کد خبر: ۵۶۰۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
با تهیه و ارسال دو پمفلت صورت گرفت:
در حال حاضر هیچ مدرکی در دست نیست که COVID-19 می‌تواند حیوانات خانگی را آلوده کند. حیوانات همراه می‌توانند همچون افراد و وسایل سبب گسترش آلودگی COVID-19 شوند ...
 
 

حکیم مهر: نظام دامپزشکی استان مازندران در راستای وظیفه حرفه ای و ملی و با توجه به نیازی که در خصوص پروتکل بهداشتی- حرفه ای در مواجهه با کروناویروس احساس می شد و از سویی ضرورت حفظ و حراست از همکاران دامپزشک به عنوان بخشی از نخبگان جامعه و تاثیرگزاران سلامت و بهداشت عمومی که از سوی مردم مورد سؤال واقع می شوند و مراجعین متعدد دارند، دو نوع توصیه بهداشتی حرفه ای برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا برای صاحبان دام و مراکز موضوع ماده 2 تهیه و برای ایشان ارسال نموده است.

به گزارش حکیم مهر، متن این توصیه ها به شرح زیر است:

«توصیه های نظام دامپزشکی مازندران در خصوص کرونا ویروس به همکاران دامپزشک»

نظام دامپزشکی استان مازندران با گردآوری اطلاعات، رهنمودهای سازمان های جهانی بهداشت، سازمان جهانی بهداشت دام، سایر سازمان ها، ارگان های غیردولتی و مردم نهاد، نهادهای علمی – دانشگاهی و اخذ مشاوره های علمی و کاربردی نخبگان، مشاوره هایی را برای صاحبان حیوانات در مورد coronavirus  جدید، COVID-19  و روشهای محافظت همکاران، کارکنان درمانگاه و صاحبان حیوانات را به زبان ساده ارائه نموده است.

لازم به ذکر است با توجه به تعهدات دامپزشکان کشورمان در خصوص اجرای برنامه های سازمان جهانی بهداشت دام نظیر رفاه حیوانات و سلامت واحد (One Health ) و از سویی مسئولیت حرفه ای و اجتماعی در بهداشت عمومی، از جهت یادآوری موارد ذیل به استحضار می رسد تا از طریق شما همکار محترح در آگاهی رسانی و ارتقاء بهداشت در این جهاد ملی در کنار همرزمان پزشک و پرستار نقشی داشته باشیم. امید با کمک هم، بر کرونا پیروز شویم و آن را مهار کنیم.

این روزها در سراسر جهان در مورد coronavirus  جدید با نام (SARS -Cov-2 ) به عنوان یک خطر جهانی بهداشت عمومی سخن به میان می رود. coronavirus  جدید در دسامبر سال 2002 شناسایی، در یکی از شهرهای چین به ناح ووهان، پایتخت استان هوبئی تشخیص داده شد. هزاران مورد در حال حاضر در چین تشخیص داده شده است و این بیماری توسط مسافران به بسیاری از کشورهای دیگر صادر شده است.

در ابتدا، هیچ مدرک مشخصی برای انتقال شخص به فرد وجود نداشت. در چند هفته گذشته، گسترش شخصی از فرد به فرد SARS-Cov-2  تایید شده است.

در ژانویه سال 2020، سازمان بهداشت جهانی (WHO ) به طور موقت ویروس جدید را با عنوان new coronavirus 2019 (2019-nCoV) نامگذاری کرد. Coronavirus Disease 2019 به اختصار COVID-19 نامیده شد.

در حالی که موارد بیشتری از این بیماری به صورت روزانه در چین و جاهای دیگر گزارش می شود، منبع دقیق شیوع آن هنوز مشخص نیست. آلفا و بتا کروناویروس ها معمولاً پستانداران را آلوده می کنند، در حالی که ویروس های گاما و دلتا کروناویروس ها معمولاً پرندگان و ماهی ها را آلوده می کنند. کروناویروس سگ که می تواند باعث اسهال خفیف کروناویروسی شود، از نوع آلفا-کروناویروس هستند. این نوع کرونا ویروس با شیوع کروناویروس فعلی همراه نیست.

تا قبل از ظهور SARS-Cov-2  که متعلق به بتا –کروناویروس ها است، تنها شش کروناویروس شناخته شده وجود داشتند که قادر به آلوده شدن انسان و ایجاد بیماری تنفسی از جمله سندرم حاد تنفسی (SARS-CoV  شناسایی شده در سال 2002/2003) و سندرم تنفسی خاورمیانه Cov MERS شناسایی شده در سال 2002 بودند. SARS-Cov-2  از نظر ژنتیکی بیشتر شبیه به SARS -CoV  می باشد تا MERS-CoV ، اما هر دو از نوع بتا کروناویروس هستند که منشأ آنها در خفاش هاست.

