کد خبر: ۵۵۹۵۱
تعداد نظرات: ۹ نظر

رکنا نوشت:

پرندگان میانکاله هنوز جان خود را از دست می‌دهند چرا که از همان روز نخست بسیاری از فعالان محیط زیست برروی سم ریختن شکارچیان تاکید می‌کردند اما مسئولان توجه ای نکردند. حال بیانیه ای منتسب شده به شکارچیان منتشر شده که فرضیه سم ریختن را به قطعیت نزدیک کرده است .

20 هزار پرنده در چند ماه اخیر در منطقه میانکاله استان مازندران جانباختند. حال بیانیه‌ای منسوب به شکارچیان منطقه شرق مازندران که تعدادی از آنها ساکنان روستاهای حاشیه تالاب بین المللی میانکاله محسوب می شوند در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی منتشر شد که واکنش های زیادی را به همراه داشت.

بر اساس بیانیه شکارچیان آنها به دلیل رفتارهای دولت اقدام به ریختن سم کرده اند! این در حالی است که مسئولان استان مازندران پس از بررسی آزمایشگاهی دلیل این تلفات را ناشی از مسمومیت نوعی ویروس بوتولیسم اعلام کرده بودند. گفتنی اس که هنوز محیط بانان مازندرانی همچنان در حال جمع آوری لاشه این پرندگان هستند.

در نهایت پیرو این بیانیه، محیط زیست در قالب تشویق اذهان عمومی از بیانیه منصوب به شکارچیان شرق استان مازندران به دستگاه قضاییه شکایت کرد.

«دکتر اسماعیل کهرم» فعال محیط زیستی درباره بیانیه منصوب به شکارچیان و علت مرگ هزاران پرنده در میانکاله بر اساس تجربه و برآوردهای علمی خود چنین گفت: از روز اول و آغاز مرگ و میر پرندگان تاکید داشتم که سم ریختن در منطقه علت اصلی این ماجرا است، چرا که قرائن حاکی از آن بود که این اتفاق رخ داده است. حتی در سال 1373 نیز آنقدر سم در برکه اصلی میانکاله ریختن که با هلیکوپتر ماهی ها را منتقل می کردند.

وی ادامه داد: سخن های ضد و نقیض مقامات در این موضوعات مختلف باعث شده تا ما هنوز در رابطه با میانکاله ابهام داشته باشیم. روزی که گفتند این پرندگان از بوتولیسم مرده اند به هیچ عنوان قابل قبول نبود چرا که 5000 هزار پرنده در یک روز ریشه گیاه نمی‌خورند تا به این بیماری مبتلا شوند.

کهرم با بیان اینکه همین امروز نیز پرندگان مسموم شده هنوز روی سطح آب هستند، اظهار کرد: هفته گذشته نیز تعدادی از پرندگان بی حال را جمع آوری کردند که جان خود را از دست دادند. همچنین رییس دامپزشکی در ابتدا اعلام کرد که این پرندگان از بوتولیسم مرده و آنها را برای آزمایش به خارج فرستاده اند در حالی که نتیجه این آزمایشگاه بدون شک هیچ گاه منتشر نخواهد شد.

این فعال محیط زیست افزود: آزمایشگاه های زیادی را با خرج زیاد راه اندازی کردند اما اینکه تا کنون عامل کشتار را از سوی آنها مشخص نشده جای بحث دارد.

او خاطرنشان کرد: از این مسئله اطلاع دارم که برخی از شکارچیان از محیط بانی منطقه شکایت داشتند چرا که ابتدا از آنها پول گرفتند اما بعد اجازه برای شکار را صادر نکردند. البته ما هیچگاه کشتار شکارچیان از سوی محیط بانان را نداشتیم ولی کوخه شکارچیان توسط آنها تخریب شده است. بنابراین این قرائن و مستنداتی که موجود است حتما این اتفاق ریشه در برخورد های میانکاله است.

کهرم با گفتن این مسئله که میانکاله نزدیک 68 هزار هکتار زمین عجیب و متنوع دارد تصریح کرد: ما در تالاب بین المللی میانکاله پرندگانی از جمله قرقاول، توبنده، زنگوله دار و... داریم که از زیست گاه های مختلف هستند. حال در همان منطقه گروه های زیادی مثل شکارچیان، دامپروران، کشاورزان، ماهیگیران و حتی پرورش های ماهیگیری داریم که منافع مختلفی دارند در مقابل این گروه ها نیز محیط بانان وجود دارند که مسلح هستند، قانون دست آنها و زور هم می‌گویند. از طرفی مدیرانشان نیز مانند مدیر کل و معاون کل درغگو هستند.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه هم اکنون عده ای از رسیدن کرونا به ایران لذت می‌برند، تصریح کرد: فکر می‌کنند چون کرونا آمده داستان میانکاله فراموش می‌شود اما این اتفاق رخ نخواهد داد. البته میانکاله پناگاه حیات وحش است و کشاورزی در آن ممنوع بوده کمااینکه قبل از انقلاب نیز سازمان محیط زیست زمین های آنها را خریداری کرد.

