کد خبر: ۵۵۳۴۳
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان:
«دکتر محمد جانباز» افزود: ویروس کرونا در شترها از لحاظ ژنی و جهشی متفاوت از کروناویروس چین می‌باشد ...

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی هرمزگان اعلام کرد: نتیجه آزمایش و نمونه برداری از شترهای منطقه جاسک به ویروس کرونا مرس منفی بوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، نوعی از کرونا ویروس‌ها که از سال ۲۰۱۲ در خاورمیانه درشترها ایجاد بیماری کرد آن را «MERS» نام‌گذاری کردند و این ویروس از آن سال (۲۰۱۲) تاکنون شناسایی شده و با ویروس کرونای جدید ۲۰۱۹ در چین متفاوت است.

از علایم شایع در افراد مبتلا به بیماری تنفسی «مرس» می‌توان به تب، سرفه، تنگی نفس، اسهال و مشکلات قلبی و انعقاد خون اشاره کرد.

«دکتر محمد جانباز» روز دوشنبه در یک نشست خبری پیرامون ویروس کرونا درشترهای منطقه جاسک افزود: ابتدا ۳۰ نفر شتر (که آماده برای کشتار بودند) جهت مشخص شدن ویروس کرونا در آزمایشگاه کنترل و پایش دامی آزمایش شد که جواب اولیه تعدادی از آن‌ها مثبت بود.

وی بیان داشت: بلافاصله بعداز تشخیص تعدادی از شترها به ویروس کرونا، نشست استانی با دستگاه‌های مرتبط از جمله استانداری هرمزگان، بهداشت و درمان وعلوم پزشکی و جهاد کشاورزی برگزار شد و هشدارهای لازم جهت پیش بینی سرایت این ویروس به انسان‌ها و مواجه با خطر انسانی داده شد.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان اظهارداشت: این شترها برای آزمایش‌های بعدی قرنطینه شدند و خوشبختانه با توجه به اینکه این ویروس در دام‌ها زودگذر بوده، بعد از ۲۱ روز مجدد این نمونه برداری‌ها صورت گرفت که روز گذشته (یکشنبه ۱۳بهمن) نتیجه نهایی همه آزمایش‌های صورت گرفته منفی اعلام شد.

جانباز با اشاره به اینکه ویروس موجود در شترها از سال‌ها پیش در منطقه جاسک بوده و ربطی به کروناویروس موجود در چین ندارد، اظهار داشت: ویروس‌های موجود در این شترها می‌تواند عامل مرس و سارس باشد و ممکن است تنها در حیوانات بیماری‌زا باشند.

وی گفت: ویروس کرونا در شترها از لحاظ ژنی و جهشی متفاوت از کرونا ویروس چین بوده ولی درعین حال گزارشاتی به اداره کل علوم پزشکی هرمزگان داده شده، کسانی که مرتبط  با انسان و دام باشند از جمله بهیاران، بهره‌برداران، چوبداران و صاحبان کشتارگاه‌های دام تست‌های اولیه صورت گیرد و آموزش‌های لازم در دستور کار باشد.

کنترل ویروس با هویت‌دارکردن شترها

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان ادامه داد: برای حل شدن قضیه ویروس کرونا در شترها، محدودیت در جابه‌جایی و حمل آنها اعلام شده است و مهم‌ترین اقدام جهت کنترل این بیماری هویت‌دار کردن دام‌هاست.

جانباز گفت: مسوولیت و وظیفه هویت‌دار کردن شترها هم بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است که تاکنون این کار تاحدودی صورت گرفته اما باز لازم است پیگیری‌های نهایی در این زمینه هرچه زودتر صورت گیرد.

وی بیان داشت: از دام‌های بومی منطقه اطمینان خاطر بیشتری داریم که به این ویروس مبتلا نیستند اما برای همه دام‌ها روند پایش و مراقبت در دستور کار است و دام‌های داشتی نیز به صورت رندوم نمونه برداری خواهند شد.

