کد خبر: ۵۵۶۹۰
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
رئيس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: مرغدار عزیز ما هم هیچ‌گاه خود را به خطر نمی‌اندازد تا از یک ماده غیر قانونی بی‌تاثیر استفاده کند. چرا باید خود را گرفتار قانون و دستگاه قضایی کند؟
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «هشتک مرغ تریاکی» در روزهای اخیر به یکی از سوژه‌های داغ کاربران شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. خبری جنجالی ظاهراً به نقل از رئيس سازمان دامپزشکی کشور که البته بلافاصله بعد از انتشار، از سوی «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» تکذیب شد.

وی در گفت‌وگو با حکیم مهر، نقل قول مذکور را یک متن خنده‌دار عنوان و تاکید می‌کند که این قبیل اقدامات، با هدف ضربه به بهداشت و سلامت مردم صورت می‌گیرد.

حکیم مهر: آقای دکتر، داستان مرغهای تریاکی از کجا شروع شد؟

مسئولیت سازمان دامپزشکی به عنوان خادم مردم، هم در حوزه امنیت اقتصادی و هم امنیت غذایی است. به طور کلی طی چند ماه گذشته مباحثی نظیر وجود سم آفلاتوکسین در شیر، ذرت‌های آلوده، مرغ تریاکی و... را داشتیم و قطعاً در آینده هم موارد دیگری عنوان خواهد شد. دشمنان به دنبال این هستند که صنایع دامی کشور را که در شرایط سخت تحریم امنیت غذایی را تامین می‌کند، با پیاده نظام خود در کشور نشانه رود و از طریق شبکه‌های اجتماعی، موج‌هایی را ایجاد کند.

حکیم مهر:‌ اما مقوله مرغ تریاکی از قول خود شما عنوان شده بود.

اگر متن صحبت‌هایی را که از قول بنده منتشر شد بخوانید، به آن متن و نویسنده آن خواهید خندید. آنچه منتشر شد، نظر یک کارشناس نبود. بعد از آن نیز سیستم دامپزشکی کشور بارها مصاحبه را تکذیب کرد. کمااینکه الان هم آن را جز اراجیف و تشویش اذهان عمومی، چیز دیگری نمی‌دانیم و حتما از طریق مراجع قانونی پیگیر هستیم تا کسی را که اشاعه ناصواب کرده، حتما به دستگاه قضایی معرفی کنیم. مهم این است که شما به‌عنوان رسانه به رسالت خود عمل کنید و هر آنچه  را که از سوی مراجع ذی‌صلاح عنوان شد، منتشر کنید. انتشار مطالب مستقیم از قول مسئولین، قطعاً از این شایعات جلوگیری می‌کند. شایعاتی که هدف آنها ضربه زدن به مردم است.

حکیم مهر: صرف نظر از آن شایعات، آیا اصلاً چنین چیزی امکانپذیر یا علمی هست؟

نه‌تنها علمی نیست، بلکه اصلا ما نباید در مورد این کار صحبت کنیم. چرا که تریاک یک ماده غیر قانونی است. مرغدار عزیز ما هم هیچ‌گاه خود را به خطر نمی‌اندازد تا از یک ماده غیر قانونی بی‌تاثیر استفاده کند. چرا باید خود را گرفتار قانون و دستگاه قضایی کند؟ همه اینها حرف است. ما به اندازه کافی دارو، واکسن، نهاده‌های پشتیبان و حمایتی برای طیور داریم که برای رشد و پیشگیری و درمان بیماری‌ها استفاده شود و به هیچ‌وجه نگران تامین نهاده‌های دامپزشکی برای مرغداران نیستیم.

حکیم مهر: استفاده از تریاک در مرغداری بومی نیز امکان وقوع ندارد؟

هیچ جا امکان ندارد و هیچ تاثیری ندارد.

