کد خبر: ۵۵۸۹۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
رئيس انجمن صنفی مراکز مایه‌کوبی، درمانگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دامپزشکی استان کرمانشاه:
«دکتر کامیار محمدزاده» افزود: متراژ به این بزرگی برای یک کلینیک یا درمانگاه دامپزشکی ضروری نیست و می‌توان با متراژ ‌کمتر، تمام مواردی را که طبق پروانه برای همکاران لازم است، انجام داد ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ دستورالعمل ضوابط تاسیس درمانگاه‌ها و مراکز درمانی دامپزشکی به زعم برخی از فعالان این حوزه، با چند اشکال اساسی روبروست. رئيس انجمن صنفی مراکز مایه‌کوبی درمانگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دامپزشکی استان کرمانشاه یکی از منتقدان این دستورالعمل است که مراتب اعتراض خود را در قالب یک نامه خطاب به ریاست سازمان نظام دامپزشکی کشور ارسال کرده است.

 «دکتر کامیار محمدزاده» متراژهای درنظر گرفته شده برای مکان درمانگاه را زیاد و غیرعادلانه برای مناطق محروم می‌داند و معتقد است که در این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها، باید از کارشناسان نظرخواهی شود.

حکیم مهر: ارزیابی شما از دستورالعمل ضوابط تاسیس درمانگاه‌ها و مراکز درمانی دامپزشکی چیست؟

دستورالعمل اجرایی درمانگاه‌ها با تاخیر فراوان از سوی سازمان دامپزشکی ابلاغ شد و شاید تنها مزیت آن این بود که بالاخره سازمان دامپزشکی از آخرین بخش صدور پروانه‌ها که همچنان در اختیار خود نگه داشته بود، گذر کرد و کار به نظام‌های دامپزشکی واگذار شد. اما متاسفانه در عمل مانند تمام دستورالعمل‌هایی که نه‌تنها در مورد سازمان دامپزشکی بلکه در تمام حوزه‌ها ازسوی مرکز ابلاغ می‌شود، اینجا هم بدون در نظر گرفتن شرایط کشور، جغرافیا، اقلیم و سایر موارد به صورت کلی و بدون حتی کوچکترین انعطاف ابلاغ شد.

حکیم مهر: مثلا چه انعطافی؟

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که همیشه وجود دارد این است که آیین‌نامه و دستورالعمل‌ها بدون در نظر گرفتن نظر اتحادیه‌های صنفی و مرتبط با خود در بخش دارو و درمان صادر می‌شود. از آنجاکه این دستورالعمل‌ها توسط افراد مطلع از وضعیت بخش خصوصی طراحی نمی‌شود، در عمل به مشکل بر می‌خوریم. این دستورالعمل جدید هم مشکلات اساسی داشت. قبلا دوستان طی مکاتباتی اعلام کردند که شرایط سهل اخذ پروانه‌های درمانی در این آیین‌نامه مشهود است، در صورتی که خط مقدم تمام مبارزات دامپزشکی کلینیسین است. ما به نیروهای قوی‌تر و پخته‌تری در این حوزه نیاز داریم. افرادی باید بتوانند صاحب این فرصت شوند و این پروانه‌ها را اخذ کنند که توانایی بیشتر داشته و دوره‌های بیشتر و شرایط سخت‌تری را طی کنند اما این مساله اعمال نشده است.

حکیم مهر: ماجرای متراژ که آن را در نامه ذکر کرده بودید، چیست؟

مشکل بعدی این است که برای تمدید یا صدور پروانه یک مرکز مایه کوبی، حدود ۸۰ متر مربع را برای یک درمانگاه در نظر گرفتند. درصورتی که در نظر گرفتن یک متراژ  به صورت کلی برای کل کشور، یکی از نقاط ضعف است. مثلا در استان کرمانشاه اکثر همکاران در مناطق محروم و شاید ۶۰ درصد شهرستان‌های ما در منطقه محروم هستند. همکاران سالیان سال است که در این حوزه فعالیت می‌کنند و متراژ اماکنی که سال‌ها از آن استفاده کردند، قطعا این متراژ نیست. متاسفانه این متراژها به صورت خشک و بدون اینکه بتوان در استان تغییری در آن ایجاد کرد در نظر گرفته شده‌اند. درصورتی که متراژ به این بزرگی برای یک کلینیک یا درمانگاه دامپزشکی ضروری نیست و می‌توان با متراژ ‌کمتر، تمام مواردی را که طبق پروانه برای همکاران لازم است، انجام داد. متاسفانه در حال حاضر همکارانی که به بحث تمدید می‌روند و خواهان صدور پروانه هستند، به مشکل برمی‌خورند.

