کد خبر: ۵۵۵۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
در این برنامه مجری (دکتر هومن خلیقی) دکتر مشکوة را دامپزشک ، متخصص بهداشت مواد غذایی و معاون تجهیز و درمان سازمان دامپزشکی معرفی کرد و چند بار هم این عنوان زیرنویس و از زبان مجری تکرار شد / به مردم اطمینان می‎دهم که در کشورمان هیچ هورمونی برای طیور وارد و مصرف نمی‎شود...

حکیم مهربرنامه زنده صبحگاهی "طلوع" شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران به مناسبت هفته سلامت و ششمین روز هفته سلامت که به نام دامپزشکان نامگذاری شده ، میزبان دکتر محسن مشکوة معاون سازمان دامپزشکی کشورمان بود.

در این برنامه مجری (دکتر هومن خلیقی) دکتر مشکوة را دامپزشک ، متخصص بهداشت مواد غذایی و معاون تجهیز و درمان سازمان دامپزشکی معرفی کرد و چند بار هم این عنوان زیرنویس و از زبان مجری تکرار شد.

 دکتر خلیقی (مجری برنامه)

این در حالی است که دکتر مشکوة واکنشی به عبارت تجهیز نشان نداد!

موضوع این گفتگو به باقیمانده‎ آنتی‎بیوتیک در گوشت و فرآورده‎های دام و طیور اختصاص داشت.

دکتر مشکوة در پاسخ به سؤال مجری برنامه که مصرف آنتی‎بیوتیک در دام و طیور به چه میزان در ایجاد مقاومت میکروب‎ها به آنتی‎بیوتیک‎ها هنگام درمان انسان نقش دارد گفت : در ایران در جمعیت 85 میلیون رأس دام و حدود یک میلیارد قطعه طیور پرورشی در سال برای پیشگیری و درمان آنتی‎بیوتیک مصرف می‎شود اما کلیه آنتی‌بیوتیک‎های تولید داخل و وارداتی حتماً در سازمان دامپزشکی ثبت شده و با توجه به سه معیار تضمین کیفیت، اثربخشی و بی‎ضرر بودن برای دام و انسان اجازه مصرف می‎یابد.

وی افزود : کارخانجات موظف به درج زمان پرهیز از مصرف برای هر دارو هستند و دامپزشک هم باید این زمان را به دامدار ابلاغ نماید و بنابراین توصیه ما این است که در هنگام مصرف داروها، گوشت و فرآورده‎های دام و طیور نباید مصرف شود.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی در ادامه گفت : بطور مثال در مورد یک مرغداری وقتی آماده کشتار می‎شوند باید دامپزشک آن فارم یک گواهی صادر کند و در آن دو موضوع باید قید شود که یکی بلامانع بودن کشتار مرغ‎ و عدم وجود بیماری و دیگری رعایت زمان پرهیز از مصرف دارو است.

دکتر خلیقی مجری برنامه پس از آنکه دکتر مشکوة گفت هدف این است که مرغ باقیمانده آنتی‎بیوتیکی نداشته باشد پرسید : یعنی واقعاً باقیمانده آنتی‎بیوتیکی صفر است؟!

معاون سازمان دامپزشکی در پاسخ گفت : انتظار این است اما ممکن است اینگونه نباشد!

سپس مجری برنامه پرسید : آیا همه مرغداریها دامپزشک دارند؟

دکتر مشکوة در پاسخ گفت : مرغداریهای بزرگ دامپزشک اختصاصی دارند اما مرغداریهای کوچک از خدمات دامپزشکان به شکل قراردادی یا موردی استفاده می‏کنند.

دکتر خلیقی مجری برنامه در ادامه پرسید : آیا تک تک مرغ‎ها از نظر عدم وجود بیماری قبل از کشتار معاینه می‎شوند؟

معاون سازمان دامپزشکی در پاسخ گفت : در مورد مرغ‎ها در مرغداری قضاوت گله‎ای صورت می‎گیرد و تنها در مورد یک قطعه مرغ قضاوت انجام نمی‎شود و حتی در درمان هم گله مدنظر است و یک مرغ به تنهایی درمان نمی‎شود بلکه کل گله پوشش داده می‎شود.

