کد خبر: ۵۶۱۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
 

دامپزشکان می‌گویند که تهدید مبنی بر ویروس COVID-19 در حیوانات خانگی و انتقال آن به صاحبانشان، به شدت پایین است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فوت و فن، نگرانی در مورد ابتلا به ویروس کرونا در حیوانات خانگی و گسترش آن بین صاحبانشان از زمانی آغاز شد که مقامات بهداشتی هنگ کنگ اعلام کردند یک سگ متعلق به یک زن به ویروس کرونا مبتلا شده است و همچنین نتیجه آزمایش آن "مثبت ضعیف” درآمده بود، به معنای ویروسی که باعث بیماری می‌شود.

این سگ هیچ علائمی از خود نشان نداد و در قرنطینه است، جایی که بخش کشاورزی، شیلات و حراست هنگ کنگ در حال نظارت و آزمایش بر روی حیوانات است. آژانس گفت: "آلودگی محیطی” ممکن است باعث این نتیجه مثبت اولیه شده باشد و سگ در روزهای آینده بارها مورد نظارت و آزمایش قرار خواهد گرفت.

گای پالمر، مدیر ارشد بهداشت جهانی در دانشگاه ایالتی واشنگتن، گفت: تفسیر معنای "مثبت ضعیف” بسیار دشوار است. سوء ظن‌هایی [در بین دانشمندان] در مورد اینکه آیا نتیجه مثبت است یا خیر، وجود دارد.

پالمر می‌گوید تا زمانی که اطلاعات دیگری در این مورد حاصل نشود، صاحبان حیوانات اهلی می‌توانند اطمینان خاطر داشته باشند که این ویروس بین حیوانات خانگی، مالکان و سایر حیوانات خانگی دیگر گسترش نمی‌یابد. وی گفت: احتمال وجود برخی از باکتری‌ها روی حیوانات که بین صاحبان و حیوانات خانگی آنها گسترش می‌یابد بیشتر است، و شستن دست‌ها به صورت دقیق توصیه می‌شود، اما کرونا یک ویروس است نه باکتری.

درک اطلاعات بیشتر در مورد ویروس  COVID-19  همچنان ادامه دارد، و اطلاعات می‌تواند در مورد این بیماری و تأثیر آن بر روی حیوانات اهلی و صاحبان آن‌ها در هفته‌ها و ماه‌های آینده تغییر کند.

برای کمک به رسیدگی به وضعیت فعلی، در اینجا چندین سؤالات و پاسخ بر اساس اطلاعاتی از  انجمن پزشکی دامپزشکی آمریکا،  CDC ،  سازمان جهانی بهداشت حیوانات،  انجمن دامپزشکی حیوانات کوچک جهان  و چندین دامپزشک ارائه شده است.

چقدر باید نگران باشم که ویروس کرونا حیوان خانگی من را آلوده کند؟

زیاد نگران نباشید. هنوز هیچ گزارشی مبنی بر ابتلا به ویروس کرونا درحیوانات خانگی وجود ندارد و در حال حاضر، هیچ شواهدی وجود ندارد که یک سگ، گربه یا حیوان خانگی دیگر بتواند این ویروس را بین صاحبان خود یا سایر حیوانات خانگی دیگر گسترش دهد.

 «خطر ابتلا به ویروس در حیوانات خانگی و انتقال آن بین صاحبانشان در این زمان، بسیار کم است . »

حیوانات ویروس‌ها را بین یکدیگر پخش می‌کنند که از نظر ژنتیکی از ویروس‌های انسانی متمایز هستند. این تمایز ژنتیکی انتقال بیماری‌ها به یکدیگر و انسان را برای حیوانات خانگی بسیار دشوار می‌کند. به استثنای ویروس هاری، که از قبل شناخته شده است که می‌تواند از سگ به افراد دیگر منتقل شود . امروزه بیماری هاری بسیار نادر است زیرا تمام سگ‌های خانگی باید واکسن هاری را بزنند.

اما در مورد این سگ در هنگ کنگ چطور؟ نتیجه آزمایش برای من و خانواده من چه معنایی دارد؟

این سگ هونگ کونگی تنها نمونه شناخته شده در سراسر جهان است جایی که آزمایش یک حیوان خانگی برای ویروس عامل  COVID-19 مثبت شده است، اما دانشمندان هنوز نسبت به صحت این آزمایش شک دارند.

مایکل سان فیلیپو، سخنگوی ایلینویز گفت: "ما هنوز منتظریم تا اطلاعات بیشتری راجع به اینکه آیا این سگ در هنگ کنگ به ویروس آلوده شده است یا خیر، دریافت کنیم.”

وی افزود: تا زمانی که مقامات هنگ کنگ اطلاعات بیشتری را ارائه ندهند، "ما نمی‌دانیم که آیا سگ می‌تواند مریض شود و حیوانات دیگر یا افراد را بیمار کند، یا بتواند این ویروس را حمل کرده و به دیگران منتقل کند یا خیر.”

در حالی که ما منتظر اطلاعات بیشتر از هنگ کنگ هستیم، چگونه صاحبان حیوانات اهلی می‌توانند حیوانات و خانواده‌ خود را ایمن نگه دارند؟

مراقب حیوان خود باشید. پس از بردن سگ خود برای گردش،  دستان خود را  با صابون و آب بشویید و حیوان خود را نیز شستشو کنید. بعضی اوقات حیوانات خانگی می‌توانند باکتری‌هایی مانند   E.Coli یا سالمونلا را حمل کنند و آن را به صاحبان خود انتقال دهند.