واردات دام زنده به کشور نداریم

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان یادآور شد: اکنون جهت کنترل و پایش ویروس کرونا، واردات دام زنده از کشورهای خارجی نداریم و تنها به صورت گوشت منجمد است که در این راستا آزمایش‌ها و نمونه‌برداری‌های لازم بر روی آن صورت می‌گیرد و خطری انسان را تهدید نمی‌کند.

جانباز تصریح کرد: این بحث وجود دارد احتمال بیماری در دام بیشتر به‌خاطر این است که دام‌ها به صورت غیرمجاز وارد کشور و یا استان شده باشند که باید چارچوب‌های نظارتی و حمل ونقلی بیشتر شود و نخستین مرحله در این راستا هویت دار کردن دام‌هاست.

وی تاکید کرد: کرونا چین یک ویروس جدید ۲۰۱۹ و بیماری نوپدیدی است که شیوع بالایی از انسان به انسان دارد و محققان براین عقیده هستند که ۹۶ درصد آن تطابق ژنی با خفاش دارد اما به طور ۱۰۰ درصد نیست و این اقدام در دست بررسی است.

این مسوول اظهارداشت: بر روی بسیاری از حیوانات و دام‌های دیگر در کشورهای مختلف جهان نیز، خون‌گیری و نمونه‌گیری جهت مشخص شدن به ویروس کرونا صورت گرفته که طبق تحقیقات اعلام شده همه آزمایش‌ها تاکنون منفی شده است.

ویروس کرونای شتر برای انسان‌ خطرناک است

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: ویروس کرونا مرس در شترها علامت خاصی ایجاد نمی‌کند اما درصورت انتقال به بدن انسان علائم خطرناک و خاصی همچون تب و لرز، سرفه وتنگی نفس ایجاد می‌کند و حتی خطر مرگ و میر را به دنبال دارد.

جانباز ادامه داد: کرونا مرس و سارس که شترها عامل انتقال اولیه آن هستند امکان سرایت به انسان را دارد که این ویروس برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ در شترهای عربستان و سپس در استان کرمان به علت واردات دامی مشاهده شد که متفاوت از کرونای جدید چین است.

وی اظهار داشت: جهت رفع این قضیه پایش و مراقبت از دام‌ها بویژه دام‌هایی که برای کشتارگاه‌ها منتقل می‌شود، به صورت مستمر از سوی کارشناسان و ناظران اداره‌کل دامپزشکی هرمزگان صورت می‌گیرد.

گفتنی است ویروس کرونا چین نیز تاکنون به ۲۶ کشور و منطقه دنیا سرایت کرده است. نخستین مورد مرگ خارج از چین هم یک فرد ۴۴ ساله و شهروند چین و از اهالی ووهان است که پیش از شروع قرنطینه از این شهر خارج شده و از طریق هنگ کنگ به همراه یک زن ۳۸ ساله وارد فیلیپین شده بود.

کمیسیون بهداشت ملی چین گزارش کرد که ۱۴ هزار و ۳۸۶ نفراز مبتلایان چینی و در داخل چین هستند. در هنگ کنگ و تایوان و ماکائو چین به ترتیب شمار مبتلایان به ۱۴ و ۱۰ و ۸ نفر رسیده که نسبت به روزهای نخست سرعت ابتلا کاهش داشته است.

در اروپا ۲۱ مورد و در آمریکای شمالی ۱۲ نفر، در مناطق مختلف آسیا ۹۴ نفر و در استرالیا هم ۱۲ نفر به ویروس ووهان مبتلا شده‌اند.

انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
1
2
خیلی جالب است ایشان می فرمایند این ویروس از سال ۲۰۱۲ در خاورمیانه گزارش شده ولی گفته می شود باتوجه به زودگذر بودن ویروس در دامها پس از ۲۱ روز منفی گزارش شد.
پس چطور امکان دارد که از ۲۰۱۲ تا به الآن ریشه کن نشده و هنوز درگیری دارد در بین شترها؟
پاسخ ها
کارشناس ستادی اداره کل دامپزشکی هرمزگان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
همونطور که بیماری CCHF با شرایطی شبیه به مرس همچنان وجود دارد و ریشه کن نشده دوست عزیز و دوست داشتنی.مگه در دنیا قراره همه بیماری ها ریشه کن بشن؟متاسفانه یاد گرفتیم فقط غر بزنیم و موج راه بندازیم؟بزرگوار قبل از حرف زدن و نوشتن کمی اندیشه بد نیست!
دکتر دقیقیان سیریک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
2
4
آقای دکتر جانباز بنده همکار شما در استان هستم و بعنوان کلینیسین در شهرستان سیریک مشغول به فعالیت هستم، از شما گله دارم چرا با وجود مثبت بودن نتیجه آزمایش هیچ خبری به بخش خصوصی ندادین؟؟؟ به بخش خصوصی و حتی اداری که زیر مجموعه‌ اداره شما محسوب میشوند هیچ اطلاعی ندادین، تنها یک نامه به شهرستان جاسک زده شده، آن هم کاملا سکرت ، تا لحظه ای که نامه شبکه بهداشت علنی شد، آقای دکتر شترهای قاچاق تنها در جاسک نیستند بلکه در سیریک و دیگر نقاط هم هستند ، گله شترها در ارتباط تنگاتنگ با هم بین روستاها جابجا میشوند، خرید و فروش و جابجایی بین شهری بدون هیچ معاینه ای توسط دکتر دامپزشک، این گروه ۳۰نفری تنها نمونه کوچکی از جمعیت شترها بوده که تست گرفته شده، آقای دکتر بنده از شما گله مند هستم چرا که جان همکار بخش خصوصی ظاهرا هیچ ارزشی ندارد ، نه تنها جان همکار بلکه جان دامداران و افرادی که با سکرت ماندن این موضوع در معرض خطر ابتلا به این بیماری بوده اند، چه بسا با اطلاع رسانی به همکاران کلینیسین ، آنها نیز هشدارهای لازم را به دامداران می دادند. نه تنها بنده بلکه اکثر همکاران بخش درمان استان بویژه شرق استان که حومه‌ی کانون گزارش هستند از مجموعه دولتی در عدم اطلاع رسانی گله مندیم. امیدوارم جسارت بنده رو ببخشید اما حقیقتی بود که باید محترمانه گفته میشد.
دامپزشک خوش سلیقه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
2
با سلام و احترام
ضمن تشکر از پاسخگویی، که البته با توجه به عدم روشن شدن همین مطلب 21 روز،و همینطور پاسخگویی دیر هنگام،
اما باز هم بابت خوش سلیقگی در اطلاع رسانی تشکر.
به امید روزی که هم انتخاب جملات و هم افراد با خوش سلیقگی صورت پذیرد. انشاالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
1
میخوام بدونم اگه اطلاع رسانی در فضای مجازی و اعتراض همکاران نبود آبا بازهم نشست مطبوعاتی میذاشتند . پاسخ :،خیر . .....................
کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
4
2
دکترحان خسته نباشی
مثل همیشه پر انرژی و شاداب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
1
حالا حرف معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور را قبول کنیم یا حرف مدیر کل را؟
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در خبری با کد ۵۵۳۰۱ در همین سایت حکیم مهر فرموده که: «شترهای جاسکی به بیماری مرس مبتلا شده‌اند»
اما مدیر کل تکذیب میکند.
.......................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
تناقض واضح است
کارشناس ستادی اداره کل دامپزشکی هرمزگان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
