کد خبر: ۵۵۸۶۲
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی:
«دکتر محمد رشتی‌باف» افزود: به دلیل هزینه‌دار بودن واکسن برای دامداران، اجرای واکسیناسیون به صورت رایگان از طریق دامپزشکی انجام می‌شود که بسیاری از صاحبان دام اقدام به واکسینه به موقع دام نکردند ...
 
 

حکیم مهر: معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: بیش از 30 راس دام سنگین در اثر تب برفکی در شهرستان گناباد تلف شدند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «دکتر محمد رشتی باف» در جلسه کار گروه بهداشت و امنیت غذایی در محل فرمانداری گناباد گفت: در حدود 90 کانون بحرانی تب برفکی در سطح استان خراسان رضوی و 7 کانون بحرانی در شهرستان گناباد وجود دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی مقاومت بالای ویروس تب برفکی برای ایجاد سویه جدید در مقابل واکسن ها و جابجایی و حمل غیر مجاز دامها، و عدم واکسیناسیون به موقع در دامداریهای غیر مجاز را از دلایل عمده شیوع ویروس دانست و ادامه داد: در راستای پیشگیری از این بیماری لازم است علاوه بر واکسیناسیون دامها نسبت به رعایت اصول مدیریتی و شرایط امنیتی بهداشتی از جمله ضد عفونی وسایل حمل و نقل و جایگاه دام با مجوز دامپزشکی اقدام کرده و با ورود دام جدید اصول قرنطینه را رعایت کنند.

وی اذعان کرد: به دلیل هزینه دار بودن واکسن برای دامداران، اجرای واکسیناسیون به صورت رایگان از طریق دامپزشکی انجام می شود که بسیاری از صاحبان دام اقدام به واکسینه به موقع دام نکرده و دامداری‌های روستایی و خانگی کمتر به این موضوع پرداختند و با توجه به این که ویروس در حال جابجایی بوده و جهش‌های آن نیز باعث ایجاد سویه جدید می شود و تا ایجاد واکسن جدید دو یا سه ماه زمان لازم است بنابراین در طول این مدت دام‌های زیادی را درگیر کرده و اگر واکسن به طور کامل زده می‌شد شیوع بیماری کمتر و کاهش داشت.

وی افزود: گناباد جز آخرین شهرستان های درگیر شده است و راهکار اصلی رعایت شرایط امنیت زیستی است اگر دامداری درگیر نشده ، باید تلاش کند تا آلوده نشود دامداری آلوده شده نیز باید شرایطی فراهم کند تا آلودگی به خارج از دامداری سرایت نکرده و ماشین های حمل شیر و حمل علوفه باید ضدعفونی گردند.

رشتی باف گفت: تا کنون در شهرستان گناباد 30 راس دام سنگین در دامداریهای تحت پوشش تعاونی دامداران تلف شده و پیش بینی ما بر این است این آمار تا 20 راس در دامداری های غیر تحت پوشش نیز برسد.

فرماندار گناباد نیز در ادامه جلسه گفت: شهرستان گناباد با داشتن ظرفیت بیش از 18 هزار راس دام سنگین پس از اولین مشاهدات تب برفکی کارگروه مورد نظر برگزار و تصمیمات لازم را اتخاذ کرد.

 «حامد قربانی» ادامه داد: با توجه به خسارات برجا گذاشته برای دامداران با حساسیت تمام موضوع در دست بررسی است.

قربانی گفت: گناباد با اینکه در این موضوع وضعیت بهتری نسبت به سایر شهرستان ها دارد ولی به دلیل شرایط اقتصادی این موضوع باعث نگرانی شده است.

وی اذعان کرد: در یک روز مشخص ضدعفونی همگانی در کل دامداری‌های سطح شهرستان انجام خواهد شد و یکی از مشکلات عدیده در این حوزه واحدهای دامی غیر مجاز بوده که بیش از 400 مورد می‌باشند در صورتی که تعداد 400 واحد دامداری مجاز ثبت شده‌اند.

قربانی گفت: امیدواریم تا استان حمایت لجستیک خود را در زمینه ضدعفونی کردن واحدهای مجاز و غیرمجاز از دامپزشکی شهرستان داشته باشد تا بتوانیم در یک روز تمام دامداری ها را ضدعفونی کنیم.

 

