کد خبر: ۵۵۳۵۷
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با مدیرکل دامپزشکی استان فارس:
در این فیلم، فرد فیلم‌بردار از قبرستان گاوها نام می‌برد و مدعی می‌شود که این لاشه‌ها به دلیل ابتلا به بیماری خطرناک «شاربن» تلف شده‌اند ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: انتشار یک کلیپ در فضای مجازی که در آن تعدادی لاشه‌ گاو رها شده در طبیعت دیده می‌شود و فرد منتشر کننده ادعا می‌کند که فیلم در روستای فتح‌آباد حوزه شهرستان کوار استان فارس گرفته شده، باعث ایجاد نگرانی در میان اهالی این منطقه شده است. در این فیلم، فرد فیلم‌بردار از قبرستان گاوها نام می‌برد و مدعی می‌شود که این لاشه‌ها به دلیل ابتلا به بیماری خطرناک «شاربن» تلف شده‌اند. به ادعای این فرد، دامپزشکی و بهداشت هیچ نظارتی بر منطقه نداشته و صرفاً نسبت به کارت تندرستی و مایع ظرفشویی مغازه‌ها حساس هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس در گفت‌وگو با پایگاه خبری - تحلیلی حکیم مهر، نسبت به این ویدئو واکنش نشان داده و می‌گوید: «فرضیه شاربن کاملاً منتفی است و این لاشه‌ها در طول زمان در این منطقه رهاسازی شده‌اند.» به گفته «دکتر یعقوب مهندس» صبح دیروز مسئولین شهرستان از طریق فرمانداری اقدام به جمع‌آوری لاشه‌ها کرده‌اند.

حکیم مهر: آقای دکتر، ماجرای کلیپ منتشر شده چیست؟

این کلیپ در منطقه‌ای به نام روستای فتح‌آباد در حوزه شهرستان کوار استان فارس تهیه شده است. از ویژگی‌های منطقه می‌توان به این اشاره کرد که روستا جمعیت دامی زیادی دارد که به شکل سنتی نگهداری می‌شوند. شهرستان کوار اگرچه از چند سال پیش تبدیل به شهرستان شده، اما یک منطقه پرواربندی است. همانطور که می‌دانید دام‌های پرواری یا اماکنی که به پرواربندی اشتغال دارند، همیشه در معرض بیماری هستند و درصد بیماری آنها از واحدهای شیری بیشتر است. مهمترین علت آن هم مساله نقل و انتقال است. در واقع یک واحد شیری، نقل و انتقال آن چنانی ندارد اما در یک منطقه پرواربندی، ممکن است مثلا امروز یک واحد دامداری ۲۰۰ راس دام داشته باشد، در حالی که واحد کناری آن خالی است و روز بعد ممکن است همین واحد کناری ۳۰۰ راس دام آورده باشد. لذا این جابه‌جایی‌ها و نقل و انتقالات، همواره ناقل بیماری بودند و خواهند بود. پس در چنین مواردی ممکن است آن منطقه، بیماری و تلفات داشته باشد.

پس به طور کلی این شیوه پرورش دام همیشه این نقطه را به‌عنوان یک منطقه پرخطر دامی شناسانده و ما هم همواره آن را به‌عنوان منطقه پرخطر مدنظر داشتیم. طبیعتاً وقتی یک منطقه دارای این ویژگی‌ها باشد، نمی‌توان انتظار داشت که دام‌های آن در سلامت کامل باشند و تلفاتی هم نداشته باشند، لذا این موضوع مدنظر مسئولین شهرستان بوده و همیشه برای اینکه بهداشت آن منطقه رعایت شود، در جلسات فرمانداری مصوباتی داشتند و روی این قضیه قبلا هم تمهیدات و اقداماتی صورت گرفته است و یک منطقه را محصور کردند که لاشه‌ها را در آن قسمت قرار دهند.

حکیم مهر: پس چرا لاشه‌ها رها شده‌اند؟

ظاهراً بعضی افراد از قوانین تبعیت نکردند و در این مورد کوتاهی کرده و لاشه‌ها را در محیط رهاسازی می‌کردند.

حکیم مهر: فرد منتشر کننده کلیپ، ادعا می‌کند که گاوها به دلیل ابتلا به بیماری شاربن تلف شده‌اند. آیا این ادعا صحیح است؟

به هیچ عنوان. ما در منطقه اصلاً شاربن نداریم. به همین دلیل واکسن شاربن در جمعیت گاوی اصلا مصرف نمی‌شود؛ البته به جمعیت گوسفند و بز می‌دهیم، اما در جمعیت گاوی مشکلی از لحاظ شاربن نداشتیم.

