کد خبر: ۵۵۴۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان گفت: در حوزه دامپزشکی هیچ گزارش رسمی مبنی بر شیوع خاص سویه ویروس کرونا که در چین شایع شده، وجود نداشته است بنابراین هیچ مشکلی در این زمینه نیست و سازمان دامپزشکی سلامت فرآورده‌های خام دامی و محصولات مرتبط با آن را در استان تضمین می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایمنا، «دکتر شهرام موحدی» اظهار کرد: ویروس‌ها خانواده‌های مختلفی دارد که در علم ویروس شناسی یا ویرولوژیVirology) ) بر اساس مواردی از جمله ساختار ژنتیکی دسته بندی می‌شود.

وی افزود: کرونا نیز دسته‌ای از ویروس‌های موجود است که انواع بسیار زیادی را در خانواده خود شامل می‌شود. وجود کلمه "کرون" در نام این ویروس به این دلیل است که این نوع ویروس‌ها پوششی از جنس چربی داشته و روی این پوشش نیز زوائد پروتئینی تاج مانند وجود دارد؛ از آنجا که کلمه کرون به معنی تاج است، در نامگذاری این خانواده جای گرفته است.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: این ویروس‌ها در تعداد بسیار زیادی از حیوانات وجود داشته و در انسان نیز می‌تواند عامل برخی از بیماری‌ها از جمله سرما خوردگی باشد. زیرمجموعه‌های کرونا ویروس تفاوت‌های ژنتیکی بسیار زیادی دارند که می‌تواند از بیماری سارس و مرس گرفته تا یک سرماخوردگی ساده را ایجاد کند.

موحدی ادامه داد: در حوزه دامپزشکی هیچ گزارش رسمی مبنی بر شیوع خاص سویه ویروس کرونا که در چین شایع شده، وجود نداشته است بنابراین هیچ مشکلی در این زمینه نیست با این وجود همیشه باید توصیه‌هایی به صورت عام مطرح می‌شود را رعایت کرد.

وی خاطرنشان کرد: باید از گوشت کاملاً پخته استفاده کرد. به حیوانات بدون دستکش دست نزد، اگر لاشه‌ای از هر حیوانی حتی یک پرنده دیده شد، نباید بدون دستکش این پرنده لمس شود و اگر این لاشه از حیوانات خانگی باشد باید دور از دسترس حیوانات وحشی و در عمق مناسب خاک دفن شود. البته باید توجه داشت که این توصیه‌ها مربوط به همه بیماری‌ها بوده و اختصاص به کرونا ندارد.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: در جلسات متعدد با ستاد مدیریت بحران اقدامات لازم بررسی شده و رصد به صورت مستمر و مداوم در حال انجام است.

موحدی درباره وجود واکسن علیه این بیماری در حیوانات نیز گفت: برای ساختن واکسن باید فرآیند مخصوص آن طی شود و به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست. علاوه بر این از آن‌جا که این ویروس کرونا مشکل حادی در حوزه دامپزشکی در هیچ نقطه دنیا ایجاد نکرده است واکسنی نیز در حوزه دامپزشکی برای آن وجود ندارد و شرکتی برای تهیه واکسن این بیماری اقدام نکرده است.

وی همچنین با غیرمنطقی دانستن رعب و وحشت برخی از مردم در این شرایط تصریح کرد: آیا واکسنی برای بیماری سرماخوردگی وجود دارد؟ در این شرایط باید از سرماخوردگی نیز وحشت کرد؟ حتی واکسن‌هایی نیز که برای بیماری آنفولانزا وجود دارد باید به صورت سالانه به روز شود زیرا با تغییر ویروس، واکسن سال جاری برای سال آینده قابل استفاده نیست.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان افزود: دامپزشکی در حوزه مواد غذایی از گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی، میگو و… سلامت این مواد در استان را تضمین می‌کند و مردم می‌توانند بدون هیچ مشکل و با راحتی از آن استفاده کنند.

موحدی ادامه داد: با این حال از فعالان این حوزه مانند مرغ داران، دامداران، آبزی پروران یا زنبور داران خواسته شده است کوچک‌ترین تلفات غیرعادی را به سازمان دامپزشکی اطلاع دهند.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
0
0
آقای دکتر لطفا درمورد واکسن سرما خوردگی بیشتر تحقیق بفرمایید
نظر شما
ادامه