کد خبر: ۵۵۴۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، سمنان و خراسان رضوی

 

مدیرکل دامپزشکی کرمان:
کشتارگاه صنعتی کرمان راه‌اندازی می‌شود


مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: راه‌اندازی کشتارگاه جدید کرمان از مصوبات دور سفرهای ریاست جمهوری است که در سال جاری عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

دکتر غلامرضا زید‌آبادی در جمع خبرنگاران با اشاره هفته سلامت اظهار داشت: با توجه به اهمیت فعالیت‌های دامپزشکی در سلامت جامعه ششمین روز از هفته سلامت سال جاری به عنوان داروسازان، دامپزشکان و تولید و توزیع منطقی داروهای دامی نامگذاری شده است.
وی بیان داشت: دامپزشکی از ارکان اصلی در سلامت جامعه به شمار می‌آید و صیانت از سرمایه دامی، تضمین سلامت جامعه است.
زیدآبادی عنوان کرد: دامپزشکی استان کرمان در حال حاضر نظارت بر 5 میلیون و 200 راس دام سبک و 230 هزار راس دام سنگین را به عهده دارد.
این مسئول تعداد طیور پرورشی استان کرمان را 20 میلیون قطعه، طیور گوشتی را 15 تا 18 میلیون و طیور تخم‌گذار را یک میلیون قطعه عنوان کرد و گفت: این تعداد اصلی‌ترین منابع تأمین کننده پروتئین مورد مصرف مردم هستند که تأیید سلامتی آن‌ها به عنوان اصلی‌ترین وظیفه دامپزشکی است.
زید‌آبادی مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را از دیگر وظایف این اداره کل دانست و ابراز داشت: تلفات در جمعیت دامی و طیور، قطعاً تأمین پروتئین مورد نیاز مردم نیز با مشکل مواجه می‌کند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه حدود 50 درصد عوامل بیماری‌زا در انسان بیماری‌های مشترک هستند، گفت: اگر این بیماری‌ها در دام و یا فرآورده‌های دامی کنترل نشوند، برای انسان هم مشکل‌ساز است.
وی بیان داشت: دامپزشکی استان کرمان در 34 کشتارگاه بر ذبح شرعی و بهداشتی دام‌ها، همه مراحل تهیه فرآورده‌های خام دامی‌ و 3 هزار و 800 مرکز توزیع فرآوده‌های خام دامی نظارت کامل دارد.
زیدآبادی با اشاره به نظارت دامپزشکی بر داروهای دامی تصریح کرد: این زمینه فعالیت در بخش نظارت بر تولید داروهای بی‌خطر برای جمعیت دامی و کنترل میزان مواد دارویی باقیمانده در دام‌ها است که برای مصرف کنندگان ضرری نداشته باشند.
این مسئول افزود: همچنین این اداره کل به صورت دوره‌ای پایش طرح‌های ملی در سطح کشتارگاه‌ها ‌را در زمینه باقیمانده مواد دارویی در فرآوده‌های خام دامی مورد بررسی قرار می‌دهد. بر ‌این‌ اساس سال گذشته طرح سنجش باقیمانده آنتی‌بوتیک و سموم افلاتوکسین را در شیر، گوشت مرغ و ماهیان پرورشی بررسی شد.
مدیر‌کل دامپزشکی استان کرمان ابراز داشت: استفاده از داروهای هورمونی در پرورش طیور وجود ندارد و تنها داروهای مورد نیاز به آن‌ها داده می‌شود و این اصطلاح غلط از سوی مردم کار برده می‌شود.
زیدآبادی اضافه کرد: از زمان پرورش جوجه تا کشتار، مصرف دارو وجود دارد که مردم باورشان بر این است که از هورمون‌ها استفاده می‌شود، اما تا دفع کامل این داروها، طیور به بازار عرضه نمی‌شوند.
وی در مورد نقش مؤثر مردم در کمک به فعالیت‌ها دامپزشکی بیان داشت: بخشی از کارهای دامپزشکی انجام واکسیناسیون و تست کشتار دام است و تا زمانی که همکاری مردم نباشد، فعالیت‌های‌ این سازمان نیز بازخورد ندارد.
زیدآبادی افزود: اطلاع‌رسانی به موقع مردم در مورد تخلف‌های مراکز عرضه مواد خام دامی کمک زیادی در پیشرفت‌ فعالیت‌های این اداره کل دارد.
این مسئول با بیان اینکه در سال جاری بر ترویج فرهنگ بسته‌بندی و جلوگیری از خام فروشی فرآوده‌های خام دامی تأکید داریم، عنوان کرد: تلاش‌های بیشتری در جلوگیری از ورود دام قاچاق به استان داریم.
وی از راه‌اندازی کشتارگاه جدید کرمان و بم خبر داد و گفت: راه‌اندازی کشتارگاه جدید کرمان از مصوبات دور سفرهای ریاست جمهوری است که سال جاری عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: کشتارگاه شهرستان بم در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی 90 درصد روبه‌رو است.
زید‌آبادی با بیان اینکه در حال حاضر 70 درصد از واحدهای پرورش طیور استان کرمان سنتی هستند، اذعان داشت: در تلاش هستیم تا سال جاری به سمت صنعتی کردن این واحدها پیش برویم و فعالیت‌های دامی و طیور که به صورت سنتی و معیشتی هستند را به عرصه سرمایه‌ای و اقتصادی وارد کنیم.

