کد خبر: ۵۵۶۰۵
 
 

محققان استرالیایی دوربینی ابداع کرده‌اند که می‌تواند وضعیت سلامتی حیوانات وحشی را بدون نیاز به بی‌هوش کردن آنها بررسی کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، محققان دانشگاه «سوات استرالیا» در یک مطالعه مقدماتی متوجه شدند که با فیلم برداری با وضوح بالا از حیوانات وحشی از جمله ببر و شیر می توان روش دیگری در اختیار دامپزشکان قرار داد، تا آهنگ تنفس و یا نبض آنها را بررسی کنند.

محققان در این مطالعه به مدت سه دقیقه از فاصله ۴۰ متری از ۹ گونه عجیب و غریب از جمله یک پاندا غول پیکر، یک شیر آفریقایی، یک اورانگوتان، یک کانگورو و یک ببر سوماترا فیلمبرداری کردند.

دامپزشکان با استفاده از این فیلم ها توانستند حرکات ظریف قفسه سینه را که نشان دهنده ضربان های قلب و تنفس هستند، تشخیص دهند.

این مطالعه بدون هیچگونه تماس فیزیکی با حیوانات و بدون مختل کردن هر گونه عادات روزانه آنها انجام شد.

این در حالیست که تا کنون برای کنترل علائم حیاتی حیوانات وحشی از تجهیزات مخصوص استفاده و این کار معمولاً باعث مزاحمت برای آنها و محیط زیست آنها شده است.

اما محققان در این آزمایش نشان دادند که دوربین های دیجتالی با موفقیت توانستند سیگنال های قلبی ریوی را از حیوانات در یک باغ وحش استخراج کردند.

با این حال این تکنیک هنوز به اصلاح و اعتبارسنجی بیشتری نیاز دارد اما نشان می دهد که حیوانات وحشی می توانند از راه دور برای علائم ضعیف سلامتی تحت کنترل قرار گیرند که این امر تشخیص زودهنگام بیماری ها را امکان پذیر می سازد.

پیش از این تنها روش برای ارزیابی سلامت عمومی حیوانات وحشی از طریق بیهوش کردن آنها میسر بود؛ رویه ای که برای حیوانات استرس اور و ناجور بود. اما این مطالعه ابزار بسیار امیدوارکننده ای برای کنترل وضعیت سلامتی حیوانات هم در باغ وحش ها و هم در مناطق باز و محیط های حیات وحش ارائه می دهد.

 

نظر شما
ادامه