حکیم مهر: اما به نظر حجم تلفات بالا و کمی غیرعادی است.

موضوع این است که اگر با دقت بیشتری کلیپ را ملاحظه کنید، متوجه می‌شوید که تلفات مربوط به یک روز نبوده است؛ مشخص است که این لاشه‌ها در طول زمان، مثلا یک ماه در آن قسمت رهاسازی شده و اینکه این فرد چه مشکلی داشته و با چه هدفی این کلیپ را به این شکل منتشر کرده، من اطلاعی ندارم. اما در هفته‌های اخیر بیماری مسری در منطقه نداشتیم که بگوییم از آن غفلت کرده‌ایم؛ آنجا تحت نظارت بوده و همچنان فرآیند رصد و پایش را داریم، اما اینکه ایشان گفته‌اند در زمان اخیر بوده است، این صحت ندارد.

حکیم مهر: شما بعد از دیدن کلیپ چه کردید؟

خود مسئولین شهرستان از طریق فرمانداری اقدام به جمع‌آوری لاشه کردند و من نیز فیلم آن را خدمت همکاران سازمان ارسال کردم.

حکیم مهر: لاشه‌ها چه زمانی جمع‌آوری شد؟

دیروز صبح.

حکیم مهر: تعداد آنها چند تا بود؟

از تعداد لاشه‌ها اطلاعی ندارم، اما باید به این توجه کرد که مگر در سایر نقاط، چند درصد دامداری‌های ما تلفات خود را به شکل بهداشتی در چاه‌های دفن لاشه می‌ریزند؟ اما از آنجا که اینجا جمعیت دامی زیادی دارد، لاشه‌ای که در حاشیه روستا رها شده، جلب توجه کرده است.

حکیم مهر: آیا این مساله توجیهی برای وضعیت نشان داده شده در کلیپ می‌شود؟

خیر. ما این را نمی‌پسندیم و حتی اگر یک لاشه هم باشد، قابل قبول نیست. به همین خاطر بود که فوراً نسبت به جمع‌آوری لاشه‌ها در این راستا اقدام کردیم. از سوی شهرستان صورتجلساتی برای من فرستاندند که در آن جلسات، مقرر شده دهیاری جمع‌آوری لاشه‌ها را به عهده گرفته و آنها را به روش بهداشتی دفن کند. به بیان دیگر همکاران ما حداکثر تلاش خود را برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از اشاعه بیماری داشتند.

حکیم مهر: پس فرضیه تلفات به دلیل شاربن کاملا منتفی است؟

بله. اگر بود که همکاران ما بلافاصله ورود می‌کردند. مطمئن باشید هیچ موردی از بیماری عفونی وجود نداشته و فرد فیلم‌بردار، در این بخش کم‌لطفی کردند.

حکیم مهر:‌ قطعاً عده‌ای از مردم منطقه با دیدن این کلیپ، نگران شده‌اند. چه توصیه‌ای برای آنها دارید؟