حکیم مهر: آقای دکتر، بحث پر چالش بعدی درخصوص مرگ پرندگان میانکاله است. سازمان دامپزشکی با قاطعیت علت مرگ را بوتولیسم اعلام کرده اما شاهد اظهار نظرهای گوناگون از سوی افراد مختلف هستیم که نظر سازمان را رد می‌کنند.

سازمان دامپزشکی که فقط حرف نمی‌زند، بلکه ما براساس مستندات میدانی، نمونه‌هایی را به آزمایشگاه‌ها دادیم و سپس نتیجه را اعلام کردیم. عزیزانی که فکر می‌کنند با حرف زدن می‌توانند یک موضوع علمی و تخصصی را به حاشیه ببرند، از آنها سوال کنید.

تالاب یا هر جایی که در آن آب راکد شود، فساد در بوته‌ها و درختچه‌ها و نهایتاً باتلاق ایجاد می‌شود که این مساله، محیط را برای رشد میکروب‌ها مهیا می‌کند. این میکروب می‌تواند رشد کرده و تولید سمی به اسم بوتولیسم کند.

پرنده در زمان تغذیه از ریشه گیاه، حشرات و سخت پوستان، آلوده به سم می‌شود و درنهایت می‌میرد. نظر سازمان دامپزشکی بر مبنای شواهد بالینی، میدانی و آزمایشگاهی است. حالا در این میان اگر شخصی ادعایی دارد، درب سازمان دامپزشکی به روی او باز است که ادعای خود را مطرح کند، اما اگر در رسانه‌ها بحثی را مطرح می‌کنند، از آنها خواهش می‌کنیم که مرد باشند و اسم خود را هم بنویسند.

حکیم مهر: چرا نمونه‌ها را به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نفرستادید؟

ما آزمایشگاه رفرانس سازمان دامپزشکی و آزمایشگاه پاستور را که رفرانس بین‌المللی است، داریم. البته که آزمایشگاه‌های دانشکده‌ها و دیگر جاها هم حتما مورد توجه هستند و هر نمونه‌ای را که صلاح بدانیم به آن عزیزان ارجاع می‌دهیم. تا الان هم این کار انجام شده است. در این موضوع ما اتفاقا بالاتر از سطح بین‌المللی رفتار کردیم. زمانی که به بحث علت مرگ پرندگان ورود کردیم، آن یک رخداد ناشناخته بود. چه دانشکده و چه هر عزیز دیگری که می‌خواست به آن ورود کند، با یک رخداد ناشناخته روبرو بود که تا ۲۰ روز بعد هم نمی‌توانست علت آن را اعلام کند. در صورتی که ما در عرض ۵ روز نمونه‌برداری، انتقال به آزمایشگاه و کسب نتایج آزمایش را انجام دادیم. نتایج نشان داد که علت مرگ می‌تواند یک بیوتوکسین با اولویت بوتولیسم باشد که همان را رسما اعلام کردیم.

حکیم مهر: آخرین آمار تلفات پرندگان چقدر است؟

حدود ۱۴ هزار قطعه و به عبارتی ۲ درصد جمعیت.

حکیم مهر: اقدام سازمان دامپزشکی برای جلوگیری از ادامه تلفات چه بود؟

احیاء تالاب‌ها یک بحث فنی و علمی دارد که اتفاقا هفته آینده نشست یک روزه‌ای در مازندران با همین موضوع برگزار می‌شود. قرار است با همکاری سازمان‌های حفاظت از محیط زیست در حوزه احیاء تالاب‌ها اقدام ‌کنیم تا شاهد تکرار این فاجعه نباشیم. در این همایش، آخرین یافته‌ها، اقدامات و همکاری‌ها بین سازمان دامپزشکی و محیط زیست برای حفظ تالاب‌ها اعلام خواهد شد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۹
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
1
4
از حكيم مهر به علت آنچه كه بالاتر بردن استانداردهاي سازمان دامپزشكي از استاندارد بين المللي ميباشد تشكر ميكنيم
١- انتشار مقاله كاملي در خصوص بوتوليسم جهت اطلاع همكاران

