کد خبر: ۵۶۱۲۴
 
 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: ویروس کرونای عامل بیماری کووید19در ماهیان بیماری زا نبوده و توصیه های بهداشتی صرفاً به منظور جلوگیری از مخاطره بهداشتی احتمالی ناشی از انتقال مکانیکی ویروس از طریق آب و سطح بدن ماهی می باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «دکتر صدیقه کاظمی نیا» ضمن ارائه توصیه های بهداشتی در مورد خرید و نگهداری ماهی قرمز، از شهروندان محترم درخواست نمود ماهی قرمز خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی شامل واحدهای صنفی عرضه ماهیان زینتی و اماکن تعیین شده توسط شهرداری ها با هماهنگی اداره دامپزشکی خریداری نمایند.

وی بیان داشت: هم استانی ها، حتی المقدور از خرید ماهی از دست فروشان و دوره گردها اکیداً خودداری نمایند.

وی اعلام کرد: تاکنون گزارشی مبنی بر بروز بیماری در انسان با منشاء ماهی‌های زینتی در کشور منتشر نشده است اما احتمال بروز بیماری‌های پوستی از طریق تماس با اینگونه ماهی‌ها وجود دارد که می‌توان با اقدامات پیشگیرانه مانع از بروز این بیکاری های پوستی گردید.

وی گفت: استفاده از دستکش به ویژه برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی، شست و شوی کامل دست‌ها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهی زینتی، جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهی‌ها و آموزش بهداشت فردی به آنها و عدم تماس دست چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریوم یا ظرف نگهداری ماهی از بروز بیماری های احتمالی قابل انتقال به انسان جلوگیری می نماید.

دکتر کاظمی نیا اعلام کرد: اکیپهای نظارتی دامپزشکی در این ایام بصورت مستمر در سطح شهر کرمان در حال فعالیت می باشند و بر تمامی فروشگاههای عرضه ماهی قرمز نظارت دارند و با متخلفان برخورد قاطعانه می نمایند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: حتی الامکان از ظروف یکبار مصرف جهت حمل و جابجایی ماهی به منزل استفاده شود و از خرید ماهیان بیمار و بی حال با علائم شنای غیر فعال، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر روی پوست بدن خودداری شود.

وی در خصوص نگه داری ماهی قرمز گفت: پس از خرید و انتقال ماهی قرمز به منزل، بلافاصله نسبت به تعویض آب اقدام نموده و ماهی ها به ظروف از قبل آماده شده منتقل شوند، ضمن اینکه ظروف حمل یکبار مصرف در کیسه زباله سربسته قرار گیرد و آب حمل و آب تعویضی ماهی مستقیماً در شبکه فاضلاب تخلیه شود و از ریختن آن در معابر عمومی خوداری شود.

دکتر کاظمی نیا اعلام کرد: با توجه به لزوم تعویض آب ماهیان خریداری شده، حداقل 24 ساعت قبل از خرید، ظرف نگهداری ماهی آماده شود و در صورت استفاده از آب شهری، باید قبل از استفاده ماهی چند ساعت در هوای آزاد به منظور کلرزدایی قرار داده شود. وی افزود: ظرف نگهداری ماهی یک ظرف با دهانه باز (دهان گشاد) جهت تبادل اکسیژن با محیط باشد و میزان آب مورد نیاز برای هر قطعه ماهی حداقل یک لیتر می باشد.

وی بهترین دمای آب نگهداری ماهی را 26- 22 درجه سانتی گراد اعلام کرد و افزود: به منظور تعویض آب هر بار 25 درصد کل آب تعویض شود و از تعویض یکباره کل آب خودداری شود، ضمن اینکه در هنگام تعویض آب و ... نیازی به دستکاری ماهی نمی باشد اما در صورت لزوم و بخصوص در افرادی با سابقه بیماری و یا حساسیتهای پوستی از دستکش استفاده شود.

وی گفت: جانورانی نظیر خزندگان، دوزیستان و حلزون ها می توانند بعنوان ناقل یا واسط بالقوه انواع عوامل بیماری زا برای انسان باشند بنابراین عرضه هر گونه موجود زنده غیر از ماهی قرمز ممنوع می باشد.

دکتر صدیقه کاظمی نیا در پایان اظهار داشت: همشهریان ماهی قرمز را در پایان نوروز در فضاهای بسته ای که توسط شهرداری بدین منظور تعبیه شده است آزاد نمایند و از رهاسازی ماهی قرمز دررودخانه ها و آب های آزاد بدلیل بر هم زدن اکوسیستم طبیعی منطقه خودداری نمایند.
 
نظر شما
ادامه