پس از این اظهارات مجری برنامه گفت به نظر می‎رسد با توضیحات شما و مراقبت‎هایی که در ثبت دارو و رعایت زمان پرهیز از مصرف آن قبل از قربانی کردن یا ذبح انجام می‎شود مصرف آنتی‎بیوتیک در دام و طیور نقش خیلی مؤثری در ایجاد مقاومت میکروب‎ها به داروهای آنتی‎بیوتیک مصرفی در انسان نداشته باشد.

نکته جالب آنکه در حالی که دکتر مشکوة از عبارت کشتار استفاده می‎کرد مجری برنامه در سخنان خود این عبارت را به قربانی کردن یا ذبح تغییر می‎داد.

پس از این بخش از برنامه گزارشی از پیش ضبط شده پخش شد.

در این گزارش ابتدا دکتر سید علی امامی رئیس شبکه دامپزشکی شمیرانات در پاسخ به این سؤال که دامپزشکان چقدر برای تجویز داروهای آنتی‎بیوتیک آموزش دیده‏اند گفت : همکاران دامپزشک ما در طول دوره آموزشی به این منظور آموزش‎های لازم را دیده‎اند و پس از اتمام تحصیلات از طریق شرکت در دوره‎های بازآموزی سازمان نظام دامپزشکی اطلاعات خود را به روز می‎کنند.

دکتر امامی درباره مشکلات موجود بر سر تجویز آنتی‎بیوتیک‎ها در دام و طیور با اشاره به اهمیت آموزش مرغداران و دامداران گفت : در زمینه منع مصرف گوشت ، شیر یا فرآورده‎های دامی باید بهره‎برداران محترم آموزش ببینند که زمان منع مصرف را رعایت کنند.

پس از آن در بخش دیگری از این گزارش ، دکتر امیرعباس جعفری معاون آموزش ، بهداشت و توسعه سازمان نظام دامپزشکی هم در این باره گفت : سازمان نظام دامپزشکی دوره‌های بازآموزی با عناوین مختلف از جمله در زمینه نحوه مصرف آنتی‌بیوتیک‎ها برگزار نموده و همه دامپزشکان برای تمدید یا صدور پروانه فعالیت ملزم به شرکت در این دوره‎ها هستند.

دکتر جعفری همچنین در پاسخ به این سؤال که معیار دامپزشکان برای تجویز داروهای آنتی‎بیوتیک چیست گفت : تجویز بر اساس تشخیص انجام می‏شود که هم بصورت کلینیکی و هم به شکل پاراکلینیکی حاصل می‎شود.

وی افزود : همکاران من حتماً زمان منع مصرف گوشت و فرآورده‎های دامی متعاقب مصرف آنتی‎بیوتیک را هم حتماً لحاظ و به دامداران عزیز گوشزد می‎کنند.

در ادامه این گزارش، دکتر سید محمد آقامیری رئیس سازمان نظام دامپزشکی هم گفت : دامپزشکان بخش خصوصی برای وارد شدن به بازار کار باید دارای شرایطی باشند که از جمله این شرایط سپری کردن کلاس‎ها و دوره‎های بازآموزی است.

وی افزود : در این دوره‎ها مباحث مختلفی از جمله در زمینه داروهای دامپزشکی ، فارماکولوژی دامپزشکی مطرح و بازآموزی می‏شود. 

رئیس سازمان نظام دامپزشکی همچنین گفت : وقتی دامپزشک یک فارم را ویزیت می‎کند اگر تشخیص بدهد که داروی آنتی‎بیوتیک نیاز است با رعایت همه جوانب احتیاطی اقدام به تجویز آنتی‎بیوتیک می‎کند.

