کد خبر: ۵۵۹۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

بررسی بیماری در سه بازه زمانی ده روزه (ده روز اول، ده روز دوم و ده روز سوم) در بهمن ماه نشان می دهد که کانون های گاوی در ده روز دوم کاهش 27% و در ده روز سوم کاهش 54% نسبت به ده روز اول بهمن ماه را نشان می دهد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی دامپزشکی استان قم، «دکتر سید محمد بارانی» رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی گفت: در بررسی رخداد گله ای بیماری تب برفکی در گاو در بهمن ماه نشان می دهد که در بازه زمانی مذکور جمعا 24 دامداری پرواربندی گوساله گزارش بیماری شده است که  نسبت به دی ماه کاهش 78% در تعداد دامداری های مبتلا را نشان می دهد . بررسی بیماری در سه بازه زمانی ده روزه (ده روز اول ، ده روز دوم و ده روز سوم) در بهمن ماه نشان می دهد که کانون های گاوی در ده روز دوم کاهش 27% و در ده روز سوم کاهش 54% نسبت به ده روز اول بهمن ماه را نشان می دهد .

دکتر بارانی در ادامه عنوان نمود . همچنین در  بررسی رخداد گله ای بیماری تب برفکی در جمعیت گوسفند و بز در بهمن ماه نشان می دهد که در بازه زمانی مذکور جمعا 17 دامداری گوسفند و بز مبتلا گردید که نسبت به دی ماه کاهش 64% در تعداد دامداری های مبتلا را نشان می دهد . بررسی بیماری در سه بازه زمانی ده روزه (ده روز اول، ده روز دوم و ده روز سوم) در بهمن ماه نشان می دهد که کانون ها در ده روز دوم کاهش 37% و در ده روز سوم کاهش 50% نسبت به ده روز اول بهمن ماه را نشان می دهد .

در جهت تشخیص سویه ویروس جمعا ده نمونه مرضی برداشت و به مرکز تشخیص ارسال گردید ضمنا پاسخ نمونه های قبلی دریافت شده در بهمن ماه نشان دهنده سویه O در استان می باشد.

بررسی پراکندگی جغرافیائی کانون های بیماری نشان می دهد که 75%  گاوداری های درگیر دربخش جعفریه بوده و 88% گله های گوسفند و بز در بخش مرکزی بوده است.

ایشان در پایان گفت: جهت تکمیل پوشش مایه کوبی دامهای ثابت استان و یا واکسینه نمودن دامهای تازه وارد به استان در بهمن ماه سالجاری جمعا 110300راس گاو ، گوسفند و بز (14354 راس گاو و 95946 راس گوسفند و بز) بر علیه بیماری با واکسن تب برفکی مایه کوبی شده اند.  

ایشان همچنین از دامداران درخواست نمودند:

1- قبل از هرگونه ورود دام ، نسبت به پاکسازی و ضدعفونی کامل واحد پرورشی اقدام نمایند.

2- هرگونه جابه جایی دام صرفا بر اساس ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای و با دریافت گواهی حمل بهداشتی قرنطینه ای صورت پذیرد.

3- در طول دوره نسبت به رعایت ضوابط بهداشتی، عدم تردد در بین واحدهای پرورشی دیگر، ضدعفونی واحد پرورشی و ..... اقدام نمایند.

4- با مشورت دامپزشک واحد پرورشی، نسبت به طراحی و اجرای برنامه واکسیناسیون اقدام نمایند.

5- هرگونه درگیری با بیماری را بلافاصله به دامپزشک فارم و نزدیکترین اداره دامپزشکی محل دامداری اطلاع دهند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
0
0
مگر بیماری افزایش پیدا کرده بود؟؟؟؟
الان تکذیبیه می دهند . دکتر جان ، الان دو سال است که هیچ کانونی در هیچ کجا و هیچ بیماری نداریم
فقط تکذیب
نظر شما
ادامه