کد خبر: ۵۶۰۴۱

معاون بهداشت دامپزشکی استان زنجان با اشاره به مرگ تعدادی از پرندگان آزاد پرواز در زنجان و ابهر، گفت: احتمال می‌دهیم، نیوکاسل علت مرگ پرندگان آزاد پرواز است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از موج رسا، «دکتر مجید اسکندرپور» با اشاره به مرگ پرندگان آزاد پرواز در زنجان و ابهر، اظهار کرد: جواب نمونه‌گیری‌های انجام‌شده در بحث بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان خوشبختانه منفی است.

وی با بیان اینکه به‌احتمال‌زیاد علت مرگ این پرندگان بیماری نیوکاسل است، ابراز کرد: طبق نتایج آزمایشگاهی به نظر می رسد نیوکاسل که بیماری شایعی در بین پرندگان است اتحمال مرگ پرندگان باشد.

معاون بهداشت دامپزشکی استان زنجان با اشاره به تراکم بالای مرغداری‌ها به دلیل جوجه ریزی های انجام‌شده برای شب عید، تصریح کرد: خوشبختانه هیچ بیماری در مرغداری‌های استان زنجان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مرغداری‌های استان زنجان اصول امنیت زیستی بالایی دارند و احتمال سرایت این بیماری به مرغداری‌ها بعید است، عنوان کرد: درصورتی‌که اصول مراقبتی در مرغداری‌ها رعایت نشده باشد برای مثال انبار دان مرغداری با ورود این پردگان آلوده‌شده باشد می‌توان احتمال سرایت این بیماری را به مرغداری‌ها داد اما مرغداری‌های استان با توجه به تجربه‌ای که دارند اقدامات پیشگیرانه را حتما انجام می دهند.

اسکندپور با بیان اینکه در بین پرندگان آزاد پرواز  انواع بیماری‌ها  وجود دارد، خاطرنشان کرد: وجود بیماری در بین پرندگان آزاد پرواز به معنی وجود همان بیماری در مرغداری‌ها نیست.

وی بیان کرد: احتمال مسمومیت پرندگان به دلیل سم‌پاشی‌ها و مواد ضدعفونی کننده هم وجود دارد.

 
نظر شما
ادامه