وی افزود : تجویز این داروها در حوزه دامپزشکی با حساسیت‎هایی روبرو است و این حساسیت به باقیمانده‎های دارویی مرتبط است و به دلیل مصرف فرآورده‎های پروتئینی توسط عموم جامعه، همکاران ما در تجویز آنتی‎بیوتیک‌ها احتیاط بیشتری به خرج می‎دهند.

دکتر آقامیری درباره مشکلات موجود بر سر تجویز آنتی‎بیوتیک‎ها در دام و طیور هم گفت : وقتی داروی آنتی‎بیوتیک قرار است مصرف شود حتماً باید قبل از آن کشت آنتی‎بیوگرام انجام شده باشد تا مشخص باشد که برای عامل بیماریزا باید چه نوع آنتی‎بیوتیکی مصرف شود.

وی افزود : مشکل اینجاست که زمان لازم برای انجام آنتی‎بیوگرام می‎تواند مقداری کارها را به تأخیر بیندازد.

گفتگو با دکتر آقامیری رئیس سازمان نظام دامپزشکی و معاون این سازمان در حالی صورت گرفته که سایت سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تا انتهای هفته سلامت برخلاف سال گذشته که فعال بود و بیانیه‎‎ای هم منتشر نمود، امسال کاملاً بی‎تفاوت و منفعل بود.

بخشی از این گزارش به گفتگو با دکتر مشکوة هم که در برنامه زنده هم حضور یافته بود اختصاص داشت و از پیش ضبط شده بود.

وی در این گفتگو به عوامل عفونی و مسبب ایجاد بیماری اشاره و از ضرورت مصرف آنتی‎بیوتیک‎ها برای مقابله با عوامل باکتریایی سخن گفت و تأکید کرد که آنتی‎بیوتیک باید با نسخه دامپزشک تهیه و مصرف شود.

 

پس از پخش این گزارش ضبط شده، گفتگوی زنده با دکتر مشکوة در استودیو ادامه یافت و دوباره مجری برنامه وی را معاون تجهیز و درمان و نه تشخیص و درمان معرفی کرد!

در بازگشت به استودیو ، یکی از پیامک‏‎های بینندگان برنامه که با تشکر از حضور دکتر مشکوة هم بعضاً همراه بود قرائت شد.

از جمله یکی از بینندگان گفته بود : تکلیف ما که گوشت دام و طیور را مصرف می‎کنیم و نمی‎دانیم چه آنتی‎بیوتیک‎هایی از این طریق وارد بدنمان می‎شود چیست؟

دکتر خلیقی مجری برنامه هم خطاب به دکتر مشکوة گفت : آقای دکتر البته شما گفتید که همه چیز تحت نظارت است اما باز هم مردم نگران هستند و بخصوص در مورد هورمون که باوری در میان ما هست که مرغ‎ها اکثراً هورمونی هستند!

دکتر مشکوة در پاسخ گفت : مردم حق دارند که نگران باشند چون فرآورده‎های دامی در سبد غذایی روزمره آنان بخش مهمی را به خود اختصاص می‎دهد و انتظار از مصرف‎کنندگان هم این است که نسبت به سلامت خود حساس باشند.

وی افزود : تولیدکننده باید بهداشت تولید را مد نظر قرار دهد و دستگاههای نظارتی هم بر این مسئله نظارت نمایند.

معاون سازمان دامپزشکی در ادامه گفت : نهایت تلاش ما این است که در حوزه دامپزشکی آنتی‎بیوتیک‎هایی مورد مصرف قرار گیرد که کمترین ضرر را در نهایت برای انسان داشته باشد.

دکتر مشکوة افزود : حتی سعی ما این است که اگر یک آنتی‎بیوتیک در انسان برای درمان بیماری خاصی استفاده می‎شود ما از آن دارو در حوزه دامپزشکی استفاده نکنیم ، هر چند که در این بازار وسیع اتفاقاتی هم ممکن است رخ دهد و من نمی‎خواهم این مسئله را کتمان کنم یا اطمینان صددرصد بدهم!

