کد خبر: ۵۵۶۸۲

انجمن علمی زیست‌شناسی دریا دانشگاه تربیت مدرس نشست «بررسی وضعیت فعلی تنها پستاندار دریای خزر، فوک‌ خزری و تهدیدات وارد بر آن» را برگزار می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، فوک خَزَری یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند این‌گونه تنها پستاندار دریای خزر به‌شمار می‌آید و به دلیل صیدِ بی‌رویه و بهم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیّت نیازمند حمایت بین‌المللی است.

فوک خزری به‌طور میانگین ۱٫۵ متر طول و ۸۰ کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک‌ترین انواع فوک به‌شمار می‌رود.

ساحل‌نشینانِ شمال به آن سگ آبی می‌گویند. فوک‌ها در میان هزار نوع جاندارِ خزر تنها پستاندار این دریا به‌شمار می‌آیند. فوک‌ها جانورانی با ارزشند که حتی با مدفوع خود یک منبع غذایی در دریای خزر به وجود می‌آورند و نابودی آن‌ها اکوسیستم خزر را به خطر می‌اندازد.

فوک‌ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب‌های نیمه جنوبی خزر از جمله ایران زندگی می‌کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می‌کنند. اولین و تنها مرکز حفاظت از فوک خزری در کشور ایران در سال ۲۰۱۰ رسما شروع به کار کرد.

این مرکز به همت «خانم لنی هارت» مؤسس مرکز بازتوانی و تحقیقاتی فوک هلند، دکتر محمد مصطفی شاهی فردوس و دکتر امیر صیاد شیرازی در جزیره آشوراده، در نزدیکی سواحل بندر ترکمن احداث شد. هدف این مرکز نجات فوک‌های آسیب دیده، آموزش ماهیگیران، ارتقاء سطح فرهنگ محیط زیستی جامعه، تحقیقات و البته گسترش فعالیت‌های حفاظتی به سایر کشورهای حوزه خزر بوده‌است.

مرکز حفاظت از فوک خزری ایران تا ابتدای سال ۲۰۱۸ توانست تعداد ۸۳ فوک را از کام مرگ نجات داده و پس از درمان به آغوش طبیعت بازگرداند.

نشست بررسی وضعیت فعلی فوک خزری و تهدیدات واره بر آن، با سخنرانی امیر صیاد شیرازی (مدیر مرکز حفاظت فوک خزری ایران)، روز یکشنبه ۴ اسفند ۹۸، ساعت۱۰، در سالن کنفرانس دانشکده علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس برگزار می‌شود.

 

نظر شما
ادامه