کد خبر: ۵۵۴۷۹

گونه‌ای از مورچه‌خوارهای درمعرض خطر انقراض، حلقه گمشده بین خفاش و انسان در انتقال ویروس کرونا هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، محققان چینی در جستجوی یافتن منشاء حیوانی کرونا ویروس دریافتند که مورچه‌خوارهای در حال انقراض احتمالا حلقه گمشده بین خفاش و انسان هستند.

خفاش‌ها ناقلین آخرین سویه بیماری شناخته‌شده‌اند که 31هزار نفر را  در سراسر دنیا به‌خصوص چین آلوده کرده و 630 نفر را به کام مرگ کشانده است.

بررسی ژنتیکی این سویه‌ ویروس در انسان نشان داده است که 96درصد شبیه همان سویه یافت شده در خفاش‌هاست.

اما به گفته‌ محققان موسسه فرانسوی پاستور، بیماری مستقیم از خفاش به انسان منتقل نشده است و احتمالا حیوان دیگری به‌عنوان واسطه عمل کرده است.

بیماری سارس در سال‌های 2002تا 2003  سویه ‌ دیگری از کرونا ویروس بود که عامل اصلی آن نوعی گربه( که گوشت آن در چین بسیار محبوب است) اعلام شده بود.

حیوانات بسیاری توانایی انتقال ویروس‌ها به گونه‌های دیگر را دارند و تقریبا تمام گونه‌های کروناویروس از دنیای وحش قابلیت سرایت به انسان دارد.

بعد از آزمایش بیش از هزار حیوان وحشی دانشمندان در دانشگاه کشاورزی گوانجو دریافتند که ترتیب ژنوم ویروس در مورچه‌خوار 99درصد شبیه کروناویروس یافت شده در بدن بیماران است.

هر چند محققانی از دیگر کشورها شواهد علمی را بر این نظر کافی نمی‌دانند اما معتقدند  که چین باید محدودیت‌های شدیدتری در خریدوفروش حیوانات وحشی در فروشگاه‌ها اعمال کند و علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

منبع: فرنس پرس

 
نظر شما
ادامه