کد خبر: ۵۵۹۷۴
 
 

پرسش و پاسخهای متداول در مورد کروناویروس جدید (کوید-19) بر اساس آخرین اطلاعات سایت سازمان جهانی بهداشت (WHO )

 (قسمت دوم)

ترجمه: دکتر محمدباقر حاجکاظمی

توجه: جهت آشنایی خوانندگان سایت وزین حکیم مهر با آخرین توصیههای مبتنی بر مستندات جهانی مرتبط با کروناویروس جدید (بیماری کوید-19)، در قسمت اول در مورد ماندگاری ویروس، نشانههای بیماری و روشهای انتشار آن و ... مطالبی درج شد. در این قسمت باقیمانده مطالب را مرور می کنیم:

سوال 1: جهت محافظت خود و جلوگیری از پخش عفونت چه باید کرد؟

 الف- اقدامات محافظتی عمومی:

با مراجعه به سایت سازمان جهانی بهداشت و یا سایت های مربوط به کشور و محل خودتان از آخرین اطلاعات طغیان کوید-۱۹ آگاهی یابید. طغیانهای کوید-۱۹ هنوز افراد زیادی را در چین و در سایر نقاط جهان تحت تاثیر قرار می دهد. بیشتر افراد آلوده بیماری خفیفی را تجربه کرده و بهبود می یابند؛ اما برای بقیه می‌تواند شدیدتر باشد.

 با انجام این اقدامات از خود و دیگران محافظت نمایید:

 ۱- دستهای خود را مرتب و با دقت با یک ماده با پایه الکلی تمیز کرده یا با آب و صابون بشویید؛ چراکه این کار ویروس های احتمالی روی دست های شما را می کشد.

 ۲- از افرادی که سرفه یا عطسه دارند حداقل فاصله یک متر (سه فوت) را حفظ کنید، چرا که این افراد هنگام سرفه و عطسه قطرات ریزی را از دهان و بینی خود به بیرون پرتاب می کنند که ممکن است حاوی ویروس بوده که اگر خیلی به افراد نزدیک باشید ممکن است همراه تنفس این قطرات حاوی ویروس را وارد بدن خود کنید.

 ۳- از تماس دست با چشم، دهان و بینی پرهیز کنید؛ چرا که دست ها معمولاً در تماس با سطوح بوده و می توانند ویروس ها را به خود گرفته و آلوده شده و هنگام تماس ویروس‌ها از دست به چشم و بینی و دهان انتقال می‌یابند.

 ۴- از آداب تنفسی بهداشتی خود و اطرافیان اطمینان حاصل فرمایید؛ یعنی دهان و بینی خود را در هنگام عطسه و سرفه با بازوی خمیده (آستین- مترجم) یا دستمال یکبار مصرف بپوشانید و سپس بلافاصله دستمال را در سطل زباله بیندازید؛ چرا که ریز قطرات تنفسی ویروس را پخش میکنند. با رعایت این آداب بهداشتی مربوط به تنفس، اطرافیان خود را از ویروس های سرماخوردگی، آنفلوانزا و کوید-۱۹ محافظت کنید.

 ۵- درصورت احساس ناخوشی در منزل بمانید، اگر تب، سرفه و تنگی نفس دارید بلافاصله به دنبال مراقبتهای بهداشتی بوده و به توصیه های مسئولان بهداشتی کشور و منطقه خود عمل نمایید، چرا که این مسئولین به اکثر اطلاعات جدید و وضعیت منطقه شما دسترسی و آگاهی دارند و درصدد تامین امکانات سلامت برای شما برخواهند آمد. ماندن در منزل ضمن محافظت خودتان، از پخش ویروس نیز جلوگیری می نماید.

 ۶- از آخرین وضعیت گسترش بیماری کوید-۱۹ آگاه بوده و به توصیه های ارائه دهندگان خدمات بهداشتی، متولیان سلامت کشور و محل و یا کارفرمای خود عمل نمایید؛ چراکه این ها اطلاعات محل هایی که ویروس در حال پخش است را در اختیار داشته و در مورد ارائه توصیه های بهداشتی شایسته‌ترین افراد می باشند.

 الف- اقدامات محافظتی در مورد اشخاصی که در مناطقی بوده اند که کوید-۱۹ در آن انتشار دارد و یا طی ۱۴ روز اخیر به آنجا سفر کرده‌اند:

 ۱- انجام تمام اقدامات عمومی که در بند الف ذکر شد.

 ۲- اگر احساس ناخوشی به شما دست داد تا بهبودی کامل در منزل بمانید، حتی اگر علائم خفیفی مانند سردرد و آبریزش مختصر بینی در شما ایجاد شد؛ چرا که پرهیز از تماس با دیگران و اطلاع دهی به مراکز بهداشتی باعث می شود اقدامات موثرتری را مبذول داشته و به این ترتیب خود را محافظت کرده و به جلوگیری از انتشار احتمالی کوید-۱۹ و دیگر ویروس ها کمک نموده‌اید.

