کد خبر: ۵۶۱۵۶
تعداد نظرات: ۳ نظر

تلفات پرندگان مهاجر در تالاب بین‌المللی میانکاله که دامپزشکی آن رابه علت بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی، اعلام کرد، پس از حدود ۵۰ روز به طور کامل خاتمه یافت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، نخستین بار سوم بهمن ماه سال جاری لاشه تعدادی از پرندگان از گونه های چلنگر و فلامینگو در تالاب بین المللی میانکاله در منطقه قلعه پایان در شرق استان مازندران یافت شد و در این مدت طبق آمار رسمی حدود ۳۷ هزار بال پرنده مهاجر از ۱۲ گونه از پرندگات مهاجر زمستان گذران در تالاب تلف شدند.

تشکیک در علت تلفات 

اگرچه پس از بررسی آزمایشگاهی، سازمان دامپزشکی ، بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی را دلیل تلفات پرندگان اعلام کرد ، ولی اعتراض کارشناسان آبزی پروی و ادعای برخی شکارچیان شرق مازندران مبنی بر ریختن سم کشاورزی در تالاب میانکاله ،باعث شده تا دلایل تلفات پرندگان مهاجر در یکی از بزرگترین ذخیرگاه زیست کره جهان به عنوان راز سر به مهر همچنان باقی بماند، تا شاید در صورت تکرار در سنوات آینده بررسی بیشتری نسبت به این تلفات صورت گیرد.

پایان تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله  

مدیرکل محیط زیست مازندران گفت : تلفات پرندگان مهاجر زمستان گذران در تالاب بین المللی میانکاله پس از حدود ۵۰ روز جمع آوری لاشه پرندگان در حوزه جغرافیایی تالاب در استان مازندران و گلستان خاتمه یافت.

«حسینعلی ابراهیمی کارنامی عصر روز شنبه افزود : روزانه حدود ۴۰ نفر از نیروهای محیط زیست برای جلوگیری از گسترش مسمومیت ها به سایر پرندگان و آسیب زدن به محیط زیست کار پایش لاشه پرندگان مهاجر را در تالاب انجام می دادند.

وی اضافه کرد: از حدود ۴۸ ساعت گذشته تاکنون با وجود پایش منطقه از سوی نیروهای محیط زیست در منطقه در دو حوزه جغرافیایی تالاب بین المللی مازندران و گلستان، هیچ لاشه ای پیدا نشده و این رویه نشان می دهد که تلفات پرندگان خاتمه یافت.

وی اظهارداشت: در هفته گذشته در مجموع ۱۷۰ بال لاشه پرندگان در پایش کسب شد و این در حالیست که در ۴۸ ساعت گذشته در پایش ها هیچ لاشه ای یافت نشده است و این نشان می دهد که تلفات خاتمه یافته است.

شروع مهاجرت معکوس پرندگان مهاجر از میانکاله 

مدیرکل محیط زیست مازندران گفت : با شروع مهاجرت معکوس پرندگان مهاجر از تالاب بین المللی میانکاله به مقصد و موطن اصلی پایش همچنان در منطقه با حضور نیروهای محیط زیست ادامه خواهد داشت.

ابراهیمی اظهارداشت: تاکنون حدود ۵۰ درصد از پرندگان مهاجر زمستان گذران برای جوجه ریزی کار مهاجرتشان را انجام دادند و پیش بینی می شود مابقی پرندگان نیز در روزهای آینده مهاجرت معکوس خود را انجام دهند.

در حالی تلفات پرندگان مهاجر زمستان گذران در تالاب بین المللی میانکاله پایان یافت که حدود دو دهه قبل نیز براثر آنچه که بعدها مسمومیت ناشی از نشر سموم کشاورزی به داخل تالاب اعلام شد، نیز حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار بال پرندگان مهاجر تلف شدند.

پناهگاه حیات وحش میانکاله حدود ۶۸ هزار هکتار مساحت دارد که حدود ۴۰ هزار هکتار از این مساحت را تالاب بین المللی میانکاله تشکیل می دهد و سالانه حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ گونه پرندگان مهاجر و بومی با جمعیت ۱.۵ میلیون بال در حاشیه تالاب زندگی می کنند.

 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک حسین رضایی
|
Germany
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
0
تلفات تموم نشد کلا پرنده ای نموند دیگه تا تلف بشه(موردی شبیه به درمان قطعی در دام بزرگ)
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
0
0
پرندگان مهاجر تمام شدند و بيماري هم مثل ساير اقدامات كنترلي ، بصورت خود محدود شونده و اتمام تمامي جانداران هدف ، به پايان رسيد .
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
0
0
اینجا که تخصص همکاران محترم دامپزشک است، کسی پاسخگو نیست و بعد راجب موضوعات غیر مرتبط نظریه می دهند مثل کرونا
نظر شما
ادامه