدانند، این اعتراض را و این حق را به درستی اعلام میکنند و من فکر میکنم باید بازنگری صورت بگیرد و به درستی حقشان ادا بشود و پیگیریهایشان به جایی برسد و شنیده بشود.

وضعیت آموزش دامپزشکی در دانشکده های دامپزشکی کشور و به طور خاص در دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی بابل را چطوری ارزیابی می کنید؟

به اعتقاد من امروز آموزش به درستی اجرا نمی شود. یعنی نمیخواهم بگویم از طرف اساتید؛ بیشتر در حوزه بحث تحصیل و در حوزه یادگیری و فراگیری علم به اعتقاد من اختلاف وجود دارد.

زمانی که خودمان دانشجو بودیم و امروز نگاه میکنم میبینم رغبت دانشجویان کمتر شده است؛ البته آن عزیزانی که دارند تلاش میکنند جای خودش را دارند و واقعا جای تشکر دارد از دانشجویان بسیار پیگیری که دارند زحمت میکشند و فردا به عنوان یک دکتر دامپزشک باسواد بیرون می آیند؛ جای تقدیر و تشکر دارد که واقعا زحمت میکشند، اما در مجموع من فکر میکنم اهمیت چندانی در حوزه بحث تحصیل و در حوزه بحث آموزش توسط خیلی از عزیزان ما به عنوان دانشجو اهمیت داده نمی شود.

به اعتقاد من اساتید محترم دانشگاه ها باید جدیت بیشتری به خرج بدهند؛ با حساسیت بحث آموزش را پیگیری بکنند و به اعتقاد من اگر همه دانشجویان را به عنوان فرزندان خودشان، برادران و خواهران خودشان ببینند باید سختگیرانه در حوزه بحث علوم دامی و دامپزشکی وارد شوند و واقعا اگر این سختگیری وجود داشته باشد و به صورت جدی در بحث آموزش ورود بکنند، فردا دانشجویان ما مطمئنا تبدیل به افراد تحصیل کرده و باسوادی میشوند و هر کسی در آینده کار خود شما مطمئنا نیاز به سواد بیشتر برای پیشبرد اهداف علمی و هم خدماترسانی و هم انگیزه شخصی در بحث درآمد دارد.

در چند سال اخیر افتخار دادید و در بعضی برنامه های انجمن علمی دامپزشکی دانشگاه آزاد بابل از جمله در مراسم بزرگداشت روز ملی دامپزشکی حضور داشتید. فعالیت این انجمن را چطور میبینید؟

من فکر می کنم همه دانشجویان باید به گونه ای عمل کنند که تک بعدی فکر نکنند و فقط و فقط به عنوان یک فرد دانشجو به دنبال تحصیل صرف نروند؛ یعنی اگر دانشجویی به حوزه فعالیتهای جانبی از جمله بحث انجمن، بحث های هنری، محتوای آموزشی و مباحث پرورشی و غیره وارد شود، می تواند هم به عنوان کسی که در روابط عمومی خودش، در بازار کسب و کار خودش، در ارتباط برقرار کردن خودش با اساتید و با جامعه بیرون از دانشگاه در آینده خودش موفق تر باشد و هم می تواند به عنوان کسی که از فرصت جوانی برای تلاش بیشتر در حوزه کاری خودش استفاده کند. لذا هم من دست مریزاد میگویم به این گروه عزیزانی که جوان و فعال در برگزاری مراسم و مناسبت ها، در برگزاری مراسمات ملی، حرفه ای و صنفی هستند و هم به عنوان کسانی که بالاخره باید امروز جایگاه خودشان را نشان دهند، به عنوان کسانی که به آن ها یک مسئولیت واگذار می شود که برای مسئولیت پذیری آینده و بالاتر تمرین کنند، چرا که قطعا اینها جای ما را خواهند گرفت و اگر این اتفاق ها نیفتد، این مناسبت ها و این مراسمها را برگزار نکنند و مدیریت نکنند، فردا نمی توانند در بیرون آدم موفقی باشند. لذا به اعتقاد من همه دانشجویان باید در همه حوزه های جانبی دانشگاه اعم از علمی، فرهنگی، ورزشی، هنری، صنفی و تشکلی فعالیت کنند که فردا در بیرون هم در حوزه شخصی و هم در حوزه علمی و اداری هم اگر ورود کردند، موفق باشند.

آینده رشته دامپزشکی و دامپزشکان را چطور ارزیابی می کنید؟

به اعتقاد من هر کسی مسئول آینده خودش است؛ یعنی من فکر میکنم امروز از هر کسی در حوزه دانشگاه در هر علومی در حرفه و رشته بپرسید؛ می گویند اشباع شده است و نیاز به نیروی جدید نداریم. ولی مطمئنا باید بپذیریم که همه کسانی که امروز به عنوان محصل مطرح می شوند، فردا باید بروند دانشگاه و پا در دانشگاه بگذارند و به عنوان دانشجوی دارای تحصیلات عالیه، پیشه ای را انتخاب کنند. لذا با این که همه ظرفیتها پر شده ولی در آینده مطمئنا نیاز به جوان هایی داریم که باید آینده مملکت را بسازند. پس نمیتوانیم بگوییم رشته دامپزشکی به تنهایی رشته ایست که ما نیاز نداریم و یا مازاد داریم، بلکه برعکس به اعتقاد من در همه رشتهها با این که امروز تکمیل شده است و احساس میکنیم ظرفیتها پر شده، نیاز به نیروهای جوان با تحصیلات عالیه قوی و علمی و فعال در حوزه تحصیل و حوزه عمل داریم.