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
2
8
اقای دکتر رویه سازمان را زیر پا گزاشتین
مگر قرار نیست همه چی اروم باشه و بیماری نداشته باشیم اگرم تلفاتی است احتمالا مسمومیت بوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
دقیقا. موافقم
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
خیر رویه تغییری نکرده و بیش از ۳۰ راس در شهرستان شامل ۱۰۰، ۲۰۰ و ۳۰۰ راس هم میشود و اوضاع در این منطقه جغرافیایی بدتر از این حرفاست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
3
امروز فرداست که سازمان تکذیب کنه!!!!
kakhk
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
2
0
متاسفانه اطلاع رسانی به موقع باعث گسترش بیماری به سایر شهرستانها و یا استانهای مجاور می شود. چه خوب بود اداره کل دامپزشکی هر استان یا شهرستان های مجاور بصورت مکتوب یا تلفنی وضعیت بیماری در حوزه خودشان را اطلاع رسانی کنند تا از گسترش بیماری و ضرر و زیان های اقتصادی با این وضعیت تحریم ها و غیره جلوگیری کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
عدم اطلاع‌رسانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
0
وقتی ۱۸هزار راس دام زنده از افغانستان وارد می کنید و تو روستاهای استان توزیع می کنید یکی از نتایج همینه. تازه این اول کار هست منتظر شیوع گسترده بیماریهای دیگه مثل CCHF هم باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
4
0
سلام عزیز جان اون رویه که می گی از روی غرایض منفی و ... شما بر می خیزد و سازمان رویه مثبت و هدفمند خود را که به سلامت دام و بالاخره سلامت جامعه ختم می شود طی می کند.خداوند همه را به راه راست هدایت فرمای.انشاا...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
1
متاسفانه وقتی بزرگترین گاوداری شیری خراسان رضوی علیرغم تزریق کامل واکسن و یادآور آن درگیر بیماری می شود دیگر از واحدهای سنتی و روستایی چه انتظاری داریم
بایستی به فرمایشات آقای دکتر رشتی باف توجه جدی شود بویژه در زمینه بررسی مولکولی ویروس های جدا شده
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
0
اگه سویه جدیده پس واکسن زده می شد کمتر مبتلا می شدن یعنی چه؟ بهترین پوشش برای کم کاری ورود سویه جدید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
1
درود بر دل و جرات دکتر رشتی باف

در ............... هم کانونهای زیادی وجود دارد که در GISثبت نمی شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
0
0
برای پیشگیری از تب برفکی چند مطلب مهم وجود دارد که متاسفانه رعایت واجرا نشد
دقیقا از سال ۸۹ هر چهار سال یکبار یک سویه ای از بیماری شیوع پیدا میکند
شناسایی سویه وتحت تیپ ویروس که متاسفانه دیر انجام میگیرد در حالیکه سیاست دامپزشکی پیشگیری است اما این مهم در حالیکه بایستی در همان رورهای اول صورت بگیرد با سه ماه تاخیر صورت میگرد بنابراین انتخاب واکسن برای ایمنی سریع در شعاع کانون خیلی مهم است
متاسفانه ما موقعیکه سوبه a در گیریم واکسنهایی که سوبه های دیگر را پوشش میدهند در دسترس داریم وواکسن میزنبم اما ایمنی کاملی نداریم
یا وقتی سویه oشیوع پیدا میکنه م باا کمبود واکسنی که این سویه را پوشش بدهد مواجهیم
همیشه یک جاای کار میلنگه
در این چتد سال فرقی نمیکرده چه شخصی ریس سازمان بوده در هر حال هر ریس سازمان وهر مدیر کلی وهر ریس شبکه ای بوده بیماری امده اما مهم اینه بتوانیم با اقدامات بموقع از خسارت و تلفات بیشتر جلو کیری کنیم که در این مورد ضعیف هستیم چون نیرو کم داریم امکانات کم داریم چون هزینه پیشگیری را بیشتر نمیکنیم تا هزینه درمان کمتر شود
امدیم واکسن را برای ضعیفترین قشر و زحمت کش ترین افراد جامعه بهادار کردیم
واردات واکسن ونگهداری انها شاید نظارت کمتری صورت میگیرد که از اثار تحریم است
بعلت سیاسیتهای نادرست داریم اعتماد دامدار ها را از دست میدهیم
قرنطینه در سیستم فعلی جایگاهی ندارد چه در موقع بیماری چه در موقع واردات بعضا با سفارش ممکنه شکسته بشه
چرا فارم هایی که مدیران با تجربه دارند مدیریت میکنند در گزر تب برفکی میشوند پس شخص مهم نیست بلکه سیاستها اشتباه است
سالها میگفتیم همسایه های شرقی تشکیلات دامپزشکی منسجمی ندارند اما داریم دام وارد میکنبم
ما باید مثل یک ارتش وارد عمل بشیم اما ایا امکانا
تشو داریم
به نظر شما اگر بهای ده تا گاو شیری که میشود سیصد میلیون اگر برای تهیه واکسن رایگان در یک شهرستان هزینه کنیم میتوانیم سی هزار گاو را واکسن وایمن کنیم
چاده ها در کنترل ما نیست دلالها روی دامها چادر میکشند وپاسگاهها را رد میکنند
توقیف محموله های دامی برای نیروی انتظامی جذابیتی ندارد چون حق گشف داده نمیشود
اعتبارات دامپزشکی کم است وهمیشه به موسسه تولید واگسن بدهکار است یک روز اگالاکسی نیست یک روز تب برفکی رازی نیست یک روز ابله نیست یک روز انترو نیست فزقی نمیکنه کی ریس سلزمان یا مدیر کل باشه
شاید بایستی اهمیت دامپزشکی برای مسئولین برای مجلس برای وزیر بیشتر بشه وگرنه همین است وهمین
ببخشید سر تونو درد اوردم
نظر شما
ادامه