٢- ترغيب سازمان به انجام انتشار مقالات علمي براي اطلاع همكاران

٣- درخواست برگزاري جلسه اي براي همكاران بخش خصوصي و ساير متخصصين

٤- درخواست براي ارتباط موثر با عموم مردم

٥- درخواست براي مشاركت دادن همكاران استان مازندران در برنامه ريزي و رفع مشكل پيش آمده

٦- تغيير نظر دادن برخي افراد در سازمان براي پرهيز از راه اندازي جنگ رسانه اي عليه همكاران دامپزشك

هم از حكيم مهر تشكر مي كنيم به علت نقش مهمش در اين خصوص و هم از سازمان دامپزشكي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
0
9
آقای دکتر در روابط عمومی و آموزش از افراد علمی و تازه نفس استفاده کنید
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
1
5
میان اگر شخصی ادعایی دارد، درب سازمان دامپزشکی به روی او باز است که ادعای خود را مطرح کند، اما اگر در رسانه‌ها بحثی را مطرح می‌کنند، از آنها خواهش می‌کنیم که مرد باشند و اسم خود را هم بنویسند

در جامعه مرد سالار نتيجه بهتر از اين نميشود ، ضمن احترام به رئيس محترم سازمان عارضيم كه اكنون بانوان دامپزشك متخصص صاحب نظري داريم كه بسياري از آقايان به گرد پايشان هم نميرسند