لذا می توانم این طور پاسخ بدهم که علیرغم این که ما اعتراض داریم به دانشکده دامپزشکی در گرفتن تعداد نیروی زیاد، ولی نیاز به نیرو داریم؛ به تعداد مورد نیاز بر اساس نیازسنجی که باید انجام بشود؛ بر اساس مطالعاتی که باید با توجه به رشته ای که ما داریم خدمات میدهیم، آنهایی که خدماتگیرنده هستند و ما داریم به آن ها خدمات میدهیم، باید بررسی بشوند که چه تعداد است و نیاز به چه تعداد دامپزشک داریم و سالانه نیاز به چند نفر داریم که بر روی گرفتن نیرو کار بکنیم، نه این که نیروی مازاد بگیریم، فردا اینها به عنوان تحصیلکردههای بیکار بخواهند در سطح جامعه باشند یا فکر میکنند بیایند در سطح جامعه جا پای خیلیها را بخواهند تنگ کنند. بحث تنگ کردن فضای کسب و کار نیست، بلکه این که نیرویی که میخواهد بیاید، باید نیروی علمی قوی فعال با کاربرد در جامعه بیاید. لذا به اعتقاد من داشتن تعداد نیروی قابل قبول تعریف شده خوب است، ولی همیشه به اعتقاد من در همان تعداد هم با اینکه ما میگوییم ظرفیت تکمیل است، اما آدمهای فعال و قوی در هر رشته ای جایگاه خاص خودشان را دارند و همیشه ما به عنوان کسانی که در حوزه دولتی و حاکمیت کار میکنیم، دنبال افراد قوی میگردیم، چرا که در انتخاب افراد و انتخاب نیرو در جاهایی که به ما اعلام میکنند ما نیرو میخواهیم، همیشه میگویند اگر نیروی باسواد می شناسید به ما معرفی کنید. پس ما نیاز به نیروی جوان تحصیلکرده با سواد داریم که همیشه برای این گروه جا هست. اگرچه نیروی مازاد داشته باشیم؛ اگرچه دانشجو هم مازاد داشته باشیم و فارغ التحصیل مازاد، ولی همیشه برای کسانی که قوی هستند جا برای کار و فضا و فرصت برای کار بسیار فراهم است.

کلام آخر...

در خصوص کلام آخر می توانم بگویم که زمانی که من به عنوان دانشجوی رشته دامپزشکی می خواستم انتخاب رشته کنم، خیلی ها می گفتند رشته دامپزشکی رشته خوبی نیست و آینده خوبی را پیشبینی نمیکردند، ولی امروز که بنده بیش از ۲۵ سال در سیستم اداری کار می کنم و فضا را برای کار می بینم، آن هایی که بعد از ما آمدند، افراد موفقی هم بودند. از موفقیت در بخش خصوصی گرفته و خودشان به عنوان کارآفرین هم مطرح شدند، به عنوان کسانی که توانستند اشتغال خوبی ایجاد بکنند و همکاران خودشان را به عنوان شاغلین جوان به کار بگیرند.

در حوزه دولت و حاکمیت هم به همین شکل، افراد زیادی توانستند مشغول شوند. لذا نباید ما دغدغه این را داشته باشیم که اگر من بروم در رشته دامپزشکی، فردا شاید کاری نباشد؛ خیر، به اعتقاد من همیشه برای کار فرصت هست. این فرصت را افراد خودشان برای خود انتخاب میکنند. ما این طور میبینیم امروز در حوزه بحث دانشگاه که جوان ها به روز دارند میگذرانند و روزمرگی بیشتر دارند مدنظرشان و بیهوده سپری میکنند. اما اگر به اعتقاد من ذره ای به فکر این باشند که بتوانند با فرصت بیشتر برای مطالعه بیشتر، برای علمی شدن بیشتر کار بکنند، قطعا آینده مال آن هاست و آینده در حوزه حاکمیت و دولتی اگر تمایل داشته باشند، و یا در بخش خصوصی نیز بخواهند کار بکنند، همیشه فضا برای افراد بسیار تحصیل کرده، خوب و باسواد وجود دارد.