معمولاً در فضای مجازی هر کسی به خود اجازه می‌دهد که هر مطلبی را تهیه ‌کند. در این میان ممکن است عده‌ای از نقطه خاصی بخواهند یک فضای نا امن را در جامعه به وجود بیاورند، لذا خواهش ما این است که مردم این موارد را از مسئولین دولتی بشنوند. ما همراه با مردم هستیم و برای حفظ بهداشت جامعه تلاش می‌کنیم. قطعا اگر هم موردی باشد، نسبت به آن اقدام می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم که بهداشت و سلامت مردم و همچنین بهداشت جمعیت دام و طیور به خطر بیفتد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۶
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
6
سلام ..................... آقای مدیر کل اول عنوان می کنند که منطقه کوار تردد دام در آن زیاد است و می فرمائید که ما مشکل شاربن داریم و واکسن نمی زنیم اگه واکسن نمی زنید و تردد دام هم زیاد است وعلت تلفات شاربن نیست پس چرا علت تلفات را برای مردم شفاف سازی نمی کنن .....................
دامپزشک۲
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
6
چرا اداره کل دامپزشکی استان فارس علت تلفات را اعلام نمی کنند اگه بنا به اظهارات جناب مدیر کل تلفات بعضا مربوط به یک ماه پیش بوده است چرا در طول این یک ماه هیچ اقدامی در خصوص پیش گیری صورت نگرفته است
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
10
جالبه! لاشه ها در طی زمان رهاسازی شده اند ولی در کلیپ هیچ نشانی از گندیدگی و اتساع لاشه ها مشاهده نمیشود!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
5
بالاخره چی؟؟؟
کنعانی
|
United States of America
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
8
سلام
سوالات زیادی وجود دارد
1- آیا دامپزشکی از وجود این لاشه ها قبلا مطلع بوده، یا از طریق فضای مجازی آگاه گردیده است؟ که اگر نبوده سوالات دیگری مطرح میشود .
2- شاید این دام ها آلوده به یک عامل بسیار خطرناک، بیماری مشترک یا خدای ناکرده حامل یک عامل اگزوتیک باشد که بهداشت کل جامعه را تهدید کند. نقش دامپزشکی در این میان چیست؟
2-ممکن است تلفات وجود داشته و به دامپزشکی اطلاع داده شده ولی اقدامی نشده. علت چیست؟
البته هرچند بعید است ولی جای بررسی دارد. امروزه ادارات ما واقعا تهی از کلینیسین های آگاه به امور هستند و البته عده باقی مانده سرخورده از خیلی مسائل و مدیریت های حاکم.
3- تلفات وجود داشته ولی کسی اطلاعی به دامپزشکی نداده است که بنظر میرسد این امر خطرناک تر از موارد دیگر و البته وابسته به همان دلائل بالاست.
البته جای شگفتی بسیار است که دامپزشکی دارای تشکیلات شبکه ای پر هزینه ایست برای رد یابی مسائلی مانند این. از شبکه های شهرستانها تا پست های دامپزشکی و البته درگیر بسیاری از کمبودها. ولی هیچ دلیلی نمی تواند توجیه مناسبی از این وضعیت باشد. البته در این میان بخش خصوصی و کلینیک های موجود نیز وظیفه اینگونه اطلاع رسانی را باید داشته باشد و تبادل اطلاعات لازمه فعالیت آنهاست. قطعا کلینیک های منطقه(البته من آشنایی با آن منطقه ندارم) بخشی از مسئولیت اطلاع رسانی را بایستی بعهده داشته باشند.
کلام آخر، زمانیکه سازمان دامپزشکی، ریاست یا معاونت بهداشتی در خصوص بعضی بیماری های مهلک با قطعیت اعلام عدم وجود بیماری و تلفات تب برفکی یا انفلوآنزا میکند ، چگونه میتوان باور کرد و با خیال راحت مطمئن به سلامت محیط و محصولات بود؟
وکلام آخر، خواهش میکنم نه دامپزشکی استان و نه سازمان دنبال منتشر کننده این ویدیو نگردد. زیرا با توسعه فضای مجازی پیشگیری از آن غیر ممکن است. بلکه سازمان بدنبال اصلاح فرایندهایی باشد که از وقوع چنین تلفات و واکنش های منفعلانه آن پیشگیری کند. این نوشتار بهیچوجه قصد زیر سوال بردن مدیرکل محترم دامپزشکی فارس را نداشته است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
صحیح فرمودید