دوست عزیز.همیشه با انصاف باشیم و بدون حب وبغض و در چهارچوب علم صحبت کنیم تا حرمت صنف دامپزشکی رو نگه داشته باشیم.هم جناب دکتر ماکنعلی و هم جناب دکتر جانباز حقیقت رو فرموده اند و شما هر دو را قبول بفرمایید.جناب دکتر جانباز گفته اند که در آزمایش مجدد نتیجه منفی شده و ابتلای شتر به ویروس رو تکذیب نکردند.شما حتی مطلب رو دقیق مطالعه نمی فرمایید و با پیش فرض ذهنی منفی دارید قضاوت می کنید.آزمایش مجدد PCR طبق دستورالعمل های بهداشتی و قرنطینه ای انجام شده و چون فاز ویرمی در حیوانات قرنطینه شده سپری شده لذا نتیجه منفی اعلام گردیده است.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
2
باسلام خدمت دكتر جانباز
لطف مي فرماييد روش هاي تشخيص منفي بودن كرونا را بگيد؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
نه دیگه
از حرفا نداشتیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
RT_PCR
کارشناس ستادی اداره کل دامپزشکی هرمزگان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
با روش PCR انجام شده.
مسئول فني سابق هرمزگان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
در مراكز تشخيصي معمولا در ابتدا اليزا مي گذارند
كيت هاي اليزاي مورد استفاده بسته به اينكه براي انتي ژن يا انتي بادي باشد متفاوت است كه درصورت كيت انتي بادي باز هم بستگي به نوع انتي بادي IgM يا IgG متفاوت هستند
كيت هاي مورد استفاده در كشور انتي بادي IgG را معمولا ديتكت مي كنند
انتي بادي IgG دو هفته بعد از الودگي در خون افزايش مي يابد و تا مدت ها هم بعد در خون وجود دارد كه به همين دليل با اندازه گيري IgG نمي توان گفت الان حيوان بيمار هست يا ناقل هست و انتي بادي IgM بلافاصله بعد از الودگي افزايش مي يابد و طي چند روز اوليه در خون وجود دارد (فاز حاد)
بعد از ان در خون IgM وجود ندارد.
چون فاز ليتنسي بيماري بسيار كوتاه است ازمون PCR فقط در مراحل اوليه بيماري مثبت مي شود
احتمالا كيت IgG مثبت شده است و pcr منفي
و اين نشان دهنده وجود بيماري نيست ممكن است در گذشته بيماري را داشته و اكنون فقط IgG از زمان قبل در خون باقي مانده باشد، كه حيوان نمي تواند ناقل باشد در اين مرحله.
و اينكه در ابتدا مثبت شده و الان منفي خلاف علم و قائده نيست !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
1
2
بعد از 21 روز تیتر بالاتر می رود و کاهش نمی یابد
در برخی بیماریها ، تکثیر ویروس قطع می شود اما مگر شما دنبال ویروس زنده بودید؟
با کدام آزمایشگاه؟
حالا بخندم یا بمیرم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
سلام کرونا رو با آزمایش RT- PCR تشخیص میدن، یک کم مطالعه قبل از اظهار نظر بد نیست.
کارشناس ستادی اداره کل دامپزشکی هرمزگان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
دوست عزیز نه بخندید و نه بمیرید فقط انصاف داشته باشید و به دور از تعصب فکر و قضاوت کنید،شما برای جامعه علمی دامپزشکی کشور ارزشمندید و نباید بمیرید.روش تشخیص کرونا مولکولی بوده بزرگوار و نه سرولوژی که بعد از 21 روز تیتر بالاتر بره.دقیقا ما دنبال ویروس بودیم چون روش مولکولی هست و به دلیل سپری شدن فاز ویرمی طبیعتا نتیجه تست مولکولار منفی میشه.
اما این که با کدام آزمایشگاه؟!
آزمایشگاه های برخی استان ها از جمله کرمان علاوه بر مرکز ملی تشخیص سازمان برای این تست set up شده اند همونطور که هرمزگان برای تشخیص برخی بیماری های آبزیان با روش PCR مجهز شده است.
اگه باز هم سوالی دارید بپرسید اما منصف باشید و فرصتی هم اگر دست داد کمی مطالعه برای رسیدن به حقیقت و نه برای سفسطه و جدل در دستور کارتون قرار بدید.
