کد خبر: ۵۵۸۱۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر آرش قلیانچی لنگرودی» افزود: تا آنجاکه بنده می‌دانم، سازمان دامپزشکی فرایند کامل و جامعی را انجام داده است؛ بیماری‌های ویروسی و باکتریایی به دفعات چک شده و آزمون‌های سم‌شناسی غیر آلی نیز صحیح بوده است ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با بیان اینکه ۴ جنس از کرونا ویروس وجود دارد، گفت: «این ۴ جنس شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا کروناویروس هستند که تاکنون نوع آلفا و بتا در انسان گزارش شده است.»

 «دکتر آرش قلیانچی لنگرودی» افزود: «همچنین آلفا کرونا‌ویروس در دام کوچک و بتا کرونا‌ویروس در دام‌های بزرگ همانند گاو گزارش شده است. از گاما کروناویروس‌ها نیز بیماری برونشیت و کروناویروس بوقلمون‌ است که در کشور وجود دارد. در نهایت دلتا کرونا ویروس در پرندگان و برخی پستانداران مشاهده شده است.»

وی تصریح کرد: «کرونا‌ویروس موجود در کشور قابلیت درگیری در حیوانات اهلی مثل گربه، سگ، گاو و دام‌های اهلی را ندارد و فضای سودجویانه‌ای که برای واکسن کروناویروس در دام کوچک و حتی پرندگان ایجاد شده، نوعی کلاهبرداری است و باید از آن جلوگیری کرد. کمااینکه واکسن‌های تبلیغ شده واکسن خاص خود حیوانات هستند و هیچ ارتباطی به کرونا ویروس جدید ندارند.»

قلیانچی با اشاره به اینکه احتمالا منشاء اصلی این ویروس خفاش و یک میزبان واسط است، گفت: «ارتباط این ویروس با خفاش، مربوط به دلایل خاص بیولوژیک خود ویروس و شرایط ایمنی در بدن خفاش است. در این میان اگر گفته می‌شود از گوشت حیوانات استفاده نکنید، برای افرادی است که از گوشت‌های غیرحلال استفاده می‌کنند. کمااینکه پیش از این ویروس سارس از منبع اولیه خود در بدن گربه و ویروس مرس در شتر آداپته شدند. این ۲ ویروس همراه ویروس جدید ۲۰۱۹، جزء کرونا ویروس های زئونوز می‌باشند. لذا ممکن است یک اداپتیشن در پت ایجاد شود که این جای خطر دارد. اما به ذات خود نهایتا این کروناویروس، دام کوچک و پت را مبتلا نمی‌کند.»

وی ادامه داد: «همچنین توصیه می‌کنم در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی نیز چون محل مراجعه دام و همراهان است، کارهای پیشگیرانه جهت حفظ سلامت همکاران پرسنل و حتی سایر مراجعه کنندگان به‌وجود آید.»

این عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی تهران در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص تلفات پرندگان در میانکاله و اظهارنظرهای مختلف در مورد علت مرگ پرندگان، گفت:‌ «آنچه مشخص است و مطابق نتایج سیستم‌های آزمایشگاهی، علت مرگ بیوتوکسین بوده که بوتولیسم هم نوعی بیوتوکسین است.»

وی ادامه داد: «از آنجا که تاریخچه دقیق بیماری را نمی‌دانم، امکان اظهار نظر قاطعانه در مورد علت مرگ وجود ندارد. از طرفی دید و تئوری سازمان دامپزشکی نسبت به علت مرگ و دلایلی که درخصوص مسمومیت می‌آورد صحیح است. اظهار نظر دیگران نیز براساس اطلاعات کامل نیست لذا تا آنجاکه بنده می‌دانم، سازمان فرایند کامل و جامعی را انجام داده است. کمااینکه بیماری‌های ویروسی و باکتریایی به دفعات چک شده و آزمون‌های سم‌شناسی غیر آلی نیز صحیح بوده است.»

قلیانچی تاکید کرد: «بنابراین اینکه علت مرگ پرندگان میانکاله یک بیماری ویروسی یا میکروبی باشد، بعید است چراکه بیماری باکتریایی یا ویروسی، حداقل آنها که ما می‌شناسیم و فرامرزی هستند، نمی‌تواند به این راحتی و در این حجم تلفات بدهد. آنچه را می‌دانم این است که نباید با باز کردن یک لاشه یا موارد دیگر در این مورد اظهار نظر نمود چون این فرآیند یک‌کار چند وجهی است، ولی احتمال وجود ویروس یا باکتری با این روند تلفات کم است یا اگر وجود داشت پاتولوژیست سازمان در ضایعات گزارش می‌کرد. من ترجیح می‌دهم چون اطلاعاتم کامل نیست اظهار نظر قطعی نکنم. ولی روند تلفات به مسمومیت نزدیک است.»

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۰
سبکرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
6
0
استاد ارجمند بسیار عالی فرمودید . حالا که حضرتعالی از رهیافت سازمان در بررسی موضوع میانکاله رضایت دارید و دراینجا هم فرمودید مرس زئونوز هست لطفا همین مورد رو به سازمان و ادارات استانها یادآوری کنید . کلا منکر همه چیز هستند . ما که زبانمان مو در آورد .
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
0
5
.............................
اگر گزارش پاتولوژيست سازمان در اختيار شما قرار گرفته است كه بعيد بعيد ميدانيم بهتر است از آنها بخواهيد كه براي اطلاع عموم نيز منتشر كنند ....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
3
5
دکتر قلیانچی تخصص بیماری های طیور دارن
دانشجو
|
Sweden
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
0
4
جای پرفسور کیوانفر در این مصاحبه خالی می باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
4
0
علمی صحبت کرده انده و درحالی که یکی از اولین اپیدمی های کرونا سارس در جنوب چین بوده که در ۲۰۰۲-۲۰۰۳ از گربه به انسان منتقل شده
نظر شما
ادامه