 

----------------------------------------------

 

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان:
دومین واحد تمام اتوماتیک پرورش طیور به بهره‌برداری می‌رسد

 

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان گفت: دومین واحد تمام اتوماتیک پرورش طیور و کارخانه شیر شهرستان سمنان بزودی به بهره‌برداری می‌رسد.

علی جاویدپور افزود: جهت ارتقاء سلامت جامعه، برنامه‌های وسیع‌تری جهت تولید گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک صورت گرفته است و راه‌اندازی واحد پرورش طیور و کارخانه شیر نیز در همین راستاست.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مسائل فنی کارشناسی مهمی در سطح شهرستان سمنان از جمله تفکیک باسکول توزین مرغ زنده و کود در حال پیگیری است.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان تصریح کرد: در راستای ارتقاء سلامت جامعه خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر بعمل آمده در کشتارگاه‌های طیور شهرستان اهم نواقص بهداشتی بر اساس برنامه زمانبندی تعیین شده مرتفع شده است.

جاویدپور تصریح کرد: شرایط اخذ پروانه بهداشتی برای راه‌اندازی واحد پرورش طیور فراهم شده است و جانمائی احداث کشتارگاه دام جدید نیز صورت گرفته که در مرحله واگذاری زمین است.

وی ابراز امیدواری کرد در سال 2011 که سال جهانی دامپزشکی با شعار "مقاومت با داروهای ضد میکروبی یک تهدید جهانی" نامگذاری شده است کلیه مسئولین ذیربط هماهنگی و همکاری لازم را با شبکه دامپزشکی بعمل آورند.

 

----------------------------------------------

 

یک کارشناس دامپزشکی خراسان رضوی:
بیماری با منشا غذایی از گسترده‌ترین مشکلات سلامت انسان‌ها است


متخصص داخلی دام‌های بزرگ دامپزشکی خراسان رضوی گفت: بر طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی بیماری‌های با منشأ غذایی از گسترده‌ترین مشکلات سلامت انسان‌ها هستند.

وحید نجار‌نژاد مشهدی در همایشی که به مناسبت هفته سلامت در سالن چمران دانشگاه علوم پزشکی گناباد برگزار شد، اظهار داشت: محصولات حیوانی از قبیل لبنیات، تخم‌مرغ، گوشت ماهی، گوشت مرغ و گوشت قرمز منابع اولیه تامین مورد نیاز بدن هستند.
متخصص داخلی دام‌های بزرگ دامپزشکی خراسان رضوی افزود: بر طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی بیماری‌های با منشا غذایی از گسترده‌ترین مشکلات سلامت انسان‌ها هستند، اما باقی‌مانده داروهای دامپزشکی در فراورده‌های دامی مثل آنتی ویروس‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها هورمون‌های دامی هستند.
وی، با اشاره به موارد مصرف آنتی بیوتیک‌ها در دام ادامه داد: از آنتی‌بیوتیک‌های دامی در درمان بیماری‌های عفونی، در نوزادان تازه متولد شده و به عنوان محرک رشد استفاده می‌شود.
نجارنژاد به عوارض جانبی آنتی‌بیوتیک‌ها در دام اشاره کرد و گفت: ایجاد مقاومت دارویی، ایجاد آلرژی، خطا در تشخیص آزمایشگاهی، از بین رفتن میکروارگانیسم‌ها از جمله این عوارض است.
وی درباره علل باقیمانده‌های دارویی در غذای دام‌ها نیز گفت: رعایت نکردن مدت زمان منع مصرف فرآورده‌های دامی متعاقب تجویز دارو، استفاده از دارو برای پوشاندن نشانه‌های درمانگاهی در زمان کشتار، استفاده از داروهای تایید نشده یا غیرمجاز در دام از جمله علل باقیمانده‌های دارویی در غذای دام‌ها است.
متخصص داخلی دام‌های سنگین اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: در بررسی‌های انجام شده 60 تا 70 درصد ورود آنتی‌بیوتیک‌ها از طریق دام است و این در حالی است که میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در دام‌های مختلف متفاوت است.
نجارنژاد با بیان اینکه اکثر آنتی‌بیوتیک‌های دامی با آنتی‌بیوتیک‌هایی که در انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند مشترک است، افزود: انواع اشکال مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها ذاتی و یا اکتسابی است.
عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه مشهد در مورد اهمیت مقاومت آنتی‌بیوتیکی نیز گفت: درمان‌های نامناسب و پرهزینه، افزایش مرگ و میر، هزینه‌های بیشتر آزمایشگاهی و ... علائم مصرف نادرست و کاهش مقاومت آنتی‌بیوتیک‌هاست.
نجارنژاد به راه‌کارهای مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیکی اشاره کرد و افزود: کنترل مرتب فراورده‌های خام دامی از نظر باقیمانده آنتی‌بیوتیکی، برگزاری دوره های آموزشی و ... از جمله این راهکارها است.
وی به فعالیت‌های دامپزشکی در استان اشاره کرد و گفت: تشویق مرغداران برای تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک، تجهیز آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی، کنترل شیرهای خام در مراکز جمع آوری شیر، اجرای طرح پایش بقایای آنتی‌بیوتیک‌ها از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در دامپزشکی استان بوده است.

 

نظر شما
ادامه