خواهش و توصیه من به همه عزیزان دانشجو این است، که چون وقتی به دانشجو میگوییم از آنها جز درس خواندن توقع دیگری نداریم. به عنوان کسانی که فقط به تحصیل بپردازند کاری دیگری از آ نها توقع نمی‌رود. کسانی که به دانشگاه میروند باید افرادی فارغ التحصیل شوند که در حوزه کاری خودشان افراد باسواد و افراد عالم باشند. اگر این اتفاق بیفتد، آدم های بسیار موفقی خواهد بود و طبیعتا خواهش من و تقاضای من به عنوان یک برادر کوچک از همه اساتید که در حوزه دانشگاه به تحصیل مشغول هستند این است که در حوزه بحث آموزش همه کسانی که به عنوان دانشجو در آنجا هستند، آنها را به عنوان فرزندان خودشان ببینند و همانطور که برای فرزندان خودمان برنامه ریزی درست را سعی میکنیم در برنامه زندگی داشته باشیم، آن هم همینطور، با نگاه اینکه آنها هم فرزندانشان هستند و برادران و خواهرانشان هستند، با نگاه علمی بسیار قوی برای اینکه فردا بتوانند افراد باسوادی تحویل جامعه بدهند، خوشنامی را اساتید انشالله برای خودشان در برنامه کاری داشته باشند.

امروز من به عنوان فارغ التحصیل رشته دامپزشکی شاید در بین اساتیدی که داریم، چهار یا پنج نفر را به عنوان اساتید بسیار بسیار دلسوز و بسیار قوی اسم می برم. همین اتفاق باید در حوزه دانشگاه های خودمان از جمله شهرستان بابل بیفتد که اساتید با دلسوزی و با جدیت از دانشجویان بخواهند که بتوانند افراد تحصیلکرده موفق و با سواد تحویل جامعه بدهند.