وی گفت : به مردم توصیه می‎کنیم گوشت و انواع فرآورده‎های دامی را از مراکز معتبر بخرند و اگر بطور مثال گوسفند را به طور مستقیم از صاحب آن خریداری و ذبح کنند یقیناً تحت نظارت و تضمین شده نخواهد بود.

معاون سازمان دامپزشکی کشورمان درباره مسئله هورمون هم گفت : به مردم اطمینان می‎دهم که در کشورمان هیچ هورمونی برای طیور وارد و مصرف نمی‎شود.

وی افزود : علت این ادعا هم این است که هر دارو یا ماده اولیه دارویی که به کشور وارد شود یا در داخل تولید گرددد هنگام مصرف در حوزه دامپزشکی باید مجوز از سازمان دامپزشکی بگیرد و گمرک اجازه ترخیص بدون مجوز سازمان دامپزشکی نمی‏دهد و ما هرگز برای مصرف هورمون در طیور چنین مجوزی صادر نکرده و نمی‎کنیم.

مجری برنامه در ادامه پرسید : آیا مردم می‏توانند با توجه به طعم و مزه و ظاهر از وجود باقیمانده آنتی‎بیوتیکی در فرآورده‎ دامی مطمئن شوند و آن را تشخیص دهند؟!

دکتر مشکوة در پاسخ گفت : این کار سختی است و مردم قادر به انجام آن نیستند و حتی آزمایشگاه معمولی هم قادر به انجام آن نیست.

وی در پایان افزود : به مردم مژده می‎دهم که سازمان دامپزشکی برای آنکه مطمئن شود فرآورده‎های عرضه شده به بازار فاقد باقیمانده‎های آنتی‎بیوتیکی و یا سموم و فلزات سنگین بیش از حد مجاز هستند آزمایشگاههای کنترل کیفی و پایش باقیمانده‎ها در تهران، قزوین، بندرعباس، مشهد، اهواز و رشت دایر کرده و این آزمایشگاهها با تجهیزات بسیار گران قیمت بطور اختصاصی مسئله باقیمانده‎ها را پایش می‎کنند.

 

 با پوزش از بینندگان محترم حکیم مهر به دلیل کیفیت نه چندان مناسب عکس‎ها

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
گمنام
|
-
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
0
0
همان عبارت تجهیز صحیح تر است
ناصر
|
-
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۳
0
0
بسمه تعالي

در ارتباط با باقيمانده آنتي بيوتيكها، آفت كشها، سموم بويژه انواع سموم حاصل از قارچها و فلزات سنگين در مواد غذائي با منشاء دامي و نيز محصولات كشاورزي ذكر نكات ذيل ضروري به نظر ميرسند:
- شكي نيست اين مواد در افزايش ميزان بيماريها در جامعه خصوصا انواع سرطانها نقش مهمي را ايفا ميكنند.
- در كشور ما قانون مدون و به روزي در اين خصوص وجود ندارد. في المثل اگر شير يك گاوداري حاوي باقيمانده هاي غير مجاز مثلا آنتي بيوتيك به ميزان فراتر از استاندارد بود، با گاودار چه برخوردي شود؟ آيا اين فرد به دادگاه معرفي شود؟ آيا شير ضبط و معدوم شود؟ آيا شير ضبط شده و اين فرد جريمه شود؟‌ آيا شير ضيط شده و خسارت شير به او پرداخت شود؟ و انواع سئوالات مختلفي كه براي آنها جوابي وجود ندارد.
- بدتر از موضوع فوق الذكر اين است كه اصلا استاندارد ملي در اين زمينه وجود ندارد. بدين معني كه MRL (Minimum Residue Level) در ايران تعيين نشده است و به استانداردهاي امريكايي استناد ميشود. در حالي كه هر كشور ميبايست استاندارد خود را تعيين نمايد. لازم به ذكر است كه سموم به دو نوع كلي تقسيم ميشوند دفعي و تجمعي. در خصوص سموم تجمعي ميزان مصرف ماده غذايي در سبد غذايي ملاك است. به عنوان مثال ميانگين مصرف گوشت بوقلمون در ايالات متحده 80 كيلوگرم در سال است. اما در ايران يا افغانستان چقدر؟بنا بر اين حد مجاز مثلا آفلا توكسين در گوشت بوقلمون در ايران و امريكا متفاوت خواهد بود. بطور خلاصه بايد ميزان مصرف مواد غذايي در سبد مصرف هر كشور ملاك باشد. (مشكلي هم كه در اين زمينه وجود دارد اين است كه در كشور ما مصرف يكنواخت نيست مثلا ميانگين مصرف گوشت مرغ 10 كيلو سرانه است اما يك تهراني شمال شهر نشين در سال چقدر مصرف ميكند و يك فرد در سيستان وبلوچستان چقدر؟)
.
|
-
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۴
0
0
این مصاحبه با رئیس محترم نظام دامپزشکی کی انجام شده؟ ما که هر وقت نظام می رویم تشریف ندارند!
من
|
-
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۴
0
0
... مثل اينكه خوابي
روابط عمومی نظام دو سه هفته اي ميشه استعفا داده
هومن خلیقی
|
-
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۶
0
0
با عرض سلام

