کد خبر: ۵۵۸۱۳

محققان یکی از شرکت‌های فناور با استفاده از نانو ذرات نقره محصولی را برای ضدعفونی‌کردن محل زخم عرضه کردند که به گفته آنها این محصول قدرت بالایی در حذف میکروارگانیزم‌ها دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نانو فعالیت خود را از سال ۱۳۸۸ با ارائه مشاوره، خدمات، پژوهش، تولید و توزیع محصولات نانو سیلور در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، پزشکی، دامپروری و دامپزشکی، کشاورزی، محصولات آرایشی و بهداشتی مجاز و بسته بندی آغاز کرد و در حال حاضر تعداد زیادی از محصولات خود را به بازار فروش عرضه کرده است.

اسپری ضدعفونی کننده زخم بر پایه نانوکلوئید نقره از جمله محصولات این شرکت است. نقره یک تاریخ طولانی و جذاب به عنوان یک ماده ضدباکتریایی دارد؛ چراکه این ماده دارای رفتار ضدمیکروبی است و توانایی بالایی در واکنش با غشاهای سلولی باکتری‌ها و یا قارچ‌ها دارد. فلز نقره و ترکیبات معدنی آن در حضور آب و یا مایعات بدنی یونیزه می‌شود و می‌تواند با پروتئین‌ها، باقیمانده آمینو اسیدها، آنیون‌های آزاد و گیرنده‌های روی بدن پستانداران و غشاهای سلول‌های یوکاریوتیک واکنش دهد.

نقره سمیت کمی در بدن انسان از خود به جا می‌گذارد و ریسک حداقلی در موارد مسائل تنفسی، بلعی و پوستی دارد. با این وجود، مداومت تماس با نقره می‌تواند سبب ایجاد مشکلات پوستی، چشمی و غیره شود، ولی با کاهش ابعاد ذرات نقره (نانوذرات نقره درون کلوئید) این چالش مرتفع می‌شود. از این رو در این اسپری از این ماده استفاده شد و از این اسپری می‌توان برای کاربردهای پزشکی و آنتی‌ میکروبی، استفاده در منسوجات و وسایل بهداشتی، کاربرد در تولید بیوداروها، تولید کاتالیست‌ها و اپتیک و الکترونیک بهره برد.

این اسپری پایه آب، قابلیت از بین بردن انواع میکروارگانیسم‌ها را دارد و از آنجایی که این اسپری ضدعفونی‌کننده حاوی نانوذرات نقره است، خواص آنتی باکتریال داشته و از تکثیر و رشد میکرواورگانیسم‌های بیماری‌زا در محل زخم جلوگیری می‌کند و به این ترتیب به پیشگیری و درمان عفونت زخم کمک می‌کند.

در این محصول به دلیل وجود نانوذرات نقره، اکسیژن فعال تولیدشده که موجب تخریب غشاء سلولی میکرواورگانیسم‌ها می‌شود. این اسپری می‌تواند روی باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی در موضع زخم تاثیر بگذارد. این اسپری بر خلاف اکثر پمادهای زخم و سوختگی که موجب تحریک، سوزش، درد و خارش در محل زخم می‌شوند، عاری از این نوع عوارض جانبی است.

هیدروژل پوشش‌دهنده زخم از دیگر دستاوردهای دانش‌بنیان این شرکت است. این هیدروژل محیط مرطوبی بر روی زخم ایجاد می‌کند و ضمن آنکه امکان نفوذ اکسیژن به زخم را فراهم می‌کند، مانعی برای نفوذ باکتری‌ها به محل زخم خواهد بود.

جذب ترشحات زخم، باکتری‌ها و پاک‌سازی زخم از سلول‌های مرده و تسریع شکل‌ گیری بافت گرانوله، عدم اتصال به زخم و امکان جدا کردن پانسمان به راحتی و بدون درد از دیگر مزایای این هیدروژل است. از این محصول می‌توان برای سوختگی و تاول، بریدگی و خراشیدگی،  آفتاب سوختگی، آرایشی و رطوبت‌رسان پوست استفاده کرد.

این محققان همچنین کرم مرطوب‌کننده مناسب پوست‌های آسیب دیده به بازار معرفی کردند. این کرم برای درمان اگزما، پسوریازیس، شقاق مقعدی، پوست‌های خشک، ترک پاشنه پا، ترک‌های روی پوست بعد از زایمان، انواع زخم و سوختگی برطرف‌کننده سیاهی زیر چشم و کبودی‌های روی پوست تجویز می‌شود.

 

نظر شما
ادامه