در حالی که مشخص نیست که COVID-19  همانند SARS  و MERS رفتار خواهد کرد یا نه!!، اما اطلاعات رفتاری هر دو این ویروس پیشین می توانند توصیه هایی را در مورد COVID-19  ارائه دهد. برای آشنایی با نحوه محافظت در برابر بیماریهای تنفسی مانند COVID -19  به دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت مراجعه شود.

در حال حاضر هیچ مدرکی در دست نیست که COVID-19  می تواند حیوانات خانگی را آلوده کند. حیوانات همراه می توانند همچون افراد و وسایل و... سبب گسترش آلودگی COVID-19 شوند.

مرکز کنترل بیماریهای ایالات متحده موارد زیر را توصیه می کند:

در حالی که مبتلا به COVID-19  بیمار هستید، باید ارتباط با حیوانات خانگی و حیوانات دیگر را محدود کنید؛ درست مثل آنچه که در مورد سایر افراد انجام می دهید. اگرچه گزارش نشده است که حیوانات اهلی یا حیوانات دیگر مبتلا به COVID-19  بیمار شوند اما هنوز هم توصیه می شود افراد مبتلا به COVID-19 تماس با حیوانات را محدود کنند تا اینكه اطلاعات بیشتری درباره ویروس بدست آورند.

هنوز مشخص نشده که آیا آنها می توانند از این نوع کروناویروس جدید بیمار شوند. علاوه بر این در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینكه حیوانات همراه می توانند منبع عفونت انسانی باشند وجود ندارد.

توصیه هایی به دامپزشکان:

 1- نسبت به رعایت بهداشت فردی در واحد خود (درمانگاه داروخانه و ...) کوشا باشید و حتماً از دستكش ماسک و... استفاده نمایید.

 2- شستشو و ضدعفونی ابزار محیط کار را در اولویت خود قرار دهید.

 3- سلامت شما همكار محترم و کادر کوشا در آن مرکز برای همه ما مهم است. پس در صورتی که نشانه های بیماری (تب، سرفه و...) احساس نمودید، از حضور در محل کار خودداری نموده، نسیت به تعطیلی محل کار اقدام و با پیامک یا تلفن موضوع عدم امكان حضور خود را به اطلاع مسئولین دامپزشكی شهرستان برسانید. بسیاری از فعالیت ها را از طریق تلفن یا رایانه انجام دهید.

 4- به طرق ممكن در کاهش ازدحام در محل کار بكوشید. توصیه می شود مراجعین را با نوبت قبلی پذیرش نمایید.

 5- در صورت امكان وسایل بهداشتی در اختیار مراجعین قرار دهید.

 6- همكار محترم با تمهیدات اندیشیده شده از سوی نظام دامپزشكی، پروانه تاسیس شما تا سه ماه تمدید شده است لذا ضرورتی به مراجعه حضوری تا سه ماه آینده وجود ندارد.

 7- واکسن های کورونا ویروس سگ موجود در برخی از بازارهای جهان برای محافظت در برابر عفونت کروناویروس روده ای بوده و برای محافظت در برابر عفونت های تنفسی مجاز نیستند. دامپزشکان نباید در شیوع فعلی با تصور اینکه ممکن است نوعی محافظت در برابر COVID-19  ایجاد کند، از چنین واکسن های استفاده کنند. کلاً هیچ مدرکی مبنی بر واکسیناسیون سگ ها با واکسن های تجاری در دسترس، در خصوص محافظت در برابر عفونت توسط COVID-19 را فراهم نمی کند، زیرا ویروس های روده ای و تنفسی گونه های کاملاً متفاوت کروناویروس هستند. در حال حاضر هیچ واکسن در بازار برای عفونت کروناویروس تنفسی وجود ندارد.

8- دست ها را قبل از تماس با حیوانات خانگی شسته و در صورت بیمار بودن، صورت خود را کاملاً با ماسک بپوشید.

9- بسته به خطر اپیدمیولوژیک و یا کاهش خطر در هر منطقه، همه توصیه ها در همه مکان ها و همه مناطق اعمال نمی شود، لذا توصیه می شود دامپزشکان در تماس نزدیک با مسئولین دامپزشک شهر خود بوده و آخرین ضوابط و مقررات ملی و محلی را اجرایی نمایند.

سلامت باشید و برقرار.

 

«توصیه های نظام دامپزشکی مازندران در خصوص کروناویروس به صاحبان حیوانات»

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
0
3
احسنت به دکتر گلپایگانی تدبیر و مدیرت یعنی این. کاری که وظیفه سازمان دامپزشکی بود اون انجام داد
نظر شما
ادامه