پیروز باشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
1
1
کارشناس محترم ستادی هرمزگانی
با سلام
پس از اتمام 21 روز ، تیتر بالاتر می رود و دلیل اثبات وجود بیماری هست
اما زمانیکه دوره ویرمی تموم شد ، نیازی به PCR نیست و شما امکانات دولتی را هدر داده اید
چه لزومی به تکرار آزمایش PCR بود؟
دنبال چی می گشتید؟
فقط انکار!!!!
شما هم علمی برخورد کنید و تامل کنید و به عقاید همکاران احترام بگذارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
دقیقا درست گفتید . ویروس وجود نداره بیماری که وجودداشته واحتمال ابتلای افراد مرتبط با شتر وجود‌داره بنابراین شترها بیمار بوده اند نه نتیجه منفی بوده . تیتر خبر رو دقت کنید .
دکتر دقیقیان سیریک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
0
با سلام خدمت همکاران فعال در استان هرمزگان
بویژه مدیر کل محترم جناب دکتر جانباز
با توجه به بحرانی بودن اوضاع استان طی چند هفته‌ی گذشته که بدترین وضعیت را میتوان سیل نام برد ، دور از انصاف نباشد که مدیریت چند اتفاق همزمان کار کوچکی نیست، هر چند بنده بعنوان شاگرد دکتر جانباز متنی تحت عنوان گله از اداره کل نوشتم، اما با توجه به صحبتهایی که با دکتر آزاد مسئول اداره دارو درمان استان انجام شد و موضوعاتی مطرح شد که قانع کننده بود، دیروز گله کردم ، اما امروز انصاف را رعایت کرده و از دکتر جانباز در قبال زحماتی که در این مدت و طی چند سال گذشته کشیده اند به شخصه تقدیر و تشکر مینمایم. هدف از این بحث ها خدای نکرده انکار زحمات یک شخص و مجموعه نیست، بلکه درد دلهایی هست که غایتش همفکری در جهت ارتقاء سلامت جامعه بویژه در حوزه دامپزشکی میباشد.
برادر بزرگوار جناب دکتر جانباز حال که اصل قضیه ، بحران و پیچیدگی مشکلات و نحوه مدیریت آگاهانه شما در چند روز گذشته آشکار شد،قدردان زحمات شما هستیم،سلامت و پایدار باشید.
پاسخ ها
سبکرو - بندرعباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
آقای دکتر دقیقیان عزیز
لطفا همون توضیحاتی که به شما دادن رو برای ما هم بگید شاید ما هم قانع شدیم . مدیریت سیل ؟ داروهاش رو که بخش خصوصی داد . واکسن آنتروتوکسمی که دستوری برای مراکز تحمیل شد . جناب دکتر عزیز چطور ممکنه در عرض یک روز نظر شما عوض بشه . یعنی با توضیحات دکتر آزاد خطر ابتلای شما کمتر میشه . آیا توضیحات ث برفرض محال عذرخواهی از عدم اطلاع رسانی و نادیده گرفتن دکتر بخش خصوصی تاثیری براحتمال انتقال بیماری به من وشما رو‌کم‌میکنه ؟داستان چیز دیگری ست که همه میدانند .ولی لطفا شان خودتون رو کم نکنید . همین مطلب رو رودررو به دکتر جانباز میگفتید . اتاق فکر دامپزشکی هرمزگان باید قبل از اینها فعال میشد وبه همکاران اطلاع رسانی میکرد . نه اینکه همه رو تهدید به پیگیری و ... بکنه و باعث بشه شما نظر کارشناسی واعتراضت رو پس بگیری . سرنوشت کشوری که نخبگانش اینچنین رفتار میکنند بهترازاین نیست . برقرار باشید
هامون کاراندیش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
1
با سلام و عرض خوشسلیقگی
والله آدم میمونه داخلش، این روزها یک موضوع که میخواد توضیح داده بشه در 100 مرحله و به 100 حالت توضیح یا توجیه داده میشه.
در جهان راه یکی است و آن درستی است..
سبکرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
1
2
کارشناس محنرم ستادی
معاونت بهداشتی مبگن بیماری بوده تورشنرها ، مدیرکل میگه منفی ه بعداز آزمایش ولی نظر معاونت سلامت اینه که ببماری زئونوزه ودرجایی دیگه رئیس سازمان دامپزشکی اصلا اتتقال رو منتفی میدونه .
نظر شما
ادامه