کد خبر: ۵۵۵۳۲

با توجه به كاهش ناگهاني دما و بروز سرماي شديد و يخ زدگي دكتر پيراني مدير كل دامپزشكي استان ايلام  اظهار داشت: دامداران باید اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از زیان‌های احتمالی ناشي از تاثير سرما بر دام‌های خود را انجام دهند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومي اداره كل دامپزشكي استان ايلام، وی تصریح کرد: این اقدامات شامل فراهم کردن پناهگاهی مسقف، بادشکن، بسترخشک و عایق و همچنین تأمین آب آشامیدنی دام با توجه به احتمال یخ‌زدگی آب است.

مديركل دامپزشكي استان ايلام یادآور شد: دام‌ها به ویژه گوسفند در شرایط سرماي شديد و یخبندان، انرژی درونی خود را به سرعت از دست می‌دهند، بنابراین در اين شرايط، تغذیه مناسب با انرژی بالا ضروری است. همچنين نگه داري علوفه دام در مكان مناسب، خشك و عاري از رطوبت، جهت پيشگيري از قارچ زدگي و توليد سم آفلاتوكسين در علوفه توصيه مي شود.

«دكتر پيراني» افزود: با فرارسیدن فصل بارندگی و سرما و مرطوب شدن بستر نگهداری دام‌ها، برخی از انواع بیماری‌ها مانند پنومونی، اسهال، گندیدگی سم‌، هاری و تب برفکی بروز و شیوع پیدا می‌کند. و همچنين با تغيير احتمالي شيوه تغذيه دام، احتمال ابتلا به بيماري آنترو توكسمي افزايش مي يابد، لذا دامداران بايستي جهت واكسيناسيون دام ها عليه اين بيماري اقدام نمايند.

وی ادامه داد: انگل‌های گوارشی و ریوی در شرایط سرما و یخبندان، تاثير بیشتری بر روي دام دارند ، بنابراين خوراندن داروهای ضد‌انگل به دام زیر نظر دامپزشک ضروری است.

دكتر پيراني در مورد افزایش ایمنی استخرهای پرورش آبزیان در فصل سرما گفت: استفاده از مقادیر مجاز نمک خالص بدون ید به میزان پنج در یک ‌هزار برای جلوگیری از یخ‌زدگی استخرهای پرورش آبزیان و استفاده از مواد محرک ایمنی و پروبیوتیک مجاز به منظور افزایش متابولیسم پایه تا زمانی که آبزی قادر به دریافت غذا شود از اقدامات لازم برای افزایش ایمنی استخرها در فصل سرما است.

 
نظر شما
ادامه