حکیم مهر: اصلاً فلسفه در نظر گرفتن متراژ چیست؟

در واقع بر اساس کاری که برای یک درمانگاه تعریف کردند، فضا را در نظر گرفتند، اما اینکه چه کاری برای درمانگاه در ذهن آنها بوده که این متراژها را در نظر گرفتند، بماند. فقط هم متراژ نیست؛ امتیاز لازم برای ایجاد مراکز درمانی بسیار پایین و به راحتی قابل کسب است که با توجه به نبود فرصت شغلی دیگر، همه به این بخش می‌‌آیند. اینها را کنار درمانگر غیرمجاز، عدم رعایت نسخه‌پیجی، تعرفه پایین و... قرار دهید. کاش متراژها را هم بر اساس تعرفه‌ها هر سال بالا ببرند، مثلا چند سال یک‌بار، آن‌هم به مقدار کم.

حکیم مهر: هدف شما از نوشتن نامه چه بود؟

ما این نامه را نوشتیم که شاید تمهیداتی ایجاد شود تا در سطح استان حداقل براساس شرایط استان یک درصد تخفیف قائل شوند و متراژ بر اساس مناطق محروم، غیر محروم، روستا و دهستان درنظر گرفته شود، چون واقعا در خیلی از مناطق محروم استان، پیدا کردن مکان‌های مناسب با این متراژ غیر ممکن است.

حکیم مهر: آیا صرف در نظر گرفتن تخفیف برای مناطق محروم کفایت می‌کند؟

خیر، اما یک پارامتر مهم است. شرایط کل همکاران تقریبا همین است و با یک اشل کلینیک‌های عمومی حتی در شهرهای غیر محروم در نقاط پایین و حاشیه شهرها قرار دارند. در شرایط فعلی با افزایش اجاره بها، پیدا کردن یک مغازه برای درمانگاه و مایه‌کوبی وابسته با مثلاً متراژ ۸۰ متر بسیار زیاد است.

حکیم مهر: آیا بهتر نیست که بحث متراژ ‌را به هر استان واگذار کنند که در مورد آن در سطح استان تصمیم‌گیری شود؟

بله، البته نه متراژ بلکه خیلی چیزهای دیگر. ای‌کاش برای هر دستورالعمل، یک درصدی امکان تصمیم‌گیری به استان برای تغییرات بدهند.

حکیم مهر: به بحث تعرفه‌ها اشاره کردید. نظر شما درخصوص تعرفه‌های جدید ابلاغی چیست؟

تعرفه‌ای که ابلاغ شده انگار هیچ همخوانی با شرایط اقتصادی جامعه و نرخ تورم ندارد. این ارقام در خیلی از موارد از چیزی که همکاران به صورت روتین به یک توافق دوطرفه با دامدار رسیدند، پایین‌تر است. در بسیاری از استان‌ها تعرفه‌های جاری بین همکار و دامدار بسیار به‌روزتر و مناسب‌تر بوده و بیشتر از تعرفه‌های ابلاغی است، چون حتی بهره‌بردار با توجه به زندگی در شرایط امروزی کشور و اطلاع از نرخ تورم اگر قرار بود تعرفه‌ای را تنظیم کند، قطعا ارقام بالاتری می‌نوشت.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
0
2
اعضا، نظام دامپزشکی رو خیلی ....... کردن. خدا برکت بده به مکانیکی.به مکانیک بگن،مغازه ات این متراژ باید باشه،با پتک می زنه تو کله مسئول. مسئول رو نباید ......... کرد. .................. بیخود برای خودمون آقا بالاسر ایجاد کردیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
0
0
اگر کلینیک بمانند پزشکان به مطب دامپزشکی عنوان شود متراژ مورد نظر و مسایل دبگر هم که مورد ایراد قرار می گیرد برطرف می شود چون در مطب فقط یک اطاق معاینه و محل پذیرش و شرایط بهداشتی لازم است مانند پزشکان
دامپزشک بیکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
0
0
سلام
آقای دکتر خواهش میکنم موضوع حساس و مهم داروخانه های بیسواد استان را پیگیری بفرمایید .......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
0
0
متاسفیم حکیم جان که رفیق بازی می کنی و انتقادات رو مطرح نمی کنی
ناشناس
|
Canada
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
0
0
پس دستورالعمل جدید شرکت های پخش چشد؟
نظر شما
ادامه