با تشکر از چاپ مطالب برنامه طلوع

من دکتر خلیقی، مجری کارشناس این برنامه ام و برای شفافیت موضوع سمت آقای دکتر مشکوه، باید عرض کنم که هم خودشان و هم آقای دکتر جعفری و هم جناب آقای دکتر دباغ مقدم که شما هم ایشان را می شناسید، ایشان را معاون تجهیز و درمان سازمان دامپزشکی معرفی کردند. ضمن اینکه این گونه سمت های اجرایی را که ما از خودمان در نمی آوریم، به هر حال کسی به ما گفته که بیان می کنیم اگر نه ما از کجا بدانیم که در این سازمان چه ارگان یا واحد تابعه ای وجود دارد. ضمنا، گمنام هم گفتند که همان تجهیز درست است.
به هر حال از اطلاع رسانی شما سپاسگزارم.
با تشکر مجدد / حکیم مهر
|
-
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۶
0
0
با سلام و احترام / ضمن تشکر از بازدید و اظهار نظرتان / اینگونه مسائل صرفاً حاشیه های یک خبر و سبب جذابیت بیشتر است و اشکالی متوجه یک برنامه نیست. هر چند به نظر می رسد میان واژه تشخیص و تجهیز ممکن است در شنیدن اشتباه رخ داده باشد. به هر حال اطلاع رسانی برنامه طلوع و بویژه نقش مجری کارشناس محترم قطعاً قابل تقدیر است.
لینک دیگری از پرداخت خوب برنامه طلوع به موضوع دامپزشکی :
http://hakimemehr.ir/news/show_detail.asp?id=5926
http://www.hakimemehr.ir/news/show_detail.asp?id=5823
ناشناس
|
-
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
0
0
مصاحبه با .........؟ این آقا که فقط شبها ....... است . روزها هم که ازش خبری نیست . دکتر ....... هم که ای بگذارید خودم نقطه چین بگذارم مصاحبه با اینا یعنی چی ؟
دامپزشک
|
-
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
0
0
به نظر می رسد مسولین با توجه به اینکه کشتار خارج از کشتارگاه در ....... مملکت انجام می گیرد بهتر است از دادن امار بی مورد در باره کیفیت گوشت مرغ و گوشت قرمز پرهیز بنمایند.سنگینتر خواهد بود که مطرح بفرمایند آمار دقیقی در دسترس نیست.ولی همکاران در واحدهای مختلف با توجه به مشکلات وافر وروز افزون در صدد بهبود وضعیت می باشند.دستشون درد نکنه همه اقشار دامپزشکی زحمت می کشند.بهتره مسولین فقط تهران را نبییند که مراکز صنعتی در ان متمرکز هستن.
نظر شما
ادامه