گفتگو از: محمد رضوانی - شبنم قاسمپور

 
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۷
دکتر دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
0
4
با این تعرفه های که بعد ۳ سال ابلاغ شد انشاا.. به زودی میرسیم!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
حداقل رفاه را در ادارات برقرار کنید بخش خصوصی پیش کش. شما متولیش هستید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
دامپزشکی را مسئولین و دولت های ایران با بی اهمیتی و عدم حمایت،از بین بردند.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
18
10
نمیدانم چه اصراری دارند که بیشتر دامپزشکان خودشان را باپزشکان مقایسه کنند.شغل ما سختی خاص خودش را دارد وصدالبته صحیح میفرمایید ولی مهم تر از پزشکی نیست .....................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
تاسف برای شما ....
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
منم همینطور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
من متاسفم برای تو
دانشجوی دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
.......... .مملکت وقتی آدمایی مثل تو دارن اداره میکنن همین میشه.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
6
6
خدا رو شکر که مرجع تصمیم گیری در مورد مخاطرات دامپزشکی و میزان تاثیر گذاری اون دامپزشکان نیستند. اساسا اگر قرار بر بیان اهمیت هر رشته توسط اهالی همون رشته باشه متخصصان آبیاری گیاهان دریایی تخصص خود رو سر سبد علوم و تخصص ها میدونند.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
0
4
تعرفه هارو ببرید بالا اگه تعرفه ها امسال نره بالا باور کنید دیگ کسی رغبت نمیکنه بره واکسیناسیون وکل ایران دچار افت تولید و اپیدمی بیماری میشه
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
10
8
الان دانش آموزانی که توی دبیرستان نمره نمیارن دارن تو این دانشگاه آزاد ها دامپزشکی میخونند چیو با چی مقایسه میکنه این آقا.بعدم که فارق التحصیل میشن انگار تو 6 سال تمامی علوم دنیا بهشون وحی میشه.خدا رو هم بنده نیستن.واز دیپلم ردی به درجه دکترا نایل میشن.تو همه علوم دامپزشکی هم اظهار فضل میکنند.یه پزشک نه تو کار داروساز دخالت میکنه نه آزمایشگاه و نه ....ماشاا... دامپزشک توی همه مسایل و علوم استاد میشن.با 4 یا 5 واحد فارماکولوژی میشن مسبول فنی کارخانه تولید دارو.خلاصه دامپزشکی یعنی تمام علوم در شش سال به دانشجو وحی میشه
پاسخ ها
دامپزشک وحیی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
سلام آقای دکتر پزشک
خسته نباشید
شما که از چارت آموزشی دکتری حرفه ای- عمومی دامپزشکی اطلاعی ندارید لطفاً اظهار معلومات نفرمایید
متاسفانه در کشور های جهان سوم این برخورد با دامپزشکان طبیعی هست
متاسفانه آقای دکتر تحصیلات وسواد لزوما شعور به ارمغان نمی آورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
با سلام
دوست عزیز لطفا در مورد چیزی که اطلاع ندارید،لب به سخن نگشایید.اولا دوره دامپزشکی با اتمام پایان نامه حدود 7سال زمان خواهد برد و نه 6 سال.ثانیا شما حتی نمیدونید دکترهای دامپزشک چند واحد فارماکولوژی پاس میکنند .محض اطلاع حضور محترمتون 7 واحد هست.بنظر شما دوست گرامی کمه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
با سلام خدمت دکتر باسواد!!!
جسارتا فارغ التحصیل صحیح است نه فارق التحصیل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
تعدادی یا دامپزشک نیستند یا به اصطلاح تبر رشته محسوب میشند
دکترx
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
اینجور که معلومه شما داروسازی و بیکاری بدجور بهت فشار آورده
حیرت زده
| Sweden |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
.......... گفته دانش اموزان نمره نمیارن میرن فلان این اشتباه ذهنی تواست دانش اموزانی که دکترا قبول میشن چه دامپزشکی داروسازی دندانپزشکی ونهایت پزشکی دانس اموزان بااستعدادی هستند.افرین خوب گفتی پزشک درکارداروسازویاازمایشگاه دخالت نمیکنند درسته چون سوادش و ندارند جهت اطلاع دامپزشکان میتونند مجوز داروخانه یا آزمایشگاه یا کلینیک بگیرند چون واحدهای مختلف وزیادی پاس میکنند فارماکولوژی او2 ودرمورد آزمایشگاه زدن چون پاتولوژی وکلینیکال پاتولوژی خواندند وکلاسهای عملی کلنیک وکارورزی زیادی طی میکنند و12واحد فقط اناتومی مشکل ومیکروب شناسی وویروس شناسی وقارچ شناسی وپاتولوژی وده ها واحد گوناگون وغیره برای همین میتونند دراین فیلدهای مختلف کارکنند ..............
عباس کریمیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
باسلام و ادب. یادمه تا سال 90 در رشته تخصصی فارماکولوژی اینقد دامپزشکها قبول شدن و نفرات اول تا سوم و بقیه قبولیا دامپزشک بودن که آقایون داروساز به غرورشون برخورد و کلا دیگه نذاشتن دامپزشکها تو این رشته شرکت کنن. به نظرتون دامپزشکها از داروشناسی چیزی نمیدونن اونوقت؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
1
3
به خدا قسم با کج سلیقگی حرفه شریف و مظلوم دامپزشکی را در کشورمان، گمنام نگه داشته اند و جامعه را از مواهب آن محروم ساخته اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