 ۳- اگر تب، سرفه و تنگی نفس داشتید بلافاصله در پی اقدامات درمانی باشید، چون ممکن است این موارد ناشی از عفونت های تنفسی یا سایر وضعیت های وخیم باشد. حتما سابقه سفر یا تماس با مسافرین را با متصدیان بهداشت در میان بگذارید تا سریعاً شما را به مراکز سلامت راهنمایی کنند. رعایت این موارد به جلوگیری از پخش کوید-۱۹ و دیگر ویروس‌ها نیز کمک می‌کند.

سوال 2: آیا در باره کوید-۱۹ باید نگران بود؟

 اگر در منطقه ای که کوید-۱۹ در حال انتشار است سکونت ندارید یا اگر به یکی از آن مناطق سفر نداشته‌اید یا اگر با کسی که بیمار بوده معاشرت و تماس نداشته اید، فعلاً احتمال بیمار شدن شما کم است. البته نگرانی و استرس شما در مورد اوضاع قابل فهم بوده و دانستن واقعیت ها جهت ارزیابی مناسب وضعیت خطر و انجام اقدامات احتیاطی ایده خوبی است. مراقبین سلامت، متولیان کشوری و محلی و کارفرمایان منابع بالقوه اطلاعات دقیق درباره کوید-۱۹ بوده و می‌دانند که آیا کوید-۱۹ در منطقه شما وجود دارد یا خیر؟

اگر در منطقه‌ای هستید که طغیان کوید-۱۹ وجود دارد شما به جد در معرض خطر عفونت هستید؛ فلذا توصیه های متولیان سلامت اعم از کشوری و محلی را مد نظر قرار دهید. در بیشتر افراد بیماری خفیف، در برخی خیلی شدید و به ندرت کشنده است. ظاهراً افراد مسن، اشخاص دارای بیماری‌های زمینه‌ای (مانند پرفشاری خون، بیماران قلبی یا دیابتی) آسیب پذیرتر هستند (جهت اطلاعات بیشتر به قسمت ب سوال اول توجه فرمایید)

سوال 3: آیا واکسنی برای پیشگیری یا دارویی برای درمان کوید-۱۹ وجود دارد؟

 هنوز خیر. تا امروز واکسن یا دارویی اختصاصی ضد ویروس جهت پیشگیری یا درمان کوید-۱۹ وجود ندارد؛ اگرچه بیماران بایستی درمان و مراقبت های لازم را جهت بهبود نشانه های بیماری دریافت دارند. افراد درگیر به فرم شدید بیماری باید بستری شوند. اکثر بیماران بهبود خواهند یافت.

واکسن‌های احتمالی و درمان های اختصاصی تحت بررسی بوده و در مراحل کارآزمایی بالینی قرار دارند. سازمان جهانی بهداشت در حال انجام هماهنگی های لازم به منظور ساخت واکسن و دارو برای پیشگیری و درمان کوید-۱۹ می باشد.

 موثرترین راه محافظت خود و دیگران در مقابل کوید-۱۹، تمیز کردن دست ها، پوشاندن دهان با آرنج خمیده (آستین) یا دستمال یکبار مصرف و رعایت فاصله حداقل یک متری (سه فوت) از افرادی است که سرفه یا عطسه می کنند. (برای کسب اطلاعات بیشتر به قسمت الف سوال اول مراجعه فرمایید).

سوال 4- آیا کوید-۱۹ شبیه سارس است؟

 خیر. علیرغم رابطه‌ ژنتیکی ویروس های عامل کوید-۱۹ و عامل سارس، این دو ویروس با هم اختلاف دارند. سارس کشنده تر بوده اما نسبت به کوید-۱۹ واگیری کمتری دارد. از سال ۲۰۰۳ طغیانی از سارس وجود نداشته است.

 سوال 5: آیا جهت محافظت خودمان از ماسک استفاده کنیم؟

 افراد فاقد نشانه های تنفسی (مانند سرفه) نیازی به زدن ماسک ندارند. سازمان جهانی بهداشت استفاده از ماسک را برای برای آنهایی توصیه می‌کند که علائم کوید-19 داشته و یا از افراد دارای علامت (مانند تب و سرفه) مراقبت می کنند؛ اما استفاده از ماسک را برای کادر پزشکی یا مراقبین بیمار (در منزل یا مراکز بهداشتی) ضروری می داند.

سازمان جهانی بهداشت جهت جلوگیری از هدر دادن این منابع ارزشمند و سوء استفاده از ماسک، استفاده منطقی از آن را توصیه کرده و اعتقاد دارد که فقط افراد دارای نشانه های تنفسی (مانند عطسه و سرفه)، افراد مشکوک به کوید-۱۹ دارای علائم خفیف و مراقبین افراد مشکوک به کوید-۱۹ از ماسک استفاده نمایند. فرد مشکوک به کوید-۱۹ کسی است که به منطقه ای که بیماری از آن گزارش شده مسافرت نموده و یا در تماس نزدیک با مسافرینی بوده که مریض شده‌اند.