او با بیان اینکه اگر این تالاب در انگلیس و آمریکا بود شما حتی نمی‌توانستید یک پشه را بکشید، مطرح کرد: مسئله ای که در این مقطع بسیار آزار دهنده است، دروغگویی ها بخاطر حفظ میز و صندلی است و گفتن اینکه با خوردن ریشه گیاهان جان باختند. هزاران پرنده بخاطر یک دعوا جان باختند.

اسماعیل کهرم در پایان درباره آخرین آمار از دست رفتن پرندگان مطرح کرد: تاکنون نزدیک 17 هزار پرنده دفن بهداشتی شده است که این آمار افزایش داشته اما هنوز جمع آوری و دفن نشده اند.

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
0
1
نوعی ویروس بوتولیسم؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
1
9
ایشان درست میفرمایند اگر مسئولان امر هم به قدر دکتر کهرام دغدغه و احساس مسئولیت داشتند اینهمه گرفتاری نداشتیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
8
1
با عرض ادب و احترام
از یک فرده تحصیل کرده، باتجربه و دارای این شآن اجتماعی در مباحث محیط زیستی بعید است که تا بدین حد کلی گویی داشته باشند. با همه زحمات همکاران محترم در سازمان دامپزشکی، لطفا آقای دکتر کهرم بفرمایند اگر مسمومیت دستی می باشد چه سمی می تواند در این گستره وسیع ایجاد تلفات نماید و در چه حجمی باید واردآب تالاب گردد؟ لطفا نام این سم قوی را بگویند تا به دنبال آن بررسی انجام گردد!!! آیا تغییرات محیط زیستی منطقه، وجود شهرک صنعتی، سیلاب های ناگهانی حاوی پساب و فاضلاب خانگی و امثالهم برای محیط زیست سم محسوب نمی شوند که ایشان نسبت به ذکر این مطلب اهتمامی ندارند؟ باید قبول نمود فارغ از هر گونه مداخله انسانی در جهت ایجاد کشتار در پرندگان، محیط زیست این منطقه توان بازیابی خود را بدلیل فشار بالای آلودگی ها زیست محیطی و کاهش حجم آبهای ورودی از دست داده است که کوچکترین تلنگری باعث ایجاد این حجم از تلفات می شود . به جای متهم نمودن سازمان دامپزشکی به دنبال بازیابی و احیاء محیط زیست منطقه منحصر بفردی همچون میانکاله باید بود. آیا شرایط محیط زیستی کشور در حال حاضر نتیجه عملکرد و مدیریت نامطلوب سازمان محیط زیست و تشکل های خصوصی در ادوار مختلف نیست؟
سازمان دامپزشکی آنچه را که می بیند گزارش نموده است و علت یابی موضوع با متولی محیط زیست است. اگر بوتولیسم را دیده علل مختلفی می تواند مسبب بروز این عامل باشد بررسی علل ایجاد با سازمان محیط زیست است نه سازمان دامپزشکی.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
همچنين است كه از يك فرد تحصيل كرده در سازمان دامپزشكي بعيد است كه فرهيخته ترين و كار بلدترين همكاران سازمان را با بازنشستگي اجباري داخل سازمان بفرستد

همچنين از فرهيخته سازمان دامپزشكي بعيد است آزمايش كند و نتايج آن را منتشر نكند

همچنين بسيار بسيار بعيد است كه علت را ببيند و درماني ارائه ندهد اين درست مانند پزشكي است كه بيمار را معاينه مي كند و نمونه ميگيرد ولي نه جواب أزمايش را به بيمار ميدهد و نه برايش نسخه اي تجويز مي نمايد
........................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
وقتی ............. خبره ترین کارشناسان سازمان را به بهانه های مختلف بازنشسته ، گوشه نشین ، و حتی از سازمان بیرون میکنند نتیجه همین است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
2
0
با سلام
بطور رسمی نتایج غرب آزمایشگاهی میانکاله به کلیه مراجع ذیصلاح کتبا ابلاغ شده شرق در حال بررسی هست
این آقا دچار خود شیفتگی شده است
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
با سلام
ببخشيد كه باهاتون اينطور صحبت ميكنيم لطفا ...................، چه مكتوب ابلاغ كرده باشيد و چه نكرده باشيد اون پرندگان هنوز در حال مرگ هستند
................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
0
2
یک کار ساده برای تشخیص فرستادن چند نمونه از پرندگان تلف شده توسط یک NGO به یکی از کشورهای همسایه بویژه ترکیه که امکانات بسیار بالای آزمایشگاهی دارد. چون مطمئن باشید از امامزاده سازمان هیچ معجزه ای نخواهید دید.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
1
0
این که تابلو سم نیست ،هیچ عقل سلیمی هم قبول نمیکنه که مسمومیت با سم بلشه فقط این وسط یه سری ادم ........ میخان ایجاد حراس کنن و اطلاعیه پخش کردن
نظر شما
ادامه