کد خبر: ۵۵۵۲۹

17 گوزن زرد ایرانی از ایلام به خوزستان منتقل شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رکنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از انتقال ۱۷ راس گوزن زرد ایرانی به پارک ملی دز خبر داد.

«محمدجواد اشرفی» اظهار کرد: با توجه به دستورالعمل سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مدیریت حیات وحش و ساماندهی سایت‌های تکثیر در اسارت و توجه ویژه به رهاسازی در طبیعت، مقرر شد تعدادی از گوزن‌های زرد مازاد در سایت تکثیر در استان ایلام به زیستگاه اصلی خود یعنی پارک ملی دز و کرخه منتقل شوند.

وی ادامه داد: با هماهنگی معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست و دفتر حیات وحش سازمان، جمعیت مازاد گوزن‌های زرد ایرانی از سایت تکثیر استان ایلام به زیستگاه اصلی خود در پارک ملی دز انتقال یافتند.

اشرفی افزود: تاکنون ۱۷ راس از این گوزن‌ها به پارک ملی دز که زیستگاه اصلی این گونه است، منتقل و در طبیعت رهاسازی شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص ترکیب جنسیتی این گونه، گفت : از ۱۷ راس گوزن رهاسازی شده، ۱۲ راس نر و ۵ راس ماده هستند.

وی با اشاره به دلیل این عدم تناسب ترکیب جنسیتی، گفت: دلیل این عدم تناسب ترکیب جنسیتی نرزایی گونه‌های در اسارت در استان ایلام است. با توجه به گونه‌های رها سازی شده قبلی و موجود پارک ملی دز امیدواریم این تناسب جمعیت متعادل شود.

اشرفی تصریح کرد: با توجه به سابقه بیماری گوزن زرد در پارک ملی کرخه، کارشناسان در حال پایش منطقه هستند و اگر نتایج این پایش نشان دهد این بیماری کنترل شده و برای گوزن‌ها آسیب نخواهد داشت، در آینده نیز برای پارک ملی کرخه گوزن زرد رهاسازی انجام خواهد شد.

پارک ملی دز و کرخه از زیستگاه‌های اصلی گونه گوزن زرد ایرانی در ایران و جهان هستند و در سنوات گذشته نیز گوزن زرد ایرانی در مناطق حفاظت شده و پارک ملی دز رهاسازی شده که در پایش های مستمر محیط‌بانان و جوامع محلی حضور آنها ثابت شده است.

 

نظر شما
ادامه