کسی دامپزشکی که روزانه با بیماری های خطرناک طرف است نمی بیند
دکتر
|
Czechia
|
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
3
4
از گفت و گویی که داشتن خوشم اومد و به نظرم درست میگن. برای همه‌ی رشته‌ها کار هست، حتی رشته‌های مهندسی که خیلی خیلی بیشتر از ما ناراضی هستن. قبول دارم شرایط خوب نیست‌. من خودم از درامد فوق‌العاده کم شروع کردم و خداروشکر الان به اون حدی که می‌خواستم رسیدم. رشته‌ی ما، رشته‌ای نیست که سریع به پول برسونه فارغ‌التحصیل رو ولی به این معنا هم نیست که اصلا نمی‌رسونه!
دوستان، خواهشا فقط منفی حرف نزنید یا فقط مثبت. همه چیز رو با هم ببینید! مشکل زیاد هست ولی موفقیت هم همین‌طور.
ممنون از این که وقت گذاشتید و نظر من را خوندید!
انترن ۲ دامپزشکی
|
Canada
|
۰۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
10
2
واقعا وقتی آدم این نوع اظهار نظرات ...... به گوشش میخوره، فقط جلوی دیگران و به خصوص پزشکان که در این بازه زمانی‌ جان بر کف برای نجات هموطن های ما شب و روز در تلاش هستند، شرمنده میشه. .....................
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
وسط دعوا حلوا خیرات نمیکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
دوست عزیز دامپزشکان 50 ساله جان بر کف هستند ولی مظلوم نمایی نمی کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
6
8
چند سال هست که خبرهای حکیمی مهر را دنبال میکنم توی این چند سال همیشه دامپزشکان در حال مقایسه رشته خودشان با رشته های علوم پزشکی هستند. من متوجه نمی شوم این از چه حس درونی منشأ می گیرد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
2
4
بیشتر افرادی که دارند نظر میدند احتمالا دامپزشک نیستند
دامپزشکان با اینکه هرروز با مخاطرات و بیماری های مشترک درگیرند سختی کار ندارند
ناشناس
|
France
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
0
3
مدیران در همان محدوده آمار فعالیت های اداری صحبت کنند تا میزان ناآشنایی و بی اطلاعیشان از دامپزشکی بخش خصوصی آشکار نشود.
دکترx
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
0
2
دوستان خب حقوق ما مسئول فنی ها کمه وقتی ما از کارفرما پول میگیریم کارمند اون هستیم نه اداره...بعد که تخلفش رو میگیم و میفهمه خیلی راحت از کار کنار گذاشته میشیم...بنظرم بهترین کار اینه پول از کارفرما گرفته بشه به حساب اداره ریخته بشه و سپس اداره به مسئول فنی بدهد...اینجوری شان یک مسئول فنی حفظ میشه...و نکته دیگر جوازهاست چرا به فارغ التحصیلان جواز مطب یا داروخونه نمیدهید خب چرا با سرنوشت بچه های مردم بازی میکنن...از اونور میگن امتیاز جمع کن خوب ک جمع کرد میگن ظرفیت نداریم...اگر ظرفیت نیست چرا اینقدر دانشجو میگیرید؟؟انصاف نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
متاسفانه کارفرماها دارن از این وضعیت سوء استفاده می کنند حتی دامپزشکان را تحت فشار قرار میدن تا حتی با حقوق 1 میلیونی هم کار کنند
چرا باید یک دامپزشک مسئول فنی از یک کارگر ساده کمتر بگیرد برخی دامپزشکا دارن با این کارها ریشه دامپزشکی رو خشک می کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
2
3
واقعا در این اوضاع شیوع بیماری که تمام دنیا در برابر تلاش های کادر درمانی ابراز تشکر و قدردانی می کنند از حکیم مهر انتظار می رود حداقل تیتر هوشمندانه تری انتخاب کرده و این مقایسه بی ربط دامپزشکی و پزشکی که معمولا توسط دامپزشکان ضعیف و کم توان صورت می گیرد را بولد نکند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
تاسف بر شما وضع حال حاضر این رشته از بابت وجود افرادی چون شماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
0
4
شما ها در بخش دولتی ایا به فکر پرسنل خودتان بودید و دفاع کردین
ایا این وضعیت همکاران باید باشد
..........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
1
1
دوستان این حرفارو بیخیال یکی پیدا بشه جلوی رانت برخی شرکت های سراسری توزیع دارو و واکسن رو بگیره الان شرکت تولیدی توزیعی ............. یک هفتس که فاکتور جدید صادر نمیکنه و واستاده که گرون بشه واکسنایی که تولید قبل بوده بعد بفروشه به گرونی.اقایون بازرس چرا برخورد نمیکنند؟
ناشناس
|
Australia
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
0
0
دمت گرم دکتر.ان شا الله موضوع های مهم رو رسانه ای کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
0
4
فضاي مجازي اين روزها فقط دارن به دامپزشكا توهين ميكنن مسوولين سازمان هم در خواب شيرين هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
2
10
من صحبت خود را در پاسخ به گفته همکار محترممان که فرمودند:
"به اعتقاد من رشته دامپزشکی به مراتب بسیار بسیار سنگین‌تر، پرمسئولیت‌تر و مهم‌تر از رشته پزشکی و بقیه رشته هاست"