البته وقتي ديديم كه از همكاران خانم خود تقدير ننموديد بايد حدس ميزديم كه ديدگاهايتان منطبق با نگرش سنتي به جامعه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
منظور از واژه «مرد» در اینجا، جوانمردی فتوت و شجاعت است نه جنسیت!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
تشکر نکردن از بانوان سازمان در روز زن فتوت و جوانمردی بسیاری می طلبدکه فقط در سازمان یافت می شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
دکتر بهروزیان شریف:
معاونت محترم مدیر کل خراسان بزرگ(فکر کنم رئیس اداره مبارزه باشند)
چندی پیش فرمودند:
معضل ما فارغ التحصیلان خانم هستند که قابلیت انجام عملیات صحرایی را ندارند به دلایل مختلف. فقط مجبوریم در آزمایشگاه یا دبیرخانه از مهارت های ایشان بهره مند شویم
جای دامپزشک سر گله است از کشورهای پیشرفته ای که اعلام می کنید ازشون گوشت وارد می کنیم یاد بگیرید ببینید دامپزشکان اونها پای کامپیوتر دنبال رقم جدید قرارداد رونالدو با یوونتوس اند یا دنبال مقاوم سازی بی هزینه دام به تب برفکی و ... اند
یادش بخیر استاد فرزانه ای که چند سال پیش می گفت فاتحه دامپزشکی را زمانی خواندند که کار میدانی دامپزشکی رفت در حاشیه .....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
مدیریت نظام دامپزشکی فعلا از سازمان دامپزشکی قوی تره .حداقل در خبرها خوندیم چند استان به زیبایی از خانمها تقدیر کردند.کاش مدیران یاد بگیرند از آنان.
سبکرو
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
بله از ناشناس کامنت گذاشتن شما تشکر میکنم .
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
متاسفم برای سازمان دامپزشکی که چنین مزد زحمات همکاران خانم دامپزشکشان را میدهند
........................... کرامت همکاران خانم زایل شد
..............................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
سازمان دامپزشکی که زن سالار شده.
اگر معتقد به تجلیل از برترین ها هستید ، پس باید پا به پای سایر دامپزشکان در کشتارگاه و اکیپ صحرایی و واکسیناسیون کار کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
0
10
همه خبرنگاران ، از مصاحبه ها فایل صوتی میگیرند
اگر مستندی از مرغ تریاکی از زبان ریاست سازمان نبود ، قطعا از خروجی شان حذف می کردند
بهتر است که شما هم متن شکایت و نتیجه آن را منتشر کنید
...........
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
0
8
سلام و عرض ادب خدمت دكتر رفيعي پور
آقاي دكتر اگر يك مديري خواهرزاده خود را بدون داشتن مدرك تحصيلي و سابقه كار به استخدام يكي از ادارات كل دربياورد و به وي پست حاكميتي با قرارداد شركتي واگذار نمايد كجا ميشود شكايت كرد ، مگر سلامت و بهداشت مردم ايران بازيچه است كه برخي تصور ميكنند بدون داشتن مدرك تحصيلي و سابقه استخدام ميتوانند شبيه ......... باشند لطفا دستور پيگيري بدهيد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
0
8
پیگیری قضایی برای اشخاص حقیقی دو هفته زمان میبرد تا صدور رای بدوی ، ولی برای سازمان با داشتن دفتر حقوقی عریض و طویل شاید زمان کمتری بخواهد. پیگیری قضایی و اعلام نتیجه عمومی بهترین بهترین سزای "دشمنان بهداشت عمومی" است. منتظریم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
مرغ تریاکی= سناریو دشمنان= رفتار بالاتر از سطح بین المللی
خدایا من در این تیتر چه می بینم.
خوانندگان گرامی من هیچی نمی بینم جز یک سوء برداشت ......... که ممکن است هر اتفاق دیگری را هم براساس همین نگرش ارزیابی کند. البته این فقط مشکل ایشون نیست. اشکال در سیستم پدافندیست که هر چیزی را دشمن تشخیص میدهد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
درست و منطقی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
0
7
جناب دکتر رفیعی پور عزیز
از شما خواهش میکنیم به مدیرانی که خود شما انتصاب نموده اید بیشتر نظارت کنید بعضی از اینها واقعا برای جایگاه سازمان دامپزشکی هیچ ارزش و احترامی قایل نیستند ..................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
0
5
کدام دشمن؟
چرا ... سیاسی اش می کنید؟
این راهی که سازمان انتخاب کرده ، صحیح نیست
دست از سیاسی کردن بردارید
..............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
0
4
آقای رییس چرا اصرار دارید ناشناس ها مرد باشند و اسم خود را هم بنویسند مگر در اصل موضوع تفاوتی حاصل می شود؟!.شما که الحمد لله اهل زهد و تقوا و متشرع آگاه به شرع و احادیث و روایات تشریف دارید باید بدانید چنین سخن گفتن دون شان شما و خلاف اخلاق انسانی و اسلامی است است که ملاک مردی و نامردی افراد را چنین تعیین کنید و مگر حدیث شریف را نشنیده اید که حضرت علي ـ عليه السّلام ـ فرمودند: «خُذ الحكمَةَ حَيثُ كانَتْ وَ انْظُر اِلي ما قالَ و لا تنظُرْ الي مَنْ قال»حكمت را هر جايي است فرا بگير و نگاه كن به آنچه گفته مي‌شود نه به گوينده سخن.) نيز در همين رابطه در روايت ديگر آمده است «خُذِ الحكمَةَ ممّنْ اَتاكَ بِها و انظُرْ الي ما قالَ و...( حكمت را از هر كسي كه نزد تو مي‌آورد فرابگير و نگاه كن به آن چه گفته مي‌شود نه به گوينده سخن.)
چند هفته هست پایین تر از سطح -به قول خودتون و معاونین محترم -استاندارد بین المللی در رابطه با این رخداد سخن می گویید که در شان سازمان و جامعه دامپزشکی ایران نیست.
جناب رییس به استناد حدیث حضرت امیر (ع) از این ناشناس (چه مرد باشم و چه ...!!)بیاموزید که :
سم بوتولیسم نداریم.
بیماری بوتولیسم داریم ناشی از سم بوتولینوم که از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
0
3
.....................
سازمان خودش داره دشمن فرضی درست می کند
کدام دشمن؟؟؟؟
نظر شما
ادامه