کد خبر: ۵۶۱۵۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا اکبرشاهی» افزود: اجرای این طرح از ابتدای شهریور ماه، سبب کاهش ۲۸ درصدی کانون های بیماری در بازه زمانی آبان تا اسفند ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ گردیده است ...

حکیم مهر: مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور از کاهش قابل توجه تعداد کانون های مبتلا به نیوکاسل پس از آغاز اجرای فاز اول طرح ملی واکسیناسیون رایگان بیش از 29 میلیون قطعه طیور بومی در روستاهای کشور خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علیرضا اکبرشاهی» با اشاره به دستاوردهای طرح فاز اول واکسیناسیون رایگان نیوکاسل در طیور بومی که از ابتدای  شهریور 98 خورشیدی در سطح کشور به مدت 2 ماه اجرا گردیده بود، گفت: از آنجا که گردش ویروس نیوکاسل در طیور بومی بعنوان یکی از مخازن اصلی ویروس نقش بسیار مهمی در بروز بیماری در واحدهای صنعتی دارد و به تبع آن کنترل بیماری نیوکاسل در طیور بومی علاوه بر حفظ سرمایه روستاییان از طریق کاهش تلفات طیور بومی و کمک به اقتصاد خانوار روستاییان، سبب کاهش قابل توجه کانون های نیوکاسل در واحدهای صنعتی می گردد، اجرای واکسیناسیون رایگان طیور بومی در سطح تمامی روستاهای کشور بعنوان بخشی از برنامه ملی کنترل بیماری نیوکاسل از شهریور ماه سال جاری در دستور کار دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور اجرایی گردید.

اکبرشاهی با اشاره به اینکه، تعداد کانونهای مبتلا به نیوکاسل در سالهای 96 و 97 به ترتیب 661 و 588 مورد بوده و تعداد کانونها  از بهمن ماه سال 1397 روند افزایشی داشته است افزود: موارد بیماری نیوکاسل در کشور از ابتدای بهمن ماه سال گذشته تا شهریور ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده و بر اساس اطلاعات سامانه GIS، تعداد موارد بیماری نیوکاسل طی این مدت از تعداد 355 کانون به 701 کانون افزایش یافته بود، لیکن پس از اجرای برنامه واکسیناسیون رایگان سراسری طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل از ابتدای شهریورماه سال جاری، روند افزایشی کانون ها از آبان ماه 98 متوقف و سیر کاهشی را طی نموده است به نحوی که از نقطه اوج 159 کانون در مرداد 98 به 17 کانون در اسفند ماه 98  کاهش یافته است و این در حالی است که بر اساس آمار موجود هر ساله با شروع نیمه دوم سال، کانون های بیماری نیوکاسل روند افزایشی داشته است.

اکبرشاهی با بیان اینکه اجرای طرح واکسیناسیون نیوکاسل بومی از ابتدای شهریور ماه، سبب کاهش 28 درصدی کانون های بیماری در بازه زمانی آبان تا اسفند ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 97 و کاهش 36 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 96 گردیده است، در اشاره به جزییات طرح واکسیناسیون نیوکاسل سراسری طیور بومی گفت: در مرحله اول 48 میلیون دز واکسن به مبلغ حدود 800 میلیون تومان خریداری و در اختیار ادارات کل دامپزشکی استان ها قرار گرفت و پس از تحویل واکسن به استان ها، عملیات واکسیناسیون از ابتدای شهریور تا پایان آذر ماه  اجرایی گردید و در مجموع با مصرف حدود 34 میلیون دز واکسن، 29 میلیون پرنده توسط اکیپ های دامپزشکی بصورت رایگان واکسینه شدند.

اکبرشاهی با بیان اینکه فاز دوم این طرح همزمان با دهه مبارک فجر آغاز گردیده است و هم اکنون نیز در حال اجراست، اظهار کرد: در این مرحله نیز همچون مرحله نخست، 48 میلیون دز واکسن خریداری شد که به صورت کاملا رایگان در طیور بومی روستاها اجرا می شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور پیش‌بینی کرد در این مرحله با همکاری تشکل ها و در برخی استان ها نیز با همکاری سازمان بسیج سازندگی، بیش از 35 میلیون پرنده واکسینه شوند.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور در ادامه از اجرای فاز سوم در ماه ابتدای تابستان سال آینده (سال 99) که آن هم به صورت رایگان اجرا میشود خبر داد.

وی در تشریح بخشی از فعالیت های اطلاعرسانی و ترویجی انجام شده به آموزش چهره به چهره و پخش تراکت و بروشور‌هاي آموزشی در جهت ارتقاي دانش بهره برداران و روستائیان نیز اشاره کرد که از برنامه‌هاي جانبی اجراي طرح در استانها بوده است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور، به منظور کسب حمایت تشکل هاي صنفی طیور صنعتی کشور در اجراي این طرح، جلسات متعددي در دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم و محل تشکل‌ها برگزار گردید که با توجه به مباحث مطرح شده و بیان اهمیت موضوع، اجراي طرح مورد توجه تشکل‌ها صنفی قرار گرفت و این تشکل ها نیز آمادگی خود را جهت مشارکت اعلام نمودند.

لازم به ذکر است در نمودار پیوستی این خبر وضعیت رخداد این بیماری طی سالهای 96 ، 97 و 98 گویای وضعیت بیماری در این سال ها است.

 


انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
دامپزشک
|
France
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
3
................. بیماری نیوکاسل عموما هر سال از اواخر مهر ماه تا اوایل تیر روند کاهشی داشته و این روند کاهشی هیچ ربطی به اقدامات ......... سازمان دامپزشکی ( مانند طرح عظیم واکسیناسیون طیور بومی!) ندارد ..........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
4
نمودار جالبی است میلیاردها تومان بودجه کشور را هزینه کردید تا بتوانید به اندازه 20 کانون تازه آنهم اگر بتوان به اطلاعات شما اطمینان نمود میزان نیوکاسل را کاهش دهید واقعا دستمریزاد داره ......................
یاد اون همشهری افتادم که یک پنج ریالی سوراخ پیدا کرده بود و ده تومان برای لحیم کردنش هزینه کرد
..........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
0
2
.................... در زمان شیوع بیماری ویروسی کرونا از تثبیت کننده ویروس استفاده کردید.
.................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
0
2
بدون شرح:
اوج بیماری در مرداد ماه بود
و این هم جواب رییس سازمان در حکیم مهر در مرداد ماه


کد خبر: ۵۱۳۳۶
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به سؤال حکیم مهر:
در حوزه مبارزه با بیماری‌های دامی به عملکرد خود نمره ۱۷,۵ و در حوزه مبارزه با بیماری‌های طیور نمره ۱۹,۸ می‌دهم


این هم لینک
http://hakimemehr.ir/fa/news/51336/در-حوزه-مبارزه-با-بیماری‌های-دامی-به-عملکرد-خود-نمره-۱۷۵-و-در-حوزه-مبارزه-با-بیماری‌های-طیور-نمره-۱۹۸-می‌دهم-تصاویر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
جالب بود
میزان بیماری 4 برابر بالاتر رفته و نمره ۱۹,۸ هم به خود داده اند!

پس نمره از 100 بوده یا 20؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نا شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
0
3
....................... موضوع واکسیناسیون نیوکاسل طیور بومی یک طرح اشتباه و با صرف بودجه و مشقات فراوان برای همکارای دامپزشکیه.مگه واکسیناسیون تو مرغداری صنعتی از نیوکاسل جلوگبری میکنه که تو روستا هم نتیجه بده. ................ با این کمبود نیرو به دنبال چی هستید
نظر شما
ادامه