که از نظر اینجانب بسیار غیر علمی است شروع میکنم.من خود فارغ التحصیل دامپزشکی دانشگاه تهران قبل از انقلاب هستم واز دو دانشگاه آلمان و آمریکا در رشته دامپزشکی دکترا دارم و اکنون استاد تمام باز نشسته میباشم و فقط به حکم مسئولیت و روشن شدن اذهان همکاران جوان این چند سطر را مینویسم. بنده صاحب دو فرزند هستم یکی جراح قلب در امریکا و دیگری انترن پزشک در ایران است و خود هم دامپزشک و باید بگویم که 2 مرتبه شاهد پزشک شدن فردی در زندگیم بوده ام و خدا را به جان هردوی آنها شاهد میگیرم که بدون تعصب صحبت نمایم.
اولا تمام مشاغل قابل احترام اند و بر اساس نیاز های بشر بوجود امده اند و نبود هر کدام مشکلی را ایجاد مینماید. یک اشتباه بزرگ که همیشه دامپزشکان ایرانی مینمایند خود را با پزشکان مقایسه میکنند ببینید در تمام دنیا شغل پزشکی در جایگاهی خاص قرار دارد.بخلاف گفته دوست عزیزمان دروس پزشکی بخصوص فیزیوپاتولوژی بسیار سخت و پر حجم است. در دوره تحصیل یک پزشک عمومی دورسی نظیر قلب،ریه،روماتولوژی،اورولوژی،درماتولوژی،جراحی،چشم،گوش و حلق بینی،اطفال،زنان، رادیولوژی و ...که هرکدام توسط اساتید متعددی تدریس میشود را باید از سر بگذراند. در دوره اکسترنی دانشجوی پزشکی آموزش عملی سنگینی را متحمل میشود و در دوره انترنی آنقدر آموزش میبیند که دیگر خودش خسته میشود. البته من این تجربه را در مورد فرزندانم که در تهران و شیراز تحصیل کرده اند دارم احتمالا در شهرهای کوچکتر هم کما بیش همین است. اینرا بدون شک و بدون تعصب میگویم که درس های آنها سخت تر و پر حجم تر میباشد. خوب اگر دامپزشکی هم بدرستی اجرا شود انهم سختی خود را دارد. ببینید آنها یک فیزیوپاتولوژی سخت دارند ما هم درس داخلی دام کوچک و بزرگ را داریم و بویزه دروس تغذیه دام که یک دانشجوی آمریکایی و آلمانی وقتی آنها را پاس میکرد شیرینی میداد.خوب من وقتی محتویات تغذیه تئوری و عملی تدریس شده در امریکا را با جزوه بچه های ایران مقایسه میکنم میگویم پزشکی در ایران از دامپزشکی دروسش بسیار بسیار سختر است ولی شاید این نظر را در مورد دروس تدریس شده در آلمان و آمریکا نداشته باشم. وقتی من کلینیکال فارماکولوژی پزشکی را از نظر حجم م تعدد اساتید تدریس کننده در دانشگاه تهران با همین درس در دامپزشکی در همین دانشگاه مفایسه میکنم باز سختی درس را به پزشکی ها نمره میدهم. ضمنا دروس عملی کلینیکی در دامپزشکی در ایران بسیار بسیار ضعیف است. شما به تعدد بیماری که یک پزشک در دوره تحصیل میبیند و آنرا برای مثال با مواردی که یک دانشجوی دامپزشکی در مرد آباد می بیند مفایسه کنید متوجه تفاوت میشوید.پس بیایید اینگونه مقایسه نکنیم. پزشکی جایگاه و احترام خودش را در تمام جوامع بشری دارد دامپزشکی هم احترام خودش را. اگر میبینید در ایران دامپزشکی جایگاهش را از دست داده این بر میگردد به متولیان و برنامه ریزهایش و سرمایه ای که دولت روی فراهم سازی بستر کار این قشر که همان دامپروری های پیشرفته است نمی نماید . بیایید خودمان با بالا بردن دانشمان خود را به جامعه نشان دهیم اگر چه این بدلیل عدم حمایت دولت بسیار مشکل است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
با سلام و تشکر از استاد گرامی
من هم فارغ‌ تحصیل دهه ۸۰ دانشکده دامپزشکی شیراز هستم با اینکه رتبه اول و معدل بسیاربالا داشتم وتمام سختی درس ها و حتی کارفیلد دامپزشکی را درک کردم صحبت های استاد را کاملا تایید میکنم. با توجه به اینکه خودم در یکی از کشنده ترین و بی ثمر ترین!! دانشکده های دامپزشکی ایران درس خوانده ام و در حال حاضر در ارتباط نزدیک با سیستم آموزش پزشکی عمومی هستم، خدمت دوستان عرض میکنم این مقایسه از اساس اشتباه است و رشته دامپزشکی از نظر عمق و پیچیدگی اصلا به رشته پزشکی نمی رسد بنابراین این مقایسه و اثبات خود نه تنها موجب تغییر ذهنیت افراد غیر دامپزشک و حتی پزشکان نسبت به دامپزشکی نمی شود بلکه بیشتر زمینه را جهت تحقیر و تمسخر دامپزشکی را فراهم می اورد.
دامپزشك متخصص
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
باسلام و تشكر ازاستاد عزيز
پيرو تاييد فرمايشات استاد ارجمند متاسفانه برخي همكاران ما كه عموما سرخورده اجتماعي(از نظر مالي و جايگاه) هستند دوست و تمايل دارند مرتبا اعلام كنن ما از پزشكها برتريم،مهمترين،درسهامون سختر بوده،مسئوليتمون سنگين تر و مهمتر هست.
آخه با اين حرفها به كجا رسيديم تا الان و بعد از اين به كجا خواهيم رسيد؟ به نظر بنده به هيچ جا.
لطفا همكاران عزيز دست از اين رفتار دونكيشوت (رمان معروف)وارشان بردارند و كمي واقع بين باشند.
سید حسین رضوانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
1
1
خدمت همکاران و عزیزانیکه که اظهار نظر کردند عرض سلام و ادب دارم و به احترام تک تک عزیزان و همکاران بخش خصوصی و دولتی که خود را ناشناس معرفی کردند بنده آمادگی کامل دارم با تعیین وقت از طرف خودشان یا با هماهنگی، نشست دوستانه داشته و در خصوص مطالب که نوشتم و نوشتند صحبت داشته باشیم
البته به شرطی که دوباره با نام ناشناس خودتان را معرفی نکرده و احیانا دنبال حاشیه نباشید و متن دیگری ننویسید
کسی که مطمئنه که حرفش درسته در دفاع از نظراتش خود را ناشناس معرفی نمیکنه
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
جناب پاقای دکتر رضوانی
با سلام و احترام
شما به خود بزرگوارتون و انسانهای امثال خودتون مثل دکتر نقیبی نگاه نکنید که حب و بغض به خرج نمیدهید و تلاشتون تمرین برای مولفه های حکمرانی خوب هست