دامپزشکی نباید هدف فیلمبردار را مشکوک قلمداد کند
این طبیغت فضای مجازی است
باید از فواید آن بهره برداری کند.
بهتر است تا بدنبال علت این تلفات گسترده باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
1
5
در آن فیلم ، لاشه ها متسع و کندیده نبود و جمع شدن شان در مرور زمان ، غیر قابل قبول است
طبق فیلم ، چند میلیارد ریال ارزش دامهای تلف شده بود و معلوم است که دامداران ضرر زیادی دیده اند
دغدغه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
4
تلفات در دام سنگین در فاصله بسیار نزدیک به شهر شیراز , رها شدن لاشه ها , سگ های ولگرد در محل , علل تلفات نامعلم بعد از گذشت یک ماه بنا به اظهارت مدیر کل محترم , مشکلات عدیده برای تولید کنندگان , نقش دستگاه تخصصی دامپزشکی ..... پس چه طوری باید از صنعت و از تولید حمایت بشود ...........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
اقدامات بهداشتي بزرگي توسط دامپزشكي استان فارس درزمان دكتر مهندس انجام شده (بخصوص مركز استان ) كه چقدر رستورانها و مراكز مختلف ساماندهي شدندكه دوست عزيز يكمورد رهاسازي تلفات توسط چند دامدار ناخلف نميتونه خدمات بزرگ رو زير سوال ببره
ديدم ذره ذره اين عزيزان از جون مايه ميزارن
بخاطر سلامت مردم.
لطفا بريد گزارشاتعملكرد را ببينيد فردا قيامت جوابگوي زحمات اين عزيزان نيستيد بقران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
3
جناب دکتر مهندس:
فرض کنیم این تلفات در طول یکماه اتفاق افتاده (که البته بعید به نظر میرسد). آیا به نظر شما این تعداد تلفات در یک روستا طبیعی است؟
....................
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
3
مدیر کل محترم دامپزشکی فارس فرمودند ما در منطقع اصلا شاربن نداریم و واکسن هم نمی زنیم.
در حالیکه خودشون اذعان داشتند در منطقه دامهای زیادی تردد دارند و با توجه به اینکه کشور ما از شاربن پاک نیست و از طرفی اسپور عامل بیماری شاربن(باسیلوس انتراسیس )تا 60 سال هم می تواند در خاک زنده بماند پس نمی توان با قطعیت گفت ما در منطقه شاربن نداریم.در حالیکه گوسفندان را واکسینه می کنند و این یعنی منطقه پاک نیست و به دلیل نوع پرورش گوسفند و چرای آزاد در مراتع، گوسفند می تواند مبتلا شود و برای همین ایمن سازی می شود.بهتر بود می فرمودند در چند سال اخیر مواردی از رخداد شاربن درگاو را شاهد نبودیم و به همین دلیل واکسیناسیون گاوها را قطع کردیم.
بهرحال تشخیص شاربن با توجه به تابلو تلفات و فرم بروز بیماری(حاد و فوق حاد) و علائم بیماری و با کمک پاراکلینیک چندان دشوار نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
2
.................... شهرستان به این مهمی چهار تا نیرو داره بعد یه شهرستان دورافتاده ده پانزده تا ........................
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
4
1
با درایت و مدیریت و توانایی موثر مدیرکل محترم و معاون سلامت استان فارس تاکنون مورد خاص و حادی از بیماری دامی در استان فارس دیده نشده است از اقای دکتر مهندس و اقای دکتر بستانیان تقدیر و تشکر میگردد .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
1
4
به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، دشتی در دامنه کوه که به گفته اهالی محل یکی از زیباترین مناطق طبیعی شهرستان کوار بشمار میرود اکنون به محلی برای رهاسازی لاشه و مردار گاوهای تلف شده بدل شده است.

این دشت در روستای فتح آباد شهرستان کوار که حدود ۳۰ کیلومتر تا ورودی شرقی شیراز فاصله دارد سال هاست که به قبرستان و محل رهاساختن گاوهای مرده و بعضا آلوده تبدیل شده است.
سالها!!!!!! حکیم مهر ، اگر این گزارش درست باشد، پشت پرده ای ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
3
1
دوستاني كه اظهار نگراني و دلواپسي از عملكرد دامپزشكي فارس داشتند فقط يك سر به دامپزشكي شيراز بزنند تا اقدامات بهداشتي را به سمع و نظرش مباركشان رسانيده شود تا خاطر مكدرشان تنوير گردد اين مجموعه بي حاشيه عملكرد فراتر از وظايف سازماني داشته است
دامپزشكي يعني مظلوم في كل امور
اجرهم عندالله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
اقای منتقد دلواپسی:
لطفا خودتان را بجای دامدار(یا دامداران) بگذارید
حساب کنید که چند میلیارد ریال تلفات در انجا ریخته