از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند خودداری کنید. اگر بیمار هستید در خانه بمانید. اگر  سرفه  یا  عطسه  می‌کنید، از یک دستمال یا آرنج خود کمک بگیرید.

حیوانات خانگی را در برنامه آمادگی اضطراری خانواده خود قرار دهید. توصیه می‌شود که به اندازه دو هفته مواد غذایی و داروهای حیوان خانگی خود را در خانه داشته باشید.

در مورد گزارش‌ها مبنی بر اینکه منبع ویروس کرونا از یک حیوان بوده است چه؟

ویروس‌ها همیشه در حال تکامل هستند. گاهی اوقات اما به ندرت، ویروس‌هایی که در بین حیوانات گردش می‌کنند می‌توانند به اندازه کافی تکامل یابند تا بین گونه‌های دیگر حیوانات و سپس به انسان‌ها نیز منتقل شوند. اکثر پاتوژن‌های جدید خطرناک برای انسان، از حیوانات ظاهر می‌شوند. انجمن جهانی دامپزشکی حیوانات کوچک می گوید ، این کرونا ویروس جدید ، که به طور رسمی با نام  SARS CoV-2 شناخته می شود ، احتمالاً در یک حیوان، احتمالاً یک خفاش جوانه زده است، اما هنوز مشخص نیست که چگونه این بیماری به انسان منتقل شده است. حیوانات خانگی و انسان‌ها ویروس‌های متمایز دارند که معمولاً به یکدیگر آلوده نمی‌شوند.

ویروس کرونا از طریق قطرات بزاق انسان از سرفه، عطسه و از طریق تماس شخصی با فرد آلوده بین افراد منتقل می شود. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این ویروس ممکن است چندین ساعت روی سطوح زندگی کند، اما دانشمندان مطمئن نیستند که آیا این شواهد صحیح باشد. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد یک سگ یا گربه یا نوع دیگری از حیوانات اهلی بتوانند به  COVID-19 آلوده شوند و آن را گسترش دهند.

چه می شود اگر من در منطقه ای زندگی می کنم که موارد  COVID-19 وجود دارد؟

در ادامه کارهای معمول مراقبت از حیوان خانگی را دنبال کنید. تا زمانی که اطلاعات بیشتری بدست آید، صاحبان حیوانات اهلی ممکن است بخواهند از تماس با حیوانات ناآشنا خودداری کنند. همیشه قبل و بعد از لمس کردن حیوان خانگی خود یا حیوان خانگی شخص دیگری، دستان خود را بشویید. به گفته انجمن جهانی دامپزشکی حیوانات کوچک، اگر حیوان خانگی شما بیمار است، با دامپزشک خود تماس بگیرید.

اگر حیوان من با شخصی تماس داشته باشد که بعداً مبتلا به  COVID-19 تشخیص داده شده است، چه باید کرد؟

هیچ مدرکی مبنی بر پخش  COVID-19 از طریق حیوانات خانگی وجود ندارد، بنابراین نگران نباشید. اگر حیوان خانگی شما بعد از تعامل با شخصی با  COVID-19 بیمار شد، ابتدا با دامپزشک خود تماس بگیرید.

اگر من یا شخصی در خانواده ام مبتلا به  COVID-19 باشیم یا بخاطر تماس نزدیک با شخصی که مبتلا به  COVID-19 است در قرنطینه قرار بگیرم، در مورد مراقبت از حیوان خانگی خود چه کاری باید انجام دهم؟

CDC  توصیه می‌کند در صورت ابتلا به  COVID-19 تماس با حیوانات اهلی یا حیوانات دیگر محدود شود. آنها توصیه می‌کنند که اگر بیمار هستید، از شخص دیگری در مراقبت از خانه حیوان خانگی خود کمک بگیرید. مک کنزی،دامپزشک، می‌گوید: اگر در قرنطینه هستید، اما بیمار نیستید، از نظر فنی حیوان خانگی شما نیز در قرنطینه است و باید راهی برای مراقبت از او در محدوده خانه خود پیدا کنید.

با این حال، ممکن است این امکان پذیر نباشد، به ویژه اگر صاحب یک سگ باشید. پالمر می‌گوید، سعی کنید شخص دیگری را پیدا کنید که مایل باشد حیوان خانگی شما را برای پیاده روی بیرون ببرد یا در صورت بیرون رفتن از مردم فاصله خود را حفظ کند.

وی گفت: "باز هم، فکر می کنم بسیار بعید است که بتوان  COVID-19 را از سگ خود دریافت کرد، یا آن را به سگ دیگری انتقال داد. اگر همسایه‌ام که صاحب سگ است مبتلا به   COVID-19  شود، من برای آنها قدم بردارم و نگران نیستم که از سگ آنها یا از قلاده سگشان مریض شوم.”

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
0
3
وقتی احتمال ابتلای حیوانات به این ویروس پایین و یا غیر محتمل است، باید به این واقعیت برسیم که این ویروس دستکاری شده و حاصل آزمایشگاه با هدف بیوتروریسم میباشد. این ویروس از خفاش و آبزیان نیامده.
نظر شما
ادامه