کد خبر: ۵۵۷۸۲

پژوهشگر و عضو هیات علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: طرح مطالعاتی استفاده از شیرجایگزین گاو در تغذیه بره‌های شیرخوار در این استان اجرا شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «رمضانعلی عزیزی» روز شنبه افزود: در طول دوره زایش یا شیردهی برخی میش‌های مادر بیمار و یا تلف می شوند و بره‌های آنها از شیر مادر محروم می‌شوند و تعدادی از میش های ۲ یا سه قلوزا، شیر کافی برای تغذیه بره‌های خود ندارند.

وی اظهار داشت: عدم مصرف شیر کافی موجب ضعف، لاغری و ابتلای بره‌ها به بیماری‌های گوناگون و تلفات زیاد می‌شوند که این مسئله موجب شده استفاده از مواد جایگزین شیر در تغذیه بره‌های شیرخوار مورد توجه قرار گیرد.

عزیزی، استفاده از شیر گاو برای تغذیه‌ی بره (به دلایل در دسترس بودن و ارزان بودن)، یافتن منبع غذایی ارزان و مناسب برای تغذیه‌ی بره‌های یتیم و یا بره‌هایی‌که مادران کم شیر دارند و بهبود و افزایش درآمد دامدار از جمله اهداف مطالعه این طرح عنوان کرد.

وی افزود: نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین افزایش وزن روزانه، ماده خشک مصرفی، ضریب تبدیل غذایی در بره‌های تغذیه شده با جایگزین شیر و شیر میش تفاوت آماری با هم نداشتند.

پژوهشگر و عضو هیات علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: همچنین نتایج این مطالعه نشان داد که جایگزین شیر گاو به تنهایی نمی‌تواند خوراک مناسب و کاملی برای تغذیه بره‌های شیرخوار باشد و استفاده از خوراک مکمل بره توصیه می‌شود.

عزیزی گفت: در مواردیکه به دلایل متعدد نظیر خشک شدن پستان، بیماری، دو یا چندقلوزائی و یا مرگ میش مادر، در یک دوره‌ی شیردهی که دامدار با معضل تأمین شیر مورد نیاز بره‌های یتیم و یا بره‌های متعلق به مادران کم و بی‌شیر مواجه شود، می‌توان از جایگزین شیر استفاده کرد.

مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال ۶۲ و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال ۷۲ به بهره برداری رسیده است که با ادغام وارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال ۷۹ با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال ۹۴ با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان‌ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت کند.

این مرکز دارای بخش‌های تخصصی پژوهشی مشتمل بر گیاه پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی است که بستر مناسبی برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی فراهم کرده است.

2 ایستگاه از این ایستگاه‌ها  (پردیس تحقیقات و آموزش ملی لوبیای خمین و پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه) ملی است و پنج ایستگاه دیگر (ایستگاه منابع طبیعی مهندس یونسی خُسبیجان، گیاهان دارویی علی آباد، علوم دامی فدک، آبخوان‌داری خشکرود و ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک) به صورت استانی فعالیت می‌کنند.


نظر شما
ادامه