اگر فردا فقط یک سپر ماشین شما در تصادفی خراش بردارد ، چقدر ناراحت می شوید؟
تقصیر دامداران چیست؟
اختفای بیماریها و تلفات صحیح نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
نیازی به مراجعه نیست.
شما اگر توان ارائه سمعی و بصری عملکرد خود دارید ، فقط آمار کانونهای یکسال گذشته تب برفکی را ذیل همین کامنت ارائه دهید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
سلام قبل از استمعاع عملكرد همكاران محترم بايد گفت در چنين مكاني كه بنا به اظهار صريح مدير كل محترم تردد دام احتمالا بدون ضابطه وجود دارد اداره كل دامپزشكي استان به استناد ماده 4و8و9 قانون اين سازمان به منظور جلو گيري از شيوع بيماريها بايد با هماهنگي شوراي تامين شهرستان و يا استان قرنطينه بر پا نمايد تا هم تردد ضابطه مند گردد و هم از شيوع و بروز بيماريهاي دامي و اتيضا بيماريهاي مشترك جلوگيري بعمل آيد و هم محيط زيست بعنوان مخزن بيماري تحديد نگردد انجام اين اقدام قانوني قبل از هر عملكرد ديگر مورد انتظار ميباشد هرچند به نظر ميريد اين كليپ مغرضانه تهيه شده باشد اما نشانگر مديريت غير حرفه اي در اينخصوص است كه البته بنا به اقتضاي جناحبنديهاي سياسي در نظر گرفته نمشود افكار عمومي بعنوان مدعي العموم منتظر اقدام قضايي قاطع ميباشند متاسفانه نقش ارگانهاي نظارتي نيز كمرنگ شده است چرا بايد در شرايط تحريم با يك سهل انگاري شاهد شيوع بيماريها و افت توليد باشيم چرا بايد چنين موضوعي بعنوان يك نمونه درصفحه اصلي سايت نمايش داده نشود و نظرات همكاران جمع بندي نگردد بسيار متاسفيم كه خط و ربط ها جاي قضاوت صحيح وحتي اجراي پسشنهادات اجرايي را گرفته است چندي پيش شاهد رطبه بندي ادارات كل دامپزشكي استانها بوديم كه نتايج اين رطبه بندي اعلام نگشت مگر اين رطبه بندي جهت ارتقاي علمي و عملي دامپزشكي استانها نبود و درنهايت نظر اپيدميولوژيستهايدامپزشكيدر اينخصوص چيست و بر اساس ارزيابي مخاطرات چه اقداماتي بايد انجام داد ؟ آيا تنه جمع آوري لاشه ها توسط دهداريها كفايت ميكند ؟ براي بيماريهايي كه مخازنشان در محيط زيست منطقه وجود دارند چه بايد كرد؟ تنها حذف نظرات همكاران دردي را دوا نميكند
بفرمايش امام معصوم اگر دين نداريد حد اقل آزاد مرد باشيد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
2
با اين وضعيت رفاهي و حقوق دامپزشكان دولتي دقيقا زير خط فقر داريم زندگي ميكنيم بازم مثل معلم ها و ساير اقشار اعتراض هم نمي كنيم والا
عملكرد همه همكارا دخوره تقديره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
1
1
همونطوريكه محصولات زراعي بر اثر افات نباتي و يا ...بطور ناگهاني خسارات ميلياردي به دنبال دارد نگهداري دام بعلت مديريت غلط دامدار هم ميتواند تلفات، خسارت به خود و ديگران برساند دلنگراني برخي دوستان در مورد حقوق و مزايا صحيح است ولي در مورد تلفات خير
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
عزیزم، بحث تلفات یک بحث است و افتادن لاشه های در حال متلاشی شدن در بیابان بحث دیگری. تلفات بله ممکن است هرچند چرایی آن مهم است ولی این وضعیت در شان کشورهای آفریقایی هم نیست فقط ممکن است در راز بقا به همچین صحنه هایی برخورد شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
احسنت
حسین
|
Germany
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
0
2
فیلم بردار کاری بس شایسته و انسان دوستانه انجام داده یکی از خواص ارزشمند دنیای مجاری همین افشاگری هاست که بحق کار نیکی است.
همكار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
0
2
به نظر ميرسد سازمان مركزي بايد با يك رويكرد صحيح (و فارق از ديدگاه هاي سياسي) عملكرد مديران و رضايتمندي كارمندان و البته دامداران و مرغداران از عملكرد دامپزشكي استانها را مورد مداقه قرار دهد و پر واضح است كه بررسي نتايج مشهودعملكرد دامپزشكي استانها اين سازمان را توانمند مينمايد استفاده از نيروهاي جوان وپر انگيزه بدون دخالت دادن خط و ربطهاي جناحي در پيشبرد اهداف چشم انداز توسعه بسيار مثمر ثمر خواهد بود اگر عملكرد استاني در حيطه تخصصي دستگاه ضعيف است ريشه را در سازمان مركزي بايد جستجو كرد استان فارس با وجود دو دانشكده دامپزشكي و كلنسينهاي با تجربه ميتواند در تصويب و اجراي برنامه هاي بهداشتي پيشگيري سازمان مركزي نقش پررنگي داشته باشد اينكه اين استان به جايگاه خود رسيده و يا خير و علل و عوامل آم امر مهمي است كه بايد توسط سازمان دامپزشكي كشور بررسي گردد تا اين سازمان بتواند به وظايف ملي خود عمل نمايد
قطعا عدم انتشار 12 نظر تا كنون توسط سايت حكيم مهر جهت يك موضوع تخصصي كه با امنيت ملي نيز در تعارض نميباشد جاي تامل دارد اميد است با انتقاد هاي سازنده و همدلي و فارق از حب و بغض هاي سياسي دست به دست هم دهيم به مهر ميهن خويش را كنيم آباد
نظر شما
ادامه