کد خبر: ۵۶۱۹۹

محققان انگلیسی از ابداع حسگری پیشرفته خبر داده اند که برای ردگیری وضعیت سلامت انسان‌ها و حیوانات قابل استفاده بوده و علائم حیاتی را از روی لباس یا موی بدن حیوانات کنترل می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، حسگر یادشده قادر به شناسایی علائم حیاتی حیات در انسان‌ها مانند ضربان قلب و وضعیت تنفس است و حتی اگر فردی تا چهار لباس را بر روی هم پوشیده باشد این حسگر با نصب بر روی بیرونی‌ترین لباس می‌تواند علائم یادشده را ردگیری کند.

حسگر مذکور با قرار گرفتن بر روی موی بدن حیوانات می‌تواند به طور دقیق همین کار را برای آنها نیز انجام دهد. حسگرهایی که قبلاً برای استفاده حیوانات تولید شده بودند قادر به کنترل علائم حیاتی آنها از روی مو و پوشش ضخیم بدن نبودند و لذا بعد از تراشیده شدن بخش‌هایی از این پوشش به سطح بدن حیوانات چسبانده می‌شدند.

پژوهشگران دقت این حسگر سیلیکونی غوطه ور در یک محفظه آبی را بسیار بالا دانسته‌اند و می‌گویند، حسگر مذکور مانند یک گوشی پزشکی عمل می‌کند و اصوات دریافتی از قلب و بینی و غیره را به علائم دیجیتال تبدیل کرده و آنها را برای رایانه از قبل معین شده ارسال می‌کند.

برای تولید انبوه این حسگر هنوز برنامه ریزی خاصی انجام نشده، اما از این طریق می‌توان برای تشخیص زودهنگام ابتلای افراد و حیوانات به بیماری‌های مختلف اقدام کرد و جلوی شیوع ویروس‌ها و باکتری‌های مرگبار را به سرعت گرفت.

 

نظر شما
ادامه