بالعکس شما عزیزان زیادی از رده های بالای سازمان دامپزشکی کشور بجای توجه به سخنان و پیگیری آنان متاسفانه پیگیر فرد میشوند و تا از هست و نیست ساقط نکنند رها نمی سازند به همین دلیل همکاران ترجیح میدهند در عین گمنامی سخن بگویند

حتم دارم شما عکس این عزیزان بالانشین از این کامنت ها و نظرات همکاران در راستای تقویت خود بهر برداری خواهید نمود داستان میانکاله را که خاطرتان هست دوستان سازمان پس از فشار افکار عمومی بود که جا برای شما و همکاران گلستان باز کرد و اجازه مصاحبه داد و ما از بابت باز شدن فضا برای شما خوشحالیم و امیدواریم شما هم همین سیاست را در برابر همکاران در پیش بگیرید چه اگر نبود تشریک مساعی همکاران بخش خصوصی و پرسشگری آنها هر هفته مجبور بودید میزبان یکی از مدیران سازمان برای بررسی و مصاحبه در میانکاله باشید و سیل هزینه های پذیرایی بود که امانتان را میبرید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
2
1
مطرح نمودن اینگوه بحث ها در مقطع کنونی که پزشکان جان خود را در طبق اخلاص فدای جامعه دارند مینمایند مناسبتی ندارد. هیچکس منکر جایگاه خدمتی علم دامپزشکی به بشر نمی باشد. این حرفه مثل هر حرفه دیگر نیاز بشر است ولی درایران متاسفانه جایگاه واقعی ندارد و چون همه ما در ایران زندگی میکنیم به نسل جوان توصیه میشود برای رفاه و زندگی بهتر به رشته های دیگر متوسل شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
در وضعیت کنونی حقوق زیر 10 میلیون فقیر محسوب می شود به نظر شما چند درصد دامپزشکان حقوق زیر 10 میلیون دارند به نظر شما آیا بیشتر همکارانی که دارند کار های حاشیه ای انجام می دهند و چند شغله هستند از روی علاقه هست یا مشکل مالی .چرا باید قرارداد های مسئولین فنی کمتر از نصف مصوبه نظام باشد و دامپزشکان مورد تحقیر کارفرمایان قرار گیرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
4
2
با سلام و احترام خدمت دوستان و دکتر رضوانی، با توجه به اینکه بنده دامپزشکی رو به اتمام رسانده و دوباره مشغول به تحصیل در پزشکی شده آمد، و اکنون در دوره فیزیوپات پزشکی هستم، با صحبت های جناب دکتر موافقم تا به اینجای تجربه خودم از پزشکی و دامپزشکی
پاسخ ها
متعجب.
| Sweden |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
چه بیکار بعد دکترشدن بازرفتی درس خواندی.هاهاها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
1
1
به نظر من مقایسه رشته دامپزشکی و دیگر رشته ها کاملا اشتباه می باشد هر کدوم سختی های خودش را دارد و بعد فارغ التحصیل شدن تفاوت خیلی از رشته ها مشخص می گردد از بعد درآمد، جایگاه اجتماعی و غیره...متاسفانه رشته دامپزشکی چه در بخش دولتی و خصوصی جایگاه مناسبی حداقل در بعد درامد مالی ندارد نمونه اش مراکز مایه کوبی مستقل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
2
1
پزشکان از قدیم جزئی از دربار بوده اند پس ریشه ی قدیمی تری دارند و این قیاس اشتباه است و آنگهی ما عرضه نداریم برای طرح و اعتباراتمان بجنگیم تقصیر خودمانست همین الان در بسیاری از بیمارستانها، پرسنل رسمی،مرخصی طولانی میگیرند و نیروهای قراردادی در تیررس هستند گفته میشود برای حتی یک روز کشیک یک رزیدنت در بیمارستان کرونایی یک میلیون پرداخت میشود که آنها نیز حاضر به قبول ان نیستند در واقع در حال حاضر بیشتر کمک از ناحیه خود پروردگار است که پروگنوز میدهد کسی برود یا بماند ولیکن پرسنل پزشکی اگر در بیمارستانها حاضر هم باشند منتی نیست انجام وظیفه است که حقوقش را هم میگیرند و طبق معمول و کمی زیر پوستی و بر طبق عادت ما نیز،البته بطور خفیف خدای ناکرده حسادت می کنیم
بسته دیگ خسته شدیم
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
1
5
راستش وقتی ی بیماری مثل کرونا اومده و قشر عزیز پزشکی این همه مورد توجه قرار گرفتند؛خواستم بگم وقتی تب کریمن کونگو شیوع پیدا کرده بود با mortality ۱۰۰ اصلا نگفتن دامپزشکا چیکار میکنن؛نگفتن این بیماری از طریق کنه منتقل میشه و ی دامپزشک بدون حداقل امکانات دلشو ب دریا میزنه واس چندر غاز پول؛بیماری مثل مشمشه که بازم ۱۰۰ درصد دخلت میاد؛شاربن؛سل؛بروسلوزی ک داره بیداد میکنه دریغ از اینکه حتی ی نفر اسمی از این قشر ببره؛انواع بیماری های انگلی؛کیست هیداتیک؛هاری،کزاز و خیلی چیزای دیگ.
نه خواب داری و نه زندگی،صبح ب خاطر ی لقمه نون میری کیلینیک با هزار نفر سر و کله میزنی،هزار جور حرفو تحمل میکنی،بعدش میای از این روستا به اون روستا باور کن اصلا نمیفهمی چجور عمرت گذشت.شب مثل ی جنازه میرسی با بوی کثافت خونت.این روال دقیقا تا اخل عمرت ادامه داره.حتی یه روز تعطیلی نداری،جنتو گذاشتی کف جاده ها،هیچ وق معنی زندگیو نمیدونی و آروم آروم نابود میشی.دیسک کمر،بروسلا،آرتریت،ناراحتی اعصاب به کنار،فشاری ک خانواده وارد میکنه،زن و بچت ک نتونستی مثل ی آدم معمولی پیششون باشی و فقط اسمی ازت بوده،فشار جامعه که هزار تا حرف میزنن.نه این زندگی نیس و در واقع تو مردی،خیلی وقته مردی و فقط ی جسد متحرکی.
حرفای مردم،بی پولی،فرهنگ نادرست،سختی بسیار زیاد شغلت،عمری ک پای این رشته گذاشتی و شب و روز زحمت کشیدی تو رو میکشه.
روحتان شاد شاغلای حرفه دامپزشکی،مردگان متحرک،روحتون شاد واکسیناتورا،روجتون شاد مردگان متحرک.
این حق ما نیس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
0
0
دوست عزیز هر انسانی در زندگی اشتباه میکنه ولی انسانی موفق که اصرار به تکرار اشتباه می‌کند مثل همینکار که شما دارید انجام می‌دهید. به حرف اساتید خود گوش ندادید واین رشته را تمام کردید دیگه حالا که متوجه شده اید ادامه اش ندهید. دامپروری با وجود وزارت جهاد و دلال هایش هیچوقت در مملکت ما پا نمی‌گیرد فکر خودتان باشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
1
1
در این بیماری جدید کروناویروسی اهمیت کنترل و پیشگیری بیش از پیش در جامعه روشن شد و بحق جنبه اصلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش یعنی بهداشت و پزشکی اجتماعی خودش را به خوبی نشان داد.