شستشوی مرتب دستها، پوشاندن دهان با آرنج خمیده (آستین) یا با دستمال یکبار مصرف و حفظ فاصله از افرادی که عطسه و سرفه دارند موثرترین راه محافظت می باشد. (برای اطلاعات بیشتر به قسمت الف سوال اول توجه فرمایید).

سوال 6- چگونه ماسک را نصب کرده و مورد استفاده قرار دهیم و چگونه آن را برداشته و دور بیندازیم؟

 ۱- یادآوری می شود که فقط کادر پزشکی، مراقبین بیمار و افراد دارای علائم تنفسی مانند تب و سرفه نیاز است که از ماسک استفاده کنند.

 ۲- قبل از دست زدن به ماسک دست های خود را با یک ماده دارای پایه الکلی تمیز کنید یا با آب و صابون آن را بشویید.

 ۳- ماسک را از نظر پاره شدگی یا سوراخ شدگی بررسی کنید.

 ۴- دقت کنید کدام قسمت باید در بالا قرار بگیرد (مثلاً قسمتی که دارای نوار فلزی است).

 ۵- دقت کنید کدام قسمت باید به طرف بیرون قرار گیرد (قسمت رنگی).

 ۶- ماسک را در روی صورت خود قرار دهید، نوار فلزی را فشار دهید یا که کناره های آن را صاف کرده تا قالب بینی شما را بگیرد.

 ۷- از قسمت پایین آن را بکشید تا دهان و چانه شما را بپوشاند.

 ۸- بعد از استفاده ماسک، آنرا را از قسمت کش پشت گوش گرفته و جهت جلوگیری از آلودگی احتمالی آن را از صورت و لباس هایتان دور نگه دارید.

 ۹- بلافاصله بعد از استفاده از ماسک آن را در یک ظرف زباله درب دار بیندازید.

 ۱۰- بعد از دست زدن به ماسک یا دور انداختن آن، دست های خود را با یک ماده با پایه الکلی تمیز کرده یا با آب و صابون بشویید.

سوال 7: دوره کمون (دوره نهفتگی) کوید-۱۹ چقدر است؟

دوره کمون یا دوره نهفتگی به فاصله بین دریافت ویروس و شروع نشانه های بیماری گفته می شود. دامنه دوره کمون را 14-1 روز تخمین زده اند که معمولاً حدود ۵ روز است. همزمان با دسترسی به داده های بیشتر این اعداد مرتباً به روز می شوند.

سوال 8: آیا از منابع حیوانی به کوید-۱۹ آلوده می شویم؟

 کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها بوده که وجودشان در حیوانات عادی است. ندرتاً انسانها به این ویروس ها آلوده می شوند که ممکن است آن را به افراد دیگر انتقال دهند؛ مثلاً ویروس سارس از گربه‌های سایوت و ویروس مرس از طریق شترهای مسابقه به انسان منتقل شده اما منشاء حیوانی احتمالی کوید-۱۹ هنوز تایید نشده است.

 جهت (رعایت احتیاط - مترجم) و محافظت خود، به عنوان مثال در هنگام بازدید از بازار حیوانات زنده از تماس مستقیم با حیوانات و سطوح در تماس با آنها بپرهیزید. همیشه اقدامات مناسب بهداشت غذا را مد نظر داشته باشید؛ مثلاً هنگام کار با گوشت، شیرخام یا بافت های حیوانی مراقبت نمایید که غذاهای (نپخته) دیگر آلوده نشوند. از مصرف فرآورده های دامی به صورت خام یا نیم پز خودداری نمایید.

 سوال 9: آیا کروناویروس جدید ممکن است از طریق حیوانات همدم منتقل شود؟

خیر، تا کنون شواهدی دال بر آلودگی یا پخش ویروس از طریق حیوانات همدم یا حیواناتی مانند سگ و گربه آلوده وجود ندارد.

سوال 10: آیا دریافت بسته از مناطقی که کوید-۱۹ در آن گزارش شده ایمن است؟

 بلی، ایمن است. احتمال اینکه فرد آلوده ای باعث آلودگی بسته های تجاری شود کم است؛ همچنین خطر گرفتن ویروس عامل کوید-۱۹ از بسته هایی که تحت شرایط و دماهای مختلف جابجا و ارسال شده نیز کم است.

توجه: این مطلب در تاریخ 8 اسفند 1398 برابر با 27 فوریه 2020 از سایت سازمان جهانی بهداشت به آدرس ذیل استخراج و ترجمه شد:

 
 
نظر شما
ادامه