کد خبر: ۵۶۱۱

حکیم مهر - سرپرست دامپزشکی خوزستان، کشتارگاه صنعتی نیمه‌تمام شهرداری اهواز را فاقد پروانه بهره‌برداری اعلام کرد.

ابراهیم توکلی در نخستین نشست کارگروه ساماندهی کشتارگاه‌های خوزستان در سال 90 اظهار داشت: کشتارگاه صنعتی شهرداری اهواز که جنب کشتارگاه سنتی فعلی در حال ساخت است، به دلیل مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی پروانه بهره‌برداری ندارد؛ این در حالیست که شهرداری اهواز مدعی است که با اختصاص 3 میلیارد تومان این کشتارگاه را در کم‌ترین زمان به بهره‌برداری می‌رساند.
وی مهم‌ترین اشکال این کشتارگاه را قرار گرفتن در محدوده شهری عنوان کرد و افزود: برای اتمام و بهره‌برداری از این کشتارگاه و صدور پروانه بهره‌برداری، اخذ استعلام‌هایی از اداره کل حفاظت محیط زیست و دامپزشکی خوزستان نیاز است، که به دلیل قرار گرفتن در محدوده شهر و ایجاد مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی به این استعلام‌ها پاسخ مثبت داده نمی‌شود.
توکلی همچنین اظهار داشت: در نشست مهرماه سال گذشته این کارگروه، پس از بازدید، 2 میلیارد تومان اعتبار به منظور ساماندهی و بهسازی وضعیت 26 کشتارگاه سنتی در استان تصویب شد که تاکنون این اعتبار محقق نشده است.
وی با بیان اینکه کشتارگاه نیمه صنعتی شوشتر در اواخر سال گذشته به بهره‌برداری رسید، افزود: به دلیل نبود اعتبار نواقص کشتارگاه‌ها از جمله مسجدسلیمان رفع نشده و کشتارگاه آبادان نیز بلاتکلیف است.
مدیرعامل کشتارگاه صنعتی بهبهان نیز در این نشست گفت: با گذشت 9 سال هنوز عملیات اجرایی این کشتارگاه به اتمام نرسیده و عملا از سال 88 پروژه متوقف مانده است.
غلامحسین رنجبرها با بیان اینکه کشتارگاه صنعتی بهبهان پس از بهره‌برداری شهرهای امیدیه، رامهرمز، ماهشهر و آغاجاری را زیر پوشش قرار می‌دهد، افزود: عملیات اجرایی آن با 75 درصد پیشرفت فیزیکی در حال حاضر متوقف است.
به گفته وی، بعضی ساختمان‌های این کشتارگاه بیش از 12 سال قدمت دارد و در حال تخریب است.
رئیس هیئت مدیره تعاونی دامداران بهبهان اظهار داشت: در سفر اول و دوم هیئت دولت به خوزستان اعتبارات ملی برای اتمام این کشتارگاه تصویب شد، اما علاوه بر عدم تحقق این اعتبارات تاکنون، اختصاص اعتبارات استانی نیز به این پروژه متوقف شده است.
رنجبرها ادامه داد: بر اساس طرحی در دهه 70 قرار بود با احداث کشتارگاه‌های صنعتی در بهبهان، ایذه، دزفول، خرمشهر و اهواز کشتارگاه‌های استان ساماندهی شوند اما در هیچ‌کدام از شهرها به درستی اجرا نشد.
وی تاکید کرد: تعاونی دامداران به عنوان یکی از سهامداران تمام تعهدات خود را انجام داده اما شهرداری بهبهان که یکی از سهامداران است نسبت به افزایش سرمایه خود اقدام نکرده است.
کشتارگاه صنعتی بهبهان با عنوان شرکت مواد پروتئینی بهبهان در سال 81 تاسیس شد که در آن پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی خوزستان 49 سهم، شهرداری بهبهان 17 سهم، شرکت تعاونی کشاورزی دامداران بهبهان 24 سهم و شرکت تعاونی پروار دام 10 سهم دارند.
این کشتارگاه در زمینی به مساحت 2.5 هکتار با یک هکتار زیربنا ساخته می‌شود و ظرفیت آن 900 راس دام سبک و 100 راس دام سنگین است.

 

 

نظر شما
ادامه