به طوری که در تمام کشورها مشخص شد اگر سیاست "ییشگیری مقدم بر درمان است" اعمال نشود بیمارستان های کشور با هجوم بی امان و روزانه بیماران روبرو و در نهایت فلج خواهند شد و همچنانکه حتی در کشورهای پیشرفته هم می بینیم راهروی بیمارستان ها و خیابان ها محل استقرار بیماران نیاز به بستری خواهد شد.

در اینحا بایستی از جان فشانی پزشکان و پرستارانی که فداکارانه جان شان را به خطر می اندازند و ضمن دوری طولانی مدت از خانواده عزیز خود در شرایط تعطیلات همگانی، مستقیما با بیماری و مرگ دست و پنجه نرم می کنند تشکر کرد. همچنانکه دامپزشکان شاغل در کشتارگاه های دام و طیور هر روزه با انواع بافت ها و اندام های بالقوه و بالفعل عفونت زا و مسری مواجه هستند و قدر و منزلت آنها متاسفانه در جامعه ناشناخته است. عزیزانی که در واحدهای سازمان دامپزشکی با دام های هار، مسلول، بروسلایی یا آلوده به ویروس های CCHF و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان برای حفظ سلامت مردم با حداقل دریافتی فعال هستند نیز وضعیت مشابهی دارند.

واقعیت قضیه این است که دامپزشکی و پزشکی دو بال پرنده واحد سلامت و بهداشت جامعه هستند و هیچ کدام از دیگری مهم تر نیست و هر دو به یک اندازه همانند دو دست چپ و راست اهمیت دارند.

به همین دلیل است که WHO این همه بر جامعیت بخشی به ارکان و ساختارهای بهداشتی کشور تاکید می ورزد تا در زیر چتر یک فرماندهی واحد سلامت به صورت همه جانبه و یک پارچه بتوان حیات و شادابی جامعه را تصمین کرد.

هم اکنون وزارت بهداشت خاطرش حداقل از سلامت غذایی تا حدود زیادی آسوده است و مردم محبوس در قرنطینه خانگی به توصیه متخصصان تغذیه برای تقویت سامانه ایمنی خود از شیر، گوشت قرمز و سفید و تخم مرغ که بهداشت آنها را فعالیت شبانه روزی دکتران دامپزشک را تضمین کرده است،
استفاده می کنند و
هم زمان مبارزه با بیماری های مشترک و انسان توسط سازمان دامپزشکی بخشی اساسی از مقوله سلامت جامعه را پوشش داده است که متاسفانه استقرار آن در وزارت جهادکشاورزی که نه بودجه و اعتبار کافی و نه درک و انگیزه قوی برای هزینه های سنگین بعد دامپزشکی سلامت ندارد، توانایی آن را برای نیل به این اهداف تضعیف می کند.

بنابراین چه خوب است که در این شرایط قدر همدیگر را ببشتر بدانیم و توجه داشته باشیم که همه ما انسان ها در یک کشتی واحد نشسته ایم و با تنها با هماهنگی و همدلی است که این کشتی بشری در این اقیانوس متلاطم بیماری های گوناگون عفونی، متابولیک، مسمومیت ها، سوء تغذیه و آلودگی های زیست محیطی به ساحل نجات خواهد رسید.
نظر شما
ادامه